השלוחה הישראלית של IMPACT-se, מכון מחקר ומדיניות המנתח ספרי לימוד מרחבי העולם, בחן בדו"ח מיוחד את תוכני מבחני הבגרות הפלשתיניים מהשנה שעברה המבוססים על ספרים חדשים שאמורים היו להיות נקיים מהסתה נגד יהודים או נגד ישראל.
זו הפעם הראשונה שתוכני מבחני הבגרות של הרשות הפלשתינית נחקרים ונחשפים לציבור. המחקר בדק סטנדרטים חינוכיים בינלאומיים של אונסק"ו לקבלת האחר, וניתח 26 מבחני בגרות במגוון מקצועות.
נמצא כי ב־75% מהמבחנים במדעי הרוח היה תוכן רדיקלי המקדם אלימות או הסתה לאלימות ולשנאת האחר, כפי שנלמדו בכיתות ובאתרי הכנה של משרד החינוך הפלשתיני. לא אותרו במבחנים שאלות או חומר המוקדש לניסיון להגעה לשלום בר־קיימה עם ישראל.
עוד בנושא:
• האיחוד האירופי: נחקור את ההסתה הפלשתינית
• הסתה פלשתינית: "משאית האינתיפאדה"
• בעקבות הסתה: כוחות הביטחון סגרו שמונה כלי תקשורת פלשתיניים
הדו"ח הצביע על שאלות ספציפיות בבגרויות הפלשתיניות שקידמו מסרים בעייתיים. למשל, בבגרות בגיאוגרפיה נשאלו התלמידים אילו מדינות חולקות את אגן נהר הירדן? בין ארבע התשובות שניתנו לבחירה נכללו סוריה, לבנון, ירדן, פלסטין, מצרים ועיראק, כששמה של ישראל הושמט.
בבחינת הבגרות בשפה הערבית נשאלו שאלות על השיר "צוואתו של פליט", שקורא לשיבה חמושה אל ערים בישראל עם "נשק בידך" לשחרור כל פלשתין. אתר משרד החינוך הפלשתיני גם פרסם חומר עזר ללימוד השיר, ובו מוסברת לנערים משמעותו. "המשורר קובע כי שחרור המולדת יכול להיעשות רק באמצעות התנגדות חמושה", מובהר בהסבר לתלמידים, "הביטוי 'נשק בידך' הוא מטאפורה לג'יהאד והתנגדות ו"המונח 'כלי נשק בידך' מסמל כי את מה שנלקח בכוח ניתן לשחזר רק בכוח".
שאלה על אירועי "האביב הערבי" במבחן ההיסטוריה טענה כי אותן הפגנות נגד המשטרים במדינות ערב היו עלילה מערבית־ציונית כדי לערער את האחדות הערבית.
בשאלה פתוחה אחרת, ששובצה בבחינת ההיסטוריה, התבקשו התלמידים להגדיר את המושג "זהות לאומית". התשובה הנכונה, כפי שנוסחה בספרי הלימוד למבחן, לימדה משמעות מעוותת של המושג; לא הוצגו בו ערכי חזון של שלום, פיוס ושיתוף פעולה בין שכנים לאומיים.
"מסר של הקצנה". מרכוס שף // צילום: IMPACT-SE
דוגמה נוספת ניתן לאתר בבגרות בחינוך אסלאמי. המבחן כלל שאלות בנושאים של ג'יהאד, הנלמדים בספרי הלימוד בהקשר הפלשתיני ומעודדים תלמידים להשתתף בסכסוך ובמאבק כחובה דתית. כדוגמה הביא המבחן את ההתנגשויות של המוראביטון עם משטרת ישראל במסגד אל־אקצא - "פוצצו התקוממות ירושלמית, שהתפשטה ברחבי פלשתין כאש בשדה קוצים".
מנכ"ל IMPACT-se מרכוס שף אמר בעקבות הממצאים כי "התלמידים הפלשתינים עוברים 12 שנים של חינוך רדיקלי, החל מכיתה א' כשהם מתבקשים ללמוד, למשל, את האות ה' בערבית באמצעות המילים שאהיד והוג'ום (התקפה), ומסיימים בכיתה י"ב עם מסרים של הקצנה ומאבק אלים".
הסמנכ"ל אריק אגסי הוסיף: "מבחני הבגרות הפלשתיניים דורשים תהליך למידה ושינון של חומר המסית לשנאה, לאלימות ולמאבק. אף תלמיד פלשתיני לא יכול לעבור את המבחן ללא בקיאות בשנאה כלפי האחר".
שף. "מסר של הקצנה"
מבחן בהסתהניתוח שיר הקורא לשיבה עם נשק ביד √ השמטת ישראל ממבחן בגיאוגרפיה √ ועיוות מושגים בהיסטוריה √ הצצה לבחינות הבגרות של הפלשתינים מגלה: הן עדיין מסיתות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו