מגרש רכבים מיובאים // צילום: הרצי שפירא

זינוק בעלייה: צמיחה חריגה בשל יבוא כלי רכב

סיכום הלמ"ס של הרבעון הראשון ב־2019 מורה על שיעור צמיחה של 5% • אך השיעור נטו הוא 3.6% • יבוא סחורות אזרחיות זינק ב־21.2%

כלכלת ישראל צמחה בשיעור גבוה של 5% ברבעון הראשון של 2019, אבל בנטרול יבוא גבוה וחריג של כלי רכב פרטיים, היא צמחה רק ב־3.6%, כך לפי נתונים שפרסמה אתמול הלמ"ס.

שיעור היבוא החריג של כלי רכב נבע משינוי צפוי במדיניות המס על הרכבים הירוקים שהחיש יבואנים לייבא רכבים אלה לפני השינוי. מדובר בעדכון כלפי מעלה ב־0.2% לעומת הפרסום הקודם של הלמ"ס. התמ"ג העסקי עלה ברבעון הראשון בשיעור של 4.2%, אבל גם הנתון הזה מוטה כלפי מעלה בשל הכנסות המדינה החריגות בשל העלייה ביבוא הרכבים. יבוא הרכבים היטה גם את נתוני הצריכה הפרטית הכוללת שעלתה באופן חריג ב־7%, אבל בנטרול היבוא החריג של כלי רכב פרטיים, הצריכה הפרטית עלתה רק ב־0.6%.

רמת החיים לנפש עלתה ב־5.2%, וללא יבוא רכבים היא ירדה ב־1.2%. בראייה שנתית יבוא הרכבים לא צפוי לעלות בשיעור חריג, ולכן הנתונים הללו מוטים. בחודש מארס בלבד יובאו יותר מ־60,000 רכבים פרטיים. יבוא כלי הרכב הפרטיים בכל הרבעון הראשון זינק בשיעור בלתי סביר של 600%. בנטרול השפעת הגידול במסים מיבוא, התמ"ג עלה רק ב־3%, זאת לאחר עלייה בשיעור של 3.9% ברבעון הרביעי של 2018, ובשיעור של 2.8% ברבעון השלישי של 2018.

והנתונים החיוביים: עלייה בשיעור של 12% בהשקעות בנכסים קבועים, 14.5% ביבוא האזרחי, סך היבוא של סחורות ושירותים עלה ב־8.2%, יבוא סחורות אזרחיות זינק ב־21.2%, יבוא שירותי תוכנה זינק בשיעור של 14.3%. כניסת תיירים לישראל ולינות במלונות עלו בשיעורים נאים. סך המקורות שעמדו לרשות המשק, מתוצר מקומי ומיבוא, עלו בשיעור של 5.6%, לאחר עלייה בשיעור של 7.1% ברבעון הקודם האחרון ב־2018 - והעלייה מצביעה על פוטנציאל צמיחה בהתאם לפוטנציאל גם ברבעון השני השנה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...