ימים ספורים לפני סופ"ש הקידום האולטימטיבי לאלבום החדש של קולדפליי בשידור ישיר לכל העולם מעמאן שבירדן, יצאה הודעה רשמית כי הלהקה משהה את סיבוב ההופעות הבינלאומי לקידום האלבום שהושק זה עתה.
• 'הבימה': הושעו סמכויות ההנהלה
• מדהים: אנה ואלזה שוברות שיאים
• ביקורת: מסע הנקמה של אלון בן דוד
זאת, עד אשר תמצא דרך להפוך את הטור ל"מועיל לסביבה", או לכל הפחות - פחות מזיק. ההודעה הזו, לצד המסע המפרך אך המשתלם למצודת עמאן, הפכה את סיקור ההופעה שלפניכם למרגש מהמצופה.
קולדפליי איננה הראשונה לקחת בחשבון את ההשלכות של שינוע הציוד והטיסות הרבות שדורש טור בינלאומי על הסביבה, גם במחיר דחיות או ויתורים. כמו הרבה דברים בנוגע ללהקתו של כריס מרטין - רדיוהד הייתה שם קודם.
על רקע המבנה העתיק. קולדפליי בירדן // צילום: רז ישראלי
ההבדל הגדול מאוד הוא שקולדפליי היא אחת הלהקות הגדולות בעולם, ולראייה סיבוב ההופעות הקודם של הלהקה, שנמשך שנתיים ונחשב לטור השלישי הכי רווחי בכל הזמנים, עם הכנסות של יותר מחצי מיליארד דולר.
כל זה הופך את ההודעה על דחיית הטור למשמעותית הרבה יותר ואת ההופעות הבודדות של הלהקה לקידום האלבום - שתיים ללא קהל בשידור ישיר ביוטיוב (שישי), אחת לקהל מצומצם של אלף איש בלבד הערב (שבת) ואחת נוספת בשני במוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון, לאקסקלוסיביות במיוחד, וראוי לציין - אקסקלוסיביות בהתאמה לאלבום החדש "Everyday Life", אלבום שחורג מהקו המוכר של הלהקה ולגמרי מצדיק התייחסות מיוחדת.
הבידוק והאבטחה בירדן מזכירים מאוד את ישראל. מסביב לכל המצודה חיילים ושוטרים בזוגות, במרחק עשרה מטרים האחד מהשני. בתחתית המצודה עשרות מעריצים מבואסים שלא הורשו להיכנס לאזור. בכניסה עצמה תור עצום של אנשים, אלפים שרובם המכריע לא יצליחו להיכנס להופעה.
הופעה אקסקלוסיבית במיוחד // צילום: EPA
ההמולה, האבטחה, האקסקלוסיביות, גלאי המתכות, הבידוק הגופני, החרמת המצתים ובקבוקי המים, יחד עם תואר "אחת הלהקות הגדולות בעולם" שמשיקה אלבום, ובעיקר היופי הבלתי נתפס של המצודה עצמה בסגנון קיסריה - הופכים את כל החוויה לסוריאליסטית במיוחד. ואנחנו, עם צמידים על הידיים, מופנים לתור צדדי ומרוחק. מאות אנשים מתבוננים בערגה על המתרחש משולי הכביש.
"השידורים הללו היו החלום שלנו מאז שהתחלנו לעבוד על האלבום", נמסר בהודעה הרשמית מטעם קולדפליי עם ההכרזה על אירוע השקת האלבום, בלי לשכוח לפרגן לנותנת החסות שנאבקת בימים אלה לקבל הכרה כשירות סטרימינג מן המניין. "זה קצת בלתי אפשרי וקצת מפחיד, כמו כל החלומות הכי טובים. יוטיוב הוא הבית הכי טוב לשידור שכזה".
"בגללכם סגרו את המצודה"
הנציג שהכניס אותנו לירדן הזהיר אותנו מפני דיבור בעברית במקומות ציבוריים, אבל נהגי המוניות טענו שכולם פה אוהבים אותנו, הישראלים. "אה, בגללכם סגרו את המצודה!", הזדעק בצחוק נהג מונית, שהתעניין מדוע הגענו לירדן. "המון אנשים התבאסו שאין להם כניסה כבר כמה ימים. למה לא נותנים להיכנס אם זו הופעה? אנשים רוצים לראות!".
ובכן, לכל מי שתהה מדוע בחרה הלהקה להשיק את האלבום דווקא במצודה הירדנית, ההסברים והפרשנויות רבים ומגוונים, החל מאיזה קשקוש בנוגע לזריחות ולשקיעות ועד האלמנטים הערביים (הבודדים) באלבום. מרטין בעצמו, שפתח בפניה ארוכה לקהל ב"סאלם עליכום", הסביר את ההופעה הראשונה אי פעם של הלהקה בירדן (בצירוף המשפט המביך "לא ידענו אם אוהבים אותנו בירדן"), בעובדה שהמופע מצולם ויוקרן בארצות הברית, במטרה לקרב לבבות.
בשורה התחתונה, ההרפתקה הזו, הארוכה והמסורבלת מטיסה למערב אירופה - השתלמה. המקום מרהיב, האווירה מהפנטת והחוויה הייתה חד פעמית.
לעומת השידורים החיים, בהם הצטלמה הלהקה במקום פתוח לחלוטין על מנת לצלם אותה מכל זווית, ההופעה הפעם כללה במה אמיתית, על רקע מבנה עתיק עם כיפה מרשימה. עוד לפני שהושמע צליל או נדלק פנס, הקהל לא הפסיק לצלם את המקום המרהיב ביופיו.
בנוסף, בניגוד לשתי ההופעות ששודרו ביוטיוב, שכללו את כל שירי האלבום החדש, מתחילתו עד סופו, ההופעה הייתה רגילה יותר, במובן שכללה גם להיטים מכל התקופות, וממנה תיחתך כשעה, שתשודר בתחנות רדיו ברחבי העולם בקרוב. עם כל הכבוד ליוטיוב, תחנות הרדיו שפמפמו את שירי קולדפליי משנת 2000 ועד היום ללא הפסקה, הן אלה שאחראיות למכירות של יותר מ-90 מיליון אלבומים של הלהקה והפכו אותה לקונצנזוס.
כמצופה מהמראות הקשים מחוץ למקום, ההופעה התחילה באיחור ניכר של כשעה. אבל מרגע שהתחילה, כאלף אנשים שאגו לשמים, מודים על המזל הטוב שנפל בחלקם, לצלילי הקטע הפותח "Sunrise", ומיד אחריו "Church", "Trouble In Town" ו-"Broken" כולם מהאלבום החדש לפי הסדר, עד שפינקה הלהקה עם הלהיט המוכר הראשון "The Scientist". " Fix You" ו-"Viva La Vida" האהובים בהמשך הוסיפו להרים את הקהל, על אף שגם השירים החדשים והלא מוכרים, היו המנה העיקרית והמרגשת באמת של הערב שנמשך ונמשך עם שני הדרנים.
אלף אנשים מודים על המזל הטוב שנפל בחלקם. כריס מרטין בעמאן // צילום: EPA
המסע המוזיקלי עצמו
מקהלת גוספל שעלתה וירדה, סולואים של גיטרה שכל כך נדירים בנוף הפופ העכשווי, חטיבת כלי נשיפה בהנהגת פמי קוטי הגדול, כלי קשת שליוו כמה שירים, ועוד הפתעות שנבחרו והופקו בקפידה רבה וקישטו פה ושם את השירים במוטיבים ערביים, הפכו את הופעת השקת האלבום החדש לחגיגה מוזיקלית מלהיבה.
בניגוד גמור למה שמאפיין את הלהקה, לא וידאו ארט, לא אפקטים, לא תאורה ולא פירוטכניקה הפכו את ההופעה הזו לכל כך מיוחדת, ואפילו מרתקת, כי אם המסע המוזיקלי עצמו, שהעבירו את ברי המזל בקהל כריס מרטין, להקתו ועשרות המוזיקאים האורחים ועובדי הבמה, שהתרוצצו מסביב לעתיקות הפרהיסטוריות המרהיבות במצודת עמאן.
הפנסים הבודדים שכן פוזרו ברחבי המקום, האירו את המבנה העתיק מאחורי הלהקה באור מרצד והעניקו לו חיים של ממש בליווי המוזיקה. מחזה עוצר נשימה, לא פחות.
לא צריך פירוטכניקה בשביל לרגש. קולדפליי בירדן // צילום: רז ישראלי
פרט לאלבום הבכורה של קולדפליי, שלאחריו חתכה הלהקה לכיוונים פופיים, מיינסטרימיים ואפילו שמאלציים במובהק, זהו כנראה האלבום שהכי לא מאפיין אותה. לדעת כותב שורות אלה, שאמנם נכתבו תחת השפעה חזקה של החוויה המרגשת, מדובר באלבום הטוב ביותר של הלהקה, מאז יצירת ביכוריה.
אחת האימרות המזוהות עם שנותיה הראשונות של הלהקה, אז חבריה עדיין התרגלו להצלחה העצומה שלהם ולא היו מעזים אפילו להוציא יצירה כל כך מרוככת, מרוסנת ועדינה כמו "אברידיי לייף", היא של מרטין. "הייתי נותן את הכל כדי לכתוב יצירה טובה כמו 'OK Computer'", אמר אז. ובכן, קולדפליי עדיין לא שם. אבל אחרי 20 שנות יצירה פומפוזית והצלחה אדירה, היום היא הכי קרוב לשם שהיא כנראה יכולה להיות.
• קים אור אזולאי נגד מעיין אדם
• "יוצר "הנערים": "מדובר באפרטהייד"
• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו