ועדת העבודה והרווחה של הכנסת התכנסה הבוקר (חמישי) לדיון חירום בעקבות קריסת חניון הברזל ברמת החייל, תל אביב. דיון החירום זומן בדחיפות על ידי יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), למרות פגרת הקיץ של הכנסת.
רועי ויינשטיין, דובר ארגון מפעילי עגורן צריח בישראל, נשא דברים חוצבי להבות במהלך התכנסות ועדת העבודה והרווחה של הכנסת וסיפר על סכנת החיים עמם מתמודדים הפועלים באתרי הבנייה בישראל: "החורף מגיע, אני מרגיש את המנוף מתנדנד מצד לצד, הפועלים משועבדים בפרך". דבריו של ויינשטיין, שנמשכו דקות ארוכות ובמהלכם אף אחד מהדוברים לא העז לקטוע, התייחסו למצוקותיהם של הפועלים בכלל ושל מפעילי המנופים בפרט. "לחברות כוח אדם יש הגבלת מחיר, ולך יש את המחיר הכי זול"
"החיים שלנו בסכנה, זאת לא בדיחה, לקח שעה וחצי אחרי הקריסה ברמת החייל להבין אם היה שם או לא היה שם מנוף, אתם מדברים אתי על כמות של אנשים?", שאל ויינטשיין, והתייחס לדיון שהתקיים קודם לכן בין חברי הכנסת.
לדיון החירום הוזמנו בכירי חברת אפריקה ישראל, שזכתה במכרז להקמת החניון, לצד בכירי דניה סיבוס, המבצעת את העבודות. ככל הידוע, חלק מעבודות הבנייה וההקמה הועברו בשרשור לקבלני ביצוע משנה.
רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס, פתח ואמר: "אני קצין חילוץ ומהנדס חילוץ, הדבר טרגי בעיניי. מהכבוד שאני רוכש למוסד הזה ולוועדה, הגעתי הנה. לגבי האירוע עצמו קשה לי להתייחס, אני לא רוצה לפגוע בחקירה יש צו איסור פרסום אבל אנחנו נשתף פעולה עם החקירה... המקרה הזה לא כל כך קשור לאירוע בטיחות בעבודה, יש בו כמו שנאמר כשל הנדסי אני לא רוצה להתייחס לנושא עצמו".
"נושא הבטיחות חרוט על דגלנו"
גינזבורג התייחס לפירסומים כי בעבר התגאה שפרויקט זה ינוהל על ידי אדריכל ולא על ידי מהנדס כדי לצמצם עלויות, ואמר כי "הציטוט הוצא מהקשרו, הפרויקט הזה ניהל מהנדס ולא אדריכל".
"המתכנן הראשי בכל פרויקט הוא אדריכל, ויש לו צוות מהנדסים, ביניהם מהנדס חשמל, מהנדס מבנה וכו'. המהנדס שתיכנן את המבנה הוא מהבכירים במדינה, והוא גם תכנן את הבניין הזה (הכנסת)... אם תרצו אני אתייחס לציטוט מכלכליסט, בכל פרויקט המתכנן הראשי הוא אדריכל ולא מהנדס. המהנדס חתום לביצוע השלד עפ"י החוק", ציין.
"אני 18 שנה בחברה ובשנה האחרונה חרטנו דגלנו את נושא הבטיחות. בסיבוס יש 12 ממוני בטיחות, יש לנו 60 אתרי בנייה בישראל. בכל אתר שלנו יש מנהל עבודה מוסמך ויש לנו הקפדה יתרה בכל אתרי בנייה, אנחנו עושים הדרכות בטיחות בכל השפות, יש לנו בית ספר לעבודה בגובה".
גינבורג נשאל על מקרה של תאונה שאירעה באתר בנייה של החברה בחולון, ואמר: "בחולון היו מספר כשלים, חלק מהקורות נפלו, תיחקרנו את זה למזלנו איש לא נפגע. לא דיווחנו לאף רשות, אין חובה עפ"י חוק לדווח לרשויות".
בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו): "הוועדה שלנו לצערי ראתה את הנולד. קיימנו שבעה דיונים על המצב הזה. ראינו שיש רשלנות ענקית בתחום הבנייה. אף אחד לא קיים דיון בהיערכות הנדרשת לאור היקף הבנייה העצום שמתרחש במדינה ושצפוי אפילו לגדול. ראינו גם את חוסר ההיערכות ההולמת של המשרדים הממשלתיים".
סגן-ניצב איריס ברק, נציגת אגף החקירות במשטרה, אמרה כי נבחנת האפשרות לחזק את היחידות הארציות של משטרת ישראל עם מומחים בתחום הבנייה.
הדיון נערך תחת צו איסור פרסום גורף שהוציא בית המשפט לבקשת משטרת ישראל, כאשר ברקע מתנהלת חקירת משטרה אינטנסיבית של מפל"ג ההונאה במשטרת מחוז תל אביב.
רשם הקבלנים במשרד השיכון אמנון כהן טען כי משרד הכלכלה לא מעביר למשרדו את הנתונים על תאונות עבודה. "באופן עקבי לא נותנים לנו נתונים על מקרי המוות ותאונות עבודה", אמר. אלאלוף ענה כי בעקבות חוק שעבר לאחרונה בעניין, "אין יותר סיבות לתרץ. הנתונים יעברו אליכם בתוך 48 שעות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו