למה מחירי הנפט TWI צללו למחיר שלילי, כשמחירי הנפט האחרים היו מעל 20 דולר לחבית?
נפט מסוג TWI הוא נפט טקסני המופק בארה"ב. מחיר חבית כזו עמד שלשום על דולר אחד, המחיר השלילי לחבית היה על חוזים עתידיים של אותו נפט, שפקעו אתמול. חוזה עתידי הוא למעשה ביטוח מחיר שנסחר בין קונה לבין המוכר. כך, למשל, קונה מציע לקנות חבית נפט בעוד חודש במחיר של 25 דולר. מישהו בשוק יכול להציע לו הבטחה למחיר הזה, במחיר מסוים. כך נסחרת אופציה על הנפט. אתמול היה מועד הפירעון של אופציה כזו על ה־TWI ומשקיעים שהחזיקו בה היו מוכנים לשלם כסף כדי להיפטר ממנה. בדרך זו נוצרו עסקאות במחיר שלילי. נכון לאתמול החוזים העתידיים הקרובים, לחודש מאי, כבר לא מאוד רחוקים מהאפס, מכיוון המינוס, ואילו החוזים לחודש יוני עמדו אתמול על כ־12 דולר לחבית.
מדוע חברות המפיקות נפט מוכרות אותו במחיר נמוך יותר מעלות ההפקה שלו?
עלות ההפקה של נפט נעה בין 10 ל־30 דולר, בהתאם לאופי המאגר ולמידת היעילות של החברה המפיקה. לחברות המפיקות יש עלויות השבתה למערכת ההפקה, וכשמדובר בפרק זמן מסוים עדיף להן להפיק ולמכור בהפסד מאשר לעצור הפקה.
עד גבול מסוים, יש להן אפשרות לאגור את הנפט המופק, אך כשהמחסנים מתמלאים הן חייבות להיפטר ממנו, ולכן במקרים מסוימים הן אף עשויות להציע כסף למי שיפנה מהן את הנפט.
כיצד נוצר המצב הזה של עודף היצע?
תחילה היו אלה חברות התעופה שהשביתו קווים ובהמשך הצריכה ירדה, הנסועה בכבישים ירדה, כמו גם מפעלים הושבתו ולכן גם תובלה ימית ותיירות ימית הושבתו.
עיקר צריכת הנפט בעולם הוא לכלי רכב יבשתיים (יותר מ־50%), תעופה (15%-9%) ותעבורה ימית (12%-8%). כל אלה הביאו לירידה חדה ביותר בביקושים לנפט.
עד כמה הירידות האלה ישפיעו על מחירי הדלק בארץ בסוף החודש?
נכון לעכשיו, ההשפעה לא דרמטית. אמנם גם מחירי הנפט מסוג ברנט באירופה ירדו ב־25% מאז החודש שעבר, אך מכיוון שהדולר התחזק מעט מול השקל וכן הרכיב העיקרי של מחיר הנפט (78%) הוא מסים - כנראה השפעת הירידות בארה"ב על המחיר כאן לא תהיה דרמטית. מחיר חבית נפט כזו עמד אתמול על פחות מ־20 דולר - רמת מחירים שלא מוכרת זה 18 שנים.
מחירי הנפט צונחים, אך לא בתחנות הדלק
כיצד מחיר הסחורה המבוקשת ביותר בעולם ירד למחיר נמוך מעלות ההפקה שלה? • ומדוע אנחנו לא ממש נהנה מהירידות הללו? • כל השאלות - וגם התשובות
Load more...