אריזת חיסכון שוקולד פרה // אריזת חיסכון שוקולד פרה

1 ב-15 שקלים, 3 ב-50!

הנה נימוק נוסף לילדיכם למה חשוב ללמוד חשבון • יצרנים ומשווקים מציעים לכם "אריזות חיסכון" במחיר גבוה יותר - אבל צרכנים יקרים, בהחלט יש מה לעשות

לפני כמה שנים קבוצת נערים מכרה פרחים בערב חג. מכיוון שמדובר בנערים קלי דעת, ששיעורי מתמטיקה לא היו חביבים עליהם במיוחד, הם הציעו זר פרחים ב־15 שקלים ו־3 זרים ב־50 שקלים. לדבריהם, הם עשו זאת כי הם חשבו ששלוש כפול 15 זה מספר כלשהו שגדול מ־50. המעניין בסיפור הוא שהיו קונים שרכשו מהם במסגרת המבצע, עד שאחד הסב את תשומת ליבם לכך שהם עושים צחוק מהלקוחות. 

הרי האינסטינקט הצרכני שלנו מורה לנו להעדיף אריזות גדולות, כי לפי כל היגיון, הן אמורות להיות זולות יותר, בחישוב ליחידה. אלא שלעיתים קרובות מדובר בחיסכון לרשתות השיווק וליצרנים - ופחות לצרכנים. חברות רבות בונות על זה שנקנה את ההבטחה "חיסכון", ולא נתעקש להשוות בין מחיר האריזה הקטנה לאחותה הגדולה. בדיקה של לא מעט מארזי חיסכון שכאלה מגלה שמדובר בהטעיית הצרכן. זה המקום להדגיש שאין להבין מכך שמדובר בכל המקרים - אכן יש מקרים שמציעים לכם חיסכון באריזה וגם במחיר, אבל אנחנו מדברים על כל אלה שלא. 

אריזת חיסכון, נוזל ניקוי "סיף"

"קביעת מחיר של מוצרים, גם כאלה שנמכרים באריזות חיסכון, נעשית על ידי רשתות השיווק בלבד", מסבירה עו"ד עפרה לוי, יועצת משפטית ומשנה למנכ"ל אמון הציבור. לדבריה, "במכירת מארז חיסכון שנארז על ידי היצרן או היבואן, כמו כמה שקיות חטיף באריזה משותפת או כמה בקבוקי סבון שנארזו יחד, זו אחריות היצרן לדאוג לכך שעל גבי המוצר יופיעו הפרטים על גודל האריזה וערכיה באופן ברור ומובן לצרכן. כדי לסייע לנו להבין אם מדובר בחיסכון, נחקק חוק שבמסגרתו מחויבות רשתות שיווק גדולות לסמן לצד מחיר המוצר גם מחיר על פי יחידת מידה - למשל, מחיר ל־100 גרם ומחיר לליטר. "חובת הרשת הקמעונאית לציין את מחיר המוצר ליחידת מידה הופכת למשמעותית עוד יותר במקרים של צירוף מוצרים ל'אריזת חיסכון', בייחוד אם היחידות הנכללות בכל מארז אינן זהות זו לזו וההשוואה בין המחירים הופכת לקשה עוד יותר". 

הצגת מחיר ליחידת מידה על מוצרי מזון, חומרי ניקיון וכדומה מאפשרת השוואה קלה ומהירה בין מוצרים שונים ובין גדלים שונים של אריזות. כדי לגלות את אותם טריקים שיווקיים, השאלה העיקרית שצרכן צריך לשאול את עצמו היא מה המחיר של המוצר ליחידת מידה. אם הרשתות הקמעונאיות עומדות בחובה לסמן את המחיר הזה כנדרש בחוק, כל שנדרש מהצרכן הוא להתבונן בו ולבצע השוואה אמיתית. "המלכודת העיקרית שאנחנו מכירים בנושא היא חוסר אחידות ביחידת המידה. למשל, מוצר X מסומן ביחידת מידה ל־100 גרם ומוצר Y מקבוצה דומה מסומן ביחידת מידה ל־100 מ"ל", אומרת עו"ד לוי, "בעיה נוספת יכולה להיות בהיעדר הסימון בכלל".  

אריזת חיסכון "מילקי"

בדיקת "ישראל היום" ברשתות השיווק השונות מגלה מארזי חיסכון שלא תמיד משתלמים. בחלקם לא צוין המחיר לפי יחידת מידה. כך, למשל, בסניף ויקטורי בתל אביב מצאנו אריזות חיסכון של ביסלי אסם שכללו מארז רביעיית ביסלי של 55 גרם בכל שקית וסה"כ 220 גרם ב־12.90 שקלים (5.8 שקלים ל־100 גרם). כמו כן, מצאנו מארז שישיית ביסלי של 35 גרם, ובסה"כ 210 גרם במחיר של 14.90 שקלים (7.1 שקלים ל־100 גרם). בסניף רמי לוי באשדוד מוצע אל־סבון "כיף" 1 ליטר ב־9.90 שקלים, ומארז שלישיית בקבוקים בנפח 500 מ"ל במחיר 18.50 שקלים. זאת אומרת שבמארז נשלם 12.30 שקלים לליטר - 25% יקר יותר מאריזת הליטר. בשופרסל בחולון מציעים "אריזות חיסכון" של במבה אסם ומציינים את המחיר ליחידת משקל. מארז 10 שקיות המכילות 25 גרם בכל שקית עולה 14.90 שקלים - 5.96 שקלים ל־100 גרם. על מארז 20 שקיות של 15 גרם בכל שקית תשלמו 24.90 ש'- 8.30 שקלים ל־100 גרם.  

ההטעיות האלה מקוממות ונשאלת השאלה - מי אחראי להן? האם אלה רשתות השיווק או החברות והיצרניות? "אם ההכרזה על אריזת חיסכון מוטבעת על גבי האריזה של המוצר כפי שיצא מהיצרן או היבואן, האחריות היא שלו", מציינת עו"ד לוי. 

לדבריה, "אם מדובר במבצע שרשת השיווק מציעה בשילוט כזה או אחר, למשל קנו 3 במחיר X, אז האחריות היא של רשתות השיווק. בדומה לאריזות חיסכון במחיר לא חסכוני, חשוב לשים לב שגם במבצעים שמציעות הרשתות יכולים להיות מקרים שבהם מחיר של מוצר אחד היה נמוך יותר או זהה לזה שהוצע במבצע". 

רובנו נחזיר למדף או למקרר מארז שגילינו שאינו משתלם, נתעצבן ונמשיך בקנייה. אולם אפשר להגיש תלונה על הטעיה, היעדר סימון מחיר ליחידת מידה או על סימון מחירים על מוצרים. אפשר לפנות ל"אמון הציבור" או למשרדי "הרשות להגנת הצרכן" ולדווח על מקרים שכאלה. אם אכן יימצא שהיתה הטעיה, יוטל קנס מנהלי על בית העסק, היצרן או היבואן. "במקביל לאפשרות האכיפה המנהלית והטיפול הפרטני בתלונה, קיימת האפשרות של תביעה ייצוגית", אומר עו"ד השופט בדימוס דניאל ארנסט. לדבריו, "חלק מרכזי מהתביעות הייצוגיות המתנהלות בשנים האחרונות בבתי המשפט בישראל עוסקות בעוולות צרכניות בכלל ובשאלות של הטעיות צרכניות בפרט". עו"ד ארנסט מבקש להדגיש כי "בתביעות ייצוגיות בסוגיות הטעיית הצרכן זוכים גם התובע וגם הצרכנים בסכומי כסף. עם זאת, המטרה שבהגשת תביעות ייצוגיות אינה שהתובע יתעשר אלא שתתבצע אכיפה. צרכן הנתקל במה שנראה בעיניו כהטעיה צרכנית, יכול לפנות לעורך דין שמתמחה בתחום ולהתייעץ איתו בנושא. קיימת גם אפשרות לפנות לחברה עצמה ולבקש שיתקנו את הטעות ולבקש פיצוי בגין אותה הטעיה. לציבור יש כוח עצום וחשוב שיידע זאת". 

גם דוגמאות לאריזות חיסכון שיחסכו לכם הרבה כסף מצאנו. במגה בעיר תמצאו בקבוק ליטר של נוזל לניקוי "סיף פנטסטיק" ב־12.90 שקלים, בעוד מכל 4 ליטר של אותו המוצר יעלה 17.90 והמחיר לליטר יעמוד בו על 4.48 שקלים - הנחה של 65%. בשופרסל גילינו שקית "צ'יפסי" של אסם 50 גרם ב־3.40 שקלים ומארז רביעיית שקיות 50 גרם במחיר של 11.40 שקלים, מה שאומר שעל שקית במארז תשלמו 2.85 שקלים וההנחה היא של 16%. ויקטורי מציעים מארז שוקולד פרה של עלית, הכולל 5 טבלאות במחיר 19.90 שקלים, בעוד מחיר טבלת שוקולד במארז הוא 3.98 שקלים ל־100 גרם לעומת 4.90 שקלים בקניית כל טבלה בנפרד - הנחה של 19%. ברמי לוי אשדוד עולה משחת שיניים אקווה פרש 100 מ"ל 7.50 שקלים, ואילו על מארז שלישיית אותה משחת שיניים  במשקל 100 מ"ל כל אחת תשלמו 17.90 שקלים, שהם 6 שקלים ליחידה - הנחה של 20% ליחידה. לסיכום, אל תיתנו לאריזות גדולות ולהצהרות צבעוניות להטעות אתכם. חשוב להשוות ולבדוק את המחירים בעצמכם.

מאסם נמסר כי "אסם מציעה מגוון רחב של מארזי חטיפים במשקלים שונים, לאור דרישות הצרכנים. ככל שמשקל אריזה בודדת גבוה יותר, כך המחיר לגרם נמוך יותר. מחיר שקית במארז נמוך יותר ממחיר שקית שאינה במארז. חשוב להבהיר, המחירים לצרכן נקבעים על ידי הקמעונאי.

על פי חוק, אסם אינה רשאית להתערב בקביעת המחיר לצרכן הסופי". מקוסמופארם, יצרנית אל־סבון כיף, נמסר כי "מחירי המוצרים נקבעים על ידי רשתות השיווק". משופרסל נמסר כי "הפער במחירים נובע מההבדלים הקיימים בין המארזים השונים. מחירי שופרסל נקבעים בהתאמה למחירי הקנייה שלה מהספק, ובמקרה זה היצרן, וגם שופרסל רוכשת כל מארז במחיר שונה. אנו עושים מאמצים כדי לשמור על רמת מחירים תחרותית למען לקוחותינו". ברמי לוי ובוויקטורי סירבו להגיב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...