יש סיבות לאופטימיות // יש סיבות לאופטימיות

מוצר נולד

האם אחרי שנים של הוצאה מוגזמת - שוק מוצרי התינוקות מתעורר? • יצאנו לשאול את המומחים בתחום איך השוק הזה הולך להיראות בשנה הקרובה, וחזרנו אופטימיים

הורים, כולנו מכירים את הנטל הכלכלי העצום הכרוך בכלכלתם של ילדינו הרכים בשנים. מדובר בשוק שמגלגל עשרות מיליוני שקלים, ולנו אין דרך של ממש לברוח מלקחת חלק בחגיגת ההוצאות. רגע לפני שנת 2016 אנחנו יכולים לבשר בזהירות: יש תקווה לשיפור - עוד השנה.

כבר במחצית הראשונה של השנה מתכננת רשת שופרסל להיכנס לשוק עם מותג פרטי לתרכובת מזון לתינוקות - תמ"ל. מהעבר השני ימשיכו סופר־פארם והמותג הפרטי שלה "לייף" להציב מוצרים משלה, כשעל הכוונת תחום מחיות המזון לתינוקות. רמי לוי צפוי להצטרף לחגיגה עם חיתולים לתינוקות תחת המותג הפרטי שלו, שיוצבו על המדפים, על פי ההערכות, כבר בחודש הקרוב.

גם תחום הריהוט והציוד לתינוקות עובר מהפכה של ממש בעקבות החלטה שקיבל לאחרונה משרד הכלכלה, המאשרת ייבוא מיטות ועריסות מחו"ל. כך, ממש כמו בתחום הגבינות הצהובות, אנחנו נראה כניסת שחקנים בינלאומיים חדשים והגדלת התחרות גם בזירה הזו. 

תומך ראש "NapUp". המצאה ישראלית שנרשמה כפטנט עולמי, שומרת על הראש של הילדים הנרדמים ברכב כדי שלא יישמט לצדדים. המחיר: 149 ש' 

 

טיפת חלב (מאבקה)

שחקן חדש בשוק תחליפי החלב? שופרסל חתמה לאחרונה עם חברת התרופות "פריגו", שמשווקת בחמש השנים האחרונות תמ"ל ברחבי ארה"ב. ברבעון השני של 2016 צפוי המותג להיכנס לרשתות תחת שם המותג הפרטי של שופרסל.

תרכובת המזון תתחרה באופן ישיר בשחקניות הוותיקות סימילאק, מטרנה ונוטרילון. ההערכה היא שכדי לגרוף נתח שוק, צפוי המותג החדש להציע מחירים תחרותיים. בעידן שבו קופסת סימילאק במחיר מלא עולה קרוב ל־90 שקלים, מדובר בבשורה של ממש. "כשמדובר במותג שמגיע מחברת תרופות מוכרת, יש סיכוי שנראה נגיסה מסוימת במכירות של המתחרים, כפי שנוטרילון שהגיע תחת המטרייה של טבע נגס ב־12%-10% מהשוק", מעריכים כלכלנים שאיתם שוחחנו. מנגד, אחרים מזכירים את פרשת רמדיה כגורם שהותיר את הצרכן בטראומה ובחוסר נכונות לקחת סיכונים ולבחון חלופות חדשות. 

צריך לזכור שבישראל עד היום שום רשת שיווק או רשת פארם לא העזה להיכנס עם תחליף חלב לתינוקות. לפרשת רמדיה יש חלק משמעותי ביצירת המצב הזה. הרשתות הישראליות לא מיהרו לשים יד על ייבוא מותג מחשש שאם יתגלה פגם, הדבר עלול לגרום לתוצאות הרסניות לרשת. מי שכן ניסה ונכווה הוא רמי לוי, מנכ"ל ובעלי רשת שיווק השקמה, שהציע תחת המותג הפרטי שלו תמ"ל צרפתית בשם "אופטימיל". המוצר עמד על המדפים לזמן קצר בלבד, אך הציבור גזר את דינו. "זה היה לפני כשלוש שנים", נזכר לוי, "גם כשמכרנו אותו במחיר של 9 שקלים לקופסה - אנשים פשוט לא קנו. אז הבנתי דבר חשוב - בנושא הזה הישראלים מקובעים ובוחרים את המוצרים עם הניסיון ועם המוניטין".

להערכת לוי, גם שלוש השנים שחלפו לא צפויות להיטיב עם שופרסל: "אני מאחל להם בהצלחה, אבל מניסיון אני יכול לומר שקשה מאוד לשנות את הראש הישראלי בנושא צריכת תרכובת מזון לתינוקות, שמיועדת להיות העיקרית והראשונית בתזונת תינוקות". 

לדבריו, מה שיוריד את המחיר הוא רק פיקוח ממשלתי וסבסוד של המדינה: "תמ"ל לא שונה מחלב, היא מוצר בסיסי הישרדותי. הורים לתינוקות שאין ביכולתם לתת תזונה על ידי הנקה - איזו ברירה יש להם? גם כשיש כל מיני מבצעים עדיין מדובר בעלויות גבוהות, והמדינה צריכה לתת יד בדבר".

רשת סופר־פארם שקלה גם היא כניסה לתחום התמ"ל, אבל כרגע נראה כי היא תעקוב מהצד אחרי הניסיון של שופרסל. "בדקנו שווקים וחברות בחו"ל, יש לנו שלוש חברות שאנחנו בדיאלוג איתן, אבל עדיין כלום לא נסגר", אומר דני לוזון, משנה למנכ"ל סופר־פארם. לדבריו, כניסת שופרסל עשויה להביא לשינוי משמעותי בשוק. האם הלקוחות יובילו את השוק הזה למהפכה שתביא להפחתת מחירים? רק הזמן יגלה לנו.

בובת מחזיק מוצץ. המותג Nuby מציע בובה רכה שהיא גם מחזיק מוצץ עם קליפס, השומר על המוצץ שלא ייפול ויאבד. המחיר: 45 ש'

 

"נראה הורדת מחירים"

ובעוד שוק התמ"ל הותיר בו כווייה, רמי לוי בוחן כניסה לשוק מוצרי התינוקות באפיקים אחרים, ומהחודש הקרוב נוכל לרכוש ברשת שלו חיתולים מבית "המותג". לוי: "הרבה זמן אני חושב ומתכנן את המהלך. בדקנו שווקים וחברות, ובסופו של דבר חתמנו הסכם עם חברת חוגלה, המוכרת בתחום החיתולים. הם ייצרו עבור המותג הפרטי שלנו".

לדברי לוי, המותג הפרטי יימכר במחיר נמוך משאר מותגי החיתולים הקיימים בשוק. "מותג פרטי חייב להיות במחיר נמוך יותר מהמתחרים המוכרים כדי לתת פייט, וזה לא אומר שהוא פחות טוב ואיכותי. אין לי ספק שנראה הורדת מחירים שתיטיב עם הצרכן", הוא מסכם.

שוק החיתולים טולטל השנה לא מעט כשסופר־פארם החלה לשווק קו מוצרים משלה. לפני כן היו אלה "בייביסיטר", ששברו את מחירי השוק הזה. בסופר־פארם התחילו לאחרונה לטלטל גם את קו המוצרים הטבעיים שנשלט על ידי וולדה, מאמי־קר ומוסטלה, ולהציג חלופות תחת כובע המותג הפרטי "לייף".

סופר־פארם, שנכנסה כבר לפני כשלוש שנים לשוק הדייסות, רושמת בו הצלחה נאה ונוגסת כ־40% מנתח השוק, שבו אחזה בעבר ביד רמה מטרנה. לדברי לוזון, "יש לנו מבצעים, הרחבנו את הטעמים במהלך השנים ואין ספק שעשינו שינוי, ולראיה - לפני כניסתנו מחירי הדייסות היו הרבה יותר גבוהים".

בסופר־פארם מגלים לנו כי בימים אלה מתנהל משא ומתן לכניסת הרשת לתחום מחיות המזון. "אנחנו במשא ומתן עם חברה מחו"ל, ובקרוב נצא בקו של מחיות לשוק שיביא לתחרות וגם לירידת מחירים", אומר לוזון, שמבהיר כי "אנחנו מחפשים ספקים שמייצרים בעיקר 'פרייבט לייבל'. המטרה היא להעלות על המדפים מוצר שיביא בשורה צרכנית".

מקרן תמונות גלקטיות. מקרין תמונות של הירח או כדור הארץ על התקרה או הקיר. המחיר: 65 ש', להשיג בחנות Shoppu

 

לול במחיר תלול

גם בשוק מוצרי הריהוט לתינוקות מתחילות לנשב רוחות של שינוי. שר הכלכלה נפתלי בנט הורה לאחרונה כי יהיה אפשר לייבא מיטות, עריסות ולולים לתינוקות - וירה את יריית הפתיחה לתחרות בשוק שהיה רדום למדי. אברי קציר, מנכ"ל ובעלים של רשת "בייבי סטאר", מעריך כי הדבר יביא לירידת מחירים של 40%-30%, ושהורים כבר לא יצטרכו להיכנס להוצאה גבוהה עם לידת תינוקם. "אם מיטת תינוק עולה כיום כ־1,500-700 שקלים, אחרי המהלך המיטה תעלה כ־800-500 שקלים, ואפילו 300 שקלים", אומר קציר.

לדברי קציר, הנושא שעדיין לא פתוח לתחרות הוא שוק כיסאות הבטיחות, שבו בולטים ארבעה יבואנים רשמיים שעל פיהם יישק דבר. "כיום רק יבואן רשמי יכול לייבא כיסא בטיחות, וכך אני נמצא מחוץ למשחק ובלי אפשרות לייצר תחרות שתוריד את המחירים", הוא אומר. כך, לדוגמה, כיסא בטיחות/סלקל של חברת ברייטקס נמכר תמורת 2,000-1,800 שקלים, יותר מ־500 שקלים ממחירו בעולם. "אני רוכש את הכיסא מהיבואן תמורת 1,400 שקלים ללא מע"מ, וכשאני מוכר אותו במחיר של 1,890 שקלים הרווח שלי הוא רק 14%. מנגד, כיום אני לא יכול לרכוש את המוצר בחו"ל, שזה אבסורד. זה חייב להשתנות ומשרד הכלכלה או התחבורה חייבים להביא לשינוי גם בתחום הזה, שאין בו עדיין תחרות והמחירים בשמיים", אומר קציר, שמסביר כי היבואנים נלחמים כדי לשמר את המצב.

להבדיל משוק כיסאות הבטיחות, שוק עגלות הילדים נפתח גם הוא בשנים האחרונות לתחרות. בזכות הייבוא המקביל ירדו מחירי העגלות באלפי שקלים. "אם עגלות של מוצי נמכרו ב־6,100 שקלים, היום המחיר ירד ל־4,800 שקלים ואני מוכר אותן ב־4,200 שקלים. ככל שהשוק יפתח לייבוא מקביל, כך הדבר רק יוריד את העלויות, התחרות תגדל והצרכן ייהנה מירידת מחירים דרסטית", מסכם קציר.

שופרסל סירבו להתייחס לכתבה.

מצמיד הקסם. משטח סיליקון מבית "הנסיך הקטן" של המותג "טומי טיפי", שעליו אפשר להצמיד צלחות מכל חומר וסוג. אולי סוף סוף הפעוט או הפעוטה לא יפילו את הצלחת לרצפה? המחיר: 49.90 ש'

 

 

אמברווז. אמבט ברווז בטיחותי הכולל חיישן המודד את חום המים. מיועד לבני 24-6 חודשים, אידיאלי לטיולים, מתנפח ומתקפל בקלות. המחיר: 130 ש'

אצבעון מברשת שיניים. האצבעון עשוי סיליקון ומתלבש על האצבע. עליו זיזים רכים המאפשרים ניקוי שיניים של פעוטות בקלות. המחיר: 9.90 ש', להשיג ברשת בייבי סטאר

צילומים: ישראל כהן, Shoppu, יח"צ

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...