מי את לעזאזל "אשלי וחברים", תוכנית טלוויזיה מוזרה שכמוך? איזה מין יצור כלאיים משונה השתחל לפתע אל לוח שידורי הצהריים של רשת? בתכלס, גם אחרי שלוש תוכניות יומיות קשה לי להגדיר את תוכניתה של אשלי וקסמן-בקשי, שנחתה השבוע על המסך.
• מצליחים לזהות את כוכבת הריאליטי?
• הכבאים: לא נשתף פעולה עם ליהיא גרינר
• רוצים להשאר מעודכנים? בואו לאינסטגרם
רגע היא עושה סימנים של ולוג אינטרנטי חתרני, ורגע אחר כך עוטה על עצמה אווירה של שומר מסך בקופת חולים. אושיות רשת מתערבבות עם טיפים על איפור והפעלות בהשראת מסיבות כיתה, ושיחות וידאו עם מעריצות מוגשות לצד שיחות על תזונה בהיריון ואנטי אייג'ינג. מכיוון שהתוכנית לא מצליחה להגדיר לעצמה מי היא ומה היא, לאיזה ז'אנר היא שייכת ולאיזה קהל יעד היא מכוונת, התוצאה מבולבלת ומפוזרת.
ממלכת היו-טיוב למנחת תוכנית לייף סטייל רדודה. אשלי וקסמן-בקשי // צילום: מתוך האינסטגרם
מצד אחד "אשלי וחברים" שואבת לתוכה דברים שמצליחים באינטרנט וסוחטים לייקים וצפיות. היא מזמינה יוטיוברים ואינסטגרמרים עם עשרות ומאות אלפי עוקבים לשיחה עם בקשי, שרק עוקביהם האדוקים יצליחו לעקוב אחריה ולהבין; בין לבין משולבים פינות על טרנדים אינטרנטיים או סרטוני ולוגים (אשלי נוסעת במכונית, אשלי אופה בראוניז, אשלי מפספסת מאחורי הקלעים).
לצד כל זה, נגועה "אשלי וחברים" בכל הרעות החולות של תוכניות הלייף סטייל בימינו. גם כאן ידחפו לכם בלי בושה תוכן ממומן במסווה של ראיון עם מומחה, שנחוש למכור את המוצר אפילו אם קהל היעד לא בהכרח בגיל שבו הגיוני לדבר איתו על תזונה בהיריון או על תהליך הזדקנות של עור הפנים (שאפשר להאט בעזרת קרם לחות שמכיל פפטידים ואנטי-אוקסידנטים, ובמקרה אני מחזיקה אותו ביד לאורך כל השיחה).
כך נעה התוכנית על קשת רחבה שבין סרטון ויראלי לעוד תוכנית אולפן זולה ומסחרית. אשלי בקשי מביאה וייב סחי, צעיר ומיושב שמושך אליה בעיקר נערות מתבגרות, כפי שעשתה בכישרון רב בחשבון היו-טיוב שלה, אבל סגנון ההגשה הזה והאייטמים החתרניים (יחסית) נראים מוזר בתוך אולפן כל כך מכוער ומיושן, צבוע ורוד עם מסכי לד המקרינים כביש מהיר, גורדי שחקים ונוף אורבני אפור ודוחה; דוחה רק טיפה פחות מתפאורת הספה עם כריות הנוי, הכורסה הלבנה ושולחן הקפה הקטן שבמרכז האולפן.
בין סרטון ויראלי לעוד תוכנית אולפן זולה ומסחרית. "אשלי וחברים" // צילום מסך
מי אלה 27 אלף הצופים (1.2 אחוזי רייטינג, לתוכנית שלשום) שצופים בתוכנית וחשים חיבור עז לכל מה שראו? בני כמה הם? עד כמה נרחבים תחומי העניין שלהם, שאפשר לדחוף להם את קווין רובין לצד תוכן שיווקי מטעם חברת מזון כלשהי לתינוקות וסטנדאפיסט שמתמחה בתיאטרון ביתי? באינטרנט, ואת זה בקשי יודעת היטב, הצלחה נמדדת לפי מספר הלייקים והצפיות. בטלוויזיה מכנים את זה רייטינג, וכבר הוכח כי לא כל מה שתופס במסך הטלפון, יעבוד באותה צורה בערוצים המסחריים. כמו שאין קשר בין אפשרויות התוכן הממומן בזירה החופשית של הרשת לעומת ההגבלות שמטילה הרשות השנייה.
לפחות לפי הרייטינג בתוכניות הראשונות, לא רק שאשלי לא מושכת אליה צופים חדשים, היא בעצם מבריחה קהל ובכך גוררת מטה את הרייטינג של "הדו"ח היומי" שמשודרת מיד אחריה. אם מתעלמים מהטעויות הבסיסיות שלה בעברית, בקשי עוברת בקלות את טבילת האש בהנחיה; רואים שהיא מעורבת בצורה מוחלטת בכל התוכן (הלא ממומן), ועם הרבה ליטוש והכוונה גם מסוגלת להשתפר ולהתמקד. אולם קודם היא תצטרך להחליט אם היא מנסה להיות אשלי המגניבה מהיו-טיוב או סתם אשלי של עוד תוכנית לייף סטייל משעממת.
"אשלי וחברים", רשת 13, 14:10
• זה נכון: שני גולדשטיין ועדי כרמלי בזוגיות
• טיפולי המרה: מה אתם הייתם עושים?
• הסיקור המלא: עומר אדם בפארק הירקון
• תכירו: החברה החדשה של בן-אל תבורי