הנפילה של מחיר הנפט בעולם לא התגלגלה במלואה אל הכיס של הציבור. יותר נכון להגיד שהיא התגלגלה באופן חלקי מאוד.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
הסיבה הפשוטה שהסבירו אמש במשק האנרגיה בהקשר הזה היא: מסים. חלק גדול ממחיר הדלק בארץ נובע ממסים שהציבור משלם. גם מע"מ וגם מס בלו.
הכתבה הכי נקראת באתר ישראל היום: חדשות טובות לנהגים! מחיר הדלק בשפל
הנוסחה של קביעת מחיר ליטר בנזין בתחנות הדלק כוללת גם תשלום של אחוז רווח קבוע לתחנות.
ביחד כל הסיפור הזה, היינו המע"מ והבלו, מהווים כ־4.11 שקלים מתוך ה־6.9 שקל שאנו נשלם לליטר בנזין. זה כ־60% ממחיר הדלק. ולכך צריך להוסיף עוד 63 אגורות מירווח שיווק.
ובקיצור, שערו של הדולר שזינק בשיעור חד של 3.59% בחודש נובמבר והמסים שמהווים נתח נכבד ממחיר הדלק, כולם יחד שחקו את הירידה במחיר הנפט הגולמי.
התוצאה שהתקבלה לבסוף מעצבנת וכואבת: הנפט קרס בכ־18% בנובמבר, אך הירידה שמגולמת בכיס של הצרכן היא 2.1% בלבד.
הציבור כבר היה "בסרט הזה", והתשובה שניתנה בזמנו היא שהפחתה חדה בשיעורי המסים על הדלקים אולי עוזרת מיידית ליוקר המחיה, אבל היא תורמת לזיהום האוויר והיא תוביל להעלאת מסים במקומות אחרים.
כך או כך, הדבר הטוב ביותר שכלכלת ישראל יכולה לייחל לו מגיע מכיוון הגז הטבעי.
זאת כיוון שככל שנקדים ונשלב את שימוש הגז הטבעי בתחבורה הפרטית והציבורית, כך ניתן יהיה להפחית את מחירי הדלקים בצורה משמעותית וגם נהיה פחות חשופים לתנודתיות המחיר שלהם למשך עשורים קדימה.
הנחמה המעטה שנותרה היא שמחיר הדלק עבורנו הגיע לשפל בן ארבע שנים. 6.9 שקל לליטר בנזין. זה לא הרבה כמו שקורה בעולם, אבל זה גם משהו.
• • •
עושים רברס: 6.90 ש' לליטר
מאמש בחצות אפשר לתדלק במחירים של 2010: לראשונה זה ארבע שנים (מאז דצמבר 2010) מחיר הדלק בישראל ירד אמש בחצות אל מתחת ל־7 שקלים.
מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן הוזל ב־15 אגורות, והוא עומד כעת על 6.90 שקלים בלבד בשירות עצמי, ירידה של 2.13%. מדובר בחיסכון של שישה שקלים בתדלוק מיכל מלא של 40 ליטר.
המחיר בתדלוק בשירות מלא יחד עם עמלת תדלוק של 19 אגורות לליטר עומד על 7.09 שקלים. באילת, שבה לא משלמים מע"מ, מחיר ליטר בנזין בשירות עצמי עומד על 5.85 שקלים ובשירות מלא עם עמלת תדלוק של 16 אגורות, מחירו עומד על 6.01 שקלים.
עם זאת, לנוכח התרסקות מחיר הנפט בעולם, הציפייה היתה לירידת מחיר משמעותית יותר. רק בנובמבר התרסקו מחירי הנפט ב־18% אל מתחת ל־67 דולרים לחבית, שפל של חמש שנים. בסוף השבוע למשל צללו מחירי הנפט ב־10.5%, אך כעת התברר כי התרסקות זו לא תורגמה להוזלה משמעותית יותר של הבנזין בישראל.
עם הסיבות לכך, ניתן למנות את התחזקות הדולר ב־2.2% בנובמבר, שמנעה הוזלה גדולה יותר של 25 אגורות לליטר. אך הסיבה העיקרית היא שיעור המס הגבוה.
נציגי חברות הדלק טוענים כי הצרכן הישראלי אינו נהנה ממלוא הנפילה במחירי הנפט בעולם בשל משקל המסים הגבוה במחיר הסופי של הדלק. כך, 60% ממחיר הבנזין הסופי בתחנות הולכים כעת למסים, 4.12 שקלים.
נציגי מינהל הדלק מציינים, כי ההוזלה ב־15 אגורות לליטר נובעת מירידה של 8.48% במחיר עסקאות הבנזין באגן הים התיכון.
במבט על נתוני החודשים האחרונים, ניתן לראות כי הבנזין הוזל בחמשת החודשים האחרונים (מיולי) בשיעור כולל של 72 אגורות - חיסכון מצטבר של 28.80 שקלים בתדלוק מיכל דלק מלא של 40 ליטר. מהשיא של 8.25 שקלים לליטר בספטמבר 2012, ליטר בנזין הוזל ב־1.35 שקלים - חיסכון של 54 שקלים בתדלוק מיכל מלא.
זאב קליין