ידוע כי רוב בעלי העסקים והחברות מתמקצעים בעיקר בתחום הספציפי של העסק ואינם מכירים ומתמחים בשאר ההיבטים והחוליות העיקריות שקיימות בהצלחתו של עסק. במאמר להלן נפרט אודות אותן חוליות קריטיות בניהול של כל עסק, חוליות שעליהן חשוב לשים דגש ולשפר במידת הצורך שינויי התנהגות והרגלים מטרתם להשתית התנהלות טובה ויעילה בעסק, והחשוב מכל, לגרום לו לשיפור הרווחיות עסקית.

התנהלות בינונית
כשאנחנו אומרים ‘התנהלות בינונית בעסק’, למה אנחנו בעצם מתכוונים? נסו לדמות עסק למכונית, כדי שמכונית תנוע יש הרבה גורמים בהם היא תלויה; המצבר, ההילוכים, המנוע ועוד. כל אחד מהם חייב להיות כשיר ולתת אתהמקסימום שלו ברגע ההתנעה והנסיעהכדי שהמכונית תנוע בצורה מיטבית.כשאנחנו מדברים על עסק, הכוונה היא שכל אחת מהחוליות היא עמוד התווך של העסק. ומה שקורה הרבה פעמים שההתנהלות מולן היא בינונית או מתפשרת. אם זה ביחסים בין עובד למעביד שעשויים להיות חברותיים מדי וללא גבולות ברורים, מה שיכול לפגוע מאוד באפקטיביות של העבודה. אם זה בחוסר תכנון יעדים, התנהלות פיננסית לקויה שפוגמת בתזרים מזומנים ועוד. התנהלות בינונית מגיעה לרוב מחוסר ידעאו שאדם אחד, מוכשר ככל שיהיה, לא מסוגל להתפרס על כל כך הרבה תפקודים. לכן חשוב שעל כל תחום יופקד אדם מיומן ומקצועי או שגורם חיצוני יסייע בהתמקצעות התחום וכך ניתן יהיה לעזור במינוף של החברה קדימה. בהתנהלות מקצועית ניתן לשפר התנהגות עסקית ולהגיע להצלחה,וכעת נפרט את החוליות החשובות שדורשות חשיבה אסטרטגית שכול כולה קשורה לטובת ורווחיות העסק.
ניהול-
ניהול נבון שמתחיל בתכנון אסטרטגי וטקטי לטווח ארוך שמכיל בתוכו רגש והגיון, שיהיה מסוגל לאזן בין השניים,יהיה כאמור נכס גדול לחברה. כשמתחילים להתנהל על פי אסטרטגיה מובנית ועל פי תוכנית יעדים מסודרת זאת כבר התחלה נבונה. בהמשך חשוב שתהייה בקרה רציפה על התוכנית, אם אכן הכל מתנהל לפי היעדים (יעדי הכנסות, יעדי הוצאות) ולוחותזמנים. לפחות אחת לחודש תבוצע בקרה על אחד מהמנהלים או מי שממונה על כך.
גיוס עובדים-(כח אדם)–
בתחום הגיוס עובדים נשאלת השאלה האם מלכתחילה הגיוס מתבצע על ידי גורם מוסמך או שעובדים גויסו באופן שרירותי על ידי מנהלי העסק? חשוב שכל גיוס של עובד יהיה מתאים כמו כפפה לתפקיד אליו הוא מיועד. בהרבה עסקים וחברות שבהם גויסו עובדים, איכות העבודה שלהם לא תואמת כלל את רמת הציפיות וודאי לא לשכר אותו הם מקבלים. כמו כן, בעת הגיוס חשוב שיעלו על השולחן הנושאים שקשורים לצפיות השכר, אם לא תהייה נוסחה ברורה לעובד, כיצד השכר שלו מתנהל, מתי השכרצפוי לעלות, עמדות לגבי מתן בונוסים וכו’, המוטיבציה של העובד תהייה ירודה ולא אפקטיבית לעסק. חשוב גם כן לשמר את המוטיבציה של העובדים לאורך זמן בין אם באמצעות אפשרויות קידום עתידיות, תחומי אחריות נוספים או קורסים להעשרת הידע. עוד נקודה שראוי להתייחס אליה בעסקים מסוימים, היא היחסים בין עובד למעביד. ישנם עסקים בהם העובד והמעביד ביחסים חבריים של ממש, ובניגוד למה שנהוג לחשוב, יחסים כאלה עלולים להזיק ליחסי העבודה התקינים ולתפוקה של העובד, גם כאן חשוב לשים קו הפרדה מאוד ברור כבר מההתחלה ולא לתת ליחסים האישיים לגלוש לתוך העבודה. זה בריא לשני הצדדים. החכמה בניהול נכון היא היכולת של המנהל לגרום לעובד לתת מעצמו מעל 100% מיכולתו תוך שהוא מזדהה עם מטרות העסק, מרגיש שייכות ומרוצה מסביבת העבודה ומהתפקיד אותו הוא ממלא. בניהול עובדים נכון יש גם כן שימת דגש לאווירה בארגון, ליחס שבין העובדים וליכולת לייצר עבודת צוות הדומה לזו של קבוצת כדורגל שרצה לאליפות.
מכירות-
יש הטוענים שתחום המכירות הוא בדומה למדע. מה שבטוח במכירות חייבים להיות מדויקים וחדים. בהרבה מאוד ארגונים ישנו ניהול מכירות שהוא קלוקל או שאין ניהול מכירות כלל , גם ברמת הגיוס וההכשרה של צוות עובדים עם היעדר יכולת מקצועית, וגם ברמה של בקרה שחשוב שתתבצע ברמה שבועית. נדמה כאילו מכירות זה תחום קל וכל מה שצריך זה לדעת לשכנע, אך מכירות טומן בחובו גם אנשים בעלי עור מחוספס, יצירתיים, אדיבים ועם סגולותייחודיות. בנוסף לזאת, חשוב שכל מה שקשור למכירות, ינוהל ביתר בקרה ופיקוח, אם זה בהאזנות טלפוניות של שיחות שנעשות בין העובדים ללקוחות פוטנציאלים, אם זה בדבר לקוח סמוי שניתן להציב, שיכול להתרשם מהעבודה בשטח של אנשי המכירות של החברה ועוד. להרבה אנשי מכירותניתנת יד חופשית,הם נוטים לקבל שכר גבוה במיוחדופריווילגיות רבות כגון רכב ופלאפון כשהתפוקה והתוצרת שלהם אינה מצדיקה זאת כלל. חשוב מאוד לנתח את הביצועים של אנשי המכירות – כמה תוצאות אל מול כמה ניסיוניות, לבנות תסריטי שיחה נכונים, לנתח את יעילות סדר היום של איש המכירות ולבצע חלוקת זמן נכונה, השקעה בפעילות יזומה, ביצוע סימולציות שימחישו מפגשים בין אנשי המכירות ללקוחות, טיפול בהתנגדויות וכן להעלות את יעדי המכירות והדרישות אל מול מתן כלים נוספים ושיפור מתמיד של ביצועי המכירות.
התנהלות פיננסית-
יהיה מעט מוזר אולי לציין עובדה זו אבל היא קיימת; בהרבה עסקים וארגונים לא קיים תכנון פיננסי נכון, מה שיכול לגרום לעסק בשלב כלשהו לכישלון ולסגירה בטרם עת. תכנון וניהול פיננסי כושל קשור בהיעדר הבנה של ניהול תזרים מזומנים נכון, כך עסקים מוצאים עצמם באמצע החודש ללא כסף. אלו מצבים שקשורים ישירות לאיכות הגבייה מלקוחות, למוסר תשלומים מוטעה של העסק, מצבים שחייבים להיות מוגדרים כבר בהתחלה בתכנון של העסק. בכל חברה ועסק צריך למנות אדם מקצועי שמנהל אתכל התחום הפיננסי, שיש לו מספיק ידע וניסיון בתחום,שיודע לקרוא את המפה הפיננסית כראוי, מבין מתי צריך להקדים שירות ללקוח ולנסות לדחות ספקים ברגע שאין תזרים, שמצליח לזהות מתי הזמן הנכון לשחרור כספים ויודע איך לשחק עם כל אלה מול הבנק ולהימנע מלקיחת הלוואות, שמשם העסק רק יכול להמשיך להידרדר.
מוצר ושירות-
כל העסקים מציעים שירות או מוצר. חשוב שהשירות יהיה סופר איכותי עם בקרה תמידית כיוון שזה בסופו של דבר, מה שמייצר שיווק ויראלי, מחדש לקוחות, מחזיר לקוחות ויכול לגרום לשגשוג העסק לטווח הארוך. בקרה על שירות יכולה לבוא לידי ביטוי במשובים, בפידבקים מלקוחות, בהאזנה לשיחות ועוד.
איכות המוצר גם מוכרח להיות בראש סדרי העדיפויות, המוצר למעשה מה שהעסק תלוי בו. לקוחות שהתאכזבו מהמוצר לא יקנו אותו שוב ובטח לא ימליצו לחברים. מלבד זה שמטרתכם למכור את המוצר בעלות הרווחית ביותר הוא גם משמש ככלי שיווקי עבורכם, לכן עליו להעניק ללקוחות שלכם את כל היתרונות ולספק להם חוויה מקסימלית. חשוב שתשקיעו בו ולא תזלזלו בכל פרמטר במוצר שלכם, שהוא יעמוד בכל התקנים והסטנדרטים הכי גבוהים. כך תוכלו לישון טוב בלילה ולדעת שאתם מוכרים מוצר מהימן וייחודי ולא מתפשרים בשום שלב בתהליך שלו. לאורך זמן זה יגדיל לקוחות ויצור באז חיובי ביותר אודות האמינות במוצרים שאתם מייצרים.
פרסום אפקטיבי -
היום כל עסק וחברהמודעים בצורך בפרסום. ברגע שאין פרסום משמע שהחברה או העסק אינם קיימים. נהוג היום לבחור חברות או ספקים בתחום הפרסום (חברות אינטרנט למשל) באופן שרירותי מבלי לדעת לשאול את השאלות הנכונות. חשוב מאוד להשקיע בחברה שיש לה רזומה והמלצות ואם ניתן עדיף שבעל מקצוע (יועץ עסקי למשל) יתנהל מולה. חשוב גם לדעת לקרוא את הדוחות החודשיים ואת הנתונים השונים וכן לדעת להוציא את המקסימום מהמשאב הזה. לא כל חברה יודעת ליצור את הפרסום הנכון לו אתם ראויים ואתם עלולים לזרוקכסף רב ללא הועיל על חברה שלא תתאים לכם כלל. ישנן היום גם הרבה שיטות פרסום, אך לא כל אחת מתאימה לכל עסק או חברה וחשוב להבין מה השיטה האפקטיבית והנכונה ביותר לעסק שלכם.
והכי חשוב לא לנוח על זרי הדפנה. בעל עסק תמיד צריך להיות ערני, יוזם, יצירתי מוכן לשינויים, מוביל מהלכים ולא מובל ע”י הנסיבות. חשוב לזכור שבסביבה תחרותית אם המתחרים שלך מתנהלים באופן מצוין אסור לך להתנהל באופן בינוני.
רוצה לעבור מבינוני למצוין? רוצה לשפר את התוצאות העסקיות?
פנה אלינו לאבחון עסקי ראשוני ללא עלות.
בקר באתר של חברת X2Y ייעוץ עסקי – http://www.x2y.co.il/
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו