עדיין לא ברור כמה בוחרים הרוויח "הבית היהודי" וכמה הפסיד, כתוצאה מהבלוק הטכני שהקים עם "עוצמה יהודית" לטובת בנק המנדטים הכולל של גוש הימין. אלא שהחשבון אינו פוליטי בלבד. בעוד מובילי המהלך כרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' בולעים את הצפרדע הזאת, ומבהירים שנועדה למנוע מהשמאל לשחזר את "אסון אוסלו" ונגזרותיו, רבים ממתנגדי המהלך מדברים על "מהלך לא מוסרי שדגל שחור מתנוסס מעליו".
החבירה עם ממשיכי דרכו של הרב מאיר כהנא, שנפסל על ידי בג"ץ מלהתמודד בבחירות לכנסת בשל "גזענות" (1988), וההסכם עם ממשיכי דרכה הבלתי פורמליים של תנועת "כך", שהוכרזה כארגון טרור מייד לאחר שאחד מחבריה, ברוך גולדשטיין, טבח למוות 29 מתפללים מוסלמים במערת המכפלה (1994) - נתפסת על ידי חלקים בציונות הדתית כחציית קו אדום. חלק מהם שראו בבית היהודי את ביתם מתכוונים לנטוש אותו.
דני הירשברג, עד לפני שנתיים מזכ"ל תנועת הנוער בני עקיבא ותושב ההתנחלות טלמון, סבור שהמשמעות הקשה ביותר של הבלוק הטכני המשותף בין הבית היהודי ל"עוצמה" היא "הבלבול הנורא שהדבר יוצר בקרב בני נוער, שכל השנים ניסינו לחנך אחרת". לדבריו, "העובדה שבשביל צרכים פוליטיים מדלגים בקלילות יחסית מעל ערכים שהם ערכי מוסר ותורה, היא אסונית. זה כבר לא הבית הפוליטי שהיה הבית שלי, ואני מדבר עכשיו מהמקום האידיאולוגי ולא הפוליטי. זה מסר מאוד מסוכן לדור הצעיר שלנו - חבירה עם תפיסת עולם שמעריצה את ברוך גולדשטיין, שמקילה ראש במפירי חוק ובתג מחיר, ושדוחה את האחר.
"אלה אינן תופעות שאני כאדם יהודי וכמחנך מוכן לאמץ או לספק להם לגיטימציה, אפילו טכנית. מי שחי בביתו או במשרדו עם תמונה של ברוך גולדשטיין על הקיר - איני מעוניין בו כשותף שלי, גם בשביל צורך פוליטי מאוד אקוטי".
טוענים שזה מהלך בגדר "הצלת נפשות"; שהוא ימנע את אוסלו ג' ורצח יהודים; שאם לשמאל מותר להשתמש בח"כים ערבים ששוללים את קיומה של מדינה יהודית לטובת בלוק חוסם, אז לימין מותר להכיל זמנית את מי שהמדינה יקרה לו, גם אם דרכו מסוכנת ומעוותת.
הרשברג: "בדיוק להפך. הדרך המסוכנת שלהם, היא שעלולה להמיט עלינו וגם על ההתיישבות אסונות כבדים. אז אולי לבלוק חוסם שמאל הייתי מצרף אותם, אבל כשותף? אילו פנים יהיו לי מול בני נוער שאני מנסה לחנך אותם להתרחק מהדרך של השותף הזה?"
ללמוד ממעשה שכם
הרב ד"ר בני לאו, ראש מיזם 929 - תנ"ך ביחד, מסרב להתייחס לשאלות פוליטיות, "מכיוון שבסיס הוויכוח חורג מפוליטיקה", לדבריו. "מנקודת מבטי, 'עוצמה יהודית' מגלמת תפיסת עולם שהיא חטא גדול וכמוה כעקירת התורה. הם מערערים את האחיזה שלנו בארץ, בשם הרצון לאחוז בארץ. דרכם אינה התורה אלא היפוכה של תורה.
"התורה אומרת, שכדי שנשב בארץ כריבון, אנו מחויבים להעניק שוויון מלא לכל יושביה ולהכילם. מי שאומר שהמיעוטים משניים במעמדם; מי שפוסקי ההלכה שלו מורים להצר את מעמד המיעוטים כאן - ממציא תורה אחרת ואין שתי תורות יושבות בכיסא אחד. מי שמקשט את ביתו בתמונות של הרוצח גולדשטיין ואומר: כזה ראה וקדש - חלקי לא יהי עימו. איני מעוניין שסביבתי וילדיי יהיו חלק ממנו".
"בשפת התורה", אומרו לאו, "שפתו של יעקב אבינו, היחס שלי לחבורה הזאת הוא כיחסו של יעקב למעשה שכם ודינה על ידי שמעון ולוי: 'בסדם אל תבוא נפשי בקהלם אל תחד כבודי, כי באפם הרגו איש... ארור אפם כי עז ועברתם כי קשתה'" (אחרי חטיפת ואונס דינה בת יעקב שכנעו בני יעקב את שכם ואביו חמור למול כל זכר בעירם וביום השלישי, "בהיותם כואבים", הרגו כל זכר, בזזו את עירם ולקחו בשבי את הנשים והילדים; נ"ש). "כאז כן היום", סבור לאו, "הקנאות הלאומית הזאת מסכנת את הישיבה שלנו בארץ ישראל ואת החזון הציוני ומערערת חלום דורות. איך אפשר להתחבר לכך?"
"בסוף יצעקו 'געוואלד'"
גם הרב יואל בן נון, ממייסדי ישיבת הר עציון, מרצה בולט לתנ"ך ומי שמנסה כבר שנים לשרטט הסכמות ומפת גבולות מוסכמת בין ימין ושמאל, שעליהם הם ייאבקו יחד במקום זה בזה, מזכיר את יחסו של יעקב לשני בניו שמעון ולוי, כדי להמחיש את יחסו שלו לאנשי "עוצמה יהודית".
בן נון מדגיש שכבר שנים אינו רואה בבית היהודי את ביתו, אך בעיקר, אינו קונה את "ההיסטריה סביב הגוש". "ראו מי מדבר איתנו על הגוש ומזהיר מהשמאל? ראש ממשלה שהכניס לממשלה שלו את ציפי לבני ואהוד ברק? לי אין ספק שהוא יכניס גם את בני גנץ לממשלתו, כדי שיוכל לממש את תוכנית טראמפ, ואז יבואו החכמים שהכניסו אל ביתם הפוליטי, אפילו זמנית, את הכהניסטים - ויצעקו געוואלד וייללו: 'הוא הרי הבטיח לנו'. אז די לתמימות. לא כך מצילים את ארץ ישראל, לא בעזרת הקנאים ורבניהם וגוש 61, אלא באמצעות הסכמה לאומית מוסרית ורחבה שניתן להשיג אותה - להחיל את החוק הישראלי לפחות על חלק משטחי סי, או במרב שלהם שיתאפשר, ולחבר אל הגבולות המוכרים שלנו את מה שאפשר לחבר. זו הנוסחה ולא גוש שנשען על תומכי גולדשטיין".
לדבריו, יש מי שממציאים לעצמם תורה אחרת. הרב בני לאו // צילום: גדעון מרקוביץ
בן נון אומר כי לתחושתו, "נתניהו עשה עלינו סיבוב, ואם אכן תוטל עליו פעם נוספת מלאכת הרכבת הממשלה - הוא ילך לקואליציה אחרת לגמרי, והתמימים והטיפשים אצלנו לא יידעו את נפשם".
שותף נוסף להשקפת העולם שמבטאים לאו ובן נון הוא הרב אהד טהרלב מטלמון, ראש מדרשת לינדנבאום ללימוד תורה לנשים בסגנון ישיבתי, ומהנהגת רבני "בית הלל".
טהרלב, שדחה לפני שבועות אחדים הצעה להשתלב בהנהגת הבית היהודי, מתקשה לדבריו לעכל את "המפלגה החרד"לית של היום בהנהגתו של הרב רפי פרץ, הרחק מהמיינסטרים של הציונות הדתית, ועכשיו אחרי טעות גדולה אף יותר - החבירה ל'עוצמה לישראל'". הוא אומר כי "זהו המסמר האחרון בארון הקבורה של מה שהיה מפד"ל הישנה במובן היפה של המושג: חצייה של קו אדום מוסרי ופוליטי".
טהרלב מבהיר כי "המטרה לא מקדשת את כל האמצעים. לראות בחבירה הזאת הצלה של הגוש - זו צרות מוחין. התחושה שלי היא שביבי עשה עליהם קופה. יש חיבורים שפשוט לא עושים, וזה חיבור מהסוג הזה, חיבור שמגלם אנטי־ערכים ליהדות ולמוסר כפי שאני מבין אותם". √
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו