החשש מפני הקורונה גרם לצרכנים הישראלים להסתער על מגוון מוצרים ברשתות המזון. מעבר להיסטריה והעומס הרב השורר גם כך בסופי שבוע, בסניפים רבים של הרשתות הגדולות נראו מדפים ריקים, מחזה נדיר שנצפה בדרך כלל רק סמוך לתקופת החגים. כמו כן, גם באונליין נרשמו עליות בכמויות ובגודל ההזמנות, הן לטובת החוששים שמחוץ לבידוד ואלה שכבר בתוכו.
"מספר הלקוחות זינק היום (ראשון) פי שניים לעומת יום רגיל, הן בסניפים והן באונליין", מספר רמי לוי. "זה התחיל בתחילת השבוע עם עלייה של 20-30% והיום, כאמור, יש פי שניים מכמות הלקוחות. גם הסל גדל ב 30-50%".
עוד בנושא:
התנפלות על המרכולים
כוח נשי מול התפרצות הקורונה
איך לספר לילדים על וירוס הקורונה?
לראשונה: מספר הנדבקים בקורונה גדול יותר מחוץ לסין
"אנשים קונים הכול, מכל הבא ליד. אנשים רוצים לאגור כי הם לא יודעים מה הולך להיות. באשר לאנשים שנמצאים בבידוד אנחנו שמים את החבילות מחוץ לדלת ומוותרים להם על הטיפ. בסופו של דבר בגלל הביקוש יהיו חוסרים, צריך לזכור שעוד מעט חג. אני ממליץ לאנשים לא להיכנס לפאניקה ולא לקנות דברים שלא צריך", הוא מסכם. "לא צריך לייצר ביקוש מעבר למה שצריך".
לדברי יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר והשיווק של רשת טיב טעם, ״הזינוק במכירות החל בתחילת השבוע, כאשר שלשום היה יום משמעותי ואתמול החלה עלייה מטורפת. זו מגמה שצפויה להימשך זמן רב, בעיקר כי מדובר במוצרי אגירה. המוצרים הכי מבוקשים הם: מוצרי יסוד כדוגמת: אורז, סוכר, דגני בוקר, קפה, פסטה מים מינרלים, מסכות בד לפנים, נייר טואלט ומגבות נייר".
מדפים ריקים בסניף מגה // צילום: יהושע יוסף
"כמו כן", ממשיך שליו, "נרשמת עלייה בביקוש למוצרי בשר, בעיקר עופות. אנחנו רואים חד משמעית שזה מעבר לצריכה של סוף שבוע. אלה מוצרים שמיועדים לאגירה והקפאה. לא מדובר בקניות לחג כי זה מוקדם מדי. זה פר אקסלנס המלחמה בקורונה".
כך מתרגם שליו את העלייה למספרים: "באיקומרס ישנן עליות מטורפות. בסניפים הקטנים מדובר בעלייה של 7-10% במכירות ובסניפים הגדולים של 20-50%. מדובר בעלייה של 40% - 50%. אני לא יכול לעמוד בשירות שאני נותן. בנוסף, יש בעיה מבחינת היצרנים שלא נערכו להיקפים כאלה של סחורה. אין לי ספק שיהיה מחסור בגלל הסיפור של החג , הייצור וההכשרה של הקו לפסח. אצלי לא יהיה מחסור כי יש לי מוצרים שהם לא מוצרים כשרים. אני מספק גם משלוחים באונליין לשבת וזה מאד משמעותי. השירות הזה בשבת נתן בוסט מטורף בחודשיים שלושה האחרונים. יש לזה ביקוש מטורף״.
לגבי ההנחיות למשלוחים לכאלה שנמצאים בבידוד אמר: ״יצא למשל שהתבקשתי על ידי מישהו שנמצא בבידוד להקדים לו את המשלוח מיום שישי לחמישי ועשינו זאת. אנחנו סומכים על שיקול הדעת ועל ההגינות של האנשים בנושא הזה. במקרים כאלה אנחנו שמים את המשלוחים מחוץ לדלת״.
גם ברשת "שופרסל" רואים גידול באונליין ובסניפים. "החברה פועלת בתיאום ולפי הנחיות משרד הבריאות", נמסר מהם. "אנו נערכים לאספקת מוצרים בהיקפים גדולים לאור הביקוש הרב למשלוחים אונליין. לקוחות שמבקשים שההזמנה תונח מחוץ לדלתם, מקבלים זאת על פי בקשתם".
מדפים ריקים בויקטורי // צילום: יהושע יוסף
בקבוצת יינות ביתן מדווחים על גידולים של עשרות עד מאות אחוזים בסל הקניה, תלוי בסניפים ובאזורים. עיקר הקניה מתמקד בכמויות של מוצרי מזון יבשים, שתייה, קופסאות שימורים, פסטות, אורז, נייר טואלט ועוד". עוד נמסר: "חלק מהציבור מגלה ערנות וממלאים את האפשרות של השארת ההזמנה מחוץ לדלת. אנחנו עוקבים אחרי העדכונים וההנחיות משרד הבריאות".
גם בחברת קניות האונליין "קוויק" נראה שהמצב דומה. "אנחנו אכן מאשרים כי יש גידול בביקוש להזמנות מזון אונליין. החברה נערכת בהתאם ככל יכולתה לעמוד בגידול האמור. כרגע אין מחסור קריטי של מוצרים וישנה הערכות מתאימה להגדיל אספקה למוצרים בביקוש מוגבר. קוויק קשובה לנהלים המפורסמים על ידי משרד הבריאות ופועלת על פי ההנחיות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו