פולקסווגן גולף GTI
בעד: תא נוסעים, יחידת הנעה, נוחות נסיעה יחסית לקטגוריה
נגד: לא חדה ומלהיבה כמו חלק מהמתחרות
סיכום: ה-GTI היא יופי של מכונית GT
נתונים: 1,984 סמ"ק, 230 כ"ס ב-6,200 סל"ד, 35.7 קג"מ ב-1,500 סל"ד, 1,468 ק"ג, 10.8 ק"מ/ליטר (במבחן), 215,000 שקלים
מכונית עם יכולת שהפכה לאייקון // צילום: overdrive
פולקסווגן גולף GTI הרוויחה את מעמדה כאייקון בעולם המוטורי. המכונית שהמציאה את קטגוריית הקומפקטיות החמות גררה אחריה שלל חיקויים שמנסים לדמות ואף להתעלות על הנוסחה של המקור. למבחן הגיעה הגולף GTI לאחר מתיחת פנים (דור 7.5), ומהפכות של ממש לא תמצאו כאן. אז עם מה בעצם יש לנו עסק?
אבזור, גרסאות, מחירים
גולף GTI משווקת בארץ בתצורת מרכב אחת – 5 דלתות עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ל' עם 230 כ"ס ותיבה רובוטית כפולת מצמדים עם שישה יחסי העברה. היא מגיעה מאובזרת למדי: כניסה והתנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת מולטימדיה ועוד בצד הנוחות אבל יותר חשוב מכך – מערכת בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית בצד הבטיחות. כל זה במחיר של 214,900 שקלים.
מה השתנה?
פולקסווגן גולף GTI מקבלת שינויים עדינים – שינויי עיצוב קלים מאוד מלפנים ומאחור עם פגושים אגרסיביים במעט ומערכת פליטה כפולת אגזוזים. יש נגיעות קלות בפנים (תאורת אווירה באדום לדוגמה) וגם מערכות הבטיחות שהוזכרו חדשות לדגם. המנוע זכה גם הוא לתוספת הספק של 10 כ"ס ביחס לדגם הקודם והוא עומד כעת בתקן יורו 6.
אבל כשצריך היא יודעת לשנס מותניים ולעבוד בכביש המפותל // צילום: overdrive
איך זה מרגיש?
הגולף, למרות היומרה הספורטיבית ובניגוד להרבה מהמתחרות, היא מכונית נעימה בנסיעה. פולקסווגן גולף GTI מכוילת בצורה קשיחה מבלי לגזים, היא סופגת היטב את הדרך גם אם לא מעלימה ברכות כל פגם באספלט. בשיוט היא מאוד נינוחה ולמעט רעשי כביש אתה לא באמת שומע כלום.
תא הנוסעים ממשיך עם האוויר הנעימה – הוא מרווח מלפנים ומאחור, וגם החומרים וההרכבה מצוינים. תא המטען לא ענק אבל הפתח שלו רחב נמוך ושימושי מאוד.
יחידת ההנעה גם עושה את עבודתה נאמנה.הצליל העמוק שבוקע מהאגזוז לא מוגזם – מספיק בשביל להודיע לך (ולסביבה) שיש כאן 230 כ"ס. המומנט מגיע לשיאו כבר ב-1,500 סל"ד וזה מספיק כדי להתגלגל עם שמינית הגז, בעוד התיבה מעלה מהר מאוד הילוכים (כרגיל) ולמנוע אין בעיה להתמודד עם זה.
אפשר להגיד שהגולף GTI תמיד הקפידה לשמור על תמהיל מאוד ברור של יכולות, עיגול אחד שלם, ששום אלמנט לא חורג ממנו – בשימוש יום-יומי או כשנהג מחפש מעט ריגושים. על צמיגים וחישוקים במידות של משפחתית מאובזרת לא ציפיתי לאחיזה יוצאת דופן. גם מההגה החשמלי לא ציפיתי לגדולות ונצורות ואתה כבר יודע שאם מכונית מרגישה רכה (יחסית למתחרות כן?) בשימוש יום-יומי זה אומר שהיא תגלה בעיות ריסון חמורות כשתתחיל לדחוף אותה לקצה – ועדיין, כשמצאתי את עצמי נוהג מהר אבל לא יותר מדי מהר ובתנאים האלו ה-GTI המשיכה להרשים. מאוד רהוטה, מאוד בוגרת, סופגת את העומסים שמופעלים עליה בלי יותר מדי להתרגש.
אבל אם תחליט להגביר את הקצב למקסימום, עד כמה שמאפשר כביש ציבורי וטכני בכל אופן, ה-GTI הזו תתחיל להרגיש קצת פחות בנוח. הצמיגים (העייפים) מלפנים התקשו לפנות בקצב מהיר מחד ולהוריד את הכוח לרצפה מאידך. שילוב המנוע גיר דרש ממני להקדים את הלחיצה עליהם בכדי לקבל תאוצה איפה שרציתי והמתלים החלו מראים סימנים של חוסר ריסון. החוויה התחילה להרגיש פחות מדויקת, פחות נכונה. בסופו של הקטע הזה הבלמים הראו דעיכה משמעותית.
תא הנוסעים הוא מקום שמאוד נעים להיות בו // צילום: overdrive
יש מכוניות חדות מהירות ומרשימות ממנה בקטעים טכניים כאלו אבל אף אחת מהן לא יודעת להפוך בסוף קטע כזה למכונית מהנה ומרשימה כמו ה-GTI הזו. וזה הסיפור של ה-GTI, זו מכונית שמרגישה כמו מכונית GT אמיתית, גם אם היא לא נראית כך. כזו שיודעת להרגיש איכותית ולתת לק"מ לעבור במהירות מחד אבל בנינוחות מצד שני. זו מכונית נעימה עם מושבים טובים ותא נוסעים איכותי שמיועדות יותר לטרוף מרחקים וסוויפרים מהירים ופחות להיכנס בכוח אל כבישים צפופים ומתאגרים.
שורה תחתונה
פולקסווגן גולף GTI לא יכולה להיות קיצונית או ייחודית מדי. היא שייכת לשושלת שהביאה את הביצועים והיכולת אל העם בשנות ה-70 עם אריזה פרקטית ושימושית. וזה בדיוק מה שהיא עושה גם היום – ממזגת בין יכולת יום-יומית אדירה עם ביצועים שיכולים לגרום לך להתאמץ על ההגה ומכלולים שיכולים גם לגבות את זה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו