בשנים האחרונות הרשתות החברתיות שולטות בחיינו. הן הפכו לחלק בלתי נפרד מהחדשות ומשיגרת היום־ יום שלנו. אנחנו גולשים בהן שעות ארוכות, מעלים פוסטים ותמונות ומקבלים מידע על אחרים. אז אם אנחנו כבר "מבזבזים" בהן כל כך הרבה שעות, בואו נראה מה הן יכולות לעשות עבורנו - והן יכולות, והרבה. ניתן להיעזר ברשתות החברתיות כמעט בכל נושא בחיינו, ותתפלאו - יש אפילו תמורה. איך עושים את זה?
בין אדם לחברו
מאז פתח מארק צוקרברג את פייסבוק, נחשפנו ללא מעט הצלחות שנעשו דרך השיתופים בין אדם לחברו הווירטואלי. האפשרות להגיע לאנשים רבים הביאה להקמת קבוצות כגון "פשפשוק", "נתקעתי עם", "המציאות שלי באיביי" ורבות אחרות.
"אני באופן אישי מכורה לאיביי וקונה שם הרבה", מספרת אירה פרידברג, שהקימה לפני כשנתיים את קבוצת "המציאות שלי באיביי", המונה כיום כ־80 אלף חברים. לדבריה, "שמתי לב שכצרכנים, אנחנו לא תמיד מקבלים מה שהזמנו. אם המוצר שהגיע הוא לא כמו בתמונה המוצגת באתר, אם מדובר בבגד שלא מגיע באותו הבד או שמגיע במידה לא מתאימה, גאדג'טים שלא עובדים או מוצרי חשמל שהתקע שלהם לא מתאים לישראל. הפרויקט התחיל כקבוצה קטנה עבורי ועבור חברותיי. העלינו מוצרים וכתבנו אם שווה או לא שווה לרכוש ואם התאכזבנו או לא. לאט לאט גדלנו למימדים מפתיעים".
לדברי אירה, "כעת, כשיש לנו הרבה מאוד חברים והנושא פופולרי, שמתי לב שגם נושאי הדיון התרחבו לרמה של השוואת מחירים. לדוגמה, גולשות מצאו שמלה שנמכרת בחברה ישראלית מאוד מוכרת במחיר 279 שקלים, בעוד אותה השמלה בדיוק הוזמנה במחיר של 10 דולים בלבד. בנוסף, אם מישהי בקבוצה ראתה מוצר מסוים במחיר נמוך, היא מפרסמת את זה ומתקיים דיון בנושא עם הרבה התייעצויות בין אחת לשנייה. בסופו של דבר, הקבוצה מורידה מחירים לצרכן".
לשאלה איך היא יכולה לוודא שאין לינקים ממומנים ושכל התגובות והדיונים הם אמינים, עונה אירה כי "הלינקים הם רק על מוצרים שהתנסו בהם. אני לא מאשרת לינקים מסחריים וממומנים, כי הם הופכים את כל העניין ללא אובייקטיבי. אני גם לא מרוויחה כסף על הקבוצה, וכך זה נטו הדעה האמיתית והמידע אותנטי לחלוטין".
קבוצת פייסבוק נוספת שמועילה לצרכנים היא "נתקעתי עם", שבה חברים כיום כ־97 אלף איש. לקבוצה ניתן להעלות מוצרים פרטיים שאותם אתם מעוניינים למכור וכן לרכוש מוצרים במחירים נמוכים יותר.
"הקבוצה התחילה בתור מכירת כרטיסים לאירועים, שאנשים נתקעו איתם כשפתאום לא יכלו ללכת", מספר בגאווה אורי רום, אחד ממנהלי הקבוצה, "אחר כך אנשים התחילו לפרסם מוצרים. בהתחלה מחקנו את הפוסטים הללו, כי לא רצינו שהפרויקט יהפוך לקבוצת מכירה, ואז הבנו שהפרסומים הללו עוזרים לאנשים ושינינו את החוקים. היום כל אחד יכול לפרסם בה מוצרים, כל עוד מדובר במוצרים פרטיים וחוקיים. דרך התגובות בפוסטים והדיונים שמתקיימים בקבוצה הזו אנשים מגיעים אחד לשני. לדוגמה, את הטלפון הסלולרי שלי מכרתי דרך הקבוצה".

הכל להשכיר
Rentitb הוא סטארט־אפ ישראלי, המאפשר לאנשים להרוויח ולחסוך כסף על ידי השכרת מוצרים לאנשים או שכירה של דברים הנדרשים להם - במקום לקנות. בבסיס המיזם עומד ניסיון להתמודד עם בעיה נפוצה של חוסר שימוש במוצרים הקיימים אצל כל אחד מאיתנו, וגם עם בזבוז כסף, כי הרי חלק ניכר מהמוצרים הנדרשים לנו משמשים אותנו לזמן קצר בלבד. אנשים רבים לא מעוניינים לרכוש מוצרים חדשים הדרושים להם באופן זמני או חד־פעמי, גם בגלל עלותם וגם בשל ההבנה שלא הגיוני לשלם מחיר מלא על דבר שהשימוש בו נדיר, למשל מקדחה, עגלת תינוק או שמלת כלה, שאינם בשימוש תדיר בחיי היום־יום וניתן לשכור אותם.
"רצינו לייצר מנגנון שיצמצם את חוסר היעילות במישור הכלכלי ובמישור החברתי, כך שלכל אדם תהיה גישה לכל דבר", מסביר מנכ"ל Rentitb אדיר טרבלסי, "העובדה שהמחיר אצלנו אינו מחיר מלא מאפשרת לאדם להשתמש במשהו שלא תיכנן לרכוש או לא יכול היה לעמוד במחירו המלא. מה למשל? אפילו השכרת יאכטה".
לדברי טרבלסי, "המערכת שלנו היא שוק חופשי, אין פיקוח על מחירים, אבל המחירים צריכים להיות אטרקטיביים. קיימת מערכת דירוג וביקורות, ומי שמפרסם מחיר גבוה מדי פשוט לא שוכרים ממנו. אנשים מגיבים למחירים סבירים. בנוסף, אנחנו שולחים מייל לאנשים שהמחירים שלהם לא אטרקטיביים וישנה ביקורת מתמדת - בתום ההשכרה השוכר נותן ביקורת על טיב המוצר, על הבעלים ועל היחס שקיבל. לאנשים חשוב להיראות טוב".
לשאלות כמו איך אפשר לוודא שכל המוצרים תקינים ושלא "עוקצים אותנו", או איך עובר הכסף למשכיר, עונה טרבלסי כי "כל אדם שנרשם לאתר ורוצה לשכור או להשכיר מספק מידע כמו פרטי האשראי ומספר הנייד, ורבים מוכנים לאמת פרטים כמו תעודת זהות. השוכר רואה כמובן גם את הביקורות מההשכרות קודמות. בנוגע לכסף, הוא עובר בתיווך האתר. השוכר מבקש לשכור מוצר מסוים, האתר מאשר ואז הכסף עובר בנאמנות. האתר לא משלם לבעלים עד שהמוצר חוזר, וכך אפשר לוודא שהמוצר שמקבלים תקין. 24 שעות מהרגע שההזמנה מסתיימת, המוצר חוזר לבעליו ומוודאים שאין תלונות, והכסף עובר".
כדי למנוע תלונות שווא של ספקים על החזרת מוצרים פגומים, יש אפשרות לצלם את המוצר דרך האפליקציה וכך ניתן להשוות בין המוצר לפני השימוש ואחריו. ומה לגבי מוצרים גדולים יותר, כמו דירות או מתחמים? על כך אומר טרבלסי כי "ראינו שאנשים מפרסמים דירות, משרדים, סטודיו לצילום, אולפני הקלטות או חללים לאירועים, ובעקבות כך השקנו קטגוריות של נדל"ן. זה עוזר לאנשים שצריכים חלל או משרד לתקופות מסוימות ולא מעוניינים לשכור לתקופה ארוכה".
מבחן המבצעים
אחד פלוס אחד, מחיר מציאה, קנו אחד וקבלו את השני בחצי מחיר... אנחנו נתקלים במבצעים מסוג זה לא מעט, והאמת? גם מרגישים די טוב כאשר אנחנו רוכשים מוצר במבצע. השאלה היא, האם המבצע תמיד משתלם לנו? לשם כך קיימת אפליקציית דיל קראש, שמטרתה שיתוף ודירוג מבצעים. האפליקציה מספקת למשתמשים פלטפורמה להעלאת מבצעים שנראים להם אטרקטיביים ומעמידים אותם למבחן הדירוג של משתמשים אחרים. דירוג המבצעים מתבצע באמצעות הסימון "ממליץ" או "לא ממליץ", על ידי החלקת האצבע ימינה או שמאלה על המסך.
איך זה עובד? לאחר שנכנסים לאפליקציה אפשר להתחיל לדרג מבצעים. לגבי כל מבצע ניתן לראות את הדירוג הממוצע שלו בקרב כלל המשתמשים, וכך לקבל תמונה רחבה לגבי האטרקטיביות שלו וכמובן עד מתי הוא תקף. כמו כן, ניתן להעלות מבצעים חדשים ולהתעדכן במבצעים חדשים שהעלו המשתמשים האחרים.
אם אין לכם סבלנות לקרוא על כל המבצעים הקיימים, תוכלו לחפש לפי סינון של דילים חדשים, של מבצעים הנמצאים בסביבתכם או של מבצעים שעלו ביום האחרון.
בדיקה שקיימנו בשבוע שעבר הציגה מגוון מבצעים משתלמים שהעלו הגולשים, בהם קנקן תה בקופיקס ב־5 שקלים, מגנט לסלולארי לרכב ב־4 דולרים באתר ebay, ושלל תחפושות לפורים לילדים, גם באותו אתר, בפחות מ־22 שקלים.
פיית החניה
לא פעם יצא לי ולחבריי לוותר על בילוי בבית של חבר, רק מפני שאזור מגוריו בעייתי מבחינת החניה. חלק ספגו דו"ח חניה, אחרים לא מצאו חניון או שזה הקרוב היה מלא. בייחוד לשם כך זה קיימת אפליקציה בשם "פולי פיית החניה", שפותחה על ידי חברת ספארק וזמינה כעת בת"א ובירושלים, אך עתידה להתרחב לערים נוספות.
עם הפעלת היישום והקלדת יעד הנסיעה מאתרת האפליקציה את כל אפשרויות החניה ומסמנת לנהג מסלול ניווט. כקילומטר לפני היעד, האפליקציה מובילה את הנהג לרחובות סמוכים שבהם קיים הסיכוי הגבוה ביותר למצוא חניה. בכל שלב ניתן לראות כמה קרובה החניה ליעד שנבחר.
לאחר מציאת החניה, אם מדובר במדרכה הצבועה כחול־לבן, מאפשרת"פולי" מעבר מהיר לאפליקציות תשלום בסלולר. לאחר מכן היא מציעה מסלול לניווט רגלי ליעד ובחזרה. אם לא נמצאה חניה ברחוב, יש אופציית מסלול ניווט לחניון המציגה את התעריף, את ההנחות, וכשניתן - גם את מספר המקומות הזמינים. כך תוכלו לדעת כמה יעלה לכם החניון ואם שווה לכם להמשיך לחניון אחר.
לאחרונה השיקה האפליקציה את "נעים להזמין", שירות המאפשר לשלוח לחברים ולמוזמנים קישור חכם שימצא עבורם חניה קרובה לכל כתובת בעיר. איך זה עובד? המזמין שולח לחברים באמצעות האפליקציה הודעה ובה כתובת המפגש, השעה וקישור הפותח את האפליקציה, וזו מציגה מייד מסלול לכתובת שנבחרה וכן הוראות ניווט ליעד דרך רחובות שבהם ניתן למצוא - תוך עשר דקות או פחות - חניה ברחוב או חניונים קרובים וזולים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו