חשבון לא פשוט: לידי "ישראל היום" הגיעו תלונות של צרכנים רבים, שאינם מקבלים בזמן את חשבון החשמל הדו־חודשי שלהם. לעומת זאת, לתיבת הדואר שלהם כן מגיעה התראה לפני ניתוק, שכוללת דרישה לריבית והצמדה, ותשלום עמלה של 13 שקלים.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
ידוע לכל כי מדי חודשיים שולחת חברת החשמל חשבונית לתשלום. עבור רבים שאינם אוחזים בהוראת קבע, קבלת החשבון היא שלב חיוני והכרחי בדרך לתשלום בזמן ולאי צבירת חובות וריביות. חברת החשמל שוכרת את שירותיה של חברת "א.ד. הפצות ועיטוף", שזכתה במכרז להפצת החשבוניות ללקוחות לפני חצי שנה, ואחראית על דיוור כ־75 אחוזים מהן. לעומת זאת, ההתראות האדומות המאיימות בניתוק מגיעות עדיין לבתי הלקוחות במרבית אזורי הארץ באמצעות חברת דואר ישראל.
"אני תמיד משלם את החשבונות שאני מקבל בדואר באותו היום שאני מקבל אותם", מספר ל"ישראל היום" ש' (השם שמור במערכת), "כשפתחתי את המעטפה האחרונה הבנתי שזה לא חשבון. למרות שלא קיבלתי כלל חשבון, מאיימים לנתק אותי ולחייב אותי בריבית והצמדה. בעוד כמה ימים אני אמור לצאת לחופשה. ייתכן שהיו מנתקים לי את החשמל על לא עוול בכפי בגלל שהם לא עושים את העבודה שלהם כמו שצריך".
לפי אמות המידה של רשות החשמל, על חשבון החשמל להגיע ללקוח בתוך 72 שעות ממועד הפקתו, אלא אם כן הוכח אחרת. לעמדת המועצה הישראלית לצרכנות, במקרה שבו התקבלו תלונות רבות על עיכוב במועד קבלת דרישת התשלום, הנטל להוכיח כי החברה פעלה בהתאם לאמות המידה מוטל על החברה.
"הקנס - בלתי חוקי"
"כאשר חברה אינה שולחת לציבור הצרכנים את דרישות התשלום במועד, היא גורמת להם לשלם באיחור בעל כורחם", מסבירים במועצה הישראלית לצרכנות. "במקרה כזה, דרישת תשלום קנסות בגין אי תשלום במועד, או משלוח התראת ניתוק - בלתי חוקיים בעליל", מוסיפים.
"עולה חשש כי יש צרכנים שמקבלים את דרישות התשלום באיחור ונדרשים לשלם קנסות בלית ברירה, והציבור אינו מודע לזכויותיו לדרוש החזר ריבית והוצאות נוספות", מסבירים, "על חברת החשמל להפעיל מנגנוני בקרה ופיקוח ולוודא שדרישות התשלום נשלחות לצרכנים במועד, ואם מתגלה תקלה שהביאה למשלוח דרישת התשלום באיחור, על חברת החשמל לאפשר לצרכנים לשלם את החוב בתוך זמן סביר מבלי לשלם קנסות", לשון תגובת המועצה.
יצוין כי במהלך חודש אפריל השנה חברת החשמל פירסמה הודעות בעיתונים על איחור במשלוח חשבונות הצריכה לצרכנים ובישרה כי במקרה של איחור בקבלת החשבון - על הצרכנים להתקשר למוקד 103 כדי לדרוש החזר עבור ריבית פיגורים, ככל ששולמה. בעקבות התלונות הרבות שהתקבלו, רשות החשמל, הגוף המפקח על חברת החשמל, שקלה להשית קנס על חברת החשמל בגין כל יום איחור בקבלת חשבון החשמל.
במשרד התקשורת אישרו כי קיבלו לאחרונה מספר תלונות בנושא, כולל מחברת החשמל. "החברה טענה כי הבעיה נובעת בחלקה בשל ליקויים במספרי המיקודים שהועברו על ידי חברת דואר ישראל לחברת א.ד. הפצות. משרדנו פתח בבירור הנושא עם שתי החברות", לשון הודעת משרד התקשורת.
"תלונות שווא"
פניית "ישראל היום" למוקד חברת החשמל העלתה שהמוקדנים נתקלים בבעיה יום־יום, ומכירים את התופעה מהפניות שהם מקבלים מהלקוחות. ואכן - בחברת החשמל מודים כי קיימת בעיה בהגעת חשבונות חשמל במועד בכמה אזורים ברחבי הארץ. לדברי החברה, העניין נבדק ומטופל בדרגים הגבוהים בחברה ומול חברת א.ד. הפצות ועיטוף. "החברה מתנצלת על אי הנוחות הנגרמת ללקוחות, ולא תגבה ריבית פיגורים במקרים של אי הגעת חשבון במועד. במקביל החברה מעודדת מעבר לחשבונית באי־מייל ולתשלום בהוראת קבע, המייתרים את המשלוח ואי הנוחות הכרוכה בתשלום".
מחברת א.ד. הפצות ועיטוף נמסר כי החברה "מקפידה על סטנדרט שירות גבוה במיוחד, ומשתמשת בטכנולוגיות המתקדמות ביותר כדי להבטיח את חלוקת חשבונות החשמל בכיסוי מושלם ועל פי מדדי האיכות הגבוהים ביותר. החברה מפיצה מדי חודש מיליוני מכתבים, לשביעות הרצון המלאה של לקוחותיה. התלונה האחת והיחידה שהגיעה למערכת 'ישראל היום' לא הועברה אלינו על ידי המתלונן. עם זאת, מבדיקה יסודית שערכנו בכתובת המדוברת ובבניינים סמוכים, נמצא כי לא היתה שום בעיה בחלוקת הדואר".
עוד כותבת החברה בתגובתה כי היא "אינה היחידה אשר מחלקת את חשבונות החשמל, ועד כה לא התגלו תקלות אזוריות במוקדי החלוקה של חברת א.ד. הפצות. בנוסף נציין כי מאז זכינו במכרז חברת החשמל, מהגדולים במשק, אנו עדים לתופעה של תלונות שווא כלפי החברה, ויש לנו יסוד סביר להניח כי גם התלונה המדוברת היא חלק מתופעה פסולה זו".
תגובה נוספת, של דואר ישראל, מכחישה את הטענה העולה מתגובת משרד התקשורת. "אין כל בעיה ברשימת המיקודים", מציינים בדואר, ומדגישים כי חברות רבות משתמשות ברשימות המיקודים, הזמינות גם באתר החברה.
כל שנותר הוא לעקוב אחרי מועד קבלת החשבון, לדרוש ביטול ריביות והצמדות במידה שהחשבון לא הגיע, ולשקול לוותר על השימוש בתיבה שבפתח הבית לטובת הדואר האלקטרוני.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו