מקרר. 28,611 מודעות // מקרר. 28,611 מודעות

לא חבל לזרוק?

זירת המכירות של מוצרי יד שנייה באינטרנט שוקקת, ומספר המוכרים והקונים באתרים השונים גדל בהתמדה • מדריך לאלטע זאכן הדיגיטלי

גילי מת"א סיימה את החוזה בדירה השכורה שלה והיתה בטוחה שבעל הדירה ירצה להשאיר את הספות שהיו ברשותה ולכן לא פינתה אותן. אבל כשהגיע לדירה, הוא דרש בתוקף שתזמין מובילים שיפנו את הספות והקציב לשם כך יומיים. הרבה זמן לא נשאר לה, אז כדי לחסוך כסף וזמן צילמה גילי מייד את הספות והעלתה את התמונה לפייסבוק, בתקווה שמישהו מהחברים שלה ירצה אותן. ואכן, בתוך כמה שעות יצרו איתה קשר חברים של חברים, שנתקלו בפוסט ובתמונות בפייסבוק, והגיעו לקחת את הספות. ככה זה נעשה היום. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

פייסבוק היא אחת הזירות שבהן מתנהלת פעילות ענפה של מכירה ומסירה של פריטי יד שנייה. מכשירים סלולריים, ריהוט לבית, מחשבים, אופניים ומוצרים נוספים מחליפים ידיים בין חברים תמורת תשלום או ללא עלות, והפוסטים שבהם מוצעים דברים למכירה או למסירה זוכים לשיתופים ולהתעניינות רבה. אחת הסיבות היא שמאחורי המוצר שעומד למכירה יש שם ופנים ובדרך כלל מדובר בחבר - אם לא מהמעגל הראשון אז בחבר של חבר, דבר שמפחית את חוסר הוודאות ואת החשש.

אבל פייסבוק כמובן לא לבד, ויש אתרים רבים שהם מעין כיכר שוק אינטרנטית. לדברי גל עופרים, סמנכ"ל השיווק של יד 2, "מאז המחאה החברתית אנחנו רואים גידול של 30% בתחום של מוצרי יד שנייה, הן בצד של המוכרים והן בצד של הקונים. אנשים מבינים את פוטנציאל הרווח וגם את פוטנציאל החיסכון, שלפיו אפשר לקנות מוצר יד שנייה במחיר נמוך לעומת מוצר חדש".

אבל אם בעבר המונח "יד שנייה" היה מעלה מייד תמונה של שוק פשפשים, היום גם אם מדובר בחפצים משומשים, עדיין יש בהם גאדג'טים חדשים, סמארטפונים נחשקים בני כמה חודשים, קונסולות משחק מתקדמות ובערך כל דבר שאפשר להעלות על הדעת. וכן, גם הסכומים שמחליפים ידיים יכולים להגיע לאלפי שקלים תמורת גאדג'ט נחשק.

הכי נחשק: אייפון 5S

לדברי עופרים, "מכשירי האייפון  הם תופעה בפני עצמה. בכל פעם שמושק אייפון חדש בעולם, ישראלים מצליחים לשים עליו יד ולמכור אותו אצלנו באתר. מדובר במכשירים חדשים דוגמת אייפון 6. בהתחלה המחיר גבוה מאוד, ואם המחיר בארה"ב הוא כ־800 דולר, אצלנו באתר מוכרים אותו בכ־7,000 שקלים. מי שיצליח לדחוק סיפוקים יוכל לראות איך בתוך שבועיים המחיר יורד ל־5,000 שקלים. לאחר תקופה המחיר צפוי לרדת גם ל־4,000 שקלים, כמו שקרה עם המכשירים הקודמים. 

"ברגע שמכריזים על האייפון החדש, המחיר של האייפון הקודם נחתך בכ־30% כי רבים רוצים לשדרג את המכשיר שלהם למכשיר החדש. כלומר, מצד אחד יש באתר  אפשרות לקנות את המכשיר החדש למי שלא יכול לדחות סיפוקים, ומצד שני מי שרוצה להשתדרג אבל לא לקנות את המכשיר החדש ביותר יכול ליהנות מההנחה על המכשיר בגירסה שלפני האחרונה".

אייפון 5S נחשב למוצר הכי מבוקש באתר יד 2, עם 107,922 חיפושים. המחיר הממוצע שלו באתר נע סביב 2,800 שקלים. אבל גם שאר הסמארטפונים מבוקשים מאוד וכך גם מחשבים ניידים,  קונסולות משחק ואופניים חשמליים. ואולם לדברי עופרים, יש גם ביקוש למציאות שלא מוצאים במקום אחר - למשל, אספנים שמחפשים ריהוט מיוחד שלא מוצאים באיקאה. "יש גם הרבה מוצרים ייחודיים ולפעמים מוזרים. למשל, מסוק שנמכר ב־1.5 מיליון שקלים. מכרו גם מכונית מרצדס שהשתתפה במבצע אנטבה או את הבובות המקוריות של התוכנית 'החרצופים'".

מאחר שמדובר לפעמים בסכומים גבוהים מאוד, מאפשרים ביד 2 לשלם למוכר גם בכרטיס אשראי, מה שמספק פתרון למי שרוצה לפרוס את התשלום לכמה תשלומים. 

"בזכות ההבנה שאנשים אוהבים מאוד להתעסק עם קנייה ומכירה של מוצרי יד שנייה יצרנו את פסטיבל YAD2 LIVE. מדובר בהפנינג ענק למכירה ולרכישה של מוצרי יד שנייה, שיתקיים זו השנה השלישית ברציפות בשיתוף עיריית ת"א ב־14-13 באוקטובר בערב בגן צ'רלס קלור בטיילת להט בת"א. בפסטיבל יוצבו מאות דוכנים שבהם יהיה אפשר למכור פריטים מסוגים שונים במתחמי מכירה מגוונים. בפסטיבל יהיו, בין השאר, מתחם אופנה, כולל תצוגות אופנה של בגדי יד שנייה, מתחם אספנות ומתחם ילדים שיכלול עשרות דוכנים של מוצרים לילדים ופעילויות לילדים ועוד". בשנה שעברה השתתפו בפסטיבל יותר מ־60 אלף מבקרים, וסך ההכנסות הגיע לכחצי מיליון שקלים. 

יש מי שמצליח ממש להתפרנס ממכירות יד שנייה. ניצה זיו מראשון לציון עוסקת לפרנסתה בתיווך נדל"ן אבל לדבריה, "אין היום הרבה פרנסה בענף. אני מכורה למוצרי יד שנייה ומחפשת ומוצאת אותם באתרי יד שנייה ובכל מיני מקומות. אני מתקנת תכשיטים ישנים ומוכרת. אני אוהבת לקנות כל דבר יפה, הרוב וינטג'. אני גם מוכרת פריטים כהשלמת הכנסה בכל מיני ירידי יד שנייה".

לכולם יש מה למכור

אם תחפשו היטב, תוכלו למצוא בבית לא מעט דברים שאפשר למכור ואולי גם לקבל עליהם לא מעט כסף. מסקר שערכו ביד 2 מתברר שלכל אחד יש פריטים בשווי של כ־3,000 שקלים ש"שוכבים" בבית והפרסום באתרים דוגמת יד 2 הוא בדרך כלל ללא עלות. 

אתר גדול נוסף הוא אתר הומלס. לדברי פז דרור, מייסד האתר, "הקטגוריה החזקה ביותר היא מכשירי חשמל, וזה כולל מקררים, מכונות כביסה, מייבשים וכל המוצרים הבסיסיים המיועדים למעברים של דירה. גם קטגוריית הפריטים הקשורים לאיכות חיים פעילה מאוד, ואפשר למצוא בה אופניים לכל הגילים, אופניים חשמליים, מוצרי ספורט ימי דוגמת גלשני סאפ ועוד".

לגבי ההשפעה של פייסבוק על אתרי יד שנייה אומר דרור כי "אפשר כמובן לפרסם ברשתות החברתיות, אבל לא בטוח שלכל אחד יש מספיק חברים שסטטיסטית מישהו מהם ירצה בדיוק את מה שאתה רוצה למכור. אין ספק שהרשתות החברתיות עוזרות לפרסם בקרב חברים וחברים של חברים, אבל אצלנו מגיעים למיליון אנשים בחודש. זה לעומת אדם ממוצע שיש לו 300 חברים בפייסבוק, שלא כולם נחשפים למה שהוא מפרסם. אנחנו רואים את הפייסבוק כמוצר משלים ובכל מודעה אצלנו יש אפשרות לעשות שיתוף לרשת החברתית".

יד שנייה למסירה בחינם

אבל לא חייבים לקנות מוצרי יד שנייה בכסף. מי שרוצה לחסוך ולא להוציא אפילו שקל אחד יכול למצוא אלפי מוצרים בחינם באתר אגורה. לדברי צור טאוב, ממייסדי האתר, הרעיון הבסיסי שעומד מאחורי האתר הוא "'למה לזרוק כשאפשר לתת'. במקום לזרוק חפצים, אפשר להפיק מכך יתרון למי שצריך. זה קודם כל פרויקט לשינוי חברתי אך בעל מודל עסקי. רוב ההכנסה היא מפרסומות שמופיעות באתר. בכל יום מתפרסמות כ־500 מודעות למסירה בחינם. אני מעריך שכ־90% מהמוצרים נמסרים בסופו של דבר. על כל חפץ באתר יש תחרות מאוד גדולה".

לדברי טאוב, "מפרסם של מחשב נייד, אפילו ישן, יכול לקבל באותו יום כ־30 פניות. מה שהכי מבוקש באתר אלה מוצרי חשמל, ובהם מחשבים ניידים, מוצרים למטבח, טלפונים סלולריים ועוד. אפילו פירסמו מכונית בחינם. מדובר במכוניות שהעדיפו למסור במקום לתת לפירוק".

לשאלה מה פופולרי פחות מבחינת הגולשים אומר טאוב "יש מוצרים שאנשים מפרסמים שנחשבים למאד זניחים ואף אחד לא רוצה אותם. לדוגמא עשיתי בבית עבודת שיפוץ ונשארו לי הרבה קלקרים פרסמתי באתר ובמשך חודשים זה לא נמסר. פרסמתי גם מתקן לייבוש כלים מפלסטיק ורק לאחר חצי שנה פנה אלי מישהו וביקש את זה למועדון שלו בצבא. לפעמים זה רק עניין של זמן".

"הרבה סטודנטים מצליחים לרהט את כל הדירה דרך אתר אגורה", אומר טאוב, "והיום גם הרבה יותר קל לפרסם ואפשר לצלם בסמארטפון ולהעלות ישירות לאתר".

ואם חשבתם להיפטר סוף־סוף מהאנציקלופדיה שתקועה לכם בבית, חישבו שוב. מתברר שאתם לא לבד, ומדובר באחד מהמוצרים שקשה מאוד למכור או למסור. 

"היום המידע זמין ולכן פחות קונים אנציקלופדיה", אומר גל עופרים.

•   •   •

הכי קל למצוא

מקרר: 28,611 מודעות

טלפונים סלולריים: 152,602 מודעות

מחשב נייד: 17,036 מודעות

ספות: 24,284 מודעות

טלוויזיות: 14,265 מודעות

עגלות תינוק: 27,131 מודעות

•   •   •

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...