"יש לנקוט עוד פעולות רבות על מנת שההיערכות לרעידת אדמה חזקה תהיה מיטבית": מבקר המדינה, יוסף שפירא, פרסם היום (רביעי) דו"ח חמור במיוחד על המוכנות של מדינת ישראל לרעידות אדמה. הדו"ח נכתב עוד לפני גל רעידות האדמה שפקד את המדינה לאחרונה, אך פרסומו הוקדם בשל ריבוי רעשי האדמה לאחרונה.
בשל מיקומה של ישראל על בקע ים המלח ועל העתק הכרמל, ישנו צפי כי תתרחש בה רעידת אדמה חזקה שמוקדה לאורכו של אחד מקווי השבר האלה והשפעתה על אזורים שונים במדינה תהיה עצומה. גורמים מקצועיים סבורים שרעידה חזקה בישראל היא ודאית ולא נותר אלא להיערך לה, אולם הדו"ח חשף ליקויים קשים בתחומים רבים והמסקנה שלו היא שהמדינה אינה ערוכה כנדרש לאירוע של רעידת אדמה קשה בישראל.
"על מנת שהיערכותם של הממשלה ושאר הגופים הנוגעים בדבר לרעידת אדמה תהיה מיטבית, יש לנקוט עוד פעולות ארוכות טווח, ולהקצות את המשאבים והתקציבים שהממשלה החליטה על הקצאתם", רשם המבקר בדו"ח.
הרס לאחר רעידת האדמה והצונאמי ביפן, 2012 // צילום: אי.פי
מבקר המדינה קבע כי יש להיערך ל-7,000 הרוגים, 8,600 פצועים קשה, 37,000 פצועים קל, 9,500 לכודים בהריסות בניינים ו-170 אלף חסרי קורת גג, ולמרות שלדבריו בשנים האחרונות נעשים צעדים להגברת המודעות לסיכוני רעידת אדמה והדרך שבה יש להיערך לקראת, בביקורת נמצא כי המדינה אינה ערוכה כנדרש לאירוע של רעידת אדמה קשה.
שיבושים ברשת החשמל
כך למשל, קיים חשש שצינור הגז הימי היחיד שמוביל גז לישראל ייפגע. כתוצאה מכך, עיכובים במימוש התוכנית לחיבורם של מאגרי גז טבעי נוספים למערכת ההולכה - דרך נקודת כניסה נוספת לשם יתירות באספקת הגז למשק וביזור הסיכונים - מעמידים את משק החשמל, המבוסס ברובו על גז טבעי, בסכנת שיבושים כבדים באספקת החשמל הרציפה במקרה של רעידת אדמה.
כמו כן, שנתיים ויותר מיום שקבע משרד האנרגיה כי רצועת התשתיות שהוגדרה בתמ"א 37/2 צרה מלהכיל את כל תשתיות הגז והדלק הנחוצות, תמ"א 37/3 (שמקדם המשרד לשם פתרון בעיה זו), עדיין אינה נותנת מענה לכל הצרכנים הזקוקים לדלק כגיבוי לגז טבעי.
אין מיפוי של צוברי גז הבישול בישראל, דבר שיקשה על רשות הכבאות לתת מענה מיטבי לאוכלוסייה שעלולה להיפגע. אין הנחיות ברורות לבחינת עמידות תשתיות המים ברעידת אדמה ולכן הן נבדקו עצמאית על ידי יועצים חיצוניים. כמו כן, התגלה כי אין פיקוח על עמידותם של תשתיות המים באיו"ש.
בתחום הביוב, קיים חשש לפריצת מי ביוב למי התהום ולמקורות מים אחרים, דבר שעלול להביא להתפרצות מחלות. רשות המים קיבלה עליה לקבוע את מקומם של כ-6,000 תאי שירותים כימיים, שיסופקו לאוכלוסייה באזורים שיפגעו, אך טרם השלימה את המשימה וטרם נחתמו הסכמים עם החברות המחזיקות שירותים כימיים לאספקתם בשעת חירום.
קושי בקבלת סיוע מחו"ל
נמל חיפה, שנבנה בימי המנדט, לא ערוך לרעידת אדמה וקיים חשש לפגיעה ממשית באספקת הדלקים לצריכת המשק, זיהום האזור הסמוך ומי הים. לנוכח גילו ומקומו של רציף הדלק בנמל חיפה, בסמוך לשבר יגור, ובהתאם לתרחיש האפשרי שהוצג במסמך "התפיסה הלאומית להתמודדות מדינת ישראל עם רעידת אדמה" שפרסמה ועדת ההיגוי בדצמבר 2016, לא מן הנמנע כי הרציף ייפגע בהתרחש רעידת אדמה שמוקדה יהיה באזור זה.
פגיעה ברציף עלולה לגרום פגיעה ממשית באספקת הדלקים לצריכת המשק ואף לזיהום האזור הסמוך ומי הים. עד למועד סיום הביקורת לא הופקדה תוכנית מפורטת להקמת רציף דלק במסגרת התוכנית לנמל החדש בחיפה לשם מניעת נזק סביבתי ולשם שמירת התפקוד הרצוף של משק הדלק.
עלולה להיות קטסטרופה במפרץ חיפה // צילום: מישל דוט קום
בדרום, נמל התעופה נבטים אינו ערוך כשדה חלופי למקרה שנתב"ג יפגע, דבר שיקשה על קליטת מטוסי הסיוע הרבים שיגיעו לארץ לסיוע עם היפגעות נתב"ג ברעש אדמה. בתשתיות התחבורה, רק שלושה גשרים מבין 70 שבסיכון, חוזקו. למשרד התחבורה אין מיפוי שלם ומקיף של תשתיות התחבורה, לרבות הגשרים בערים וברשויות המקומיות, בדומה למיפוין של תשתיות הדרכים שבאחריות נת"י (נתיבי ישראל).
בהיעדר מיפוי מלא, משרד התחבורה והרשויות המקומיות אינם יכולים לקבל החלטה מושכלת בדבר המשאבים הנדרשים לחיזוקן של תשתיות הדרכים העירוניות, כדי למנוע פגיעה בהן ברעידת אדמה, העלולה לסכן חיי אדם ולפגוע ברציפות התפקודית ובאפשרות התנועה ברחבי הערים אל מוסדות חיוניים ואל מוקדי אסון.
תחנות הכבאות לא מוכנות
במבני החינוך חוזקו רק 50 בתי ספר בלבד וכ-200 מצויים בתהליכי תכנון, מתוך כ-1,600 המיועדים לחיזוק. משרד החינוך גיבש בעזרת יועצים חיצוניים נהלים לחיזוקם של בתי הספר שבתחום אחריותו והקצה לכך תקציבים גדולים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. ואולם, המשרד התקשה לרתום חלק מהרשויות המקומיות למטרה זו ובהן לא חוזקו בתי הספר, למרות התקציב הייעודי לכך.
התמשכות תהליך התכנון של חיזוק בתי הספר מצביעה על קשיים של ממש ביישום פרויקט החיזוק. זאת ועוד, במועד סיום הביקורת טרם התקבלה החלטה בדבר חיזוקם של בתי ספר השוכנים במבנים טרומיים. בוצע רק חיזוק חלקי של בתי חולים ומוסדות בריאות. חרף הזמן הרב שחלף מהחלטת הממשלה משנת 2008 על חיזוק מבני הציבור, לרבות בתי החולים, ולמרות החשיבות הרבה שבחיזוקם של בתי החולים הקרובים לאזורי שבר פעילים, לשם המשך תפקודם בעת רעידה.
עד מועד סיום הביקורת לא קודם חיזוק מבניהם של בתי החולים אלא באופן חלקי. זאת ועוד, אין למשרד הבריאות מידע על מצבם הפיזי ועל מידת עמידותם ברעידת אדמה חזקה של המוסדות הגריאטריים והסיעודיים ברחבי המדינה, שמטופלים בהם אלפי אזרחים במחלקות סיעודיות, במחלקות שיקומיות ובמחלקות לתשושי נפש.
אין נתונים לגבי עמידות תחנות הכבאות בעת רעידה, ולכן לא ידוע מי מהן יוכל לתפקד בעת האירוע. המבקר טוען כי לתחנות הכבאות תפקיד קריטי כבר בשלב המענה הראשון לאוכלוסייה שתיפגע ברעש אדמה, הן בכיבוי השריפות הן בחילוץ, ועד מועד סיום הביקורת לא היה בידי רשות הכבאות והמשרד לביטחון הפנים מידע מקיף על התחנות העלולות להיפגע בעצמן ברעידת אדמה.
סיוע ישראלי לאחר רעידת האדמה בנפאל, 2016 // צילום: אי.פי
סכנה גדולה במפעלים
אין מיפוי של המלונות בארץ, שרבים מהם קרובים לקו הבקע וקיימת הסתברות גבוהה שייפגעו ברעידה חזקה, וכן אי אפשר לבצע בהם חיזוקים. למרות שמלונות רבים בישראל קרובים לקו הבקע, ונוכח גילם של המבנים קיימת הסתברות גבוהה שייפגעו ברעידה חזקה, אין בידי משרד התיירות מידע מקיף על בתי המלון בארץ, קרבתם להעתקים פעילים ועמידותם ברעש אדמה.
כמו כן, למשרד התיירות אין כלים המאפשרים לו לחייב את בתי המלון לשתף עמו מידע על מידת המוכנות שלהם לרעידת אדמה, על אחת כמה וכמה שאינו יכול לחייבם לחזק מבנים, והוא מתקשה אף לעודד אותם לכך באמצעות כלי סיוע או תמריצים כלכליים.
הנחת צינור הגז // צילום: מישל דוט קום
קיים פיקוח חסר על מבני תעשייה וחומרים מסוכנים, ומתוך 300 מפעלים המחזיקים חומרים מסוכנים רק כ-100 קיבלו הנחיות בנושא. אם ייפגעו ברעידת אדמה מפעלים המחזיקים חומרים מסוכנים, הדבר עלול לסכן את האוכלוסייה ואת הסביבה ויחייב הקצאת משאבים נכבדים לטיפול במפגע. אף על פי כן, ההנחיות לחיזוק מתקנים של מפעלים אלה מפני רעידת אדמה ניתנות רק בשלב הטיפול בבקשה להיתר הרעלים הניתן מידי המשרד להגנת הסביבה, לאחר הקמת המפעל. יתר על כן, הבקרה על עמידת המפעלים בהנחיות אלה נתונה בידי מספר קטן מאוד של עובדי המשרד, ועל כן אין ביכולתם לבצע בקרה יעילה בנושא זה.
קיימים עיכובים בחיזוק מבני מגורים. עד סוף שנת 2015, עשר שנים ויותר ממועד אישורה של תמ"א 38, אושר חיזוקם של 2,780 מבני מגורים בלבד. באזורי הפריפריה, הקרובים לקווי הבקע המועדים לרעידות אדמה ולנזקים כבדים בעטיין, תמ"א 38 כמעט שאינה מיושמת. כמו כן גילה המבקר כי קיימים עיכובים בפעילות מערך ההתרעה - טרם הושלמה הקמת מערכת לאומית לזיהוי רעידות אדמה ומתן התרעה עליהן (חיישנים לאורך קו השבר), ונמצאו ליקויים בהיערכות פיננסית וביטוחית - מדובר בליקויים של ממש בכיסויי הביטוחי של האזרחים והתושבים מפני רעידות אדמה.
הריסות לאחר רעידת האדמה בהאיטי, 2010 // צילום: זיו קורן
ברמת המאקרו, אין תקנים מעודכנים כמו בארצות המפותחות, לחיזוק מבנים, וטרם בוצע עדכונם הדרוש לשם התאמת תכנונם של מבנים לסיכון והגברת בטיחותם ושרידותם של השוהים בהם. המבקר מצא ליקויים בהיערכות הפיננסית והביטוחית לרעידת אדמה, כאשר בהיעדר פוליסות לביטוח רכוש משותף בבנייני מגורים. לרוב יתקשו הדיירים בשיקום הבניין לאחר רעידת אדמה, שכן לא לכולם יש כיסוי ביטוחי או יכולת לממן את בניית חלקם ברכוש המשותף.
הריסות בכבישים בהאיטי, 2010 // צילום: זיו קורן
תגובת הרשות הלאומית לחירום (רח"ל) לדו"ח מבקר המדינה:
"ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה פועלת רבות לקידום היערכותה ומוכנותה של מדינת ישראל לתרחיש רעידת אדמה. בין השאר הובילה הועדה גיבוש תכנית לאומית להערכות משרדי הממשלה וגופי החירום, עודדה תכניות לחיזוק מבנים והתקנת מערכות התרעה, קידמה מחקרים ושת"פ בין לאומי וסייעה בהכנת תכנית לקליטת סיוע בין לאומי.
"בשנת 2017 קיימה מערכת הביטחון את תרגיל ההיערכות הגדול אי פעם לרעידות אדמה. על בסיס לקחי התרגיל גיבשו פקע"ר ורח"ל, בהנחיית שר הביטחון, אביגדור ליברמן, את תכנית "מגן לעורף". מדובר בתכנית רב שנתית בהיקף של כ-5 מיליארד שקלים, שכוללת בין השאר חיזוק ומיגון מבנים בישובים שיושבים על השבר הסורי אפריקני ונמצאים בסיכון גבוה ברעידת אדמה.
לוועדת ההיגוי, מנהל במשרה מלאה שכל עיסוקו הינו בקידום היערכות המדינה לרעידת אדמה. היעדר סמכויות לוועדה, אל מול משרדי הממשלה, אכן מקשה על קידום ההיערכות והמוכנות".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו