צילום: כפיר זיו // יואב צפיר

מבצע יואב: "לא יתנו לנו לזכות שוב באירוויזיון"

יואב צפיר סוגר עונה של "הכוכב הבא" ומגלה מה חשב כששמע את קובי מרימי, איך התערב כדי להשאיר את שפיטה בתוכנית ומה אמר למאיה בוסקילה אחרי הדחתה

ביום רביעי שעבר, ב־9 בבוקר, צפצף הסלולרי של יואב צפיר. המסרון שקיבל הביא איתו את נתוני הרייטינג של גמר "הכוכב הבא לאירוויזיון", שהתקיים בערב לפני כן: 30.8 אחוז, מה שהפך את תוכנית הגמר לנצפית ביותר מאז פיצול ערוץ 2 בנובמבר 2017.

"היתה בשידור תחושת בטן שזה משהו גדול, שלא חווינו מאז העונות הראשונות של 'כוכב נולד'", מספר צפיר, שעורך את התוכנית מיום היוולדה, בספטמבר 2013. "אני לא נוהג להמר על הרייטינג כי זה מנחס, אבל בחדרי חדרים דובר על 30 אחוז, ואני אמרתי שאין מצב".

כמה חשבת?

"27 אחוז לכל היותר".

מה הרגשת ברגע שראית את המספרים?

"ביום כזה אתה הולך על אוויר. מלבד המספרים, האימפקט של העונה והמעורבות הרגשית של הצופים היו עצומים. אותי זה החזיר לימים של שירי נגד נינט וסקעת נגד מויאל". 

יש לך הסבר למה זה קרה דווקא בעונה הזאת? 

"שילוב של המון דברים. קודם כל, זכינו באירוויזיון, וזה היה אירוע היסטורי, שכולנו נזכור גם בעוד 20 שנה. האירוויזיון מגיע לארץ וכולם מדברים עליו, ולכן גם חשוב מי ייצג אותנו. מעבר לכל אלה, פשוט הגענו בתוכנית למקום שהוא באמת משוחרר מאוד ויצירתי. נראה לי שהגענו לשיא שלנו".

מאיזו בחינה?

"מעבר לזמרים המצוינים ולשופטים המצוינים, אני חושב שבעונה הזאת היינו התוכנית הכי מצחיקה בטלוויזיה. ופה אני חייב להחמיא לאסי ולרותם, שהם הפרטנרים הכי טובים שלי, אנשי תוכן מדהימים, ותענוג לעבוד איתם. המצאנו את עצמנו מחדש. אני בא מהומור, לא ממוזיקה, וטקס 'פריכית הזהב' שעשינו הוא הפרודיה הכי מעולה שיש על כל הטקסים שאנחנו מכירים. הכל ביחד עשה את שלו". 

•  •  •

כבר שנים רבות צפיר (50) נחשב לאוטוריטה ולמושך בחוטים בכל הקשור לתוכניות המוזיקה. הוא בנו של טוביה צפיר, נשוי למיכל, היום מאמנת לאורח חיים בריא, ואב לשלוש - מיה (20), שירה (18) וגילי (13). 

צפיר הביא לניצנים את היריבוּת של נינט ושירי ואת הקרב בין ההראלים, שבר את הנאחס שלנו באירוויזיון עם נדב גדג' (שהצליח לעלות לגמר), וגם זיהה את תופעת נטע ברזילי, משלב האודישן ועד לזכייה באירוויזיון.

אז למה אתה לא העורך והבמאי של האירוויזיון בתל?

"בהתחלה באמת חשבתי שאני אביים את האירוויזיון. אנחנו איתרנו את נטע, אנחנו עבדנו איתה במהלך העונה, אנחנו הנגשנו אותה לקהל בישראל, וכמובן, היתה העבודה על 'טוי' עם כל הצוות המדהים והבימוי.

"אבל שבוע אחרי שחזרתי מהאירוויזיון כבר התחלתי לצלם את 'אביב או אייל'. כדי לעשות את האירוויזיון הייתי צריך לוותר על התוכניות שלי בקשת, לצד ויתור כלכלי גדול. וזה עוד לפני שזה הגיע לשאלה אם 'כאן' רוצים אותי או לא. אני מניח שאם הייתי רוצה, היו שוקלים את זה ברצינות.

"אבל מהר מאוד, אולי בתוך יום, הבנתי שזה בכלל לא ריאלי. כי כל כך הרבה דברים היו צריכים לקרות כדי שאני אעשה את זה. מהר מאוד נתתי תשובה שלילית. עניתי שאני לא מסוגל לוותר על הבייבי שלי, שקוראים לו 'הכוכב הבא'. אז מה, אני אעזוב את הילד שלי?"

היה קשה לקבל את ההחלטה?

"מאוד, כי עשיתי הכל כדי שהאירוויזיון יגיע לארץ, וכולם יודעים את זה. כשחזרנו מווינה, אחרי ההופעה של נדב גדג' ב־2015, אמרתי למיכל שבתוך חמש שנים אני מביא את התחרות לארץ. זה קרה בתוך שלוש שנים".

אתה מעורב בהכנות לתחרות?

"הצעתי ליובל כהן (שהתמנה לעורך הראשי של התחרות; ע"ס) שניפגש, והוא הסכים מייד. אני חושב שאם לא אני - יובל הוא הראוי ביותר לתפקיד. אמרתי לו, 'קודם כל, כל הכבוד, טוב שבחרו אותך. עשית דברים מדהימים, ואתה לא צריך אותי. אבל עדיין צובט לי בלב שאני לא שם, אז בוא נעשה משהו ביחד. אני מוכן לעשות לך משהו, בשביל הציונות'.

"הוא שמח מאוד, ואנחנו יוצרים דברים ביחד. אביא כמה יציאות שיהיו יותר מחמודות, ידברו עליהן רבות. היום, אחרי כמה פגישות עם יובל, אני פשוט יודע שהוא האיש הנכון במקום הנכון. אני באמת חושב שבסוף קרה מה שהיה צריך לקרות". 

אחרי שהשלים עם הוויתור על עריכת התחרות, התמקד צפיר בפיתוח ובצילומים של הפורמט החדש, "אביב או אייל". התוכנית, שהיתה אמורה להיות הבשורה החדשה בז'אנר הריאליטי המוזיקלי, השיגה רייטינג של 13 אחוז בלבד וביקורות קטלניות. 

"אין ספק שהתוכנית לא המריאה, אבל אני לא חושב שהיא היתה כישלון", הוא אומר. "תראה את המספרים של 'דה פור' לעומת 'אביב או אייל'". 

אתה מצטער על התוכנית?

"מבחינתי עשיתי תוכנית ראויה מאוד, ומשהו לא המריא שם. מה בדיוק? שאלה טובה. שמעתי מאנשים ברחוב שאמרו שהיה שם משהו לא אותנטי, ושהם לא קנו את זה. אביב ואייל הם שני אנשים עם דעות מנוגדות מאוד, ובסוף אנשים רוצים לראות משהו כיפי על המסך. למרות היתרונות של כל אחד מהם והתוספת של מירי מסיקה, משהו שם לא התחבר עד הסוף".

מה היית עושה אחרת?

"משנה הרבה דברים. הייתי שם ליד אביב עוד שני אנשים שהם בז'אנר שלו, ליד אייל שני אנשים בז'אנר שלו, כדי שתהיה הרבה יותר אינטראקציה כיפית ובידורית על המסך". 

התאכזבת?

"אני אף פעם לא מצטער על דברים שאני עושה, גם אם הם לא הכי מצליחים בעולם. זו לא הפעם הראשונה שאני עושה משהו שהוא לא הכי מצליח בעולם".

אז אתה בטח יכול להבין את האנשים מאחורי "2025". 

"זה פורמט חדש, ובלי קשר לזה שאני עובד בקשת, אני מצדיע להם על הנועזות ועל החדשנות. כשאתה רוצה להיות נועז וחדשן, אתה גם חייב לא להיות מושלם כל הזמן. אי אפשר להעז וכל הזמן לפגוע.

"אבי ניר ויורם זק הם אנשים מוכשרים מאוד, ואני מאמין שהתוכנית בסופו של דבר תהיה הצלחה גדולה. הם ילמדו מהטעויות של ההשקה, והיו שם טעויות, וזה יסתדר. ולא רק שזה יסתדר, זה יהיה להיט עולמי והם יעשו מזה המון כסף".

מה לא עבד בהשקה?

"הקצב של השידור החי לא היה הכי טוב. אבל התלהבתי מהחדשנות". 

יכול להיות שתם עידן הריאליטי הגרנדיוזי?

"אני לא אוהב לעשות הכללות. זה כמו שאמרו על תוכנית המוזיקה שהיא מתה, ואנחנו החיינו את הז'אנר. למה החיינו את הז'אנר? איך זה קרה? זה תהליך שקשה להסביר".


"זה היה אירוע היסטורי, שכולנו נזכור גם בעוד 20 שנה". צפיר ונטע ברזילי בגמר האירוויזיון // צילום: רויטרס

צפיר מכיר את התהליך על בשרו. הוא הרגיש את הדעיכה של "כוכב נולד" ולכן המציא ב־2013 את "הכוכב הבא", שהחל מעונתה השנייה בוחרת את המועמד הישראלי לאירוויזיון. העונה האחרונה, לדעת רבים, היתה הטובה ביותר עד היום. 

"אחרי האירוויזיון הרגשתי בשיא מסוים ותהיתי מה נעשה אחרי עונה כזאת", הוא אומר. "אם תשאל את הצוות שלי, הם יגידו לך שבעונה הנוכחית הבאתי אותם לייאוש, כי כל דבר שהם הביאו, אמרתי להם שהוא פחות טוב". 

אחרי הניצחון של נטע, היה לכם קל יותר ללהק? 

"גם הפעם היו אנשים שהיה צריך לשכנע אותם להשתתף, כולל כאלה שחשבתי שיכולים לזכות, ובסופו של דבר לא השתתפו. זה שמאיה בוסקילה הסכימה זו היתה הפתעה מטורפת, ואני חושב שהיא הסכימה רק כי זה היה אחרי הזכייה של נטע. בסופו של דבר, הגענו לנבחרת של 20 זמרים מוכשרים מאוד, ואפילו כואב הלב, כי בעונה אחת אתה מרכז כל כך הרבה כישרונות ש'בזבזת'. יכולתי למלא פה שלושה גמרים, והיו כמה שמתאימים לאירוויזיון".

כבר בתוכנית הראשונה לעונה נראה היה שקורה פה משהו אחר, כשחברי להקת "שלוה" עלו לבמה, וברגע אחד מחצו את הלב של השופטים באולפן ושל הצופים בבית והעיפו את המסך למעלה. 

"אמרתי לחבר'ה שלי, 'הם יכולים לזכות, כי כבר בחדר בכיתי מהם'. זה פשוט נגע בי, ובעיקר אמרתי שענאל היא פשוט זמרת וואו". 

חשבתם להביא אותה לבד?

"היתה אופציה כזאת, אבל אמרו לנו שיש לה להקה, וברגע שהלהקה הגיעה, אני נמסתי. היה ברור שאי אפשר לעמוד בפניהם ושחייבים להביא את כל הלהקה".

אתה חושב שהם היו יכולים להצליח באירוויזיון?

"אני חושב שכן, אבל יש על זה ויכוחים גדולים. יש כאלה שאומרים שלא היו מבינים את הסיפור שלהם בשלוש דקות, כי בזמן הזה אי אפשר למכור את מה שאתה מוכר בעונה שלמה. אני לא מסכים, כי העולם השתנה, והיום, לפני שמגיעים לתחרות, כבר יודעים הכל על כולם. מבחינה מוזיקלית, הם פשוט טובים". 

היו בעבר להקות של זמרים עם צרכים מיוחדים, אף אחת לא הצליחה.

"נכון, אבל לא היה בהן את הקסם הזה שיש ל'שלוה'. יש להם טונה של קסם ופיזור של אהבה. זה נוגע באנשים". 

בתור שועל אירוויזיונים ותיק, לא ידעת שהם יהיו חייבים להופיע בשבת? 

"עניין השבת נבדק איתם בשלב מוקדם, והתשובה שנמסרה לנו מטעם מנהל הלהקה היא שיהיה בסדר. אני לא מאשים אותו, כי הוא לא הבין את המשמעות האמיתית של הדבר הזה, וגם אני הייתי נאיבי וחשבתי שאפשר יהיה לשכנע את איגוד השידור האירופי לתת להם להופיע בלי חזרה בשבת. כשהם פתאום הגיעו רחוק, ונמסר לנו מהלהקה שהם לא יופיעו בחזרות בשבת, התחיל המשא ומתן עם האיגוד, וכולנו יודעים מה היו התוצאות". 

זה אומר שלא יכולים להשתתף בתוכנית מתמודדים שומרי שבת?

"מאוד יכול להיות שנצטרך לוותר על כל המתמודדים הדתיים".

•  •  •

ההפתעה הגדולה בגמר "הכוכב הבא" נרשמה כשמאיה בוסקילה, הזמרת המנוסה והוותיקה ביותר בתוכנית, עפה כבר בהתחלה. 

"ידעתי שזה עלול לקרות, אבל כשזה קרה, התרסק לי הלב. ממש כאב לי הלב בשבילה. אהבתי את כל ארבעת הפיינליסטים, אבל מאיה נכנסה לי ללב, והיא יודעת את זה. מהרגע הראשון בתוכנית הלכתי איתה יד ביד". 

בהתחלת העונה, הפרומו שבו אתם מציעים לה להצטרף נראה מבוים.

"זה לא היה מבוים. היא באה לאודישן של ליאור, קרובת משפחה שלה. נכון, כבר דיברנו איתה על זה קודם, והיא אמרה, אני אבוא ונדבר. ובאמת, בשיחה הראשונה שהיתה בינה לבין אסי ורותם, היא לא ידעה שהיא תשתתף. אחר כך היא נכנסה איתי לחדר, ואחרי שבוע החליטה שהיא באה". 

היה קשה לשכנע אותה?

"אמרתי לה שאשמח מאוד שהיא תבוא, כי אני חושב שהיא מתאימה לאירוויזיון ומגיע לה קאמבק בקריירה. וצדקתי. האודישן שלה היה סופר מרגש, בהתחלה היא היתה סוג של אנדרדוג, בגלל מה שהיא עברה בחיים והאימהוּת החד־הורית, ונראה לי שרצו מאוד לחבק אותה. אני חושב ששמרנו עליה נכון וצנוע.

"ככל שהתקדמה התחרות, כך הצופים כנראה התחברו יותר ויותר לדמויות שהן סינדרלות. כולם אמרו לה מהרגע הראשון שבסוף יבוא מישהו לא מוכר ויעקוף אותה, וזה בדיוק מה שקרה. אבל אי אפשר באמת לדעת עד שזה קורה". 

כולם חשבו שבסוף יבוא מישהו וינצח אותה, אבל באו שלושה וניצחו.

"יש בה משהו שהוא שנוי במחלוקת, לא יעזור כלום. או שאוהבים, או שלא. וכשאתה בתחרות, זה יכול לבוא לידי ביטוי". 

או שהיא היתה פחות טובה בגמר.

"יכול להיות. באסטרטגיה שלה היא שמרה את השיר היותר טוב שלה לחלק השני. היא תכננה לעשות את 'Alive' של סיה בביצוע מדהים, אבל היא לא הגיעה לזה, ונצבט לי הלב שהיא לא תבצע אותו. אמרתי לעצמי, שלא תזכה, אבל לפחות שתעשה אותו".

במשך כל העונה היא לא שרה אפילו שיר אחד שלה. למה? 

"היו לנו התלבטויות על זה, אבל לא הרשיתי לה, כי חשבתי שזה לא נכון. היא גם רצתה לעשות שיר של עומר אדם, ואמרתי לה, 'זה לא נכון לך'. הובלתי אותה שלב אחרי שלב, אבל בסופו של דבר, ההחלטה היא של השופטים ושל הקהל, ולי נותר רק להחזיק אצבעות". 

אתה בקשר איתה מאז הגמר?

"בטח. אנחנו מתכתבים כל הזמן. אמרתי לה בסוף השידור שבהפסד הזה יש משהו שאולי יעשה לה טוב, כי לאנשים כואב עליה, ויש איזשהו צורך לחבק אותה ולהגיד לה שיהיה בסדר. אני חושב שהיא צריכה לנצל את המומנטום הזה.

"עכשיו היא שלחה לי שיר חדש שהקליטה, ונתתי לה הערות. הלוואי שהיא תוציא עכשיו שיר, שייכנס לרדיו ולפלייליסט, שכבר שנים היא לא מצליחה להיכנס אליו. אמרתי לה שאעזור לה בכל מה שאפשר, כי היא נכנסה לי ללב". 


"לא חשבתי שהוא ינצח". קובי מרימי // צילום: אורן בן חקון

אתה חושב שעכשיו יתייחסו אליה אחרת ברדיו?

"חד־משמעית, כן. כי היום היא במקום יותר טוב, ואם היא מוציאה עכשיו שיר, שיש בו משהו מרגש ואפילו טיפה כואב, זה יכול לעבוד. מישהו אמר לי שהיא השמעון פרס של הזמרים, וזה נכון. כי הוא הפסיד, אבל אהבנו אותו". 

הנפילה שלה בגמר לא תעודד זמרים מפורסמים אחרים לבוא בעונה הבאה.

"כל מקרה לגופו. גם לא חייבים שתבוא עוד 'מאיה בוסקילה', וזה בסדר. אין ספק שזה הוסיף עניין לתוכנית, אבל אנחנו לא חייבים את זה בשביל הרייטינג".

•  •  •

בפרץ ההתלהבות הבלתי נשלט של צפיר כשהוא מדבר על שפיטה, וההשוואה שלה לנטע ברזילי, קשה שלא לחשוד שהיא היתה הפייבוריטית שלו לניצחון. 

"חיפשתי שירים באייטיונס, ובמקרה הגעתי אליה. עפתי על זה וביקשתי שיאתרו אותה. כשנטע שמעה את 'טוי' בפעם הראשונה, היא אמרה לי, 'זה לא שיר בשבילי, זה שיר בשביל שפיטה'. ואני אפילו לא ידעתי מי זאת. 

"כשיש מולי גאונות אני נמס, והבחורה הזאת היא גאונה קומית ומוזיקלית. היא מזכירה לי את נטע, כי יש משהו בדרך שבה היא לוקחת שיר, מפרקת אותו ומרכיבה אותו מחדש".

באודישן הראשון היא לא עברה. 

"השופטים היחידים שעשו לה אדום היו אסף אמדורסקי והראל סקעת, הקהל הוא זה שלא העביר אותה. שפיטה תמיד היתה בעיה בשביל הקהל, שלא מבין את הדבר הזה. בשבילו זו בדיחה, מישהי שעושה דמות, מערכון. אבל אני מבין אירוויזיון, אני מבין שדבר כזה באירוויזיון זה בחמישייה הפותחת, בטוח. היא מוכשרת, היא זמרת מדהימה, וזה בדיוק מהדברים שהאירוויזיון חולה עליו".

באותה מידה, דמויות כאלה עשויות גם להתרסק.

"אם זה צבעוני, קרקסי ואידיוטי, זה לא יעבוד. אבל זה לא אידיוטי בשום צורה שהיא". 

היו הרבה טענות על גזענות מצידה.

"זה מה שאני לא מצליח להבין. כל מה שהיא עושה זה מתוך הערצה לתרבות הערבית. היא לא לועגת לערבים בשום צורה שהיא. להפך, היא מציגה אישה חזקה, פמיניסטית, דעתנית. לא נלעגת". 

אבל לועגת לאחרים.

"היא לועגת לאחרים, היא מתנשאת על אחרים, כי היא בחרה ליצור דמות שהיא סופר דיווה. כשמגיעים לעיבודים, שזה הכוח של רותם (רותם שפי, האישה שמאחורי שפיטה; ע"ס), מדובר בגאונות מוזיקלית.

"זה שבסופו של דבר היא לא נבחרה אולי חסך לנו כאב ראש, כי מי יודע מה היה יוצא לה במסיבת העיתונאים. אבל ידענו שזה יעורר בלאגן ועניין, וזה טוב לאירוויזיון". 

פעם, כשהיו מחזירים מתמודד לתוכנית, היו קוראים לזה "התערבות של ההפקה". היום אתה פשוט אומר באוזנייה, ואסי ורותם לוחצים על כפתור ה־Save?

"אסי ורותם הם דעתנים, והם פשוט בטעם שלי. בפעם הראשונה, שפיטה היתה ה־Save הכי קל. אחר כך, בשלבי הדו־קרב, היא הפסידה, והיה צריך לבחור שניים מתוך העשרה. אני לא מתבייש להגיד שבאתי לחדר, דפקתי על השולחן ואמרתי, 'חבר'ה, שפיטה נשארת, סורי'".

אף שהצופים בבית אמרו לה לא פעמיים?

"בפעם השנייה היא היתה בין עשרת המפסידים בשלבי הדו־קרב. הסתכלתי על כולם וחשבתי, מי יכול להגיע למקום גבוה באירוויזיון? לתוכנית הזאת יש מטרה: לבחור נציג לאירוויזיון, ושיגיע למקום גבוה. במקרה כזה, אני בא לשופטים ואומר להם, זו דעתי, ועכשיו תחליטו". 

נו באמת.

"הם לא חייבים להקשיב לי. בחלק מהבחירות הם הולכים נגד דעתי. במקרה של שפיטה הם לא היו שלמים עד הסוף, והם הלכו איתי. שלוש תוכניות אחר כך כבר נפל להם האסימון". 

איך היא כרותם שפי?

"הכי ההפך משפיטה. צנועה, נעימה לעבודה, נשמה טובה. אני אשמח להרים איתה מופע, אני שפוט שלה".

•  •  •

למקום השני בתוכנית הגיעה כיתריה פאוץ', שהתייצבה ביום האחרון של האודישנים - יום אחרי שהשתתפה בגמר "דה פור" של המתחרים. 

"לא האמנתי שדבר כזה יקרה אף פעם, אבל במציאות החדשה זה לא הפריע לאף אחד. התלבטתי אם זה לא יפריע לאנשים שהיא הרגע היתה שם. החלטנו לקחת ולשדר אותה כמה שיותר מאוחר באודישנים, ובאמת, מהרגע שנגמר 'דה פור' ועד שהיא שודרה עברו חודש וחצי, שב־2019 זה נצח נצחים. לא נעים לי להגיד, אבל את 'דה פור' לא ראו הרבה אנשים, וגם זה היה שיקול, שלנו ושל המנהלים שלה".

נעלבת שהיא בחרה ללכת ל"דה פור"?

"המנהלים שלה החליטו ללכת לשם, כי הם חיפשו משהו חדש. הם ראו את התוכנית האמריקנית, שנראית מיליון דולר עם שופטים, אמא'לה ואבא'לה. אבל צריך להבין קצת טלוויזיה כדי לדעת שיהיה קצת קשה לתרגם את זה לארץ, ובטח במציאות הישראלית, כשקשה כל כך להתחרות ב'הכוכב הבא'. ואני לא אומר את זה ממקום של שחצנות. פשוט יש ל'כוכב' כל כך הרבה מרכיבים חזקים, שקשה מאוד להתחרות בהם".

הרגשת שאצלכם כיתריה זכתה ליותר ביטוי?

"טיפלנו בה בצורה שונה כל כך מאשר ב'דה פור', גם מבחינת הנאמברים, גם מבחינת היכולות וגם מסביב, כשהבאנו את בן הזוג שלה בהפתעה, כדי לעשות אותה דמות קצת יותר עגולה ולהראות לא רק את כיתריה הזמרת. אל תשכח שההיסטוריה אצלנו מלמדת שגם המקום השני מצליח". 

רק שהיא סיימה פעמיים במקום השני.

"אז היא תהיה דאבל שירי מימון, דאבל מרגי, דאבל הראל סקעת".

אתה חושב שהיא לא סיימה ראשונה מסיבות גזעניות?

"אני לא מאמין בזה. אם כבר, נראה לי שזה עבד לטובתה, כי היה פה סיפור מרגש של ילדה שמייצגת קהילה שלמה ומהווה מודל לילדים קטנים. זה כמו שאמרו שישראל לא יכולה לזכות באירוויזיון, כי שונאים אותנו. בסוף, כשיש מישהו שאתה מתחבר אליו, אתה תצביע לו".

מה חשבת על קובי מרימי כששמעת אותו בפעם הראשונה?

"כשהביאו אותו אלי לפגישה והוא שר, עפתי אחורה. אמרתי, וואו, מה זה הדבר הזה? כולם אומרים שהוא סיפור סינדרלה, אבל בוא נזכור שהבחור הוא בוגר הסטודיו למשחק ע"ש ניסן נתיב, שיחק לפני שנתיים במחזמר 'משיח עכשיו' בחג המחזמר, וגם זכה שם בתואר השחקן המבטיח. נדמה לי שהמלהקים איתרו אותו שם, והיה צריך לשכנע אותו לבוא".

חשבת שהוא ינצח?

"לא. התרגשתי מאוד ואהבתי, אבל אני מודה: לא חשבתי שהוא ינצח. באודישן הוא הפיל את כולם, ושירי אמרה, 'זה האודישן הכי טוב שראיתי בחיים שלי'".

עד הפעם ההיא שבה הוא קיבל 40 אחוז והודח.

"יצא שהקהל באולפן באותו רגע לא התחבר אליו, כי לא הקפדתי איתו מספיק על בחירת השיר ופספסתי קצת בבימוי, ואני מקבל על זה אחריות. באותו היום היו צרחות וצעקות נוראיות בחדר ההלבשה. אנשים צרחו עלי מכל כיוון, גם חלק מהשופטים ומהמנחים.

"אמרתי להם, 'לרגעים כאלה נולד גלגל ההצלה. אנחנו נעשה לו גלגל הצלה הוגן מאוד ונביא עוד מישהו שהשופטים חושבים שהוא ראוי, ויהיה מה שיהיה'". 

ואיזו הפתעה, קובי נבחר.

"בסופו של דבר כן, אבל חצי מהשופטים היו בעד אושר ביטון. הקהל הוא זה שבחר". 

הוא מגיע מניסן נתיב, אבל בתוכנית הוצג כביישן. איך זה מסתדר?

"הוא גם וגם. יש בו את המקצועיות, הוא יודע מה לעשות ברגע שהוא עומד על הבמה, אבל הוא באמת רועד כמו עכבר לפני כל ביצוע. זה לא מפריע לי, כי במבחן התוצאה זה לא משפיע על הביצוע". 

יכול להיות שהוא משחק את הביישן?

"הוא לא משחק. הוא באמת קצת חרדתי, אבל החרדה הזאת נעלמת לגמרי כשהוא מתחיל לשיר. אתה יודע מתי הוא הכי הרשים אותי? דווקא בסוף, כשהוא זכה וכולם חיבקו אותו וקפצו עליו והיה קונפטי, והוא היה בול על הטון ושר את השיר בצורה הכי מדויקת. שם הבנתי שאני יכול לסמוך עליו גם באירוויזיון, כי הוא החזיק מעמד בשיא הלחץ, שר מיליון דולר.

"אני לא מודאג, כי מי שעובר אצלנו את הבית ספר ומנצח, מגיע לאירוויזיון בקלות. הנציגים שלנו בעשור האחרון, שהצליחו באירוויזיון, היו בוגרי 'כוכב נולד'".

אתה יודע שהבחירה בו שנויה במחלוקת.

"שמעתי את התגובות האלה. בניגוד לנטע, שקצת לא ידעו איך להגיב לה אבל הבינו שהיא באה ממקום חדש, הוא כאילו מגיע ממקום מוזר, ואפילו טיפה מיושן. לא מבינים אם הוא שר אופרה או מחזמר.

"אבל בסוף יש בו משהו שיודע לכבוש גם את האנשים שנגדו. הוא יודע להגיש טקסט מצוין, הוא כריזמטי, הוא לא דומה לאף אחד אחר, והוא יודע לעבוד עם המצלמה מצוין. אלה ארבע תכונות חשובות מאוד לזמר אירוויזיון". 

באירופה יש לא מעט כאלה.

"דווקא לא, כי הוא לא בדיוק כמו זמרי האופרה שנשלחים לפעמים לתחרות. יש בו משהו עמוק שחושף בפניך עולם של כאב פנימי".

מדברים על הדמיון שלו לפרדי מרקורי.

"זה מצחיק אותי לפעמים. הוא רק קצת דומה לו, זה הכל. כזמר הוא הכי לא דומה לפרדי". 

הוא יצליח לכבוש את אירופה בשלוש דקות?

"לדעתי הוא יכול לבלוט באירוויזיון, וגם בארץ הרוב התאהבו בו אחרי האודישן הראשון. עד עכשיו נבחרו 15 נציגים לתחרות, והוא מעניין יותר מכולם, לא משנה מה הוא ישיר".

יש הרבה באזז סביב נציג צרפת, בילאל חסני.

"הצרפתי הוא זמר פח אשפה. הוא פשוט מזייף, ועם כל הכבוד, הסיפור האישי לא מספיק. אם אתה לא זמר מושלם באירוויזיון, זה לא יכול לעבוד". 

מה לגבי הנציג האיטלקי? 

"גם זייפן". 

קשה לך לפרגן?

"כשמגיע משהו טוב, אין לי בעיה לפרגן. הקפריסאית בשנה שעברה היתה אמא'לה ואבא'לה, הביאה שואו שפחדתי ממנו כמו אני לא יודע מה. לגבי השנה, אני בטוח שעוד יגיעו הזמרים המעולים שאפחד מהם, בעיקר כשאראה את הביצועים בלייב".

•  •  •

השיר שיבצע מרימי באירוויזיון הוא "Home", שכתבו אוהד שרגאי וענבר ויצמן. "הוגשו מאתיים שירים, ובחרנו את הטוב והמתאים ביותר לקובי. השיר הוא בלדה מרגשת שמתפוצצת בסוף, וגם המילים מאוד מתאימות לקובי״.

איך קובי הגיב כשהוא שמע אותו?

"בשנייה שהוא שמע אותו הוא מאוד התחבר אליו. עכשיו נשאר רק לעבד אותו ולעבוד עליו. זה שיר מאוד יפה ומרגש״.

לאורך העונה דיברתם הרבה על דאבל. אתה באמת חושב שיש סיכוי לדאבל? 

"עכשיו, כשהעונה נגמרה, אפשר להגיד שזה קצת מוגזם לצפות לדאבל, ובואו נירגע עם העניין הזה בבקשה. היה נחמד להגיד את זה בעונה, אבל צריך להיות נס מטורף כדי שזה יקרה.

"קודם כל, אירופה לא תיתן לנו לזכות שוב, כי עד שנתנו לנו פעם אחת, ייתנו לנו שוב? זה צריך להיות באמת צירוף מקרים וואו של הוואו. נעשה את המרב, אבל זה יהיה נס הנסים אם זה יקרה. כמו לסובב את הרולטה, ושייצא לך המספר שלך לא פעם אחת, אלא חמש פעמים ברציפות. זה הסיכוי, פחות או יותר". 

איזה מקום יגרום לך להרגיש מרוצה?

"אני אמור להגיד שאנחנו צריכים לזכות, אבל טופ שבע זה מצוין מבחינתי. חשוב להראות לאירופה שהניצחון בשנה שעברה הוא לא מקרי, ואנחנו מעצמת אירוויזיון".

אתה חושב שמסתכלים עלינו ככה? 

"כן. בחוסר צניעות אני אגיד שמאז ש'הכוכב הבא' לקח את העסק לידיים, ישראל חזרה להיות מעצמת אירוויזיון. כל אנשי האירוויזיון הבכירים, שזה בעיקר השבדים, שמנהלים את האירוויזיון, מתייחסים אלינו ככה". 

אתה חושש מהיום שבו התאגיד לא ירצה עוד לשתף פעולה ותצטרכו לוותר על בחירת הנציג לאירוויזיון?

"התאגיד מבין ששיתוף הפעולה עושה טוב לשנינו, אבל יכול להיות שיום יבוא ונצטרך להתמודד עם הדבר הזה, ולא יהיה פשוט. אחרי שכבר עשינו את החיבור הזה, יהיה קצת קשה ללכת אחורה, אני מודה. לא פשוט לעשות היום תוכנית מוזיקה בלי מטרה". √

erans@israelhayom.co.ilטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...