השביתה הפראית של עובדי הנמלים תוך רמיסת שלטון החוק, שנסתיימה ברגע האחרון לפני החרפת העימות לשיאו, היא ההוכחה הנחרצת, שישראל כץ הוביל מהלך אסטרטגי נכון בהוסיפו שני מעגנים לאורך חוף הים.
אתמול גם נהג השר כץ באורח נאות בהזמינו את שר האוצר בדימוס יאיר לפיד לטקס חתימת ההסכמים עם החברות מסין ומהולנד, שבונות את שני הנמלים הפרטיים. הוא היה תומך חשוב.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
התועלת משולשת: בעידן של חרם גובר והולך על ישראל נמצאו שני גורמי־ענק בינלאומיים המשקיעים בנמלים הפרטיים מכספם, וזה אות לחברות בינלאומיות נוספות לבדוק את סיכוייהן בישראל; בחמש שנות בניית הנמלים הן יזרימו בעורקי המשק הלאומי 10 מיליארד דולרים, חגיגה כספית לחיפה ולאשדוד; וישראל תיהפך לעוגן בתנועת הסחורות בין אירופה לבין אסיה ובחזרה, לרבות שיגור תוצרת כחול־לבן. מה עוד נחוץ בימים שבהם המדינות היותר ידידותיות נותנות יד לענישת ישראל בגלל הבנייה ביהודה ובשומרון?

החתימה על כתב ההסמכה, בהשתתפות השר כץ ושר האוצר לשעבר לפיד // צילום: יוסי זליגר
הנמלים הפרטיים הם נכס אסטרטגי ראשון במעלה לישראל, והשובתים חמומי המוח יבינו זאת כאשר יתכנסו לפסים של מאבק ראוי על זכויותיהם, ויש כאלה. הם יגלו כי נכנסו למעגל החיובי של ההתחרות הרצויה. חיפה מול חיפה־פרטי, אשדוד מול אשדוד־פרטי, כולם מול כולם, וכולם ייצאו נשכרים.
הכתבה הכי נקראת היום באתר: מה עשתה מלצרית שנמאס לה מההטרדות? צפו
אפשר להבין לחרדת העובדים, שהם אנשים קשי יום. מגיעים להם ביטחון סוציאלי הוגן וסיכוי ממשי להגדיל את הכנסתם. גם זו צריכה להיות התוצאה של שבירת המונופול מהסוג שהיה עד לאחרונה בידיו של אלון חסן. אם מבקש כץ להוכיח את תום ליבו, ראוי שיכנס קבוצה קבועה של עד עשרה מומחים בתחומי הכלכלה והסוציולוגיה והפסיכולוגיה ללוות בדיונים גלויי לב את בניית הנמלים הפרטיים בבירור מצוקותיהם של עובדי הנמלים הקיימים. אפילו לא יקבל את דעתם - יידע, לפחות, כי התמודד איתן בגילוי לב.
בעיניי, החל אתמול כץ בסגירת מעגל. לפני יובל שנים הבאתי למנהל רשות הנמלים רא"ל (מיל') חיים לסקוב דו"ח סודי על השחיתות השלטת בנמל חיפה בפעילותה של חברה־בת הקשורה בסולל בונה, ההסתדרות של מפלגת השלטון. לא הבנתי, אבל הוא קפץ במקומו ואמר כי עם הדו"ח הזה יצליח סוף סוף לטהר את הנמל מן השחיתות. הכל אמרו כי אין סיכוי, אבל עשינו "קמפיין" עד שלסקוב ניצח. צריך עוד ניצחון.
• • •
שבתו, ביזו - וחזרו לעבוד
אתמול בבוקר ציפצפו עובדי הנמלים על החלטת בית הדין - ולא התייצבו למשמרת • בערב, רגע לפני הדיון על צווי ריתוק, התרצו • השר כץ: "לא ניכנע לשביתות" • היסטוריה: נחתם החוזה להקמת נמלים חדשים
רגע לפני שהשביתה הפראית מגיעה לצווי ריתוק וצווי מעצר של עובדים שביזו את בית הדין לעבודה, הסכימו עובדים בנמלי אשדוד וחיפה לשוב לעבודה מלאה.
הסכמת העובדים הגיעה זמן קצר לפני שהחל דיון מיוחד בגין ביזיון בתי הדין לענייני עבודה. ההסתדרות שבעצמה קראה לעובדים להפסיק מייד את השביתה ולכבד החלטת בתי הדין מאתמול בבוקר, מיהרה להוציא הודעה בזו הלשון: "בעקבות התערבות של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ולאחר שקיים פגישה עם ועדי העובדים של נמלי ישראל, נעתרו הוועדים לבקשתו והם חוזרים לעבודה באופן מלא כבר בחמישי בלילה (הלילה החולף). ההסתדרות תמשיך ותתמוך במאבקם הצודק של עובדי הנמלים הזכאים לשמירת זכויותיהם וביטחונם התעסוקתי".
גם שר התחבורה ישראל כץ מיהר להוציא הודעה משלו ואמר: "לא ניכנע גם בעתיד לשביתות והרפורמה בנמלים תימשך במלוא הקצב עד השלמתה. העובדים לא קיבלו כל הבטחות בתמורה לסיום השביתה והמו"מ ימשך כסדרו".
בשתי ההודעות האלה באה על סיומה יממה של שביתה מפתיעה שבה פתחו עובדי שני הנמלים שלשום ב־18:00. השביתה פרצה לאור טענות של העובדים כי המדינה אינה מקדמת את המשא ומתן עימם על שיפור תנאיהם במקביל לקידום הקמת נמלי הים החדשים. העובדים טענו כי הנמלים החדשים יזכו בין השאר לתשתיות משופרות - דבר שלא יאפשר לנמלי הים הישנים להתחרות בהם ויפגע למעשה בעובדי הנמלים הוותיקים שחוששים לפרנסתם.
בשעות הבוקר אתמול הורו בתי הדין האזוריים לעבודה בחיפה ובבאר שבע לעובדי הנמלים לשוב לאלתר לעבודה, אך אלה סירבו וגם ניתקו קשר. בשיא השביתה עמדו מול חיפה 12 ספינות שחיכו לפריקה ומול נמל אשדוד מספר כפול מכך.
סירוב העובדים הכעיס את שר התחבורה. בטקס חתימת ההסכמים עם החברות שיפעילו את נמלי הים החדשים (ראו בהמשך) אמר כץ: "העובדים עשו הפעם טעות משמעותית. ההנחה היתה שמעבר לפוליטיקה כולנו עובדים עבור אזרחי המדינה ומי שלא מבין את זה, מושלך מעבר לשוברי הגלים - סמלית ומעשית. לא ייתכן שהרצון שלהם להשבית את השאלטר יגרום להם להשבית את העבודה". גם שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, שהיה שותף בהחלטה על הקמת נמלי הים החדשים, תקף את הוועדים. "עובדי נמלי אשדוד וחיפה פתחו בשביתת פתע הכי פחות מפתיעה שיש. רגע לפני החתימה. זאת לא פעם ראשונה שבה מוכנים ועדי העובדים להשבית את המדינה, לגרור את המשק כולו להפסדים אדירים, רק כדי לשמור על מעמדם כמונופול. הם צריכים לדעת שבנושא הזה אין אופוזיציה וקואליציה".
הנמלים החדשים בדרך
לאחר שהעובדים לא שבו לעבודה למרות פסיקת בתי הדין, הודיע כץ כי הוא מבקש דיון על ביזיון בתי הדין וכן פועל להוצאת צווי ריתוק. אלא ששעתיים לפני הדיון הודיעו העובדים על חזרתם לעבודה.
סביב אירועי השביתה הפראית כמעט נשכח טקס החתימה על כתב ההסמכה לחברות הבינלאומיות שיקימו את הנמלים הפרטיים. הזכייניות שנבחרו במכרז הן חברת SIPG הסינית, שתפעיל את נמל המפרץ בחיפה, וחברת TIL ההולנדית, שתפעיל את נמל הדרום באשדוד. שני הנמלים צפויים להיפתח בשנים 2021-2020.
"אנחנו רוצים לחזור ולהיות מרכז גיאוגרפי עם פוטנציאל לתובלה ימית בינלאומית", אמר בטקס השר כץ, "דווקא המעצמות הימיות הבינ"ל, הולנד וסין, הגיעו לכאן וזכו באפשרות ובזיכיון להפעיל את הנמלים החדשים. בזאת, גם הוכחנו שהפוטנציאל של ישראל הוא כמרכז עולמי של יבשות וגם הגופים שהכי מבינים בנושא הגיעו לכאן וזה מראה שלהצלחה יש פוטנציאל מאוד גבוה. אני מאוד מעריך את העובדה שהשר לשעבר לפיד הבין את החזון והצטרף עם גיבוי רה"מ לחזון של שני נמלים. זה לא מובן מאליו". ואילו יאיר לפיד אמר: "ישראל כץ לא היה אמור להזמין אותי להשתתף בטקס הזה. אני כבר לא בממשלה, אנחנו לא מאותה מפלגה, העובדה שאני פה היא מעשה נדיר של אדיבות וידידות, בעולם פוליטי שאינו אדיב ואינו ידידותי, ואני מסיר את כובעי בפני ישראל על המחווה הזו".
בהכנת הידיעה השתתפו שלומי דיאז, חזי שטרנליכט, זאב קליין ודניאל סיריוטילא עומדים בהחזרי ההלוואות? המפקח על הבנקים מנסה לעזור
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו