ותר משני עשורים מספרים לנו על ה"גבר החדש", זה שיודע לקדוח בקיר, אבל לא מתבייש למרוח קרם לחות בין לבין. לפני עשור הוא זכה לכינוי "מטרוסקסואל", שאחריו הלכה תעשייה שלמה אשר ניסתה למצוא את הנוסחה הנכונה לפניו ולליבו של הגבר החדש. המעצב ז'אן פול גוטייה אף הגדיל והשיק לפני כעשור ליין מוצרי איפור ייעודיים לגברים, כי מה יותר נחוץ לגבר מאשר מסקרה שלא נמרחת? כולם התלהבו מהמגמה שהפכה את הגבר למטופח יותר - כולם, חוץ מהגברים עצמם.
"בואו לא נאשים רק את הגברים הישראלים", אומרת גליה תורן חן, יועצת אסטרטגית לתחום הטיפוח והיופי, "תחום הטיפוח והאיפור הגברי לא צומח בעולם בהתאם לתחזיות. לא מדובר רק בעיכוב זמני בישראל, אלא בכך שכספים שהושקעו בפיתוח סדרות ומותגים על טהרת המין הגברי לא זכו להצלחה". לדברי תורן חן, הצפי היה שטיפוח גברי יהווה כרבע מכלל מכירות הטיפוח, עם התחזקות הגבר המטרוסקסואל והעצמת הקהילה הגאה. תורן חן מעריכה שהסיבה העיקרית לחוסר ההתלהבות מתכשירי טיפוח ייעודיים נעוצה בכך ש"גברים סטרייטים לא משנים הרגלי טיפוח בקצב שציפו מהם, ואילו גברים גאים לא מפחדים לשלוח ידיים למדפי הטיפוח הנשיים".

סידרת הטיפוח CLARINS MEN. קלרינס 136-272 ש' לתכשיר
ואף על פי כן, נוע תנוע לה תעשיית הטיפוח הגברית. תכשירים דוגמת סבון פנים, ג'ל רחצה, קרם עיניים, תכשירים לטקס הגילוח (לפני ואחרי) וקרם לחות מעטרים את המדפים. ברבות מהחברות מגלים יצירתיות כשמדובר בקרם הלחות ומכנים אותו תחליב לחות, אפטר שייב, באלם או קרם לאחר גילוח - והכל רק כדי שלא ייתפס כמוצר נשי. מוצרים ייעודיים לטיפוח הזקן זוכים גם הם לפופולריות בשנים האחרונות בחסות הטרנד ההיפסטרי.
בעוד סדרות טיפוח שלמות לגברים ממותגים בינלאומיים, דוגמת לנקום ושיסיידו, לא זכו להתלהבות וויתרו על הנוכחות בארץ הקודש, מותגים כגון דקלאור, קלרינס וקליניק ממשיכים להאמין בגברים הישראלים. גם רשתות לטיפוח הגוף והפנים דוגמת ללין ובודי שופ המקומיות ול'אוקסיטן ואיב רושה הצרפתיות יספקו לגברים את מבוקשם עם היצע מוצרים עשיר. ערן קראוס, מנכ"ל קליניק בישראל, טוען שברשתות הפארם מוקדש שטח קטן מאוד לסדרות הגבריות בהשוואה לאלה הנשיות, ומוסיף: "כשאלו ישתוו, כנראה חברות קוסמטיקה נוספות יגלו את הפוטנציאל הטמון בשוק הגברי".
אין הבדלים ברכיבים
היצע זה טוב, אבל האם באמת יש צורך בתכשירים ייעודיים, או שמא מדובר בטריק שיווקי? "יש משותף בין מוצרי טיפוח לנשים וגברים, אך יש גם הבדלים מהותיים", אומרת ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור ונשיאת ESCAD - האיגוד האירופי לדרמטולוגיה אסתטית וקוסמטית. לדבריה, "העור הגברי שונה מעור האישה בכמה מובנים: הוא יותר עבה ולכן מתקמט פחות לאורך השנים, והוא גם שומני יותר. זאת גם הסיבה שקרם לחות המכיל שומן ומתאים לנשים בדרך כלל לא יתאים לעור הגברי. הקרם יהיה שמן מדי ויהיה אפשר לראות שכבת שומן על פני העור".

סידרת הטיפוח Mr. Laline . ללין 19.90-89.90 ש' לתכשיר
אם כבר החלטתם להיות אמיצים, ממליצה ד"ר ורנר להשתמש במוצרי לחות פחות שומניים או ללא שומן (Oil Free) וכאלה המכילים פפטידים ופוליסכרידים (רב־סוכרים), "פפטידים מזרזים בניית קולגן בעור וכך מונעים מעט את הזדקנותו. פוליסכרידים אוגרים לחות ומים בעור וכך יש צורך בפחות שומן במוצר הקוסמטי. הם חשובים במוצרים לגברים הואיל והעור שלהם שומני יותר. נוסף על כך, חשוב להקפיד שהמוצרים יכילו מסנן קרינה".

סידרת CLINIQUE FOR MEN. קליניק 160-240 ש' לתכשיר
פרט לגוני האריזות ולעיצובן השונה, מגלה ד"ר ורנר שאין ממש הבדל ברכיבים הפעילים בתכשירי הטיפוח הייעודיים לגברים. "השוני בין מוצרים לגברים לאלה של הנשים מתבטא במינוני הרכיבים, בניחוח ובאחוזי הלחות והשומן", היא מדגישה. כשמגיעים לקופה אפשר כמובן להתנחם בטווח המחירים הרחב שקיים. ברשתות השיווק מוצעים תכשירים במחיר של עד 50 שקלים למוצר, ברשתות לטיפוח הגוף והפנים יעלו מוצרי הסדרות השונות 90-20 שקלים, ואילו על מותגי הקוסמטיקה הבינלאומיים תשלמו 290-110 שקלים לתכשיר.