אחרי המכוניות ההיברידיות והתרבות ההיברידית, האופנה החדשה באירופה היא בשר היברידי. ולא, זה לא בשר שמונע בכוח החשמל, אלא המבורגר חדש שמורכב לא רק מבשר, אלא גם מתוספות שונות, כגון שעועית לבנה, אורז או ירקות. המטרה המוצהרת של המיזם החדש: להפחית בתצרוכת הבשר, מבלי לפגוע בטעם.
בהולנד, המיזם החדש צובר תאוצה, והכוונה היא להתחיל להפיץ המבורגרים היברידים תחילה במסעדות, ואחר כך גם כמוצר מעובד לצרכן ברשתות השיווק. "ההמבורגר ההיברידי מורכב מכ-90 אחוזים בשר, ו-10 אחוזים של ירקות או פחמימות", מסביר מפתח המוצר, טכנולוג המזון רינוס דה-ריידר, לתוכנית התחקירים Nieuwsuur בערוץ NOS ההולנדי. לדבריו, כאן לא מדובר בקציצות בשר עם ירק, אלא בדבר האמיתי. "אנחנו מנסים להשיג את אותו אפקט בדיוק של בשר, מבחינת טעם, מרקם ועסיסיות. אם תיתנו ביס בהמבורגר ההיברידי שלנו, לא תחושו כל הבדל בינו לבין המבורגר המורכב מ-100 אחוז בשר בקר".
בשר, עם פחות בשר
לדברי דה-ריידר, הבשר ההיברידי מתכתב עם הרצון של הצרכן לאכול פחות בשר. "זה עדיין מוצר בשר, אבל עם פחות בשר. עם זאת, טעמו שונה מאוד ממוצר של תחליף בשר צמחוני, שבו הצרכן באמת טועם שהוא אוכל משהו אחר".
איזבל בורדם, פעילה חברתית שעומדת מאחורי קמפיינים הקוראים להולנדים לצרוך פחות בשר, סבורה כי בשר היברידי היא התפתחות חיובית. "זה אחד הפתרונות שמאפשרים לאכול פחות בשר, אני מוכנה לאמץ כל יוזמה כזו".
בורדם מסבירה כי אמנם בשר הוא חלק חשוב בתזונה, אבל מאוד קל לצמצם בצריכתו. לדבריה, המסר גם מעורר התנגדות. "אנחנו מקבלים הרבה תגובות במדיה החברתית, תעשיית הבשר לא ממש שמחה עם המסר שלנו. אבל אנחנו לא רוצים להוריד לגמרי את הבשר מהצלחת, אנחנו רק רוצים איזון טוב יותר".
"בשר הוא מוצר נפלא"
כמובן, יש שפחות מתלהבים מהמיזם החדש. כך למשל הקצב צ'ס ואן דן ברג, שאומר כי לא יכניס בשר היברידי לקצבייה שלו. "אני לא מאמין בזה, ואני לא אמכור את זה", הוא קובע נחרצות. "אם אני אמכור את זה, זה ירגיש שאני מכחיש את הזהות שלי. אני איש של בשר, אני חושב בשר ואני יודע שזה מוצר נהדר".
"זה מה שאנשים מחפשים". 100% בשר // צילום: GettyImages
ואן דן-ברג, שמנהל אטליז מסורתי בעיר Gelderse Zetten, מדגיש: "אני מוכר בשר טהור, עם טעם טהור, וזה מה שאנשים מחפשים לקנות אצלי". לדברי הקצב, הקבוצה שבוחרת לאכול פחות בשר ומנסה לשכנע אחרים, מקבלת יותר מדי תשומת לב. "אישית, אני חושב שזה מטורף. אבל אני מוריד את הראש, וממשיך למכור בשר".
"לתת ללקוחות לבחור"
קלאוס ואן-ווכט הוא קצב אף הוא, אך מסוג אחר. למעשה, אין לו אטליז או נקודת מכירה פיזית - הוא שולח את הבשר בדואר שליחים ללקוחותיו. "אני חושב שגם כקצב, אתה צריך להסתגל לזמנים החדשים", הוא מסביר לתוכנית Nieuwsuur. "אבא שלי היה קצב ואני למדתי את המקצוע ממנו, אבל אני עובד מאוד שונה ממנו".
ואן-ווכט סבור כי כקצב מודרני, יש לו את האחריות גם להציע חלופות לבשר. "מדובר על נושא שיש לו השפעה אקלימית גדולה", הוא מסביר. "כבר אי אפשר לאכול בשר בלי הגבלה, לכן אנחנו מוכרים גם תחליפי בשר".
"עם זאת, חשוב לתת ללקוחות לעשות את הבחירה בעצמם", אומר ואן-ווכט. "אומרים להם לעתים קרובות כל כך שהם צריכים לאכול פחות בשר. הם לא בהכרח רוצים לשמוע את זה גם מהקצב שלהם. אני לא ינסה 'לדחוף' להם בכוח בשר היברידי, אבל בהחלט אציע את זה כאופציה".
ואן-ווכט אגב, מספר שגם הוא עצמו מנסה לאכול פחות בשר, והוא רואה בבשר היברידי צעד טוב לכיוון. "זה לא שם סקסי במיוחד", הוא מודה, "אבל בסופו של דבר מדובר על על חוויה וטעם. אם זה יהיה אותו הדבר – כולנו נרוויח".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו