"הגענו אל משבר הקורונה 'על הברכיים'". אולם הנכנסים המתרוקן בנתב"ג | צילום: גדעון מרקוביץ

כנפיים שבורות

משבר הקורונה רק החמיר את מצבן של חברות התעופה המקומיות, המתקשות להתמודד עם מדיניות השמיים הפתוחים • "יהיה קשה מאוד לתעופה הישראלית להתאושש, וזמן התגובה עשוי להיות ארוך", מזהיר מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים

ביום שני השבוע הודיע משרד הבריאות כי כל החוזרים מחו"ל יצטרכו להיכנס לבידוד ביתי למשך 14 ימים. ההחלטה חסרת התקדים משפיעה על לא מעט תחומים בישראל, כשמעל כולם ענף התעופה, ובעיקר החברות הישראליות הסובלות ממילא מקשיים מאז החלת מדיניות השמיים הפתוחים. 

"ענף התעופה הישראלי, המהווה מנוע צמיחה אדיר ומפרנס אלפי משפחות בישראל, עובר את שעתו הקשה ביותר מאז היווסדו לפני קרוב ל־100 שנה", מודה מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים הישראלי המונה כ־900 טייסים, "משבר הקורונה הוא נקודת ציון עצובה ומהותית בעתידה של התעופה הישראלית, המהווה נכס אסטרטגי וגשר אווירי יחיד במינו עבור מדינה ייחודית ומבודדת כמונו".

אתגר הקורונה הוא באמת הגורם למשבר הגדול בתעופה בארץ?

"משבר הקורונה הוא נקודת ציון חשובה שאליה הגענו 'על הברכיים', אחרי שנים של כרסום והחלשה משמעותית של ענף התעופה הישראלי שהיינו גאים בו - ואנחנו עדיין גאים בו. כמות שדות התעופה בישראל ב־20 השנים האחרונות ירדה פלאים, אחרי סגירתם של שדות פנים־ארציים כמו ראש פינה, קריית שמונה, בעיר אילת ושדה דב.

"היום יש כמה שדות תעופה בינלאומיים מרכזיים באזור שהראשון הוא בן־גוריון, השני באיסטנבול, השלישי בעמאן ויש גם במוסקבה ובקייב. נכון לעכשיו, מרב הישראלים היוצאים אל מעבר לים יעשו זאת דרך איסטנבול, למזרח יעשו את זה דרך קייב, מוסקבה ועמאן וכל זאת בחסות חברות במימון ממשלתי שאינן מהוות מתחרה שוויוני לתעופה הישראלית. 

"עולם התעופה הופך גלובלי והשחקנים הופכים גדולים יותר, ואנחנו לא יכולים להתחבר לבריתות ולהיות גדולים כמו החברות העולמיות. נתיבי הטיסה מושפעים מפוליטיקה כך שחברות תעופה ישראליות לא יכולות לטוס בנתיבים קצרים ויעילים ואם לא די בכך, ממשלת ישראל מסבסדת בשנים האחרונות, בניגוד למדיניות השמיים הפתוחים, תיירות שמגיעה לישראל דרך חברות הלואו־קוסט, בסכום של 60-50 דולר לנוסע. חלק גדול מאותם תיירים חוצים את הגבול לסיני או לעקבה, כלומר ממשלת ישראל מסבסדת תיירות זרה".

"מעדיפים חברות זרות"

קצת נתונים כדי לסבר את האוזן: בעקבות התפשטות וירוס הקורונה בוטלו בחברת ישראייר כ־200 טיסות ונרשמה ירידה של כ־35 אלף נוסעים. בארקיע בוטלו כ־100 טיסות ובאל על, לפי הערכות, כ־800 טיסות. בחברה מעדיפים להסתיר את מספר הטיסות המדויק שבוטלו, אך עד כה דווח על ירידה בהכנסות בסדר גודל של כ־160 מיליון דולר. אחרי השלב הראשון, שבמהלכו פוטרו קצת יותר מ־1,000 עובדים, מתכוונים בחברה להוציא לחופשה ללא תשלום אלפי עובדים נוספים. 

מה יקרה עם התעופה הישראלית ביום שאחרי הקורונה?

"כרגע החברות יחד עם העובדים, ההסתדרות וההנהלות, אל מול משרדי הממשלה, מנסות לייצר תוכניות חירום ליציאה מהמצב, כזו שתביא להבראה ושרידות ענף התעופה הישראלי. אבל זה יצליח רק אם הממשלה תכיר בחשיבות התעופה הישראלית כנכס אסטרטגי כפי שהיא מציינת חדשות לבקרים.

"מתקרבים בצעדי ענק אל נקודת האל חזור". מידן בר

"התערבות ממשלתית חיונית עבור ענף כמו התעופה, כדי שהשמיים יהיו פתוחים באמת ושהצרכן הישראלי יזכה לשירות ומוצר טוב, יעיל ותחרותי מול מוצרים הנהוגים בחו"ל. ממשלות טורקיה, סין, רוסיה, הודו ועוד הבינו כי על מנת לקיים תעופה לאומית, חזקה ומשגשגת, נדרשת התערבות והתאמה ממשלתיות. 

"לצערנו, היום הציבור בישראל טס יותר ויותר עם חברות זרות, מה שמהווה אירוניה בלתי מוסברת. בעוד המדינה מאפשרת את דעיכתה של התעופה הישראלית, המון חברות זרות מגבירות פעילות בנמל התעופה בן־גוריון". 

"בעולם ממשיכים לטוס"

בר מבטיח כי למרות המשבר, טייסי החברות נוהגים באחריות ויטוסו לכל מקום שניתן לטוס אליו ובכל זמן, על מנת להמשיך לקיים פעילות תעופתית נדרשת, להחזיר נוסעים ארצה ולהשיב תיירים אל מדינותיהם. "יש לזכור שלצד המלצות הנסיעה, אין איסורי טיסה ליעדים בשאר העולם - כפי שנוהגת ממשלת ישראל - ועל כן עלינו לתת מחשבה יתרה על השיקולים המאקרו־כלכליים החבויים תחת המלצות המסע אשר פוקדות אותנו אחת ליומיים. התעופה בעולם חיה, המטוסים טסים - תיכנסו למכ"מים ותראו".

מה נקודת האל־חזור, והאם יש סיכוי שנאבד חברות ישראליות?

"בתום משבר הקורונה יהיה קשה מאוד לתעופה הישראלית להתאושש וזמן התגובה עשוי להיות ארוך. תוך כדי כך, תגבר ההשתלטות של החברות הזרות על השוק, והתעופה הישראלית תיאלץ להתמודד עם אותם משברים שאיתם התמודדה בשגרה. סכנת האובדן לחברות תעופה ישראליות היום גדולה מאי פעם. האתגרים שבשגרה עשויים להביא אותנו אל נקודת האל־חזור במצב החירום הנוכחי ואנחנו מתקרבים לשם בצעדי ענק. אני מתקשה לראות את נשיא ארה"ב מתיר לחברת תעופה אמריקנית לקרוס במצב חירום ואני פונה לממשלת ישראל שלא לתת יד לכך - בחירום ובשגרה.

"אם מדינת ישראל לא תדע לנצל ולמנף את המצב הנוכחי על מנת להציב את התעופה הישראלית כשחקן שוויוני מוביל בשלהי משבר הקורונה, נחזור בדיוק לאותה נקודה - נצטרך להיאבק על זכות קיומה של תעופה כחול לבן". 

גורמים במשרד האוצר אמרו בתגובה לדברים: "חברות התעופה הישראליות נמצאות איתנו בקשר רצוף, הן צריכות להציג תוכנית התייעלות כדי שנמצא להן פתרונות תזרימיים ולא כפיצוי. חברות התעופה הישראליות לא ייסגרו, הן צריכות להתייעל וכולנו צריכים ללמוד את השלכות התפשטות הנגיף".

מהמשרד עצמו נמסר: "שוק התעופה העולמי עבר שינויים שהשפיעו בצורה עמוקה על חברות התעופה בישראל ובעולם, ובהם כניסת חברות הלואו־קוסט וההסכמים הבילטראליים המגדילים את חופש התנועה בין המדינות דוגמת הסכם שמיים פתוחים. שינויים אלו הובילו להגברת התחרות בשוק, הורידו משמעותית את מחירי התעופה לצרכן ובאותה העת הקטינו את רווחיות חברות התעופה הוותיקות.

"שינויים אלה חייבו את חברות התעופה בישראל ובעולם לעשות התאמות על מנת להתמודד בתנאי השוק החדשים. אף שהחברות הישראליות נושאות במגבלות שונות האופייניות לישראל, הן גם נהנות במקביל מיתרונות יחסיים, בצד בטיחות התעופה והיתרונות לגודל בנתב"ג". √

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...