עם מאות אלפי צופים, שורה ארוכה ומגוונת של סרטים מאתגרים, פרסים בפסטיבלים בינלאומיים חשובים, ולא מעט יוצרים חדשים ומבטיחים, הקולנוע הישראלי סיפק שפע של שיאים בתשע"ד.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
ההישג המרשים מכולם שייך ככל הנראה ל"אפס ביחסי אנוש" של התסריטאית־במאית טליה לביא, שהצליח לרקוד על שתי החתונות. מצד אחד, הקומדיה הצבאית הנשית של לביא נהנתה מקונצנזוס ביקורתי נדיר והותירה חותם רציני בזירה הבינלאומית כאשר זכתה בפרס הגדול בפסטיבל טרייבקה. מצד שני, עם מכירות של קרוב ל־400,000 כרטיסים, גם הקהל המקומי העניק חיבוק חם לסרט והפך אותו לשובר קופות של ממש, מהסוג שלא רואים במחוזותינו בכל שנה.
המותחן המטלטל "בית לחם" של יובל אדלר, לעומת זאת, אולי לא הצליח להעפיל לטקס פרסי האוסקר, אבל עם יותר מ־160,000 צופים, הזוכה הגדול בטקס פרסי אופיר של השנה שעברה לא התקשה להיות אחד הסרטים המדוברים של החורף.

"בית לחם"
להיטים נוספים מתוצרת מקומית שנחתו על המסכים בתשע"ד הם "מפריח היונים", של הבמאי־מבקר הוותיק נסים דיין, שהפתיע והדהים עם 180,000 צופים; קומדיית הכדורגל הקלילה "שושנה חלוץ מרכזי" עם 160,000 צופים; ו"גאליס: המסע לאסטרה", העיבוד הקולנועי לסידרת הנוער הפופולרית, שמכר גם הוא בסביבות 160,000 כרטיסים.
מספרים אלה מייצגים שיפור משמעותי לעומת השנה שעברה. כפי שנכתב בבלוג הקולנוע המומלץ "סינמסקופ", בזכות החבורה הנ"ל (ובזכות מספר סרטים נוספים שייצאו בחודש־חודשיים הקרובים) 2014 תירשם ככל הנראה כשנה הראשונה מאז 2010 שבה יימכרו יותר ממיליון כרטיסים לסרטים ישראליים. חדשות טובות בהחלט עבור כל מי שתעשיית הקולנוע הישראלית קרובה לליבו.
טרנטינו התפעל
גם בזירה האמנותית יותר (והמסחרית פחות) התרחשו השנה דברים מעניינים מאוד. הבמאי יונתן גורפינקל והתסריטאית רונה סגל הנחיתו על ראשם של הצופים את דרמת ההתבגרות העוצמתית, העכשווית ונטולת הפשרות "שש פעמים", שעסקה בנערה שמקיימת יחסי מין עם כמה נערים בגילה. הבמאית מאיה דרייפוס הגישה דיוקן מדויק ולא מתחנף של נשיות אינפנטילית ונרקיסיסטית ב"ההיא שחוזרת הביתה", שבמרכזה צעירה (טלי שרון) שמנהלת רומן עם גבר נשוי ומבוגר (אלון אבוטבול). עמי ליבנה לקח את הצופים אל תוך עולמו המייאש והמדכא של בדואי החי בכפר שמיועד להריסה בנגב ב"שרקייה", ועדי עדואן סיפק הצצה מרתקת וראשונה מסוגה לקהילה הדרוזית ב"ערבאני".

"הנוער"
בין לבין, "מי מפחד מהזאב הרע", מותחן האימה של נבות פפושדו ואהרן קשלס, קטף שני פרסי סאטורן (המוענקים מטעם האקדמיה האמריקנית לסרטי מדע בדיוני, פנטזיה ואימה) וסחט הצהרה חלומית מקוונטין טרנטינו (שהכתיר את הסרט כפייבוריט שלו לשנת 2013).
"הנוער", הדרמה החברתית המצוינת של תום שובל, גרמה לבמאי המקסיקני המהולל אלחנדרו גונסלס איניאריטו ("אהבה נושכת") להחליט שהוא רוצה לשתף פעולה עם שובל ולשמש המנטור שלו.
מחכים לתשע"ה
למרבה השמחה, גם השנה הבאה צופנת בחובה לא מעט הבטחות. בצידי הבמה ממתינים "מיתה טובה" של שרון מימון וטל גרניט (שזכה בפרס חביב הקהל בפסטיבל ונציה), ו"גט" של שלומי ורונית אלקבץ (שמתהדר בבאזז בינלאומי מחריש אוזניים), ושניהם בהחלט נראים כמי שמסוגלים למשוך אליהם קהל גדול. "גט" עולה בבתי הקולנוע היום.

"גט"
אל אלה אפשר להוסיף את "את לי לילה" של הבמאי אסף קורמן והתסריטאית לירון בן־שלוש, העוסק בחבורת קשישים שממציאים מכשיר להמתת חסד; את הדרמה הביוגרפית "יונה" של ניר ברגמן ("כנפיים שבורות"), העוסקת בדמותה האניגמטית של המשוררת יונה וולך; את "הגננת" של נדב לפיד ("השוטר"), שעוסק במערכת יחסים ייחודית הנרקמת בין גננת לבין אחד מילדי הגן שמתגלה כמשורר מחונן; ואת "מנפאוור" של נעם קפלן ("צווארון כחול־לבן"), שעוסק בארבעה גברים בגילים שונים שמתגוררים בדרום תל אביב, המצויים במשבר בחייהם. ארבעת הסרטים הללו יעלו בקרוב למסכים, ונראה כי מדובר במתאבן לא רע בכלל לתשע"ה. יש למה לחכות.