יוזמה חדשה של משרד הכלכלה עתידה לנסות לטפל באחת התופעות הצרכניות המרגיזות ביותר, שכל אחד מאיתנו חש בכיסו: פערי המחירים הגבוהים במוצרי טואלטיקה מיובאים בין השוק המקומי לזה הבינלאומי.
ל"ישראל היום" נודע כי המוצרים המדוברים הם סכיני גילוח, שמפו, דיאודורנטים, קרמים ועוד - של היבואנים: שסטוביץ, יוניליוור ודיפלומט.
משרד הכלכלה פנה אתמול לשלושת היבואנים, האחראים לנוכחותם על המדפים של מותגים כמו קולגייט, אקס, ג'ילט, פמפרס, ספיד סטיק, דאב ואחרות. התייחסות היבואנים תהיה מצע לשימוע בע"פ שיתקיים במשרדי מנכ"ל המשרד בתוך חודש ימים. אם לא יינתנו הסברים מניחי דעת, צפוי המשרד לנקוט כמה צעדים מחמירים - באמצעות תקנות וחקיקה - שיקשו על היבואנים הבלעדיים ויקלו על יבוא מקביל של אותם מוצרים.
"יבואנים מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים", אמר אתמול שר הכלכלה אלי כהן, שהבטיח: "אנחנו נדאג לזהות את כשלי השוק ולשנות אותם. הצרכן הישראלי יפסיק להיות פראייר, לא אסכים שיגזרו עליו קופון".
מחירים כפולים ומשולשים
הסקירה ההשוואתית של מוצרי הטואלטיקה מבוססת על דו"ח נתוני חברת המחקר נילסן, הכולל את המחיר הממוצע בשנת 2016 של מוצרים ומותגים ב־12 מדינות מלבד ישראל - ואלה הושוו לתנאי השוק המקומיים כדי לספק תמונה מהימנה של פערי המחירים.
עדיין לא ידועה רשימת המותגים שהמהלך עשוי להשפיע על מחיריהם, אבל כדי להמחיש את הלך הרוח של הפרשי המחירים שבהם עתיד להילחם המשרד, קיימנו אמש בדיקה השוואתית של כמה מוצרים בתחום הטואלטיקה.
כך, לדוגמה, מחירו של דיאודורנט "קליר קול ווייב" מבית ג'ילט עומד על 33.80 ש' ל־75 גרם, שהם 45.07 ש' ל־100 גרם. ברשת "וולגרינס" האמריקנית עולה המוצר 19.25 ש' (5.29 דולרים) ל־113 גרם, כלומר 17.03 ש' ל־100 גרם - כמעט שליש מהמחיר בארץ.
דוגמה נוספת היא משחת השיניים של קולגייט. המשחה המלבינה מדגם Total נמכרת בארץ תמורת 12.90 ש' ל־100 מ"ל, ובארה"ב נמכר מארז 340 מ"ל ב־21.80 ש' (6 דולרים), כלומר: 6.41 ש' ל־100 מ"ל - פחות ממחצית. גם באנגליה זול יותר, כשמארז של 150 מ"ל עולה 14.03 ש', כלומר 9.35 ש' ל־100 גרם.

שר הכלכלה אלי כהן // צילום: דודי ועקנין
יבואנית חברת ג'ילט היא חברת דיפלומט, וזו סירבה להגיב לכתבה. כך גם חברת שסטוביץ המייבאת את קולגייט. יוניליוור מסרה תגובה קצרה ולקונית, ולפיה "אנו בוחנים את הנתונים שקיבלנו ממשרד הכלכלה".
נציין כי במסגרת מדור "בדיקת ישראל היום", שהתפרסם מעל דפים אלה מדי יום ביומו לאורך שנים, נמצאו לרוב פערי מחירים לרעת השוק המקומי במוצרים בתחומי הטואלטיקה, וכן באלקטרוניקה, בצעצועים ובתחומים אחרים.
עכשיו נותר לדעת אם משרד הכלכלה יצליח לתקן את העיוות הממושך הזה, שהוביל רבים מהצרכנים לרכישת מוצרי טיפוח וטואלטיקה מחו"ל. ללא ספק, הרווח יהיה כולו שלנו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו