ברכבת ישראל חשפו אתמול לוח זמנים חדש, ועד מהרה החגיגה הופסקה. ועד העובדים הכריז על עיצומים בטענה לחוסר היערכות של הנהלת הרכבת ללו"ז - דבר שמסכן את העובדים והנוסעים.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
הרכבת מצידה טוענת כי העיצומים נפתחו בגלל העובדה שההנהלה סירבה, בין השאר, לבקשת הוועד לממן נופש זוגי לכל עובד אחת לשנה ולספק כריכים ושתייה בזמן העבודה.
מאתמול בבוקר לא התייצבו המכונאים והחשמלאים המלווים את הרכבות לעבודה. בוועד הסבירו שגם הנהלת הרכבת הודיעה כבר בבית הדין לעבודה כי ליווי המכונאים והחשמלאים ברכבות הוא אבסורד נוכח העובדה שמדובר בעובדים המגיעים ללא ציוד ומיגון הולם, וללא נוהל קיים המסדיר את תנאי עבודתם.
מהוועד נמסר כי "למרות הקמפיין הראוותני של ההנהלה באשר ללו"ז החדש, מדווחים העובדים כי בשל חוסר ההיערכות של ההנהלה, הן בנושא כוח אדם והן בנושא ציוד וקרונות, אירעו כבר תקלות חמורות של איחורים, עומסים חריגים ואף השארת נוסעים ברציפים. אם לא יוסדרו כלל הסוגיות בבהילות, ניאלץ להחריף העיצומים".
ניקה שימחוביץ', יו"ר ועד עובדי הרכבת, אמר כי "במשך חודשים רבים הצפנו, בכתב ובעל פה, את כל הבעיות באשר לתת־תקינה חמורה ומחסור בציוד. למרות זאת, הנהלת הרכבת בחרה להתעלם ולצאת ללו"ז האביב, למרות שאין לרכבת שום יכולת לבצע אותו".
בתגובה מסרה הנהלת הרכבת כי "הפעלתו של הלו"ז נעשתה מתוך שמירה על כל ההסכמים הקיבוציים בין ההנהלה וועד העובדים, תוך כדי קיום כל הוראות הבטיחות. צר לנו כי דווקא באירוע זה בוחר הוועד לנצל את כוחו לרעה ולאיים על בסיס טענות שווא".
גורמים בהנהלה הוסיפו כי "בשנה האחרונה קיבלו העובדים תוספת שכר של כ־25% ומענק על סף 40 אלף ש', בהתאם להסכם עבודה שבו התחייבו לשקט תעשייתי ל־3 שנים". כמו כן, הוסיפו גורמים בהנהלה כי "לדרישות שהעלו נציגי ועד העובדים בימים האחרונים אין קשר לשינויים, כדוגמה: דרישות להחזרים על טסט לרכב, חלוקת כריך ושתייה לנהגים בכל סידור, מתן סופ"ש זוגי לכל נהג בשנה או הגדלת דמי הכלכלה של כל נהג".
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, התייחס לעיצומים שנקטו העובדים והתריע כי "יש לפתור את המשבר באופן מיידי, והיה אם לא ייפתר עד ליום רביעי הקרוב, יוכרז סכסוך עבודה".