עושים כסף מזבל // צילום: יהושוע יוסף

לעשות כסף מהזבל

הודעות הספאם מגיעות כמעט על בסיס יומי • החוק הישראלי מאפשר לנו לתבוע ולקבל עד 1,000 ש' לכל הודעה, אך רק מעטים מאיתנו עושים זאת • "ספאם אוף", הסטארט־אפ של עידו לוין ואורן שגב, בני 22 בלבד, מציע לעשות את הכל עבורכם • "אנחנו לא ננוח עד שהספאמרים ייכנעו"

הלוואה באישור מיידי, עד 25 אלף שקלים לחשבון הבנק שלך!"; "קרקע להשקעה במחיר החלומות! חייגו עכשיו!"; "רוצים לרזות? חייגו עכשיו לדיאטה שבאמת עובדת!" - מי מאיתנו לא נתקל מפעם לפעם בהודעות הספאם המציקות שמגיעות בסמס. כאילו לא די בקצב החיים המהיר, שבו כל הודעה והתראה מקפיצות אותנו, גם הודעות הספאם מוצאות את דרכן לנייד שלנו. ברוב המקרים אנחנו קוראים את ההודעה ופשוט מתעלמים, או מתרגזים ואז מוחקים. באפליקציות מסוימות אפשר אף להכניס את השולח ל"רשימה שחורה" ואז לא לשמוע ממנו עוד. 

אלא שהתיקון ל"חוק הספאם", שנכנס לתוקף כבר ב־2008, אוסר את שליחת ההודעות הללו ואף קובע רף ענישה: עד 1,000 שקלים פיצוי לכל הודעה שנשלחה ללא אישורו של הנמען וללא צורך בהוכחת נזק. על פי התיקון לחוק, "לא ישגר מפרסם דבר פרסומת באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש של הנמען, בכתב, לרבות בהודעה אלקטרונית או בשיחה מוקלטת".

ואולם, קבלת הפיצוי כרוכה בהגשת תביעה קטנה לבית המשפט - הליך מסורבל וביורוקרטי שרבים מעדיפים שלא להיכנס אליו, ובמובן מסוים מעדיפים להמשיך ולקבל הודעות זבל.

עידו לוין ואורן שגב, שני חיילים משוחררים בני 22 מכפר סבא וחברי ילדות, היו "לקוחות ספאם" ממש כמו עשרות אלפי ישראלים אחרים, והחליטו לצאת למלחמה. הם הבינו שהחוק אמנם קיים, אבל הציבור כמעט לא מנצל אותו בגלל ההליך המורכב של הנעת גלגלי הצדק. אז, הם החליטו לעשות מעשה: להקים את "ספאם אוף" (spamoff.co.il) - סטארט־אפ ששם לו למטרה לשים סוף להודעות הספאם.

המנטור: האבא של Waze

"זה התחיל מחבר שקיבל המון הודעות מאחת מחברות האשראי, למרות שביקש להסיר את עצמו מרשימת התפוצה, ועזרנו לו לתבוע אותם על כל הודעה והודעה", מספר לוין, "באופן מיידי הם הציעו לו פשרה בגובה אלפי שקלים. בנקודה הזאת הבנו שיש כאן כשל שוק, כי אין אדם שלא מקבל את ההודעות האלו כמעט על בסיס יומי, אבל אף אחד לא תובע". שגב ממשיך: "התחלנו ממש בסלון, כמו הרבה סטארטאפים. ביקשנו מאנשים שישלחו לנו צילומי מסך של כל מיני הודעות ספאם והתחלנו לבנות את העסק". 

המודל של "ספאם אוף" פשוט: אתם שולחים להם צילום מסך של כל הודעה פרסומית לא חוקית לכאורה שקיבלתם בסמס, דרך האתר או דרך עמוד הפייסבוק. הם בודקים מי השולח ואם ההודעה אכן מוגדרת כהודעת ספאם. אתם מקבלים הודעה אוטומטית שהחומר התקבל ונכנס לטיפול. כעבור 48 שעות תתקבל תשובה אם אפשר לתבוע את השולח. 

אם אפשר לתבוע - "ספאם אוף" מגישים עבורכם את התביעה הקטנה, והחברה תלווה אתכם עד לזכייה או לפשרה. בתמורה, המיזם מבקש 20 אחוזי עמלה מסך הזכייה, ככל שתהיה כזו. כך, לדוגמה, אם בית המשפט פסק לטובתכם 1,000 שקלים, "ספאם אוף" יקבלו 200 שקלים ואתם 800.

מאז ימי הסלון גדל הילד, וכיום יש לסטארט־אפ 15 עובדים במשרד בתל אביב. נוסף על כך, ל"ספאם אוף" יש שחקן חיזוק משמעותי: אביו של עידו הוא אורי לוין, ממייסדי אפליקציית הניווט Waze. "אבא הוא המנטור הכי טוב שיכולנו לבקש", אומר עידו, "הוא מלווה אותנו מהיום הראשון בסלון". 

למרות הייחוס המשפחתי, לוין ושגב טוענים ש"אקזיט" זה לא משהו שהם אפילו חושבים עליו: "המטרה שלנו היא לחסל את תופעת הספאם. אחרי שנעשה את זה, אולי יהיה אפשר לדבר על השלב הבא. יש לנו הכנסות, אבל רק עכשיו אנחנו מעלים הילוך".

"ספאם אוף" התחילה לקבל פניות מהציבור בנובמבר 2015. עד כה פנו אליה יותר מ־10,000 בני אדם, ומאז פברואר השנה הגישה החברה יותר מ־1,500 תביעות. לדברי לוין ושגב, רוב החברות שמשתמשות בספאם הן חברות מפוקפקות. "קיבלנו כל מיני מסרים מצד מפרסמים שאיימו לתבוע אותנו, ויש מפרסמים שמנסים ליצור קשר עם התובעים עצמם ומנסים לגרום להם לבטל את התביעה. 

"אנחנו פועלים מתוך אידיאולוגיה לעצור תופעה שהיא אינה חוקית, גם אם לא רק דרכנו. אנחנו רוצים לייצר הרתעה ולעודד מודעות, שאנשים יידעו שהחוק לצידם - ובסוף הספאמרים ייכנעו".

צילום: יהושוע יוסף

לוין ושגב מציינים כי רוב הגופים הנתבעים אינם מעוניינים להגיע לבית המשפט, וכ־65 אחוזים מהמקרים הסתיימו בפשרות שבהן הוסכם על סכום פיצוי. עד כה נרשמו 400 זכיות, רק בשלושה מקרים נרשמו הפסדים בבית המשפט, וכל שאר התביעות נמצאות עדיין בהליכים.

לדינה מתל אביב נפסקו 2,500 שקלים פיצוי על ארבע הודעות ספאם שקיבלה מאותו מקור. "מעולם לא הגשתי תביעה לבית משפט וזו היתה דרך נוחה עבורי", היא אומרת, "למעשה, חוץ מלהגיע לדיון בבית המשפט לא הייתי צריכה לעשות כלום".

ערן קיבל קיבל פיצוי של 1,600 שקלים בפשרות בשתי תביעות, ויש לו עוד שתי תביעות בתהליך. "לאחר שהוגשו התביעות, פנו אלי מהחברות שנתבעו ושאלו כמה אני רוצה כדי לסגור את התיק. 'ספאם אוף' סייעה לי במידע על סטטיסטיקות של פשרות שהושגו עד כה, וכך סגרתי את שני התיקים בסכום של 800 שקלים בכל תביעה. בלעדיהם, כנראה לא הייתי מגיש את התביעות האלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...