שער היואן נחלש השבוע מול הדולר וסל המטבעות, למרות מאמצי הממשלה הסינית // צילום: AP

"המגפה ב־2003 עלתה לעולם 40 מיליארד דולר; הפעם זה עלול לעלות יותר"

כלכלנים: הפגיעה מווירוס הקורונה תהיה קשה יותר ממגפת הסארס • הסיבה: מגזר השירותים בסין גדל מאז מאוד והוא נפגע קשות

מדד שנחאי ירד השבוע ב־2.75%, אך נראה שהציפיות השבוע הן בעיקר להמשך המימושים שם.

על פי מסקנות ארגון הבריאות העולמי ממגפת הסארס שפרצה בסין בשנת 2003 והביאה למחלתם של יותר מ־8,000 איש ולמותם של 774, הפגיעה בכלכלת העולם הפעם תהיה קשה לא פחות. לפחות 40 מיליארד דולר עלתה אותה מגפה, ואת עיקר העלות ספגה סין. כעת אנחנו רואים שהממשלה בסין פועלת בנחישות רבה אך כבר לוקחת על עצמה נזקים אדירים, הכוללים עצירת מסחר והגבלות תנועה שמתבטאות באובדן תוצר של מיליוני אנשים. הם צורכים פחות, מייצרים פחות ומוכרים פחות. בד בבד, שער היואן נחלש השבוע מול הדולר וסל המטבעות, אף שהממשלה שם לא נותנת לו להיסחר באופן חופשי לחלוטין.

אלא שכלכלת סין משפיעה על העולם כולו, ואם המגפה הזו לא תיבלם במהירות, אותותיה יורגשו גם בארה"ב. בשנה שעברה סין חוותה את ההאטה החמורה ביותר בשלושת העשורים האחרונים, וכמו שהתבטאו פרשנים באתר הכלכלי של CNN - "זה הדבר האחרון שהיא צריכה עכשיו". סין עדיין מתמודדת עם מלחמת הסחר בארה"ב שפגעה קשה בכלכלתה ועדיין פוגעת בה, והמגפה הזו גורמת לה כעת להוציא הרבה מאוד כסף. 

משהו קטן מזה אנחנו חווים בארץ - ביטול טיסות מכאן לסין. חברות תעופה דיווחו כי יחזירו את הכסף למי שמבטל טיסות בקרוב מחשש להידבקות. בתי מלון בסין מדווחים על ביטולים המוניים מהעולם, וכל תעשיית התיירות שם עומדת לספוג הפסדים גדולים בעונה שאמורה היתה להיות תיירותית מאוד - חגיגות השנה החדשה, שנמשכות חודש ימים מ־21 בינואר. גם הסינים ספגו פגיעה מוראלית קשה: לכמעט 60 מיליון מהם בוטלו המסיבות המתוכננות - מכה קשה למסחר. עוד מיליונים רבים של תיירים עמדו לחגוג איתם, והם לא יעשו זאת. 

רבים בסין מתגוננים באמצעות מסכות פנים. למיליוני סינים הושבתה התחבורה הציבורית. בכלל,  ענף השירותים צמח ל־52% מהכלכלה, וכעת סופג פגיעה קשה. המדיניות ברורה: סין מוכנה להקריב המון כדי לקצר את משך המגפה, והמושג "מידתיות" לא בדיוק מאפיין אותה. מעריכים שקל לסין לספוג פגיעות פנימיות, ובלבד שתצמצם את ההשפעה הבינלאומית -  הדימוי שהוא למעשה גם התיירות וההשקעות. 

כלכלנים מזהירים כי הפעם הפגיעה בסין תהיה גדולה יותר מאשר ב־2003. אם אז התיירות היוותה 2% מכלכלתה, כיום מדובר ב־5%. ב־2003 המגפה התבטאה בפגיעה של 2.5 נקודות האחוז בצמיחה לרבעון, וכעת הפגיעה עלולה להיות גדולה עוד יותר - מדובר בעשרות מיליארדי דולרים, שכאמור עלולים להיות מורגשים גם בארה"ב.
נמל התעופה בהונג קונג

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...