דו"ח ביקורת מיוחד על הקמת מערך המצלמות האלקטרוניות ואכיפת חוקי תעבורה יפורסם היום על ידי מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא.
בהודעת משרד המבקר שיצאה לקראת פרסומו של הדו"ח נכתב כי "הקטל בדרכים הוא מהמכות הקשות ביותר שעימן נאלצת להתמודד החברה בישראל. מחיר הדמים כבד. בכל שנה מתרחשות בישראל עשרות אלפי תאונות דרכים, שבהן נהרגים מאות בני אדם ואלפים נפצעים. אלפי משפחות נותרות להתמודד עם התוצאות הקשות. בנוסף הן גם גורמות לנזק כלכלי כבד של מיליארדי שקלים למשק הישראלי".
עוד צוין בהודעה המקדימה כי "כבר בשנת 2005 אישרה הממשלה הקמת מערך של 300 מצלמות תנועה דיגיטליות. מערך המצלמות החל לפעול במארס 2012. מטרותיו הראשיות הן הגברת הבטיחות בדרכים, הפחתת מספר ההרוגים ושיפור תרבות הנהיגה על ידי הגברת ההרתעה. למרבה הצער, בשנים האחרונות הסתמנה שוב עלייה ניכרת במספר תאונות הדרכים".
לפי ההודעה, "הדו"ח המיוחד של מבקר המדינה חושף כשל מערכתי שמנע הפעלה מיטבית של מערך המצלמות, שהושקעו בו משאבים ניכרים. חמור מכך, הוא מעלה כשלים מהותיים וערכיים בטיפול המשטרה בדו"חות ובכתבי אישום שנרשמו לשוטרים ולקציני משטרה בכירים".
הקנס על אופניים חשמליים
בתוך כך, אגף התנועה מבקש להגדיל את הקנסות על רכיבת אופניים חשמליים. בין היתר מציע אגף התנועה להעלות את גובה הקנס על עבירות המתייחסות באופן ספציפי לרכיבה על אופניים מ־100 שקלים ל־250 שקלים. עוד מבקשים באגף התנועה לתקן את החוק הקובע שהגיל המותר לרכיבה הוא 14 ולהעלותו לגיל 16, וכן להוסיף רישום ורישוי לנהגים הצעירים.
גורם במשטרה אמר אתמול כי "בפועל מה שקורה זה שילדים שאין להם ידע בכללי תנועה רוכבים על אופניים חשמליים, שהם רכב מנועי לכל דבר, בכבישים בלי שהם מודעים לכללי הנהיגה". על כן, מבקשים כעת באגף התנועה שכל רוכב על אופניים חשמליים יעבור מעין "הליך הסמכה" שיכשיר אותו לנהיגה.
המשרד לביטחון הפנים העביר תזכיר חוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות, שיעלה בקרוב להצעה לאישור הממשלה ויועבר לכנסת לשם חקיקתה.
במשרד התחבורה, האמור לאשר את הדרישות, קיימת תמימות דעים באשר לצורך בהקשחת הפיקוח על רוכבי אופניים חשמליים, אך הדבר מותנה כעת באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו