מותג מילקי חוגג 40 שנה. על אף גילו, ואולי דווקא בזכותו, הוא עדיין מוכתר כמעדן הנמכר ביותר בישראל, עם כ־100 מיליון יחידות שנמכרות בשנה - כ־40% מכלל קטגוריית המעדנים בענף.
לרגל חגיגות ה־40 משיקה שטראוס־עלית טעמים חדשים בסדרת מילקי המבוססים על התשתית של החטיפים הוותיקים כיף כף וטוויסט, וגם טעם אייריש קרים הוותיק חוזר למדפים. למוצרים הללו יצורף לוגו חגיגות ה־40, מינואר הקרוב ולאורך כל השנה.
נוסחת הכנה סודית
המייסד והאבא של השילוב קצפת־שוקולד תחת השם מילקי הוא מוטי סגל בן ה־69, שעדיין משמש מנהל מחקר ופיתוח של מחלבות שטראוס. "הגעתי לחברה ב־1976", משחזר סגל את תולדות המוצר. "סיימתי תואר שני בירושלים וחזרתי לנהריה, שם גדלתי. כשהגעתי לשטראוס ייצרנו את דני, שהיה מעדן החלב הראשון שהגיע למקררים בארץ. נוסף על כך, ייצרנו אז מוצר שנקרא שמנת להקצפה עבור הקונדיטוריות. אני ביצעתי במעבדה את בקרת האיכות על המוצרים. אחת הבדיקות היתה להקציף את השמנת של המוצר. ניצלתי את ההזדמנות שנפלה בחלקי, לחבר בין מעדן דני לקצפת, וזה נתן שילוב מצוין של מנה אחרונה. כך נולד הרעיון למילקי. הראינו את התוצאה למחלקת השיווק, שהתלהבה, וחברנו לשותף שלנו מגרמניה, שעזר לנו בתכנון המוצר לייצור תעשייתי".
הכוונה במקור היתה שהצרכנים יערבבו את הקצפת עם הפודינג (השוקולד), כדי שהמרקם ייהנה מאווריריות הקצפת. "במשך הזמן ראינו שהרבה צרכנים מעדיפים לאכול את הקצפת והפודינג בנפרד, ושיש כאלה שאף מכניסים את הכפית לסוף המעדן כדי להשאיר את הקצפת לסוף. היום חצי מהצרכנים אוכלים את הפודינג והקצפת בנפרד, לעומת חצי שמערבבים. אני אישית היום אוכל בכפית אחת קצת מהפודינג ובכפית אחת קצת מהקצפת. היה קשה לדמיין באותן שנים שזה יהפוך לכזו הצלחה כמו היום".
מוטי סגל עם אביבה פז (מימין) וחלי גולדנברג שהשתתפו בפרסומת המיתולוגית למילקי // צילום: רפי דלויה
בדומה לקוקה קולה, גם את הנוסחה להכנת המילקי שומרים בשטראוס בסוד בקנאות. "מעטים יודעים את הנוסחה", מודה סגל, "רק העובדים המעטים שמייצרים את המוצר; כחמישה אנשים, ואני נמנה עימם. יש לנו ציוד ייחודי שמאפשר לקבל מרקם מיוחד שאף אחד לא יכול לחקות. מובן שאיכות חומרי הגלם משפיעה על הטעם. המוצר מחזיק 35 ימים במקרר. הוא לא מוצר יקר, יחסית. אלה התכונות שגרמו להצלחתו. מעבר לזה, מדובר במותג שמתחדש כל השנים ויוצר עניין. אנחנו כל הזמן חושבים קדימה, איך לחדש, איך לגוון ואיך להפתיע את הצרכנים. הוא יוצר דברים חדשניים שלא היו קודם לכן וזה החוזק שלו".
מה קורה בעולם באותו סגמנט? יש מוצרים דומים?
סגל: "בארץ, בזמנו, זה היה מוצר חדשני. רק אחר כך הבנו שהיו בצרפת ובגרמניה מוצרים דומים. ועדיין, הקצפת שלנו היא ייחודית בעולם. אין אף חברה בעולם שמייצרת את הקצפת בדרך שאנחנו מייצרים אותה, גם מבחינת הציוד וגם מבחינת הטעם".
מילקי אייריש קרים // צילום: שטראוס סטודיו
יש סיכוי שתשנו את הנוסחה הבסיסית של קצפת ושוקולד?
"הבסיס של מילקי לעולם לא ישתנה, אבל כל הזמן נמציא את עצמנו מחדש. אין ספק שמוצר העוגן זה מילקי שוקו עם קצפת. אם לא נעשה טעויות ונמשיך במדיניות שלנו בשילוב הדנ"א שלנו - אין סיבה שלא נמשיך לראות את מילקי גם בעוד 40 שנה".
היום יש נטייה לעבור למעדנים בריאים יותר, הן מצד הצרכנים והן מצד החברות.
"נכון, אבל בצד מגמת הבריאות יש מגמת תענוג ברורה מאוד. אנשים מבינים שזה עניין של גיוון ושל איזון. אנשים תמיד ירצו לאכול דברים כיפיים. אני מקווה שאני אבוא לחגוג גם את חגיגות ה־80 של מילקי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו