רוצים להיות נטע אלחמיסטר | צילום: קוקו

המקצוע הנחשק של ילדי ישראל: כוכב רשת

כמו בשנים האחרונות מפרסמת בזק גם השנה את סקר האינטרנט הגדול שלה והפעם הוא כולל ילדים מגיל 8 • מה הם עושים ברשת? רוצים להיות כוכבים ודואגים מלייקים

55% מהילדים בגילאי 8 עד 12 מייצרים תוכן ייעודי ליוטיוב לפחות פעם בשבוע ו- 35% מהילדים העלו לפחות סרטון אחד. כך עולה מהדו"ח השנתי השישי על מצב האינטרנט בישראל שמפרסמת בזק. המקצוע הנחשק ביותר בקרב הילדים הוא כוכב רשת עם 23%, לעומת שחקן/ית כדורגל עם 15%, או זמר/ת עם 8% בלבד. 



מהדו"ח ניתן לראות כיצד הילדים משתפים תכנים על מנת להגשים את הרצון להיות כוכב רשת. כשליש מבני הנוער בודק לייקים כל כמה דקות ו-59% מבני הנוער חשים אכזבה מכמות הלייקים שקיבלו.

 

הדו"ח, אשר סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי, מבוסס על מחקר מעמיק שערכה בזק על דפוסי השימוש באינטרנט בישראל, המגמות השולטות בו ושימושיו השונים, וכן על נתונים מפעילות החברה ומערכותיה. לצורך הדוח נערך בין השאר סקר בשיתוף מכון המחקר TNS-KANTAR. 



הסקר כלל מדגם ארצי מייצג בקרב 1400 מרואיינים בגילאי 13+ מכלל המגזרים ובנוסף כלל הסקר לראשונה גם מדגם ילדים בגילאי 8-12. הסקר ונתוני התשתיות שנאספו ממערכות בזק בצרוף אנליזה של נתוני השוק, כוללים קטגוריות שונות המשקפות את תמונת המצב של החיים בישראל בעידן הדיגיטלי לשנת 2019.



עוד עולה מהסקר כי ההורים לעומת הצעירים, אינם מוצאים את הרשת כבטוחה עבור ילדיהם: עיקר דאגתם מהטרדות מיניות, ביוש (שיימינג), חרם והפצת מידע שלילי על ילדיהם ברשת. מהדו"ח עולה שההורים אקטיביים ועושים מאמצים לשמור על ילדיהם ברשת וכי 75% מההורים דיווחו כי הם מחטטים בוואטסאפ של ילדיהם, ו-37% מההורים משתמשים בשירותי ניטור וסינון תכנים.



לדברי סמנכ"לית השיווק והחדשנות בבזק, קרן לייזרוביץ, הוחלט השנה לשלב לראשונה את קבוצת הגיל הצעירה, "כי זהינו את הדומיננטיות שלה ברשת. נראה כי קבוצת הגיל הצעירה שנולדה לתוך הרשת מתייחסת אל המרחב הווירטואלי כחלק מהמרחב הפיזי בו כולנו חיים. הנתונים של הדוח תומכים בכך ומראים שהדור הצעיר נמצא יותר ברשתות, מגלה אחריות מפני הסכנות ברשת ולוקח בערבון מוגבל את התכנים שנחשף אליהם ברשת". 



הרשתות החברתיות גורמות לתחושת שייכות עם כ-70% שטוענים שהם מרגישים חלק מקהילה ובמקביל מעל 36% טוענים שהרשת ממש מסייעת להם לקבל תמיכה רגשית. בתוך כך, כ-50% טוענים שהרשת משמשת להם פלטפורמה לביטוי מיטבי. עם זאת הרשת החברתית גם מכניסה לנו מתח לחיים, כאשר 45% מבני הנוער טוענים שהרשת גורמת להם להרגיש שהחיים של אחרים יותר מאושרים ו-55% מבני הנוער מרגישים שהם מחמיצים חוויות מהנות שאחרים חווים (FOMO – Fear of missing out). נתונים אלו משתקפים היטב גם בתופעת המציאות המדומה שהרשת יוצרת לעיתים, כאשר 60% מבני הנוער מודים שהם מעלים תמונות ורודות יותר מהמציאות.



פודקאסטים בעליה

מהדו"ח מתברר, כי הגיל הממוצע לקבלת סמארטפון הוא 10. עם זאת, ההורים מבינים שצריך להגביל את זמן הצפייה במסכים, כאשר 85% מההורים בשנת 2019, מגבילים את זמן הצפייה במסכים ל-3 שעות ביום בלבד, זאת לעומת 57% בשנת 2018. 



הפודקאסטים תופסים תאוצה כאשר שליש מהישראלים דיווחו כי מאזינים לפודקאסט ועושים זאת בעיקר תוך כדי נסיעה. הנושאים העיקריים שמאזינים להם הם היסטוריה, כלכלה והייטק. עוד ניתן לראות בדו"ח כי שאנחנו צופים בטלוויזיה אנחנו עושים זאת במקביל לגלישה בטלפון הנייד. התופעה מתחזקת ככל שהגיל יורד, כאשר 75% מבני הנוער (גילאי 13-17) ציינו שהם גולשים בנייד במקביל לצפייה בטלוויזיה, לעומת 45% מהבוגרים (גיל 55 ומעלה).

   

ולסיום קצת מספרי תשתית: בסוף שנת 2019 עומד מספר הגולשים באינטרנט בישראל על כ-6.6 מיליון איש. הגולש הממוצע מוריד כיום קבצים בנפח של כ-9 גיגהבייט בממוצע ביום. תחום הענן ממשיך לצבור תאוצה, כאשר 76% מגבים תמונות וסרטונים ושומרים מידע בענן, 27% מהבתים בישראל חכמים ואילו כרבע מהגולשים חוו מתקפת סייבר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...