פרופיל הפייסבוק שלי געש בסוף השבוע בעקבות פוסט שפרסמתי ופתח תיבת פנדורה שלא הייתי מודעת לה, מה שהציף את הפיד בדיונים על גבולות של אסור ומותר, של ביקורת לגיטימית או לא, של קווים אדומים שנחצו.
את הפוסט העלתי בעקבות הביקורת שפרסמה עליס בליטנטל, מבקרת התאטרון של "דה מרקר קפה" על ההפקה החדשה של "בית ברנרדה אלבה", הקלאסיקה של לורקה, שעלתה בסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין. המבקרת, ולא בפעם הראשונה, נדרשה למידותיה של שחקנית בצורה לא עניינית, שכן מדובר בתפקיד שבו אין משמעות לפיזיות של הדמות, וכשהגיבו לה בנושא בטענה כי חצתה פה גבולות, הוסיפה ביטוי פוגעני על הביקורת המקורית.
.jpg)
שיתוף הפוסט של שגרם לסערה // צילום מסך
הפוסט שעלה גרר תגובות רבות בהן של שחקניות שכתבו לי, הן בפרטי והן על הדף באופן פומבי כי היא הקפידה לעלוב בהן, להטיח בהן לא רק בכתב, אלא גם בעל פה, לאחר הצגה, כי עליהן לרדת במשקל. התגובות הרבות והשיח שהתעורר גרם להתערבות של ארגון השחקנים שח"ם שהעלה לרשת את הפוסט הבא: "לו רק הורידה מעט מהמטען העודף, היתה גם מצליחה".
כך נכתב על שחקנית חברת שח"ם בסוף שבוע האחרון בביקורת על הצגתה על ידי עליס בלינטנטל.
מעבר לעובדה כי מדובר בהערה פוגענית ומזלזלת, אין לה כל קשר לנעשה על הבמה. המסר העובר בביקורת הוא מסר שגוי ומסוכן, המעביר את תשומת הלב מההצגה עצמה ומהאומנות, למשקל של השחקניות והשחקנים וכיצד הם נראים.
ידוע כי בעולם המשחק, כאשר לכל תפקיד ישנם עשרות מועמדים, שחקניות עם מבנה גוף רחב מתקשות בקבלת תפקידים, זאת למרות כי למשקל ולכישרון אין כל קשר.
ארגון שח"ם הוציא היום מכתב רשמי לכל מנהלי התאטראות בו הוא קורא להם להימנע מלהזמין את הגב' עליס בליטנטנל להצגות התיאטרון, לצורך כתיבת ביקורות על הצגות התיאטרון לאור הביקורת הפוגענית והלא עניינית.

מילים מכובסות ל"תרדי מהבמה יא דבה" // צילום מסך
משח"ם מסרו בתגובה: "שח"ם – ארגון השחקנים, רואה בחומרה רבה את דברי ביקורת של הכותבת. מעבר לעובדה כי מדובר בהערה פוגענית ומזלזלת,. המסר העובר בביקורת הוא מסר שגוי ומסוכן, המעביר את תשומת הלב מההצגה עצמה ומהאומנות, למשקל של השחקניות והשחקנים וכיצד הם נראים. ידוע כי בעולם המשחק, כאשר לכל תפקיד ישנם עשרות מועמדים, שחקניות עם מבנה גוף רחב מתקשות בקבלת תפקידים , זאת למרות כי למשקל ולכישרון אין כל קשר. אנו קוראים לכותבת הביקורת לחזור בה , ולהתנצל על דבריה. עד אשר הדבר יקרה אנו מצפים ממנהלי התיאטראות לא להזמין את המבקרת להצגות".
הפוסט המקורי
"לו רק הורידה מעט מהמטען העודף, היתה גם מצליחה, וגם מועילה למשימה" – כך כתבה היום מבקרת תאטרון על שחקנית בהצגה חדשה, מילים מכובסות ל" תרדי מהבמה, יא דאבה". כן, בכוונה הקצנתי, פשוט כי הוריד הזה שמאיים להתפקע בכל פעם בה הפמיניזם חוטף עוד בעיטה, והפעם גול עצמי, שוב קפץ לו.
משהתחילו להגיע תגובות נגד אותה מבקרת, הטוענות שהביקורת שלה אינה לגיטימית וכי משקלה של השחקנית הוא לא עוד נתון שצריך לעבור תחת משקפי המבקרת שלה, היא השיבה "מימדי גופה קצת, לא הרבה, עוברים את גבול הטעם הטוב. שתישאר שמנה, אם היא רוצה למלא רק תפקידים מסוג מסוים - אך קצת לגהץ את הטוסיק זה רק יוסיף לה" – כאילו לא מספיק כמות התרעלה ששפכה בביקורת המקורית.
זה לא משנה מי המבקרת, זה לא משנה מי השחקנית (שאני מקווה מאוד שמוקפת כרגע במעגל תומך ואוהב שמסביר לה שאין שום טעם להתייחס לביקורת שכזאת), אין לי עניין לעשות פה שיימינג, יש לי עניין להצביע על חוסר מקצועיות שגובל בחוצפה. כמבקרת, ובכלל כעיתונאית, יש למילים שלנו כוח. גם אם מועט. מאחורי כל מושא סיקור מסתתר אדם. אשה במקרה הזה, שבמקום שיידרשו לאיכות המשחק שלה, מדדו לה את קוטר הישבן.
דוחה. מעליב. לא עושה כבוד לא למוסד הביקורת, לא למוסד התאטרון, ובטח שלא לסולידריות הנשית שאני עדיין (למרות הכל) מאמינה בה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו