טל שריג אברהם (במרכז) בהרצאה ב"גוגל קמפוס" // צילום: יהושע יוסף

הג'וב האימהי

הפכת לאמא? מזל טוב! נא לאחסן את החלומות הקרייריסטיים במגירה • המשפט הזה אולי היה נכון במאה הקודמת • היום, נשים רבות משלבות אימהוּת מחבקת לצד קריירה מצליחה - וחלקן הקימו מיזמים המסייעים לנשים נוספות ללכת בדרכן • סיפור הצלחה אימהי

הגישה הגורסת שמהרגע שהפכת לאמא עלייך להחזיר למגירה את החלומות הקרייריסטיים שלך ולהישאר בבית עם הילדים, פסה מהעולם כבר מזמן. מאז הפכתי לאמא, אני אפילו סבורה שההפך הוא הנכון - ככל שידי שלוחה ביותר עבודה, משימות או תחביבים, מגיעים כמו נס פך השמן עוד ועוד כוחות ומוטיבציה לעשייה. השלם, כך מסתמן, גדול מסך חלקיו. וזו לא רק אני, כמובן. אימהות רבות מבינות זאת ושועטות קדימה, כנגד כל הסיכויים וכנגד כל המצקצקים בלשונם. חלקן לא רק שעשו זאת בגדול בעצמן, אלא גם הגדילו והקימו מיזמים שיסייעו לנשים נוספות ללכת בדרכן. 

סטארט־אפ מבית אמא

בקורס שפותח בקמפוס של גוגל לאימהות יזמיות, ומתקיים כבר במשך שישה מחזורים, מגיעות המשתתפות לעשרה מפגשים עם יזמים, אנשי מקצוע ומשקיעים, החושפים אותן לעולם היזמות ומלמדים כיצד להקים סטארט־אפ מ־א' ועד ת'. לקורס אפשר להגיע עם התינוק, ובמקום יש משטחי פעילות הפזורים על הרצפה לצד פינות החתלה והנקה זמינות ומזמינות. בסוף המחזור, כל מי שמעוניינת מגישה פרזנטציה למוצר שלה, מגיעה להציג מול ועדת משקיעים ומנטורים, מקבלת משוב, והמיזמים הבשלים ביותר מוצמדים למנטוריות עם ניסיון רב בתעשיית היזמות. המיזם המיוחד הוקם על ידי הילה אוביל ברנר, עורכת דין ויזמית סדרתית וגם אמא לשלושה, וטל שריג אברהם, לשעבר מנהלת שיווק בגוגל ישראל ואמא לשתיים. 

"בחופשת הלידה הראשונה שלי פגשתי בכל מקום אימהות שלא מתרגשות כמוני לחזור לעבוד, והרגשתי אמא איומה על כך שאני כבר לא יכולה לחכות", מספרת שריג אברהם, "בשנים בין הלידות, הבנתי שמשא רגשות האשם של אמא עובדת אומר מבחינתי שאני או בעבודה או עם הילדה. במהלך חופשת הלידה השנייה הבנתי שזה דווקא הזמן שלי להתפתח. אז גם פגשתי את הילה ויחד חשבנו על הקורס. התחלנו מקונספט של בייבי יוגה, רק בלי היוגה - אלא עם תוכן של יזמות. תוכנית הקורס נכתבה בתוך שעתיים - ונשאר לנו רק לרוץ קדימה".

טל שריג אברהם. "בחופשת הלידה הבנתי שזה הזמן שלי להתפתח" // צילום: יהושע יוסף

"יזמות היא תשוקה אמיתית, שנולדת מתמיכה ומהשראה של נשים אחרות באותו המצב", מוסיפה אוביל ברנר, "אני וטל הגשמנו עבור נשים את החלום הזה. את הקורס סיימו כבר יותר מ־300 נשים, שחלקן גייסו כסף והקימו חברות". 

בישראל נפתח מחזור פעמיים בשנה, ומתוך הנרשמות נבחרות כ־50 נשים שלהן רעיון שהצוות סבור שהקורס יכול להועיל לו. 

הקורס פחות רלוונטי למי שרוצה לפתוח עסק שלא מבוסס על חדשנות טכנולוגית, למשל. המחזור הבא אמור להיפתח אחרי פסח, וכדי להצטרף מומלץ לעקוב אחרי עמוד הפייסבוק campus tel aviv או להצטרף לקבוצת הפייסבוק  הפעילה yazamiot.

גמישות אימהית

באתר המצליח jobs4mom רשומות יותר מ־52 אלף אימהות, לצד קהילת פייסבוק פעילה של 47 אלף חברות. באתר מתגאים גם באחוזי הצלחה בגיוס מהגבוהים במשק, כאשר אלפי חברות גדולות כקטנות מפרסמות בו - וכל הצדדים מרוצים. כל מי שמחפשת עבודה שתאפשר לה לשלב קריירה ומשפחה, מבלי לוותר על התחום שלה ובכל תחום, כולל משרות מלאות עם גמישות, מוזמנת.

"טבענו את המושג 'עבודות שאוהבות אימהות', במקום 'משרת אם' שתמיד נשמע מנמיך, מגדרי וצמוד לו שכר נמוך", אומרת נעה יעקובוביץ', אמא לשניים שהקימה את האתר עם חברתה אפי הזנפרץ, אמא לילד אחד. "הכוונה לכל המשרות שמציעות גמישות", מוסיפה הזנפרץ, "משרה חלקית ועבודה מהבית הן הברורות מאליהן, אבל חלק גדול מהמשרות שלנו הן משרות מלאות - כאלה שמאפשרות שילוב ימים קצרים וארוכים או השלמת עבודה מהבית וכיוצא בזה".

השתיים הבחינו בקושי של האימהות ובצורך שלהן למשרות ייחודיות, עוד בטרם הפכו לאימהות בעצמן. "חברות שלנו שהפכו לאימהות נתקלו בחומות", הן אומרות, "לא הזמינו אותן לראיונות עבודה, שאלו אותן שאלות לא חוקיות ומביכות, נכנסו להן לרחם, כמו שאומרים. אנחנו, אז עוד רווקות, לא הבנו איך ייתכן מצב שבו הנשים הסופר־מקצועיות והמדהימות האלה זוכות ליחס מחפיר אך ורק משום שהן אימהות".

נעה יעקובוביץ' (מימין) ואפי הזנפרץ. "טבענו את המושג 'עבודות שאוהבות אימהות'" // צילום: יהושע יוסף

יזמית מהבית

לאחר שנתקלה בקשיים רבים בניהול עסק לצד ניהול חיי המשפחה ומצאה את הפתרונות בעצמה, קרן דורון בת ה־32, אמא לשלוש בנות בגילי שנתיים, 5 ו־8, הקימה מיזם ששמו מאמי־זמי (Mommy-Zamy), שבו היא מתפקדת כיועצת עסקית לאימהות יזמיות ומסייעת להן לשלב אימהות נוכחת לצד עסק מצליח, תוך שהיא מביאה לתהליך את הידע המקצועי שלה, לצד הניסיון האישי כאמא.

"אחרי שילדתי את שיר, בכורתי, הבנתי שני דברים", היא אומרת, "קודם כל שאין סיכוי בעולם שלא אהיה נוכחת בחיים שלה, ושנית, שאין סיכוי שבעוד שלושה חודשים וחצי אני אשים אותה אצל מטפלת ואחזור לעבודה שעבדתי בה. אז התפטרתי וניסיתי למצוא פתרון שישלב בין העבודה לאימהות".

הפתרון שעלה התגלה כמוצלח מהצפוי. "ממש במקרה מצאתי תחום של שירותי מחקר לעסקים, חברות וחוקרים", מספרת דורון, "זו עבודה שעושים מהבית, כשכל מה שצריך זה מחשב ונייד, אז פתחתי עסק. בת 24, סטודנטית לתואר ראשון ואמא לתינוקת בת חודשיים. אף אחד לא האמין שמשהו באמת יכול לצאת מזה, אבל בתוך חצי שנה כבר היתה לי רשימת המתנה לכמה חודשים קדימה והתחלתי להרוויח כסף כמו שלא הרווחתי בחיים. אפילו העסקתי עובדים, כולם עבדו בבתים שלהם, ואני ניהלתי את הכל בחסדי המהפכה הטכנולוגית, כשאני עם שיר בגינה בעשר בבוקר".

אבל האם הטרייה לא מצאה הגשמה עצמית בעסק החדש, ובין שני ההריונות ושתי הלידות שהגיעו בהמשך, נרשמה לתואר בייעוץ ארגוני - ואז הגיעה התובנה: "הבנתי לראשונה שהשגתי את הבלתי אפשרי - להיות גם אמא נוכחת וגם בעלת קריירה. אני מגשימה את עצמי, אך לא על חשבון הבית והילדות. באותו היום הבנתי שאני צריכה להעביר את זה הלאה, ואז נולד מאמי־זמי - השילוב בין אימהות ליזמות. בד בבד הבנתי שעסקים קטנים של אימהות זו השליחות שלי. כל אישה שמגיעה אלי עוברת איתי תהליך של כמה חודשים, שבו שתינו יחד בונות, מפתחות ומקדמות את העסק שלה, ואני מספקת לה את כל הכלים כדי שתוכל לעשות זאת בעצמה".

קרן דורון. "גם אמא נוכחת וגם בעלת קריירה" // צילום: לנה אלבז

רעיון חלק 

הסיפור של שרון רבי בת ה־29, מהנדסת חשמל ופיזיקאית במקצועה ואמא לגבריאל בת ה־3 ולרומי בת הכמעט־שנתיים, מעורר השראה ומוכיח שהאימהות ממש לא חייבת לסתור הצלחה, ואפילו הצלחה בינלאומית. רבי, אם תהיתם, היא האישה העומדת מאחורי המברשת המחליקה "דפני", שאותה אפשר להשיג ברשתות הפארם ובחנויות למוצרי חשמל, ומחירה המומלץ הוא 699 שקלים.

"לפני כמה שנים הסתפרתי קצר מדי, ואף אחד לא החמיא לי", היא נזכרת, "אז קניתי מחליק, שנתפס אז כדרך המהירה לסדר את השיער בבית. די מהר הבנתי שהצטרפתי למועדון המשועבדות, הסתכלתי סביבי וראיתי נשים שמבלות שעות בשבוע בהתעסקות בשיער ולא קופצות לבריכה עם הילדים כדי לא להרוס את הפן". 

המהנדסת הצעירה החלה לחשוב על פתרון חלופי, שיקצר את משך החלקת השיער. עם אביה, מהנדס חשמל גם הוא, החלו לפתח את "דפני". לאחר שסיימו לבנות את האבטיפוס הראשוני, החלה להתעורר התעניינות מצד חברות ענק ומשקיעים עשירים. "זו היתה חוויה מדהימה, הייתי רק בת 24 - בשיחת ועידה עם עשרה משקיעים מארצות שונות, על רעיון שפותח אצלנו בארוחת שישי. הרגשתי שאנחנו בידיים טובות וקיבלתי החלטה אמיצה להיכנס להריון. מצאתי את עצמי בגיל 26, עם תינוקת בת שישה שבועות, מחפשת עם אבא שלי מפעלים בדרום סין שייצרו את המברשת. הסינים לא האמינו שהבאתי אותה, הנקתי במשרדים של כולם. גם כאן אבא שלי היה מדהים, עזר לי ולקח אותה בכל יום בשלוש בבוקר ואיפשר לי לישון". 

לצד ההצלחה, לא פשוט לשלב בין האימהות לקריירה המשגשגת. "היום אנחנו נמצאים ביותר מ־20 מדינות, ואני נמצאת בחו"ל עשרה ימים בחודש", היא מספרת, "כאימא זה מאוד אינטנסיבי, ויש לי כמובן רגעי שבירה. מצד שני, כשאני בארץ לזמן יש משמעות, אני לוקחת את הבנות לג'ימבורי ולספארי ולטיולים, הביחד מקבל משמעות אחרת לפני ואחרי נסיעה. 

"להיות אמא יזמית זה משהו מייצב ומחזק. כשיש רגע מדהים בחו"ל, אני מתמלאת געגוע וכשרשת מחליטה לעבוד עם חיקוי ולא איתנו, אני לא יכולה להיכנס למיטה ולא לצאת, כי משרת חיי היא לשעשע שתי בנות קטנות ושובבות. כשקשה, אני שואלת את עצמי איך הייתי רוצה לספר לבנות את הסיפור הזה כשיגדלו ושואבת מהמחשבה הזו כוחות".

שרון רבי עם המברשת "דפני". "להיות אמא יזמית זה משהו מייצב ומחזק"

גורו - בסטייל

רביד מנשה בת ה־37, אמא לתום בן ה־10 וריי בן ה־7, והבעלים של בית הספר לסטיילינג אישי ומקצועי "סטייל גורו", הבינה כבר במהלך ההריון הראשון שלה שכדי להיות אמא טובה, היא חייבת למצוא גם תעסוקה שתגרום לה להגשים את עצמה. "היה לי חשוב שהילדים יגדלו עם מודל של אמא שנהנית מהעבודה שלה", היא מספרת, "חיפשתי תמיד דרך להביא את היצירתיות שלי לידי ביטוי תעסוקתי. כשעזרתי לחברות להתלבש, התחלתי להבין שיש פה צורך. אף אחד מעולם לא לימד אותנו איך לעשות את זה והיה כאן מקור להרבה מאוד תסכול".

בהמשך זיהתה מנשה את השינויים שמביאים איתם ההריונות והלידות, ואת הצורך הנוסף שהם מעלים בייעוץ סטיילינג. "הבנתי ביתר שאת את הקשיים של נשים להתמודד עם הגוף שמשתנה, הצרכים שמשתנים ובסוף - גם עם השינויים שאנחנו עוברות מבפנים, אז הסטייל שלנו אמור לשקף את מי שאנחנו היום, לא את מי שהיינו פעם".

ואכן, רוב הנשים שמגיעות לבית הספר שהקימה עם שותפתה איילת פסטרנק הן נשים שנמצאות בדיוק בצומת דרכים לקראת האימהות. "הקורס הראשון נפתח עם חמש נשים בלבד, והעברנו אותו בחדר הישיבות בעבודה של בעלי", היא מספרת, "בעלות המשרד שלו הן שתי נשים עצמאיות והן פשוט רצו לעזור לנו בתחילת הדרך. איילת ואני עשינו הכל לבד, שיווקנו, קיימנו שיחות מכירה, הכנו מצגות, צילמנו, ערכנו חומרים גרפיים - הכל". 

רביד מנשה (מימין) ואיילת פסטרנק. "הסטייל שלנו אמור לשקף את מי שאנחנו היום, לא את מי שהיינו פעם" // צילום: גלעד בר שלו

כיום מחזיקות השתיים שני משרדים וסטודיו משלהן בת"א, ובכל קורס משתתפות 25 נשים, והוא אורך שמונה חודשים. "הילדים שלי גדלו לתוך העסק שלנו ובפרויקטים גדולים הם עוזרים במה שהם יכולים", אומרת מנשה, "אני מאמינה שבדרך הזו אני מחנכת אותם לידיעה שאמא עובדת בשביל הכסף שמאפשר מותרות, ומעבירה להם את תחושת האחריות".

צמד הסטיייליסטיות מזמינות אתכן לקבוצת הפייסבוק שהקימו, "ארון הבגדים של סטייל גורו", וכן לערוץ היו־טיוב style guru studio, שבו תוכלו לצפות בסרטוני טיפים על סטיילינג. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...