טכנולוגיה וספורט הם כבר מזמן לא רק צמידי ספורט ומנטרי צעדים. אחרי שנים של ניסיונות, המציאות הרבודה בדרך להשתלט עלינו. מה שהתחיל עם מיקרוסופט וה־HoloLens ופייסבוק וה־Oculus Rift יוצא מהמחשב, מגיע אל הספורט ומאיים להשתלט על הרגלי הצפייה והבריאות שלנו.
בליגות הספורט האמריקניות נעזרים אנשי המשרוקית כבר שנים בצפייה בשידור חוזר של החלטות מסובכות. בארה"ב הבינו שכאשר מעורבים תקציבי עתק ושריקה לא נכונה עשויה להשפיע על גורל עונה שלמה, לא צריך להתבייש ואפשר לפנות לטכנולוגיה. גם בישראל הוכנס השימוש למגרשי הכדורסל, לאחר שנים של התנגדות. החיבור הזה של טכנולוגיה עם ספורט הוא רק קצה הקרחון של מה שאפשר להשיג מחיבור של השניים.
המשחק כפי שמעולם לא נחווה
אם תמיד רציתם לדעת איך זה מרגיש להיות על המגרש ברגע המכריע, אבל במקום לשפר סבולת לב־ריאה טיפחתם את הכרס, בקרוב תוכלו להתנסות איך זה מרגיש להיות על המגרש בלי באמת להיות שם. טכנולוגיה בשם Be the Player שפיתחה אינטל מדמה עבור הצופה איך זה מרגיש להיות על המגרש. באמצעות תוכנה שנקראת 360 Reply נאסף מידע מ־38 מצלמות HD המקיפות את האיצטדיון או את הארנה. המידע עובר עיבוד מדו מימד לתלת מימד ומציג בפנינו את זווית הראייה של השחקן במגרש. כך מוצגת לצופה בבית זווית הצפייה מכר הדשא או מהפרקט.

טכנולוגיית Be the Player של אינטל
מהלכי השידור החוזר זמינים בתוך דקה מרגע המהלך, אורך כל אחד הוא כ־20-15 שניות והוא מורכב מ־1 טרבייט של נתונים. "אנו באינטל בונים כיום את היסודות המאפשרים לאוהדים לחוות את המשחק כפי שמעולם לא חוו אותו", מסביר ג'יימס קרוואנה, מנהל חטיבת הספורט באינטל.
בגמר הסופרבול שנערך לאחרונה ביצעה אינטל הדגמה של הטכנולוגיה בשידור חי בערוץ פוקס ספורט. הצופים קיבלו את זווית הראייה של השחקן, נתיבי מסירה, מערך ההגנה והשחקנים שמולו וכו': "הטכנולוגיה של אינטל במשחק הזה היא רק דוגמה אחת לאופן שבו אנו מניעים גל חדש של טכנולוגיות שישנו את פני הספורט לספורטאים, לנבחרות, לאוהדים, למאמנים וגם לגופי השידור".

טכנולוגיית Be the Player של אינטל
הילוכים חוזרים כאלה הופקו ושודרו במשחקי כדורסל של ה־NBA, במשחקי פוטבול של ה־NFL, במשחקי בייסבול של ה־MLB ולאחרונה גם שולבו במשחקי כדורגל של ברצלונה וריאל מדריד מהליגה הספרדית.
דייט עם המגרש
למרות העובדה שזנחה את פרויקט גוגל גלאס, גוגל לא ויתרה על תחום המציאות הרבודה ופיתחה פלטפורמה בשם Google Daydream, שתוטמע כחלק מגירסה 7.1 של מערכת הפעלה אנדרואיד, "נוגט". מחיר המשקפת של גוגל הוא 50 דולר, והשימוש בה נעשה באמצעות הסמארטפון שמוכנס לחלק הקדמי ועוזר ביצירת מציאות וירטואלית.
Daydream פועלת כרגע עם מספר מצומצם של סמארטפונים ומאפשרת לשחק משחקי מחשב במציאות מדומה. שימוש מגניב הרבה יותר במשקפיים אלה עושה NextVR, שמתחילת עונת ה־NBA הנוכחית משדרת בעזרתם משחק אחד בשבוע: מקבעים את הסמארטפון בתוך ה־Daydream והתוכנה של NextVR תעביר את המשחק בקסדת המשקפיים כאילו אתם על הפרקט.
המשתמש יכול לבחור את זווית הצפייה ולעבור ממצלמה אחת לאחרת בין מצלמות ה־VR שפזורות בנקודות שונות ברחבי האולם או על הפרקט. גם ליגות ה־NFL (הוקי) וה־MLB (בייסבול) אמורות להתחיל בשידורים דומים כבר השנה.
הרבה חברות מנסות למצוא את נוסחת הזהב ביצירת מציאות מדומה או רבודה, בין שמדובר במשחקי רשת ובשידורי ספורט ובין שבצפייה בסרטים ובהצגות. בינתיים, מה שמשותף לכולן הוא קסדות ראש גדולות. סקי הוא ספורט שבלאו הכי מצריך משקפת, והשימוש בקסדת מציאות רבודה יכול בקלות לשדרג את חוויית המחליקים במדרון.
גלישה שהיא משחק
דמיינו שאתם גולשים במורד הר מושלג ומחפשים את החבר שיצא איתכם לדרך אבל מהר מאוד נעלם. משקפי הסקי של RideOn יזהו מרחוק את החבר ויציגו בועה עם שמו מעל הדמות. תוכלו גם לצ'טט ביניכם, לקבוע תחרות או לסכם להיפגש לדרינק בתחתית המדרון. תצוגת הנתונים - מסלולים אפשריים, מזג אוויר, קיצורי דרך - מופיעה על גבי עדשות מובנות בתוך קסדת המשקפיים והתצוגה "מרחפת" מעל המציאות, משהו שמזכיר קסדה של טייסי קרב, וזו מציאות רבודה.

חוויית הסקי של RideOn הישראלית
RideOn הוא פרויקט שנולד ב־2014, פרי מוחם של כמה חבר'ה ישראלים יוצאי חיל האוויר. המיזם גייס יותר מ־100,000 דולרים באתר גיוס ההמונים Indiegogo עבור ייצור של כמה מאות קסדות והמשך פיתוח התוכנה. המחיר לא נמוך: 1,529 דולרים, אבל המשקפיים אינם מוגבלים לסקי, ובחברה כבר שוקדים על שימושים נוספים עבור התעשייה הביטחונית, וגם עסוקים בפיתוח קסדת מציאות רבודה בשיתוף עם חברת אופנועים מובילה. הקסדה תציג לרוכבים נתוני מהירות, מד דלק, עיקולים מסוכנים בהמשך הדרך ועוד.
צילומים: יח"צטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו