חניון מכוניות למכירה // צילום: יהושע יוסף

הליסינג 
עושה 
זינוק 
בעלייה

רכישת רכב חדש היא הוצאה גדולה, לעיתים גדולה מדי • כאן נכנסות לתמונה חברות הליסינג, שמציעות לנהג אפשרויות לרכישת רכב חדש במחירים ובתנאים נוחים

רבים מהנהגים חושבים לקנות רכב חדש. לרוב זה קורה כשהם תקועים בפקקים, מביטים לצדדים ורואים שהנהג שלצידם וזה שלפניהם וגם ההוא מאחור נוסעים ברכב חדש. על פי גורמים בענף הרכב, יותר ממחצית מכלי הרכב בישראל נרכשים באמצעות חברות הליסינג. 

שוק הרכב מסיים את השנה עם כ־275 אלף מסירות כלי רכב לשנת 2017. זה קורה כי לחברות הליסינג כוח והשפעה מול יבואני הרכב. לזה מתווספים גם מבצעים והנחות גדולות על רכבים חדשים שהן מציעות. כדי להוריד משמעותית את מחיר הרכב, בוחרים נהגים פרטיים רבים לרכוש מכונית חדשה שלא דרך היבואן הראשי. "כיום יש הרבה שיטות לרכישת רכב חדש, לא רק בדרך המסורתית של רכישה מהיבואן", אומר מוטי ברטון, מנכ"ל שלמה רכב חדש מקבוצת שלמה. 

"יש את השיטה של ליסינג פרטי, שבה מחכירים מחברת הליסינג רכב חדש בתשלום חודשי". לדברי ברטון, בתוך הליסינג הפרטי יש שני מסלולים: ליסינג פרטי בסיסי שבו משלמים מקדמה ואז תשלום חודשי קבוע (תלוי ברכב שנבחר), "זו עסקה לשלוש שנים ובסופה ממשיכים לעסקה הבאה או רוכשים את הרכב בסכום ידוע מראש". המסלול השני והמתקדם יותר הוא ליסינג פרטי תפעולי. במסגרת עסקת ליסינג פרטי תפעולי, גם משלמים מקדמה ותשלום חודשי קבוע, "אבל תשלום זה כולל גם חבילה תפעולית של הוצאות אחזקה, טיפולים וביטוח. גם פה לאחר שלוש שנים הלקוח יכול להחזיר את הרכב או לרכוש אותו במחיר הנמוך ב־15% ממחיר המחירון". 

 

אטרקטיבי ומשתלם

שתי השיטות נשענות על הרעיון של יתרונות לגודל של חברת הליסינג: חברות הליסינג יכולות להשית חלק מההנחה שהן מקבלות על ציי הרכבים שלהן בעסקה מול הלקוח הפרטי. היתרון של עסקת הליסינג הפרטי הוא העובדה שהרכב נשאר בבעלות חברת הליסינג: "הלקוח משלם רק על השימוש ברכב, והחברה נושאת בכל עלויות התפעול והכיסוי הביטוחי. בסיום העסקה הלקוח מחזיר את הרכב, ולמעשה לא נדרש לדאוג למכירה ולירידת הערך של הרכב".

בשלוש שנים האחרונות החלו חברות הליסינג להציע שיטה נוספת לרכישת רכב: "רכב חדש - 0 ק"מ מליסינג" - זה נשמע מפתה, אטרקטיבי ומשתלם. "כושר הקנייה של חברת הליסינג מאפשר לחברת הליסינג לקבל הנחה ממחיר המחירון של הרכב אצל היבואן", אומר מנהל שיווק באחת מחברות הליסינג, "חברת הליסינג קונה את הרכב מהיבואן ומוכרת אותו מיד ראשונה ללקוח הפרטי בהנחה". לדבריו, את ההנחה מקבל הלקוח הודות לעובדה שחברת הליסינג קונה מספר רב של כלי רכב מהיבואן, מה שמזכה אותה בהנחה משמעותית שנעה בין 35%-10% ושממנה נהנה הלקוח בעת הקנייה. 

"יתרון נוסף של שיטת אפס הקילומטרים הוא שנוסף על ההנחה הגבוהה קיימת אחריות יצרן כמו בקניית רכב חדש מהיבואן וגם קיימת אפשרות של מימון חוץ־בנקאי", אומר דני בן חיים, מנכ"ל אוויס (דן ליס) מכירת רכב. "החיסרון היחיד מול היבואן הוא שהרכב נרשם כיד שנייה, אף שאם קונים את הרכב לתקופה של יותר מארבע שנים אין משמעות ליד השנייה", הוא מדגיש. 

לדברי בן חיים רכישת רכב באפס ק"מ מתאימה לכולם. ומה יקרה כשנמכור את הרכב - האם ירידת המחיר או ערך הרכב תהיה גדולה יותר לעומת רכב שנקנה מהיבואן? "במחירון יש גילום של הפחתה בגין רכישה מיד ראשונה מול רכישה מיבואן", מציין ברטון. "אך אם הלקוח קנה את הרכב מיד ראשונה בהנחה משמעותית, זה בדרך כלל ישתלם לו כי מלכתחילה המחיר יהיה אטרקטיבי יותר". גם בן חיים מרגיע את הקונים באשר לירידת ערכו של הרכב: "ירידת הערך העתידית לפי לוי יצחק היא כ־14% לרכב שנקנה בשיטת אפס ק"מ", מסביר בן חיים, "חשוב להדגיש שברוב עסקאות אפס ק"מ, ההנחה ממחיר היבואן בעת הרכישה תעלה על ההפחתה במכירת הרכב העתידית".

הביקוש לקניית רכב אפס ק"מ יד ראשונה מחברות ליסינג החל בשנת 2013, הודות לתקנה שעליה חתם שר התחבורה ישראל כץ (הליכוד). התקנה, שנכנסה לתוקף ביוני 2013, מאפשרת לחברות הליסינג לרכוש כלי רכב חדשים מיבואני הרכב ולמכור אותם ללקוחות, בלי שיצטרכו לרשום את הרכב על שם חברת הליסינג. כך, למעשה, יכולות חברות הליסינג לגלגל לשוק עוד מאות כלי רכב חדשים "אפס ק"מ" שנרכשו לטובת שימוש בציי הרכב העומדים לרשותם, אך לא נמסרו בפועל. 

תקנה זו, כך עולה מהודעת משרד התחבורה, באה כחלק מהמשך פעילות המשרד להוצאתן לפועל של המלצות ועדת זליכה להגברת התחרותיות בשוק הרכב. מהלך זה מאפשר לחברות הליסינג למנוע את ירידת ערך הרכב, הנובעת מהיותו רשום על שמה, גם כשמדובר ברכב שלא נסע קילומטר אחד בחייו. זאת כמובן בניגוד לנעשה כיום, כשרכב חדש הנמכר מחברת הליסינג ללקוחות פרטיים נרשם כ"יד שנייה", למרות שהוא רכב חדש לחלוטין. זאת בעקבות חוק המחייב את יבואני הרכב לרשום את כלי הרכב על שם חברות הליסינג. 

כך קורה שחברות הליסינג רושמות את כלי הרכב על שמן, אך בלי שיונפק לאלה רישיון רכב בפועל והרכב יוגדר כרכב שרישיונותיו מופקדים. רק לאחר מכירת הרכב ללקוח תירשם בעלותו הראשונה על הרכב, ובלבד שלא עברו 12 חודשים ממועד ייצור הרכב, אז יירשם הרכב על שם חברת הליסינג בכל מקרה. 

חברות הליסינג תחויבנה גם לספק ללקוח את כל המידע שנמסר לו מהיבואן על המכונית ולתדרך אותו על אודות תפעולה. מצבם של רכבים שנקנו על ידי חברת הליסינג יהיו טובים. "לעיתים רכב כזה עומד בנמל עד קרוב לשנה, ואז במקום לרשום אותו בבעלות היבואן הוא נמכר לחברה במחיר מופחת, והיא זו שנרשמת כיד ראשונה", אומר עו"ד אורי גורביץ, יו"ר הוועדה המקצועית הארצית של איגוד השמאים.

 

"פשוט בחרתי רכב"

"לרוב אין בעיות בכלי הרכב מליסינג, אך כדאי להחליף שמן מנוע, שיש חשש שהתחמצן. ייתכן שהחניה הממושכת בנמל תשפיע על אורח חיי הצמיגים, אך במקרה זה החברה תחליף את הצמיגים בעצמה, היא לא תמסור רכב עם צמיגים פגומים". לדברי עו"ד גורביץ', לא נראה שחברות הליסינג מסתירות מהלקוחות משהו פרט למועד הגעת הרכב ארצה. מנתון זה אפשר ללמוד כמה זמן חנה הרכב בנמל או במחסן הערובה של היבואן (בונדד) כשהוא חשוף לשמש, אבק, אוויר רווי מי מלח, הפרשי טמפרטורה לילה־יום וכיוצא בזאת. 

"אם יש נזקים נראים לעין, שנגרמו כתוצאה מאחסנה ארוכה, אפשר להתמקח ולקבל הנחה נוספת מעבר להנחה המקובלת, בגובה של 5%-4%", מציין עו"ד גורביץ'. יתרונו הוא כאמור באפס הקילומטרים ובמחיר האטרקטיבי של הרכב, אך חסרונו הוא בכך שמדובר בעצם ברכב יד שנייה. 

"מחירון לוי מתמודד עם סוגיה זו, וברור גם שהשוק הפרטי חותך במחיר בגלל זה", אומר דן פרומר, יו"ר ענף ימי באיגוד השמאים. "אם רוצים למכור את הרכב לאחר מספר שנים זה כבר פחות משמעותי. האחריות מחושבת לעיתים ממועד העלייה על הכביש, ואז הקונה מקבל פחות זמן אחריות, ולעיתים מחשבים את האחריות ממועד הרכישה על ידי האזרח (לפי הנסיעה בפועל)". לדבריו, חישוב זה תלוי בשאלה אם הרכב נרכש מיבואן או מחברת ליסינג וכמובן בדגם. לאחר שנסעתם ברכב שכזה מחשבים את מספר הידיים שעבר הרכב, כשחברת הליסינג (או היבואן) היא "יד חברה" לשעבר, שההפחתה בגינה גבוהה יותר מ"יד" פרטית. על השאלה אם מדובר באופציה הטובה ביותר עונה פרומר כי "מומלץ לבחור באופציה הזו כשההפחתה ממחיר הרכב זהה אצל היבואן. הייתי עומד על קבלת ההיסטוריה של הרכב מרגע הגעתו ארצה, כדי לבדוק אם לא ניזוק במשלוח, בחניה או בהובלה. זה נתון חשוב המשפיע על ערך הרכב". 

קרן יפה גדיש רכשה בסוף שנת 2016 שברולט ספארק משנת הייצור של אותה שנה. לדבריה, "פניתי לחברת ליסינג ופשוט בחרתי רכב מתוך מגוון. שילמתי מקדמה בסך 1,000 שקלים, ואת השאר בהעברה בנקאית". גדיש לא השתמשה באופציות המימון שהוצעו לה על ידי חברת הליסינג. "היתרון הוא כמובן המחיר, הרכב שלי חדש ואצל היבואן זה עלה 10,000 שקלים יותר" היא אומרת, "עם זאת, כשאתה מגיע לחברת ליסינג, לא תמיד יש בדיוק את מה שאתה רוצה וצריך להתפשר. גם העובדה שזה לא נחשב יד ראשונה מפריעה בתהליך המכירה ותמיד קיים החשש שאולי יהיו תקלות ברכב". √

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...