מנכ"ל ומייסד טסלה אילון מאסק, אמר אתמול (ששי), כי בכוונתו להפסיק לקדם עסקה של 72 מיליארד דולר לרכישת המניות הציבוריות של החברה והפיכת יצרניות המכוניות החשמליות לפרטיות. ההצעה המקורית שלו להפוך את החברה לפרטית על ידי רכש של כלל המניות שפורסמה בטוויטר לפני מספר שבועות, היכתה בהלם משקיעים ועוררה עליו חקירה וסריקה במסרקות מצד הרשויות.
ההחלטה הנוכחית, תשאיר את טסלה כחברה הנסחרת ציבורית, אבל מעלה שאלה לגבי המניות שנסחרו מתחת לשווי הקניה שעליו הכריז מאסק ב-7 באוגוסט, של 420 דולר למניה. מה שהעלה תהיות לגבי היכולת שלו כמנכ"ל לנווט את החברה לרווחיות בטווח הארוך.
עוד מותירה ההכרזה הנוכחית את מאסק וטסלה להדוף שורה של תביעות משקיעים וחקירה של נציבות ניירות ערך הפדרלית לגבי אמיתות ההכרזה הקודמת בטוויטר, בטענה שהמימון לרכישה במחיר שמעל מחיר השוק "הובטח".
מאסק אמר בששי, כי האמונה שלו כי יש מימון להפיכת החברה לפרטית התחזקה במהלך המשא ומתן על כך. הוא ייחס את החלטתו לנטוש את ההצעה למשוב שקיבל מבעלי מניות, והיות ההליך יותר גוזל זמן ומסיח דעת משציפה.
"על אף שרוב בעלי המניות שאיתם שוחחתי אמרו שיישארו עם טסלה גם אם החברה תהפוך לפרטי, הנימה והרגש, אם לסכם זאת, הייתה 'בבקשה אל תעשה את זה', כתב מאסק בפוסט בבלוג החברה.
מאסק, שהוא הבעלים של חמישית מטסלה, אמר בתחילת החודש כי הרצון שלו הוא להפוך את החברה לפרטית בלי להשתמש בשיטה המקובלת של מינוף, שבה כל בעלי המניות האחרים מוכרים את מניותיהם והעסקה תמומן באמצעות יצירת חוב חדש.
תחת זאת, טען מאסק, מרבית המשקיעים יישארו תוך שהם ממשיכים "לגלגל" את הסיכון, במקום למכור. עיקרון זה מקטין משמעותית את כמות המזומנים הנדרשת לרכישה של שאר המניות בידי טסלה – שגם עכשיו יושבת על בור של חוב בגובה 11 מיליארד דולר ותזרים מזומנים שלילי.
ברם, מאסק אמר ביום ששי שמספר בעלי מניות מוסדיים, הסבירו לו שיש להם בעיות תקנון פנימיות, שמגבילות אותם בגובה ההשקעה בחברה פרטית. הוא הוסיף כי אין דרך ברורה עבור רוב המשקיעים המסחריים להפוך לבעלי מניות אם טסלה תצא מהמסחר ותהפוך לפרטית.
בעבר טען מאסק כי קרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית, שהפכה למשקיעה של החברה השנה בהיקף של 5 אחוזים, יכולה לסייע לו עם נתח המזומנים בעסקה, למרות שמקורות המקורבים לקרן, המעיטו בסיכויים של מימון שכזה. ראוי לציין כי הקרן נמצאת גם במגעים על השקעה של מיליארד דולר בחברת המכוניות החשמליות לוסיד, המתחרה בטסלה.
ששה חברי דירקטוריון של טסלה אמרו בשיחות נפרדות כי קיבלו הודעה בחמישי כי מאסק נוטש את רעיון הפיכת החברה לפרטית. בתגובה, פיזר חבר המנהלים וועדת שלושה מיוחדת שהוקמה כדי להעריך הצעות מצדו של מאסק. "אנחנו תומכים באופן מלא באילון, כשהוא ממשיך להנהיג את החברה קדימה", אמר חבר המנהלים בהודעתו.
הבעיה של מודל 3
אחד האתגרים הכי גדולים כרגע של טסלה הוא להגביר את קצב הייצור של הדגם האחרון של החברה, מודל 3. כמה צווארי בקבוק במפעל בפרמונט ובמפעל הסוללות שמחוץ לרינו, נוואדה עיכוב את הייצור בהיקפים גדולים.
כעת טסלה מתכננת לייצר באופן יציב 5,000 מכוניות מודל 3 בשבוע, מטרה אותה השיגה כמה פעמים מאז שהגיעה ליעד לראשונה ביוני.
מאסק אמר שוב ושוב מאז אפריל, שלטסלה אין צורך בגיוס מוזמנים חדש בתקופה הקרובה, והבטיח שהחברה תהפוך לרווחית עם תזרים מזומנים חיובי ברבעונים השלישי והרביעי. יחד עם זאת, אנליסטים מאמינים שטסלה תזדקק לעוד מיליארדי דולרים בשנים הקרובות כדי לממש את יעדי ההתרחבות השאפתניים שלה, ולפתח רכבי יוקרה חשמלים כדי להתחרות ביצרניות הרכב העילי הגרמניות.
פרויקטים שכאלה, שנוטים להיות משאבות מזומנים, שבתכנון, כוללים מכונית ספורט חדשה, מודל Y שיהיה רכב כבישטח, ומשאית חשמלית גדולה. מפעל הגיגהפקטורי של החברה לייצור סוללות טרם הושלם, ומאסק אמר כי מפעל נוסף באירופה כנראה יוכרז השנה. מימון למפעל נוסף בסין, יגיע כנראה באמצעות מימון חוב מקומי.
המאבק להשיק את מודל 3 התערבב במלחמה שמנהל מאסק מול סוחרי מניות חסר, המהמרים כי המניות בעלות הערך של טסלה עתידות ליפול, על רקע העובדה שהחברה שרפה את עתודות המזומנים שלה בקצב גבוה. בנמקו את אחת הסיבות שלו להפיכת טסלה לפרטית, מאסק הזכיר את סוחרי החסר באומרו כי "להיות חברה ציבורית פירושו שיש הרבה אנשים שיש להם אינטרס לתקוף את החברה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו