פרויקט בניית נמל תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג מתגלגל כבר כמעט עשר שנים, אבל מעולם לא עורבו בתהליכי התכנון רגשות כל כך עמוקים כמו השנה. הניתוחים הכלכליים של רשות התעופה האזרחית מצביעים על עדיפות לחלופה הצפונית, נמל בינלאומי ברמת דוד, בלב עמק יזרעאל. תושבי האזור אינם מעוניינים בנמל, שעלול לשבש את אורח החיים שלהם. מצד שני, בדרום, הקמת נמל בנבטים פחות כדאית כלכלית, כי הוא ישרת פחות אנשים, אבל התושבים וראשי הרשויות מאוד רוצים את הנמל בלב הנגב, כדי ליהנות מפריחה כלכלית שמביא עימו נמל תעופה.
נמל אזרחי בנבטים פירושו, מבחינת הנגב, מנוף עצום לפיתוח ערד, דימונה, כסייפה, חורה וכמובן גם באר שבע. לא מדובר בעוד מפעל תעשייה קטן, אלא בפרויקט לאומי אדיר שיכול לשנות את פני הנגב המזרחי, להביא אוכלוסיות חדשות לאזור ולשדרג את סיכויי התעסוקה במגזר הבדואי. נמל אזרחי בנבטים יביא רכבת מהירה ואת כביש 6 לערד, וייצור עשרות אלפי מקומות תעסוקה. מהצד השני, עמותה שמייצגת את תושבי אזור רמת דוד אף עתרה בחודש שעבר לבג"ץ נגד קידום התכנון לבנות נמל באזורם.
בגלל הקושי להחליט, קודמו במשרד התחבורה תוכניות מפורטות לשני האתרים, וייתכן שבסופו של דבר יוקמו שני שדות, כדי לעצור את גידול התנועה בנתב"ג. הנמל הבינלאומי היחיד של ישראל תוכנן לקיבולת של 12 מיליון נוסעים בשנה, ואנחנו כבר נושקים ל־25 מיליון. נחיצותו של נמל משלים לא היתה דחופה כמו עכשיו, חמש שנים לאחר שנחתם הסכם "השמיים הפתוחים" עם אירופה. קצב הגידול העצום מחייב פתרון מיידי.
אנשי הדרום הקימו חמ"ל שמטרתו להילחם במסקנות צוות הליווי הבין־משרדי, שהעדיף את החלופה הצפונית. המלחמה שלהם היא לא רק ברשויות התכנון ובמשרד התחבורה, אלא גם בחיל האוויר, שמתנגד לצרף את התעופה האזרחית לשדה הצבאי החשוב בדרום. לעומת ראשי החיל היום, מפקדי חיל האוויר בעבר סבורים כי אין כל סיבה למנוע שילוב של נמל אזרחי בנבטים, במקביל לשדה הצבאי.
הסכמה גורפת. ראשי מועצות העמק והנגב // צילום: מועצת הנגב
מנתונים גלויים אפשר לראות שאין מניעה תעופתית להקים נמל אזרחי בנבטים. השוואת העומס התעופתי הקיים כיום סביב נמל התעופה בן־גוריון לזה הקיים סביב נבטים מראה כי ניתן להכיל את היקפי הפעילות של נמל אזרחי, תוך פגיעה מזערית עד זניחה בחיל האוויר ובוודאי שללא סיכון בטיחותי או ביטחוני.
לדברי דיוויד מיראז', מייסד קרן מיראז' לפיתוח הנגב, אשר מובילה את הקמפיין למען הקמת הנמל בנבטים יחד עם ראשי הרשויות בנגב: "הקמת נמל תעופה בינלאומי בנגב הוא הפרויקט הציוני החשוב ביותר כיום בישראל. נמל תעופה שכזה לא רק יאפשר למיליוני תיירים נוספים להגיע ארצה, אלא גם יוסיף עשרות אלפי משרות איכותיות לנגב". ההערכות, אגב, מדברות על 10,000 עובדים בהעסקה ישירה שיעבדו בנמל החדש (ובסך הכל 40 אלף משרות נוספות), בעוד שכיום המעסיק הגדול בנגב הוא כימיקלים לישראל, עם 5,000 משרות. כך שברור שמדובר בשינוי כללי המשחק.
הבחירות הביאו אנרגיות
הבחירות לרשויות המקומיות בנובמבר הביאו הרבה אנרגיות לקראת ההחלטה הסופית על מיקומו של הנמל המשלים. ראשי הרשויות בדרום הפכו את הנושא לחלק ממסע הבחירות, ואם ישיגו את הסכמת הממשלה, זה יהיה כמו כרטיס לניצחון בבחירות. אבל יש כמה מכשולים בדרך לחלופה הדרומית. מנהל רשות התעופה האזרחית, יואל פלדשו, מצדד בחלופה הצפונית וטוען שרמת דוד עדיפה, כי הנמל בצפון ישרת 28 אחוזים מאוכלוסיית המדינה, לעומת 14 אחוזים מהתושבים שישרת נמל בנבטים. פוטנציאל הנוסעים שיעברו ברמת דוד מוערך ב־19.7 מיליון איש בשנה בשנת 2050 לעומת 9.8 מיליון איש בנבטים.
ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', נחרץ בעמדתו להביא את הנמל לנגב. "בהחלטה אחת של ממשלת ישראל, ניתן לחולל שינוי אדיר לטובת הנגב ולטובת המדינה. באר שבע, בירת הנגב, הופכת בשנים האחרונות למרכז ידע וחדשנות בינלאומי. בבאר שבע פארק היי־טק מצליח המעסיק אלפי עובדים בחברות טכנולוגיות בינלאומיות וישראליות, מוסדות אקדמיים מובילים ומטה הסייבר הלאומי של מדינת ישראל, זאת תוך התחלת יישום מעבר בסיסי צה"ל לנגב.
"טבעי ומתבקש שנמל תעופה בינלאומי, שהוא מחולל פיתוח ומנוע צמיחה משמעותי, יוקם בנבטים, בסמיכות לבאר שבע, ויהפוך את הנגב כולו לעוגן כלכלי, תיירותי ומסחרי. בהמשך לחזון בן־גוריון, ממשלת ישראל הציבה לעצמה יעד ראוי לפיתוח וחיזוק הדרום. זוהי שעת כושר של הממשלה לחולל שינוי אמיתי בנגב, באמצעות הקמת נמל התעופה הבינלאומי המשני של ישראל".
גם שר האוצר, משה כחלון, מצדד בחלופה הדרומית. את התמיכה שלו בנבטים השמיע לפני שבועיים בפגישה בצפון עם ראשי המועצה האזורית עמק יזרעאל. כחלון הציג תמיכתו המלאה בבחירה בחלופת נבטים כמיקום הטוב ביותר לנמל המשלים, והתחייב לפעול לקדם הקמת נמל התעופה בנגב ולא בעמק יזרעאל.
בדיון בוועדת הכלכלה בחודש מאי הציגו ראשי הרשויות מהדרום ומהצפון חזית אחידה בדרישה להקים את הנמל בנגב. היו שם ראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי, סגן ראש עיריית באר שבע טל אל על, ראש עיריית ירוחם מיכאל ביטון, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, וראש מועצת רמת ישי עופר בן אליעזר. "זה אבסורד להרוס את העמק במקום להקים את הנמל בנגב שמשווע אליו", אמר חולבסקי. מיכאל ביטון הוסיף: "אם המדינה תלך עם הראש בקיר, יגישו בג"צים ויתקעו את זה בוועדות תכנון, והנמל לא יקום גם בעוד 15 שנה".
התנגשות של אינטרסים
נמל התעופה נבטים נמצא בתחום השיפוט של העיר דימונה. ראש העיר, בני ביטון, הוא מהקולות החזקים ביותר התובעים להקים את הנמל המשלים בעירו. "השר אורי אריאל אמר לי שאם מישהו ישכנע את ראש הממשלה, מבחינה מקצועית, שהמקום הנכון הוא נבטים, זה אני", הוא מספר.
לדבריו, ההיתכנות הכלכלית איננה מצביעה בהכרח על החלופה הצפונית. "עד היום עבדו פול גז בניוטרל. בשנה האחרונה נכנסתי בעובי הקורה, שיחות עם הצבא, עם חיל האוויר, עם גורמי תכנון. גייסנו את האלוף במילואים אליעזר שקדי, שהיה מפקד חיל האוויר וגם מנכ"ל אל על. בשיחות עם הצבא עלו התנגדויות, אבל ראינו שזה אפשרי. אם מחליטים על נמל אזרחי בנבטים, יהיו המראות ונחיתות בתוך שנה, לא בתוך עשר שנים. הנמל נבנה מלכתחילה כנמל משולב צבאי ואזרחי.
הפגנת תושבי עמק יזרעאל נגד הקמת נמל תעופה באזורם
"רה"מ בא לדימונה כדי לשמוע שאפשר להקים כאן את הנמל. כסף לא עניין אותו. בחנוכת המרכז הגרעיני, ראש הממשלה אמר לי שאנחנו בכיוון הנכון. יוצגו לו שתי החלופות והן ייבדקו גם כלכלית וגם ביטחונית. אני מאמין שהנמל הבינלאומי יקום בנגב. זה משנה את פני הנגב. ראש הממשלה בנימין נתניהו יגשים את החזון של ראש הממשלה הראשון דוד בן־גוריון ויהפוך את הנגב למרכז מדינת ישראל. מדינת תל אביב צריכה לבוא לכאן ולראות למה הליכוד מקבל כאן יותר מ־40 אחוזים מהקולות. בונים כאן את עיר הבה"דים, את מרכז הסייבר הלאומי, 8200, והנמל יהיה הדובדבן שבקצפת".
איש התקשורת הוותיק צביקה אלוש, תושב הנגב, מנכ"ל "צבי תקשורת", המלווה את מעבר צה"ל לנגב מראשיתו, אינו מסתיר את אכזבתו מההתנהלות של משרד הביטחון בכל הנוגע להקמת נמל תעופה אזרחי משני לישראל בנבטים: "היום כבר ברור שמה שטוב ומתאים למערכת הביטחון בהקשר של מעבר צה"ל לנגב - יבוצע ויקרה. למשל הקמת עיר הבה"דים בצומת ירוחם ופינוי שטחי קרקע יקרים באזור לוד ובאר יעקב (צריפין). או למשל, הקמת התקשוב בבאר שבע ושחרור שטחים יקרים מאוד במתחם השלישות ברמת גן. גם הקמת קריית המודיעין באזור עומר, שתפנה את השטחים אולי היקרים ביותר בארץ באזור גלילות, זה משהו שתואם את האינטרסים של המדינה ושל משרד הביטחון. וגם זה יקרה בסופו של דבר.
"אבל ברגע שנוצרת התנגשות בין אינטרס אדיר של הנגב, כעתודת ההתיישבות הבאה של מדינת ישראל, לבין אינטרס או דרישה של חיל האוויר - כל המערכת מתגייסת לסלק את הפנטזיה של תושבי הנגב לראות נמל תעופה אזרחי בנבטים, לצד השדה הצבאי. ראשי רשויות בנגב, שרים וחברי כנסת מובאים בזה אחר זה לסיור בבסיס וזוכים להפחדות על מה יקרה אם חלילה יוקם בנבטים נמל אזרחי לצד הבסיס הצבאי".
מנגד עומדת רשות התעופה האזרחית, עם דו"ח הקובע חד־משמעית, שהנמל צריך לקום ברמת דוד. מנכ"ל הרשות, פלדשו, מתבסס על עבודה שנערכה יותר משנה בהובלת מינהל התכנון, ובהשתתפות משרדי ממשלה, רשות שדות התעופה, רשות התעופה האזרחית והליך שולחן עגול עם הציבור. נימוק נוסף הוא שתוספת עלות ההשקעות בצפון נמוכה במידה ניכרת מתוספת ההשקעה הנחוצה להקמת נמל משלים בדרום. מרשות התעופה האזרחית נמסר ש"כגוף מקצועי אנו סומכים את ידינו על מסקנות הוועדה".
בחודשים הקרובים תוגש לממשלה בדיקת היתכנות מפורטת של שני הנמלים, לפני החלטה סופית. גורם בכיר בענף התעופה אומר שהסיכוי שיוקם נמל בנבטים הוא נמוך שכן "הדבר דורש השקעות של מיליארדים". כך שלעת עתה, השיקולים הכלכליים נוטים לכיוון צפון, והשיקולים הערכיים לדרום.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו