חשוב לי לומר שאנחנו פשוט מאושרים להיות כאן בישראל. כשאנחנו כאן אנחנו מרגישים בבית. באמת. הדרך שבה אנחנו והישראלים אוכלים פשוט דומה, וגם הדרך שבה אנחנו מתנהלים חברתית דומה לכם הישראלים בצורה מושלמת", כך אומר ל"ישראל היום" אנטוניו רומו, מנהל המכירות הבינלאומיות בחברת הפסטות האיטלקית רומו (Rummo).
החברה שלו, וכן שלוש חברות מזון איטלקיות נוספות, הובאה לארץ על ידי חברת דיפלומט הישראלית, המשווקת מותגי מזון מובילים בארץ ובעולם ומשיקה בימים אלה סדרה איטלקית של פסטות, מוצרי עגבניות, רטבים, ממרחי פסטו וקרקרים. אירוע השקת הסדרה לקראת המוצרים, שיגיעו למדפים באמצע ינואר, התקיים בנמל תל אביב בהשתתפות השף מאיר אדוני כחלק ממהלך כולל של דיפלומט לייצוג מוצרים איכותיים ומובילים בעולם תחת המותג "The Best of Diplomat". הסדרה האיטלקית כוללת ארבעה מותגים ונבחרה לאחר בחינה מעמיקה ושלוש שנות ניסיון, שבמהלכן נמכרו מותגי הסדרה במסעדות מובילות. כעת מרחיבה דיפלומט את המכירות.
חברת רומו הוקמה בעיר הקטנה בנוונטו שבדרום איטליה. "זה אזור שמפורסם בגלל החקלאות שבו, ובעיקר בגלל תחום היין", מספר אנטוניו רומו, "החברה שלנו הוקמה ב־1846 ואנחנו נמצאים באזור יותר מ־170 שנה. אני דור שישי של המשפחה שעובד בחברה". הפסטה של רומו מיוצרת ביותר מ־100 צורות ונמכרת ביותר מ־42 מדינות. אירופה היא כמובן היבשת המרכזית עבור החברה, אבל את הפסטה שלה אוכלים גם בצפון אמריקה ובאסיה, בעיקר ביפן. היא נחשבת לפסטה איכותית באיטליה וזכתה בכמות לא מבוטלת של פרסים במדינת המגף, ולכן היא גם לא הכי זולה.
"המטרה שלנו היא לייצר את הפסטה הטובה ביותר", אומר רומו, "תהליך הייצור שלנו מורכב משיטות ישנות ומשיטות חדשניות, כדי לייצר פסטה איכותית ובריאה". לדבריו, הגורם המרכזי שממנו הוא נהנה בישראל הוא האוכל המקומי. "אני אוהב את החומוס, ואפשר להשוות את החומוס בישראל לפסטה באיטליה", הוא אומר, "לכל ישראלי יש את החומוס שאותו הוא אוהב, עם המרקם, התוספות וכולי, וכך בדיוק מרגישים האיטלקים לגבי הפסטה שלהם".
חברה נוספת שתמכור את מוצריה בסופרים בישראל היא חברת מוצרי העגבניות פטי (Petti). במפעל החברה, הממוקם בלב השדות של טוסקנה, מייצרים מאז 1925 מוצרים מעגבניות מובחרות ובאיכות הגבוהה ביותר. התשוקה לעגבניות, לצבען העז, לעסיסיות ולמתיקות המעודנת שלהן היא שעומדת בלב ליבה של משפחת פטי, הגאה כיום בהיותה דור רביעי של מומחיות בעגבניות.
איכות חומרי הגלם ושיטת העיבוד הייחודית בטמפרטורה נמוכה הן אלה שתורמות למוצר סופר איכותי הכובש את המדפים באיטליה. פטי הוא מותג מוצרי העגבניות השלישי בגודלו באיטליה היום, והצומח ביותר. "הישראלים אוהבים עגבניות, וחשוב לנו להראות שהעגבניות שלנו הן האיכותיות ביותר שקיימות. 100% מהעגבניות שלנו מגיעות מטוסקנה שבאיטליה", הסביר ל"ישראל היום" פסקוואלה פטי, מנכ"ל קבוצת פטי. כשהוא נשאל על הרושם שלו ממדינת ישראל הוא עונה: "זו מדינה מאוד חברותית ונוחה לעיכול, אבל המוצרים בחנויות מאוד בסיסיים ולכן חשוב שאנשים יסתכלו על התוויות של המוצר, כדי שיידעו מה הם קונים".
גם חברת פטי היא חברה משפחתית, ופסקוואלה מספר כי "גדלתי לתוך העסק המשפחתי. סבא שלי, אבא שלי ואני - שלושה דורות של עיסוק במפעל. הייתי בלונדון כמה שנים, אבל חזרתי לעסק המשפחתי כי הבנתי ששם העתיד שלי".
"קרקר בעד קרקר"
עוד חברה שתתחיל למכור לנו את מוצריה היא חברת סאקלה (Sacla), שממרחיה נחשבים למובילי שוק באירופה. גם סאקלה היא חברה משפחתית, שהוקמה בשנת 1939 ומנוהלת כיום על ידי נשות הדור השלישי במשפחה. המתכונים של סאקלה איכותיים, מסורתיים ושומרים על התשוקה והאהבה למטבח האיטלקי של מייסדי החברה, אך מותאמים גם למטבח האיטלקי המודרני.
ממרחי הפסטו של סאקלה מיוצרים מבזיליקום ומירקות טריים ביום הקטיף עצמו. שני מוצרי הדגל של הסדרה, פסטו בזיליקום ופסטו עם עגבניות מיובשות, הם מתכונים מסורתיים של פסטו עם גבינת גראנה פדנו כשרה, שנותנת חוויה משודרגת של טעם.
קיארה ארקולה, חברת הנהלה בסאקלה ונצר למקימי המפעל, מספרת כי "החברה שלנו היא חברה איטלקית משפחתית עם יותר מ־75 שנות ותק והיסטוריה. היא הוקמה על ידי סבי ונמצאת בצפון איטליה, אזור פורה מבחינה חקלאית. מאז הוקמה החברה משפחתנו מתמסרת לה, על מנת להבטיח שנייצר מוצרים איכותיים ברמה טובה שמבוססים על ירקות שאותם אנחנו מגדלים באזור. המשימה שלקחנו על עצמנו כחברה היא לייצא את רוטב הפסטה שאנחנו מייצרים, וכדי לעשות את זה בצורה טובה אנחנו מתמקדים בבחירה נכונה של מרכיבי הרוטב ותהליך הייצור שלהם. הכל אצנו טרי, ורוטב הפסטו שלנו מיוצר בעיקר מבזיליקום טרי שאנחנו מגדלים, והוא המוצר הכי מפורסם שלנו. מרגע קטיפת הבזיליקום ועד אריזת המוצר הסופי עוברות ארבע שעות בלבד, כדי לשמור על טריותו".
לדברי ארקולה, ההגעה לשוק הישראלי היתה מתבקשת. "אנחנו מייצאים ליותר מ־60 מדינות, ולא יכולנו לא להיות גם בישראל", היא מסבירה, "מדינת ישראל היא מדינה מתקדמת בכל הקשור לתרבות האוכל, ובביקור שלי כאן הספקתי לאכול דברים כל כך טעימים... אתם מדינה שתבשיליה הם כמו כור היתוך של טעמים ותרבויות שהתערבבו יחד, אז זה כבוד עבורנו להביא את המוצר האיטלקי הייחודי שלנו לתוך התבשיל הישראלי. הערבוב בין התרבויות יוצר משהו מיוחד אצלכם גם בתחום האוכל - וזה יכול לאפשר לנו גם להמציא מוצרים חדשים לקהל שלנו באיטליה".
החברה הרביעית שמגיעה לארץ היא קסה מילו (Casa Milo), גם היא חברה משפחתית, המתמקדת ביצירת מאפים מלוחים המבוססים על חומרי הגלם ממחוז פוליה שבדרום איטליה, העשיר בחיטה ובגידולי שדה. הקרקרים האיכותיים, הנקראים "סקיני טינס" (Skinny Thins), ישווקו בישראל בשלושה טעמים: חטיפי קרקרים אפויים עם זרעי צ'ייה, חטיפי קרקרים אפויים בסגנון מסורתי וחטיפי קרקרים אפויים עם בצל וגבינה.
ג'יוזפו מילו, מנכ"ל קבוצת מילו, מספר כי "קסה מילו הוקמה על ידי סבא רבא שלי והיא עוברת כבר ארבעה דורות במשפחתנו. אנחנו גדלים כחברה פרטית ומשפחתית שלא נסחרת בבורסה. כל האחים שלי עובדים בחברה, ואני עצמי התחלתי לעבוד בה כבר בגיל 16. אנחנו ארבעה אחים שמטפלים בכל תחום בחברה ואבא שלנו מנהל את הכל כנשיא".
לדברי מילו, "אנחנו מייצרים פסטה וקרקרים בריאים וטעימים, ומנסים לייצר מחדש את המאפים האיטלקיים המסורתיים כמו שיצרו אותם בתנורים המסורתיים, אבל בטכנולוגיה מודרנית ובצורה תעשייתית. הכל אצלנו עובר אוטומציה ומחשוב, אבל שמרנו את הסגנון האיטלקי המסורתי והעתיק, וכך אנחנו משמרים את השוני והייחודיות בינינו לבין הקרקרים האחרים באיטליה. אנחנו מייצרים גם את שמן הזית שנכנס לתוך הקרקרים שלנו, ויש לנו בקרה על איכות כל המצרכים שנכנסים לקרקר".
קסה מילו מייצאת את מוצריה לכל רחבי העולם, וכיום אפשר למצוא את הקרקרים שלה בכ־45 מדינות. 40% מהמכירות הן מחוץ לאיטליה ו־60% מהמכירות בתוך ארץ המגף. "המוצרים שלנו", מספר מילו, "הם מוצרי איכות באיטליה ונמכרים בחנויות שנחשבות לחנויות של המעמד החברתי הגבוה. אנחנו מאמינים בשוק הישראלי וחושבים שהוא מוכן ורוצה מוצרים איכותיים. מעבר לזה, אני אוהב את ישראל מאוד. הסופרמרקטים שלכם מלאים במגוון כל כך רחב, ואפילו המכולות הקטנות והשכונתיות מלאות במבחר מוצרים בריאים שאין באיטליה. לא ראיתי דוגמאות כאלה באירופה. הישראלים אוהבים איכות, כך הבנו כשלמדנו על השוק הישראלי, ולנו יש איכות ובריאות להציע לכם".
לדברי ורד קירש, מנהלת הפיתוח העסקי בחברת דיפלומט ישראל, "עבדנו המון זמן על הסדרה האיטלקית. הנתונים בשוק מראים שהישראלים אוהבים כל דבר שקשור לאוכל איטלקי. לפני שהבאנו את המוצרים בדקנו אותם עם שפים מובילים בישראל בהרבה מאוד מסעדות, קיבלנו תגובות טובות מאוד ועכשיו אנחנו מכניסים אותם לשוק הקמעונאי. כל העסקים בסדרה הזו הם עסקים משפחתיים, ובאיטליה בכלל יש הרבה חברות שמכבדות את המסורת ואת המשפחה. היינו במפעלים שלהם, ביקרנו אותם הרבה לפני שהחלטנו להביא דווקא אותם לארץ, ואנחנו מביאים רק את החברות והמוצרים שאנחנו חושבים שיצליחו בישראל".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו