בצד הכאב והנזק שהביאה איתה מגפת הקורונה למשפחות רבות בישראל, היא גם לימדה אותנו שיעור בצניעות; בין היתר, ההגבלות שהטיל משרד הבריאות על התכנסויות חברתיות הביאו לכך שחתונות ואירועים המוניים אחרים הפכו לאירועים מצומצמים וצנועים, ומה שהיה כורח הנסיבות בשל המגיפה הולך והופך בימים אלו לסטנדרט החדש של ימי השגרה שלאחריה, לכל הפחות במגזר החרדי-חסידי.
זה התחיל עם חסידות סטאלין-קארלין, שהוציאה לפני כמה שבועות תקנות "בפקודת קודש" של האדמו"ר. לפי התקנות, יש לצמצמם בהוצאות של כל סוגי האירועים ובכלל זה קידושים, ברי מצווה וחתונות. כך, בקידוש המתקיים בבית הכנסת, יוגשו "טורט, קוגל אטריות ומשקאות קלים" ולא יותר, כאשר לנשים יוגשו גם סוג עוגה נוסף וקוגל תפו"א; את בר המצווה יחגגו מעתה חסידי קארלין בבית הכנסת או בבית פרטי ולא באולם, ואילו חתונות יערכו רק באולם שעלות שכירתו אינה עולה על 3,000 שקלים.
כמו כן, לא יודפסו הזמנות לחתונה, ובסעודת החתונה ישתתפו רק החתן, הכלה, בני משפחתם הקרובים ו"מספר מצומצם של ידידים קרובים". רוצים גם מוזיקה בחתונה? – אין בעיה, ובלבד שתסתפקו בתקליטן או תזמורת ובה עד שני כלי נגינה. לפי הוראת האדמו"ר גם אירועי שבע הברכות והשבת חתן יצומצמו משמעותית, הן בעלות והן במספר המשתתפים המותר, ואם אתם שדכנים, תתכוננו לקיצוץ חד בשכרכם: לפי התקנות, שכר השדכנות לא יעלה על 4,000 שקלים מכל צד.
בתחילת השבוע דלפה טיוטה של מזכר דומה שהכינו בחסידות גור, החסידות הגדולה בישראל המונה למעלה מ-50 אלף נפשות, ובו תקנות דומות לצמצום עלויות החתונות: לפי המזכר, באירוע סגירת השידוך ("לחיים") יורשו להשתתף 6 אנשים בלבד (הורי החתן והכלה והחתן והכלה עצמם) ותיאסר חלוקת מתנות מצד החתן לאחר סגירת השידוך ובכלל זה אפילו לא "סוכריות פשוטות"; בשבת שלפני החתונה ("אופריף") תתקיים סעודה במשפחת החתן בלבד, ואילו לאבי הכלה יותר להגיע לקידוש בלבד; הקידוש לנשים באותה שבת יבוטל כליל.
לפי התקנות לא תהיה השכרת בגדים לאירוע (אך ניתן יהיה לקנות בגדים שיהיה להם שימוש בהמשך) או תסרוקות לבנות. החתונות עצמן יתחילו מוקדם ויסתיימו מוקדם ובמהלכן יוגש אוכל לבני המשפחה הקרובים בלבד, אך לא לחברים, בני דודים ואפילו לא למחותנים; אברכים יבואו לחופה ולריקודים, אך הם לא ישתתפו בסעודה. גם אירועי השבע ברכות יצומצמו משמעותית: שבע ברכות יתקיימו רק בבית משפחות החתן או הכלה ולא באולמות אירועים, ולשבת שבע ברכות יותר להזמין עד 50 מבוגרים משני הצדדים יחד; במשפחות גדולות שבהן יותר מ-50 בני משפחה תיערך תורנות הגעה לאירועים בין בני המשפחה.
מחברי המזכר ציינו שמטרת התקנות אינה לפגוע בשמחה, אלא להוביל לחיסכון בכסף והם מעריכים שיישום התקנות יוביל לחיסכון של כ-50 אלף שקלים לכל צד. מי שלא יציית לתקנות לא ייענש, אך "בכל עיר יהיה ועד של גבאים לתקן את התקנות ולהשגיח עליהם".
לחסידויות קארלין וגור הצטרפו השבוע גם חסידות ויז'ניץ וחסידות בויאן, שם הם הציגו לציבור מתווה לפיו עלות אירוע החתונה לא תעלה על 18 אלף ש"ח.
שרה רוזנבוים, חסידת גור ומנכ"לית חברת "מיליון או דולר" המתמחה בגיוס כספים למגזר החרדי, מסבירה את הרציונל שמאחורי התקנות: "בציבור החרדי נישאים בגיל צעיר, דבר המביא לכך שההורים הם אלו שמשלמים את הוצאות החתונה. אלא שהנורמה שהתקבעה בציבור היא הזמנה של מספר רחב של מוזמנים – ידידים, חברים, אנשים מהשכונה ומי שלמדנו עמם בעבר – וכך נוצר מצב של חתונות גדולות מאד, וכשמדובר במשפחות ברוכות ילדים, ההוצאות רק על ערב החתונה הן כבדות מאוד.
"בזמן הקורונה היו זוגות שהיו אמורים להינשא ובגלל הקורונה הם ערכו חתונה במתכונת מצומצמת, עם כמות פחותה של אנשים ולא באולמות גדולים ויקרים. אחרי שהתברר שלמרות השינוי שמחת החתונה הייתה גדולה מאוד, אנשי חסד שדואגים לרווחת הקהילה באופן תמידי העלו הצעה של מיזם חברתי של חתונות במתכונת מצומצמת תוך הוזלת העלויות בצורה משמעותית".
לדבריה, הטמעת התקנות החדשות לא תיעשה מתוך כפייה אלא מתוך קביעה של כללים קהילתיים, ועל אף ש"ייקח לא מעט זמן להטמיע אותן בקרב הציבור, ברגע שהנורמה תהיה חתונה מלאת שמחה לחתן ולכלה, תוך קיצוץ רוחבי בהוצאות, הדבר יתקבע, ואין לי ספק שהוא יוטמע גם בקהילות נוספות".
אחרים קצת פחות אופטימיים. "בשלב זה נראה שיש רבים שמקבלים זאת בחיוב", אומר ל"ישראל היום" ישראל כהן, עיתונאי חרדי וחסיד ויז'ניץ, "אולם שאלת השאלות היא כמה זמן זה יחזיק והאם בעוד שנה לא נראה את התחרות המטורפת מתחילה שוב של קיום חתונות ואירועים גרנדיוזיים שעולים לכל משפחה עשרות אלפי ש"ח במקרה הטוב".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו