קבינט הדיור, בראשות שר האוצר, משה כחלון, אישר את תוכנית הרכבל לכותל: הרכבל ינגיש את הכותל לרבבות מבקרים מדי יום, וייתן מענה לכ־3,000 נוסעים בשעה לכל כיוון.
התוכנית מציעה פתרון אמיתי לבעיית הנגישות הקשה לאגן הדרום־מזרחי של העיר העתיקה - אזור הכותל, שער האשפות ועיר דוד - ותיתן מענה למטיילים, תושבים ותיירים.
ההערכה היא שבממוצע מבקרים בעיר העתיקה ובסביבתה הקרובה כ־135 אלף מבקרים בשבוע, מתוכם כ־24 אלף תיירים, אומדן שגדל מדי שנה. מבין המערכות להסעת המונים, מערכת הרכבל המוצעת מספקת קרוניות עבור עשרה נוסעים, הנעות ברצף לשני הכיוונים, כארבע דקות וחצי מהלך כיוון אחד.
שדרוג התשתיות הפיזיות באזור הכותל המערבי ושיפור שירות אמצעי התחבורה הציבורית בעייתי עקב מגבלות המרקם הפיזי, התרבותי, הדתי, הארכיאולוגי, ההיסטורי והקנייני הרגיש והעדין הקיימות מסביב לעיר העתיקה, שאינן מאפשרות ביצוע עבודות פיתוח בהיקפים נרחבים.
האזור סובל מעומס תנועה וגודש, וכן מהשלכות של רעש וזיהום אוויר, בעיות בטיחות, ופגיעה באיכות המרחב הציבורי והנגישות לאתרים ההיסטוריים והדתיים הקיימים במרחב העיר העתיקה וסביבתה.
הדמיית הרכבל בירושלים // צילום: עיריית ירושלים
בסביבות שער האשפות ורחבות הכותל ועיר דוד מתקיימים אירועים המושכים עשרות אלפי מבקרים. כמו כן, גם בשגרה מהווה האזור אבן שואבת לאלפי מבקרים ביום, לרבות תיירים מכל העמים והדתות, לאתרים השונים בעיר העתיקה, לעיר דוד, לחפירות הכותל, לרובע היהודי ולהר הבית, ולכלל שכיות החמדה בגן הלאומי הסובב את חומות העיר העתיקה.
התוואי הכולל של הרכבל הוא 1.4 ק"מ. הוא כולל כ־73 קרונות ומורכב משלושה מקטעים: מקטע B-A, בין תחנת היציאה ממתחם תחנת הרכבת הישנה במערב העיר עד לתחנה תפעולית B (שאינה מיועדת לנוסעים). משם ממשיך התוואי לתחנת נוסעים שנייה בהר ציון. התוואי במקטע C חוצה את גיא בן הינום בניצב.
מקטע D-C, מהר ציון לתחנה שמעל מבנה מרכז קדם המאושר. מקטע זה עובר בסמוך לישיבת התפוצות, מעל חלק ממגרש כנסיית גליקנטו, מעל חלק ממגרש מוסד הפוקולרה, מעל בתי מגורים בשכונת עין חילווה לאורך ציר רחוב מלכיצדק.
הדמייה של תחנת הרכבל // צילום: עיריית ירושלים
"הכותל כיום אינו נגיש מספיק לכלל הציבור. אלפיים שנה חיכינו לכותל המערבי, ולא ייתכן שבגלל עומסי תנועה - רבבות יימנעו מלהגיע לכותל כדי להתפלל, לטייל ולהשתתף בטקסים צבאיים ולאומיים", אמר שר האוצר משה כחלון. "הרכבל ינגיש את הכותל לאותם המונים שרוצים להגיע כיום לכותל ופשוט לא יכולים. מדובר כאן על פרויקט לאומי שהוא מעבר לתשתית תחבורתית ותיירות, פרויקט חברתי שינגיש את הכותל לכל מי שרק רוצה להגיע".
השר להגנת הסביבה, לירושלים ולמורשת, זאב אלקין אמר: "אני שמח שהצלחנו היום לעבור עוד שלב חשוב בקידום תוכנית הרכבל לעיר העתיקה. מדובר בפרויקט אסטרטגי לקידום התיירות באגן העיר העתיקה בירושלים, ושלב אחרי שלב אנחנו הופכים חזון למציאות חדשה, ובקרוב הדרך אל הכותל המערבי ולאתרים חשובים אחרים בירושלים העתיקה יהיו נגישים יותר".
מיגון לצפון
עוד אישר אתמול קבינט הדיור תוכנית מתאר ארצית למיגון הצפון (תמ"א 40 א/1). התוכנית נועדה לתת מענה מהיר לבניית מיגון יישובי גבול הצפון בהתאם להחלטות ממשלה. התוכנית, שמוביל מינהל התכנון בשיתוף פיקוד העורף, תאפשר "מסלול ירוק" לבניית ממ"דים ביחידות דיור ביישובים אשר מצויים בטווח של עד תשעה ק"מ מהגבול הצפוני של מדינת ישראל. עד היום הליך הבקשה לממ"ד היה כרוך באישורים של הוועדה המקומית שנדרשה לאשר חריגות מהוראות בינוי.
חשוב לציין כי הוראות הבינוי בתוכנית יגברו על הוראות הבינוי המאושרות בתוכניות מפורטות, אשר מכוחן יוצאו היתרי הבנייה עבור הקמת מרחב מוגן בלבד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו