יצחק קלפטר, אחד מגדולי המוזיקאים הישראלים, חוגג היום יום הולדת 70. בשנים האחרונות מצבו הבריאותי מקשה עליו, אבל הקושי הזה אינו יכול להאפיל על היצירה הענפה של המוזיקאי המוכשר הזה, שלפעמים נדמה כי איפה שלא תזרוק אבן - תפגע בשיר שהוא כתב או הלחין, ולפעמים שניהם יחד. מימיו בלהקת הצ'רצ'ילים דרך ההרכבים "אחרית הימים", "כוורת" ו"צליל מכוון", ובהמשך בקריירת היחיד שלו - מדובר באחד המוזיקאים השופעים ביותר בתרבות הישראלית. לרגל יום הולדתו בחרנו לספר את הסיפורים שמאחורי חמישה מהשירים האיקוניים שלו.
"היא כל כך יפה"
בין שלל הלהיטים של כוורת, נראה שהלחן והמהלכים האקורדיים של "היא כל כך יפה" הם הכי "קלפטריים" במהותם. השיר נולד בעקבות ביקור של אפרים שמיר, חברו של קלפטר ללהקת כוורת, בביתו של קלפטר. שמיר האזין לחומרים שכתב קלפטר, ושניים מהשירים מצאו חן בעיניו. הוא הציע לקלפטר לחבר אותם יחדיו - וקלפטר אכן עשה זאת. אף שכבר הלחין בעבר יחד עם סנדרסון שיר ללהקה ("יו יה"), היתה זו הפעם הראשונה שבה הפך לחן שהוא יצר לבד לאחד הבולטים בשירי הלהקה.
"שיר אהבה בדואי"
בין השירים שממחישים בצורה הטובה ביותר את יכולות המוזיקליות של קלפטר להלחין שירים לאחרים הוא "שיר אהבה בדואי", שיצא ב־1978. במקור נכתב השיר עבור המופע "שיחות סלון" של יהונתן גפן, מופע שאליו הציע גפן לקלפטר להצטרף אליו לאחר פירוקה של כוורת ב־1976. קלפטר מצא עצמו בבעיות כלכליות ומשפטיות, וההצעה להצטרף למופע של גפן היתה עבורו הפעם הראשונה שבה כתב עבור אחרים "בהזמנה".
למופע המדובר הלחין קלפטר קלאסיקות כמו "אי ירוק בים" של יעל לוי ו"תמונה" (שהפך בהמשך לפתיח של התוכנית "ארבע אחר הצהרים" בגלי צה"ל), אבל ללא ספק השיר הזכור ביותר מאותו מופע הוא כמובן "שיר אהבה בדואי", שכתב איציק ווינגרטן. הלחן של קלפטר, בשילוב העיבוד של חברו לשעבר מכוורת דני סנדרסון, הולידו את אחד השירים הישראליים האהובים ביותר עד היום.
"שיר אהבה בדואי" שהה במצעד הפזמונים השבועי של רשת ג' במשך כל שלושת חודשי הקיץ של שנת יציאתו, ובאוגוסט 1978 כבש את הפסגה. במקור שר אותו קלפטר בעצמו יחד עם יעל לוי, אך לאחר שהוא עזב את המופע, דיוויד ברוזה החליף אותו ואף הקליט את השיר בקולו.
"צליל מכוון"
שם ההרכב שבו קלפטר היה חבר בשנות ה־70 הוא גם שם השיר המזוהה ביותר עמו. אם במסגרת הצ'רצילים הפגינו הוא וחבריו ללהקה ההיא את חיבתם הרבה לפסיכדליה סבנטיזית ולהאבי מטאל, הרי שהסיפור של "צליל מכוון" היה שונה בתכלית. בהרכב זה באו לידי ביטוי כישורי הכתיבה וההלחנה הקליטים של קפטר ושל חבריו שלמה יידוב ושם־טוב לוי, והם חתומים במסגרתו על כמה נכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית. "ילדי הירח" ו"ימים לבנים" הם רק שניים מהם, ועמם גם "צליל מכוון" שעל שמו גם נקרא ההרכב.
השיר עצמו מובא מנקודת מבטו של גבר שרוצה להשיב אליו את אהובתו, לאחר שנים שבהן שניהם לא נמצאים לחלוטין בתוך הקשר. הלחן והתחינה בהגשתו הרגישה של קלפטר הפכו את "צליל מכוון" ללהיט מיידי.
נראה שזהו השיר המוכר והמזוהה ביותר עם קלפטר, וכותרתו הפכה למעין מטבע לשון. בין היתר עשה בה שימוש קובי אוז, כאשר השתמש בשם השיר כשמה של תוכנית תיעודית שהופקה בתאגיד השידור "כאן" לרגל שנת ה־70 למדינה. למרבה הצער, למרות שהוציאו את אחד האלבומים הישראליים היפים של תקופתו, ההרכב "צליל מכוון" התפרק לאחר לא יותר משנה אחת.
"אם אתה בסביבה"
בתחילת שנות ה־80 מצא עצמו קלפטר ללא להקה או הרכב להיות חלק ממנו. המציאות הביאה אותו לפצוח בקריירת סולו, שכללה גם כתיבה והלחנה לאמנים אחרים. בתקופה זו הלחין בין היתר את "בלדה לנאיבית" למילותיו של יהונתן גפן ואת כל שירי האלבום "יושב על הגדר" של אריק איינשטיין. אחד המוכרים והאהובים ביותר מפאזה זו בקריירה שלו, שבה תרם לא מעט מיצירתו לאמנים אחרים, הוא "אם אתה בסביבה" - שמוכר יותר בזכות שמו השני: "העיירה שלי". הוא נכתב והולחן עבור אריק סיני, שהוציא אותו ב־1981 כחלק מאלבומו השני "צל כבד". " אם אתה בסביבה" נכתב למעשה על שכונת ילדותו של קלפטר בעיר התחתית בחיפה. סיני עצמו אמנם גדל בכלל בקריית ביאליק, אבל זה לא הפריע לו לשיר את מה שהפך להיות הלהיט הגדול ביותר שלו.
האגדה מספרת שסיני, אז מוזיקאי בתחילת דרכו, ביקשר מקלפטר שיכתוב לו שיר, וזה נענה וביקש שיסעו לשם כך לביתו. מספר דקות אל תוך הנסיעה והשניים כבר החלו לזרוק רעיונות לשיר, ועד שהגיעו לביתו של קלפטר- השיר כבר היה מוכן. אגב, בראיון משנת 2015 סיפר ח"כ אביגדור ליברמן כי מדובר בשיר העברי האהוב עליו.
"דמיון חופשי"
קריירת הסולו של קלפטר המשיכה במהלך האייטיז וב־1988 הוא הוציא את אלבומו השלישי, "מחזיק מעמד". הבחירה בשם האלבום לא היתה מקרית. הוא נכתב לאחר כישלון אלבומו השני "לבד", שלא זכה להצלחה ולא כלל להיטי רדיו. הדבר הביא את קלפטר למצב כלכלי ונפשי קשה ולמשך תקופה הוא שקל לפרוש מעשיית יחיד.
אלא שאז מופע איחוד של כוורת בקיץ 1984 חילץ אותו מנקודת השפל הזו, והוא פנה להקליט את אלבומו השלישי.
גם אלבום זה לא זכה להצלחה יתרה, אבל הלהיט האמיתי של האלבום היה השיר "דמיון חופשי", שקיבל עם הזמן מעמד על זמני בפנתיאון הרוק המקומי, לא מעט בשל צליל הגיטרה המזוהה כל כך עם קלפטר. קלפטר סיפר כי בשל מצבו הכלכלי באותם ימים, לא יכול היה לצרף אליו נגני ליווי, ולכן ניגן את כל תפקידי הגיטרה בשיר בעצמו. עוד סיפר כי לולא היה עוזב את כוורת, השיר לא היה נכתב.
ב־2013 הוא הקליט גרסה חדשה לשיר, לפסקול הסרט "בשר תותחים" של איתן גפני. זו היתה פרשנות חדשה ומקאברית משהו של קלפטר לשיר שלו, בליווי קולות רקע של סולן להקת המטאל אורפנד לנד, קובי פרחי.
• האם הסלבס מרוויחים מהקורונה?
• הוגשה תלונה נגד אביהו פנחסוב
• בלי חולצה: אורי ששון מתאמן בחוץ
• מה חשבנו על הקאמבק של "זהו זה" ו"הקומדי סטור"?
• הבן של אורנה בנאי מנטור בן 16
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו