אחת הגיבורות ב-Fallout 4. הבגדים משפיעים על הכישורים

נופל וקם: חידה ושמה Fallout 4

ל-Fallout 4 היה את הפוטנציאל להפוך לאחד המשחקים הטובים ביותר שיצאו בשנים האחרונות • אבל אז הגיע הבאג המביך ביותר שנתקלנו בו אי פעם • אז איך זה שלמרות הכל התאהבנו?

נפתח באנקדוטה משעשעת: כאשר Fallout 4  יצא לשוק ב-10 בנובמבר, אתר הפורנו המוביל בעולם, Pornhub, דיווח על ירידה דרמטית בשיעור הגלישה באתר. זה יכול ללמד אותנו שני דברים: שהרבה גיימרים אוהבים פורנו, אבל שהאהבה למשחק חזקה יותר מהתשוקה הכחולה.

 

ואכן, יציאת המשחק לוותה בהיסטריה רבתי. בתוך 24 שעות נמכרו יותר מ-13 מיליון עותקים ורשמו הכנסה של 750 מיליון דולרים. הביקורות באתרי הגיימינג היללו ונתנו למשחק ציון ממוצע מרשים למדי של 8.7 מתוך 10. אז למה, אחרי כל הנתונים האלו, אתם מקבלים את התחושה שיש "אבל" אחד גדול בדרך? כי אכן יש כזה. בואו נצא לדרך ונסביר בהמשך.

 

אתם בוחרים אם תהיו גבר או אישה

אחי, איפה התינוק שלי?

Fallout 4 הוא משחק תפקידים בסגנון עולם פתוח, שבו השחקן יכול לשוטט היכן שמתחשק לו במרחב העולם העצום. זהו המשחק החמישי בסדרת Fallout, אחרי המשחק  Fallout: New Vegasשיצא ב-2010. במשך חמש שנים שקדה המפתחת Bethesda על Fallout 4, וזהו האחד המשחקים המושקעים ביותר שיצאו בשנים האחרונות.

 

העלילה של המשחק מתרחשת בשנת 2077. העולם חווה שואה גרעינית והדמות המרכזית במשחק (גבר או אישה על פי בחירתכם), נכנסת יחד עם בן זוגה ותינוקם למקלט גרעיני תת קרקעי, ושם היא עוברת הקפאה של 210 שנה. כשההקפאה מסתיימת, המחזה הראשון שהדמות רואה הוא רצח של בן זוגה וחטיפה של התינוק. העלילה המרכזית עוסקת בניסיונותיה של הדמות המרכזית למצוא את בנה ולנקום ברוצחים.

 

אלא שבדרך הדמות מגלה שהעולם כמעט הושמד לחלוטין ומה שנשאר זה בעיקר חורבות וניצולים שמנסים להרוג זה את זה. הקרינה נמצאת בכל פריט מזון והביאה להיווצרות שלל יצורים מסוכנים, כך שעם הבריחה מהמקלט המטרה הראשונית היא אחת: לשרוד.

 

סצנת הפתיחה של Fallout 4. מסע נקמה אחרי חוטפי התינוק

לבד על הגג

כפי שציינו, מדובר בעולם פתוח. המשמעות היא שכמעט אין גבולות למקומות שאפשר להגיע אליהם, מה שאומר שמאוד קל ללכת לאיבוד, תרתי משמע. התחושה הזו מלווה למשך חלקים מאוד גדולים במשחק: לצד העולם הענקי, המשחק כמעט ולא מעניק הדרכה, דבר שמקשה מאוד על שחקנים שלא שיחקו בעבר במשחקי הסדרה.

 

כך, למשל, כבר בתחילת המשחק הדמות יוצאת לראשונה מהמקלט אל אוויר העולם, וזהו, You're on your own. אין משימה ראשונית שיש להשלים, אין טוטוריאל. תתחילו לצעוד והמשימה כבר תבוא אליכם. הסגנון הזה מאוד ריאליסטי ונותן תחושת זרימה מאוד טובה למשחק. בניגוד למשחקי עולם פתוח אחרים, שבהם השחקן יודע לאן עליו ללכת כדי להתחיל משימה מסוימת, ב-Fallout 4 אתם ממש נכנסים לתוך המשימה ברגע שהגעתם לאזור מסוים.

 

אלא שיש מקומות שבהם ההדרכה דרושה אך לא קיימת. למשל, באחת המשימות הראשונות אתם נדרשים להקים התיישבות מסוימת, כלומר לבנות מבנה, לשים בו מיטות להתחיל לזרוע זרעים שיניבו ירקות ופירות למאכל ועוד מטלות נוספות. כאן קצת הלכנו לאיבוד והתחילה לחלחל ההבנה שהפכה את המשחק למעט פחות מהנה: ביותר מדי מקרים מצאנו את עצמנו נעזרים בגוגל וביוטיוב כדי לקבל עוד מידע על מה שנדרש לעשות, ואיך לעשות. כאן המינימליזם של המשחק קצת פוגע בזרימה שאותה ניסו המפתחים להשיג, כי קשה ליהנות מהמשחק אם לא עורכים תחקיר קטן לפני ונעזרים בסרטונים תוך כדי.

 

בונים בניינים. תיאלצו להסתדר עם הדרכה מינימלית וחסרה

מחדל חסר תקדים

אז בלענו את הגלולה המרה ולמדנו ליהנות גם מתהליך ההיכרות. אלא שלאט לאט נחשפנו לצד נוסף והרבה פחות מהנה במשחק: ריבוי הבאגים והתקלות. זה התחיל בדברים קטנים (אך מרגיזים) כמו חוסר סינכרון בין הכתוביות לבין הטקסט שנאמר על ידי הדמויות בדיאלוגים, והמשיך בבאגים מגוחכים שבהם הדמות הראשית מלווה בדמות נוספת, אך אותו מלווה נעלם לפרקים ופתאום מופיע משום מקום.

 

דבר נוסף שאינו באג אך מעיד על חוסר השקעה הוא בהיעדר ההבעה על פני הדמויות בדיאלוגים. כך, למשל, כשהדמות הראשית (אנחנו בחרנו באישה) מתייפחת על חטיפת בנה – הפנים שלה נראים חתומים לגמרי, כאילו שהיא עברה הזרקת בוטוקס. השקעתם בעולם שלם, לא תשקיעו בהבעת פנים?

 

אבל הבאגים האלו היו רק המנות הראשונות. המנה העיקרית היתה ממש לא טעימה ולא מחמיאה למשחק מרשים כמו Fallout 4. בהגיענו לאזור החשוב ביותר במשחק, Diamond City, קרה דבר שבהתחלה היה נראה לנו טבעי לגמרי: כולם התחילו לירות עלינו. השומרים, התושבים, דמויות אימתניות שנקראות Super Mutants, היינו היעד מספר 1. מכיוון שחיפוש קצר בגוגל העלה שדיאמונד סיטי היא העיר החשובה ביותר במשחק, והיא מאובטחת ושמורה היטב, שום דבר לא נראה לנו חשוד.

 

"דיאמונד סיטי". ההגעה ללב המשחק לוותה במגה-באג מביך

 

התכוננו לקרבות יריות עקובות מדם, אבל בכל פעם מחדש הובסנו. זה היה קשה מדי. הורדנו את רמת הקושי לנמוכה ביותר, אבל זה לא עזר, הובסנו שוב ושוב. דבר מוזר קרה כאשר דמות בשם פייפר (שבהמשך התגלתה כבת ברית חשובה) שאותה הצלחנו להרוג, פשוט התעוררה לתחייה והמשיכה לירות. איך אומרים? פה חשדנו.

 

שוב הלכנו ליועץ לענייני פולאאוט, גוגל. ואז התבררו מימדי הקטסטרופה המביכה: כל הירי הזה, כל המתקפה משולחת הרסן הזאת שנתקלנו בה – זה לא היה אמור לקרות. זה לא אלא באג אחד ענק, מביך ושערורייתי. גוגל גם גילה לנו שאנחנו ממש לא היחידים שנתקלנו בבאג הזה, וסיפר לנו מה הדרך להתגבר עליו (ללכת "הביתה", "לישון" למשך 48 שעות ולחזור).

 

גם אחרי כמה שעות משחק לא הצלחנו להתאושש מגודל הפאדיחה: אם לא היינו נעזרים במידע חיצוני, אז באג אחד ענק היה מונע מאיתנו להתקדם בעלילה. באגים זה דברים שיכולים לקרות במשחקים, אבל רשלנות כזאת – לא יכול להיות שתקרה, בטח שלא במשחק שהושקעו בו עשרות מיליוני דולרים. שיחקתי בעשרות משחקים בחיי – ובתקלה כזו מעולם לא נתקלתי. זה מחדל חסר תקדים של מפתחי המשחק.

 

שיא האקשן. תוכלו לבחור בין גוף ראשון לגוף שלישי

למרות הכל, התאהבנו

אז אחרי 325 מילות קטילה, זה הזמן התייחס גם לדברים הטובים ב-Fallout 4 ויש הרבה כאלה. העולם של פולאאוט הוא כזה שאי אפשר שלא להתאהב בו. הוא מסתורי, מסקרן, ועמוס באקשן. בשיטוט במרחבים העצומים לעולם לא תוכלו לדעת מאיפה תבוא הסכנה הבאה, בין אם זה חבורת פורעי חוק שכרגע נכנסתם בטעות לשטחה, או יצורים מסוכנים שנולדו מהקרינה שאחרי האסון.

 

אנחנו התאהבנו בעיקר בעיצוב המשחק. אמנם מדובר במשחק עתידני, אבל העיצוב כולו הוא ווינטג'י ומעניק תחושה רטרו-עתידנית מאוד מיוחדת. אהבנו מאוד את העובדה שיש משמעות גם לבגדים שהגיבור לובש: לוק מסוים יכול לתת לדמות יותר כריזמה, שבעזרתה היא יכולה להתמקח עם סוחרים, למשל, ומראה אחר מעניק יכולות ייחודיות בשדה הקרב.

 

העולם של Fallout 4. עיצוב רטרו-עתידני יפהפה

 

היכולת לפתח את הדמות היא אינסופית. תוכלו לבחור אם לדמות שלכם יהיו יכולות פיזיות עילאיות או לחילופין רמת אינטיליגנציה גבוהה. אפשר גם וגם. הכישורים שתשיגו ככל שהמשחק יתקדם יעצבו את הדמות בדרך שבחרתם והחוכמה היא לדעת לנצל את הכישורים הללו. אהבנו גם את היכולת לבצע קאסטומיזציה מלאה כמעט לכל כלי נשק.

 

בגלל שמדובר בעולם מלא בקרינה, כל מזון או משקה שתמצאו יעניק לכם מצד אחד נקודות בריאות (HP) אבל יביא גם נקודות קרינה, שמפחיתות את סך ה-HP. אבל אל דאגה: כבר בתחילת המשחק תמצאו עמדה מיוחדת לבישול, שבה תוכלו לרקוח תבשילים מיוחדים ונטולי קרינה. ממש מאסטר שף.

 

יתרון נוסף ומשמעותי נוסף הוא היכולת לשנות את מצב המצלמה מגוף ראשון לגוף שלישי. בזמן קרבות ייתכן שתעדיפו את זווית הגוף הראשון, אבל את הדיאלוגים ואת השיטוט ברחבי העולם תוכלו לעשות בגוף שלישי שנותן זווית "פתוחה" יותר ומעניק הזדמנות טובה להתרשם מהגרפיקה הלא פחות ממהממת של המשחק.

 

בסיכומו של דבר, למרות הבאגים המביכים, למרות תחושת ההליכה לאיבוד שבתחילת המשחק, ולמרות שהעלילה המרכזית לא הכי מרתקת בעולם, העולם של Fallout 4 הוא עולם מרתק שרק תרצו לגלות ממנו עוד ועוד. זה לא משחק קז'ואלי רגיל, והוא ידרוש מכם זמן רב וראש פתוח לסגנון משחק קצת אחר. מומלץ לגיימרים "כבדים" ולאוהבי ז'אנר העולם הפתוח, קצת פחות למי שמחפש רומן זמני.

 

עולם פתוח עצום שאי אפשר להפסיק לשוטט בו

על קצה הג'ויסטיק

פלוסים:

עולם פתוח ענק ומרתק

עיצוב ממגנט וייחודי

משימות מהנות מאוד

זרימת משחק מרשימה וריאליסטית

 

מינוסים:

הדרכה מינימליסטית עד כדי לא קיימת

קשה מאוד להתקדם בלי הסתייעות באינטרנט

ריבוי באגים ותקלות, כולל מגה-באג מביך במיוחד

 

כמה: 279 ש' ל-PC, 349 ש' לפלייסטיישן 4 / אקסבוקס וואן

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...