צילום: GettyImages // מגיע לכם שירות

מדריך צרכני: כל מה שמגיע לכם בחינם

מסתבר שיש תחומים רבים שבהם מגיעים לנו שירותים בחינם ואפילו פיצויים לפי חוק הגנת הצרכן • להלן פירוט של כל מה שאתם יכולים לקבל - ללא תשלום

מסתבר שיש לא מעט תחומים שבהם מגיע לנו, הצרכנים, שירות בחינם. מבדיקה מול המועצה הישראלית לצרכנות עולה כי לא מעט שירותים שמגיעים לכם ללא תשלום, ובנוסף, יש גם לא מעט מקרים שבהם אתם זכאים לפיצויים בעקבות תרחישים שונים שבהם אתם נתקלים בחיי היום יום שלכם. אז אילו שירותים מגיע לכם? להלן הפירוט.

שירותי תיקונים של מוצרי חשמל חינם: חוק הגנת הצרכן קובע כי על היצרן/היבואן לספק שירותי תיקונים חינם (כולל החלפת חלקים מקוריים) במשך שנה ממועד הרכישה או ההתקנה, עבור כל מכשיר חשמלי או אלקטרוני שמחירו עולה על 150 ₪. צרכנים רבים אינם מודעים לזכויות אלה ולמשל רוכשים שירותי תיקונים יקרי ערך עבור מכשירי סלולר למרות שהחוק מחייב מתן שירות חינם במשך שנה. 

שירות טלפוני חינם: חוק הגנת הצרכן מחייב מתן שירות טלפוני חינם לתיקון תקלות בתחום המים, החשמל, הגז, התקשורת (טלפוניה, טלוויזיה ואינטרנט) ושירותי הרפואה הדחופה.

מים בחינם: על פי חוק בניינים ציבוריים (מתקני שתייה למים צוננים) תשמ"ז-1986 : חובה להתקין מתקן שתייה בבניין ציבורי – וחובה להגיש לכל לקוח קנקן מים צוננים בבית אוכל.

שירותי חנייה בבתי חולים: על פי חוזר משרד הבריאות, ניתן פטור מדמי חניה למטופלים אמבולטוריים במחלקות דיאליזה ואונקולוגיה ולמלוויהם, על מי שנכנס ויוצא בתוך 20 דקות, על נכים, ועל מי שיש בידו אישור מהשירות הסוציאלי של בית החולים. הנהלות בתי החולים חייבות לפרסם מידע זה גם בכניסה לחניונים וגם במחלקות השונות. 

הנחות לוותיקים: על פי חוק האזרחים הוותיקים וחוקים אחרים נקבעו הנחות משמעותיות בתשלומי ארנונה, אגרת טלוויזיה, כרטיסי כניסה לתיאטרון להצגות ועוד לאזרחים הוותיקים. 

קבלת החזרים כספיים על אי עמידה בהסכמים // צילום אילוסטרציה: GettyImages

הצמדה למדד: בחוזים רבים נקבע תנאי להצמדת התשלומים העתידיים למדד עולה בלבד. למשל בתחום רכישת דירה מקבלן, נקבע כי אם המדד עולה הסכום לתשלום יוצמד למדד אולם אם המדד יורד, לא תבוצע הצמדה. התיקון לחוק החוזים האחידים קובע חזקה כי תנאי כאמור הוא תנאי מקפח ויאפשר לבטל תנאי זה ולתבוע החזר כספי בגין הצמדה שאינה הדדית.

ועל מה מקבלים פיצויים?

פיצוי בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה - חוק שירותי תעופה תשע"ב-2012 מעניק פיצוי כספי במקרה של איחור טיסה שאינו נובע מכוח עליון. סכום הפיצוי משתנה בהתאם למרחק ליעד הטיסה ומשך האיחור. כמו כן, החוק מחייב מתן שירותי אכילה, שתיה ולינה אף במקרים של כח עליון הגורם לעיכובים משמעותיים בטיסה. 

פיצוי בגין איחור הרכבת - רכבת ישראל מחויבת לעמידה בלוח הזמנים. יחד עם זאת, לעיתים מתרחשות תקלות הגורמות לעיכובים בתנועת הרכבות. במידה והרכבת עמה הגעת לתחנת היעד הגיעה באיחור העולה על 30 דקות (לעומת לוח הזמנים המתוכנן), הינך זכאי לפיצוי: כרטיס נסיעה רגיל בקו בו נסעת - בחינם. במידה והרכבת עמה הגעת לתחנת היעד הגיעה באיחור העולה על 60 דקות מהמועד המתוכנן (שנקבע בלוח הזמנים), הינך זכאי לקבלת 2 כרטיסי נסיעה רגילים בקו בו נסעת - בחינם. במקרה של ביטול רכבת ניתן לקבל זיכוי בגין הכרטיס שרכשת.

פיצוי בגין איחור טכנאי - חוק הגנת הצרכן מקנה לצרכן פיצוי ללא הוכחת נזק במקרה של איחור טכנאי העולה על שעתיים מהמועד שנקבע למתן השירות: 300 שקלים במקרה של איחור של שעה, 600 שקלים במקרה של איחור של שעתיים. כמובן, אם נגרם לצרכן נזק כספי העולה על הסכומים לעיל ניתן לתבוע בבית המשפט פיצוי בגין מלוא הנזק.

הטכנאי איחר? מגיע לכם פיצוי // צילום אילוסטרציה: GettyImages

פיצוי בגין חיוב יתר - סעיף 13ד1 לחוק הגנת הצרכן שנכנס לתוקף ביום 1.1.13 קובע כי במקרה של חיוב ביתר בעסקה מתמשכת, על העוסק להשיב לצרכן את סכום החיוב העודף בתוספת ריבית והצמדה ופיצוי תוך 14 יום מיום קבלת הדרישה להחזר כספי, וכן פיצוי ללא הוכחת נזק של 16 ₪. עוד נקבע כי על העוסק להשיב בכתב לכל פניית צרכן בעניין חיוב ביתר, זאת תוך 21 יום.

פיצוי בגין הפרת "חוק הספאם" - סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים) המוכר יותר בכינוי "חוק הספאם" מקנה לכל אדם או עסק הזכות לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 1,000 ₪ בגין משלוח פרסומת ללא הסכמה מפורשת ומראש של הנמען.

פיצויים נוספים עד לגובה של 10,000 ש"ח

סעיף 31א לחוק הגנת הצרכן מקנה לצרכן זכות לתבוע פיצוי עונשי ללא הוכחת נזק של עד 10,000 ₪ במקרה של הפרת חוק הגנת הצרכן בנושאים ספציפיים כגון:

• אי השבת התמורה תוך המועד הקבוע בחוק במקרה של ביטול עסקת מכר מרחוק, ביטול עסקה ברוכלות, ביטול עסקה מתמשכת.

• אי השבת התמורה במקרה של החזרת טובין כשלא הוצגה מדיניות העסק בחנות.

• אי השבת עמלת תשלום שנגבתה שלא כדין לגבי שירותים או טובין שמחירם מפוקחים (כמו חשמל ומים).

• אי השבת ההפרש בין המחיר הנקוב על גבי האריזה למחיר שנדבה בקופה.

• חידוש אוטומטי של עסקה לתקופה קצובה ללא הסכמת הצרכן ומראש.

מנכ"ל המועצה לצרכנות עופר מרום אומר כי "יוקר מחיה" הוא מושג הנקשר בדרך כלל להוזלת מחירים בלבד, אולם ידע הוא חיסכון וכל אחד מאתנו יכול לחסוך מאות שקלים בשנה בהבנת הזכויות הצרכניות המגיעות לו ומשירותים המגיעים לנו בחינם, ועד תביעת הזכויות הצרכניות המגיעות לנו בדין. במקרה זה ידיעת החוק תחסוך לנו הוצאות ותלונות מיותרות.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...