ההפרטה כמעט עלתה על שרטון: האוצר דחה אתמול בחודש את התאריך לסגירת המכרז להפרטת נמל אילת, לאחר שנותרה בו מתמודדת אחת בלבד - כימיקלים לישראל שבשליטת עידן עופר. ארבע מחמש המתמודדות פרשו מהמכרז בגלל טענות על תנאיו הנוקשים. החברות שפרשו מהמכרז הן: קבוצת תעבורה של משפחת לבנת, קבוצת גולד בונד של שלמה מלצר ושלומי פוגל, גדות מיכליות של יוסי מימן וחברת פפו ספנות של האחים נקש. גם קבוצת ממן התעניינה במכרז נמל אילת. במסגרת המכרז האוצר דרש מהמתמודדים להציע מחיר מינימום בסך 100 מיליון שקלים ועוד כ-50 מיליון שקלים לשיפוץ ולשיקום הנמל הדרומי. יצוין כי כלקח מהפרטת פז בשנות ה-80, הפעם האוצר "רוקן" את קופת הנמל מ-70 מיליון השקלים שהיו בה כדי שהמזומנים לא יפלו בידי הקונה שיזכה. באוצר מתכוונים בנוסף לשנות כמה מתנאי המכרז כדי לנסות ולמשוך מתמודדים נוספים להתמודד בו. בכיר באוצר, המעורב בהליך ההפרטה, מסר כי "נמל אילת עוד יופרט ויפרח". מוקדם יותר איימה יו"ר העבודה והאופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', לעתור לבג"ץ אם המכרז להפרטת נמל אילת לא יבוטל לאלתר. במכתב ששיגרה אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ כתבה יחימוביץ': "משמעות המכרז - העברת עוד נכס לידי משפחת עופר. זו הפעם השלישית שנכסי מדינה מועברים לאותו מתמודד יחיד. זה מנוגד לחלוטין לצמצום הריכוזיות. אני מקווה שזו רק רשלנות". יחימוביץ' איימה כי "אם המכרז לא יבוטל, אעתור לבג"ץ כדי להגן על הציבור מהשתלטות מסוכנת ומעוררת חרדה בקלות שבה היא מתבצעת - של משפחה אחת שמשתלטת באמצעות זרועותיה הרבות, בנותיה ונכדותיה על התשתיות המרכזיות במדינת ישראל". במקביל, יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, וח"כ ראלב מג'אדלה הודיעו אתמול כי בכוונתם ליזום דיון דחוף בוועדת הכספים בנושא. יצוין כי ללא אישורה של ועדת הכספים לא יהיה אפשר למכור את נמל אילת לגורמים פרטיים. גלאון טענה כי "מכירת נמל אילת לאחים עופר היא שערורייה שמוציאה שם רע להון-שלטון". לדבריה, על ראש הממשלה לבטל לאלתר את המכרז ולמנוע הפרטה שתגביר את הריכוזיות במשק: "במשך חודשים אנו מתריעים בפני גורמי המקצוע והשרים כי הפרטת נמל אילת עומדת להיות שידור חוזר של הפרטות קודמות שהגיעו לידי אותם גורמים, שכבר רגילים לקנות נכסי ציבור בנזיד עדשים". בכימיקלים לישראל אמרו בתגובה כי "כיל הוא המעסיק הגדול ביותר בנגב ומהיצואנים הגדולים במדינה. החברה צפויה להשקיע בנגב כ-10 מיליארד שקלים בשנים הקרובות, כולל חצי מיליארד שקלים בנמל אילת. לדבריהם "הניסיון לפסול את כיל מלהשתתף במכרז הוא פופוליזם ריק, מזיק ומסוכן. פסילת כיל תוביל למכירת הנמל בנזיד עדשים תוך כדי ויתור על זכויות עובדים ועל עתיד הנמל".
עידן עופר נותר היחיד במכרז - והפרטת נמל אילת נדחתה
האוצר קבע כי המכרז ייסגר רק בעוד חודש • ארבעת המתמודדים האחרים פרשו • יחימוביץ' איימה לעתור לבג"ץ: "השתלטות מסוכנת של המשפחה על תשתיות המדינה"
Load more...