כשארז טל התגייס לגלי צה"ל, אסי עזר נולד בחולון. כשארז היה בין מקימי גלגלצ, ב־1993, אסי האזין לו בדרך לתיכון. כשארז הפך לאבא, אסי יצא מהארון. כשארז הגיש את "מועדון לילה" בערוץ 2, אסי השתתף בריאליטי של ערוץ 10, "The Show".
ואז, בספטמבר 2008, הצטלבו דרכיהם. הם נבחרו להוביל יחד את תוכנית הדגל של "קשת", "האח הגדול".
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
"בהתחלה ארז היה אמור להנחות רק את הימים של ההדחות ואני את ימי ראשון", נזכר אסי. "לפני זה הוא ניסה כמה פעמים להביא אותי ל'רק בישראל' ול'מועדון לילה', וכל הזמן הייתי מפוחד ממנו.
"כשבאתי ל'האח הגדול' הייתי בהתרגשות שיא כי זינקתי לדבר הזה משום מקום. מרוב היסטריה וחרדה זרקתי כל הזמן בדיחות, כי ידעתי שארז אוהב פינג פונג. פתאום נוצרה דינמיקה כזאת, שהוא עוקץ אותי ואני אותו בלי שאף אחד ייעלב, וזה נכנס לתסריט. תוסיף לכל זה את ההתרגשות, ותקבל... וואו".

על הבמה. "'האח הגדול' הכי גדולה, אז באופן טבעי היא הסמן של הז'אנר כולו". צילום: דודי ועקנין
ארז: "אמרו לי, 'את השבועיים הראשונים תעשה עם אסי, שלא נזרוק אותו ישר למים העמוקים'. באותו הזמן 'רשת' עלתה עם 'מפרץ האהבה', ואמרו שחייבים לעלות לפניהם. עלינו לא לגמרי מוכנים, בלי סאונד ובלי עוד הרבה דברים מוכנים".
אסי: "כל התוכנית הראשונה שמעו את הסאונד כפול. זה היה על הקצה של הקצה".
ארז: "אחרי שעשינו שבועיים יחד והיתה התלהבות מהכימיה שלנו, אמרנו, 'בואו נמשיך עם זה'".
דור אחד מפריד בין שני אנשי הטלוויזיה שיושבים מולי, אפילו הגילאים שלהם היום הפוכים בספרות: ארז 53, אסי 35. אחד הוא מגיש ציני, קר, מרוחק לעיתים, שכבר ראה הכל ועשה הכל בטלוויזיה. האחר הוא המשתטה, המתלהב, הלא־פוליטיקלי־קורקט, זה שאומר את מה שהראשון לא יכול להגיד. אפילו במספר של עדשות המשקפיים שלהם יש פער לא קטן, הגם שהם הולכים לאותו אופטומטריסט - ד"ר עזרא ורובל.
ארז: "הגעתי לפה חולה, והוא הביא לי שום והכין לי עם שמן זית, תרופת סבתא. אפילו אשתי לא עשתה לי ככה. היא אמרה לי בבוקר, 'אתה חולה? רק אל תדביק אותי'".
אסי: "אני הגעתי מ'אקזיט', ושם ענייני האגו היו עצומים. אם לא היו לנו מוניות פרטיות לכל אחד, לא היינו עולים. כלומר, חינכו אותי להיות דיווה, נסיכה מהגיהינום. כשהגעתי ל'האח הגדול', ארז היה זה שהייתי לומד ממנו כל הזמן. הוא כל כך שונה בנוף הזה. אבל לא בא לי לפרגן לו כי הוא בטח יעקוץ אותי. אני רק אגיד שבזכותו לא הסתבכתי בשנים האחרונות. כשיש לי בעיה אני מתקשר אליו ואומר לו, 'שומע, אני רוצה לעשות ככה וככה'. ואז הוא אומר לי, 'בוא נחשוב רגע'. מרגיע אותי. מנטור, לגמרי".

גילי ורוני מיילי. "היינו מכניסים אותם? היום, ודאי שלא". צילום: יונתן זינדל
ארז: "הוא התייעץ איתי אם להנחות את 'הכוכב הבא'. אמר לי שלא בא לו לעשות את זה. אמרתי לו, 'תגיד, אתה משוגע? זה הרגע שלך להיכנס סופית למגרש של הגדולים'. יש מעט מאוד מנחים בליגה של הגדולים שמסוגלים לסחוב על הגב שלהם שידור חי מורכב, עם המון סימני שאלה בדרך. ואסי הוא שם לגמרי".
אסי: "אני מתייעץ איתו על הכל, והוא באמת נותן תחושה שהכל בסדר. הוא לא מאוים והוא לא מרגיש צורך לאיים. הוא כל מה שמספרים עליו. לפעמים כותבים עליו דברים לא נכונים, וזה מרגיז אותי".
היו בעבר שמועות על משבר ביחסים.
אסי: "היה לנו משבר אחד גדול, כשהוא לא היה מזמין אותי למסיבות אצלו בבית".
ארז: "מסיבות? אני עושה אחת בשנה".
אסי: "למסיבה בשנה שעברה הוא הזמין אותי. הייתי בה, אבל לא הרגשתי שהיה להיט. לא הרגשתי שפיספסתי משהו גדול בשנים האחרונות".
ארז: "המסיבה הכי גרועה היתה זאת שהגעת, תבין למה".
אסי: "לכן השנה אני איעדר".
"אסי מכור לאינסטגרם"
ארז, צפית ב"להיות איתה" שאסי כתב?
"בטח".
בכל העונה?
"אולי פיספסתי פרק או שניים".
איפה ונסה הלכה לעבוד בסוף העונה?
"אה, עכשיו אני בבחינה? גם בסדרות שראיתי הכל אני לא זוכר כלום".
אם צפית בסידרה, היית צריך לדעת את התשובה.
אסי: "זה פרק 9-8, עזוב אותו. הוא ראה את השניים הראשונים, ובזה זה נגמר. והוא בא לפרמיירה. אתה יודע שהוא ביטל נסיעה לחו"ל בשביל הפרמיירה הזאת?"
ארז: "דחיתי".
מה ארז טל של פעם היה אומר על אסי עזר של היום?
ארז: "עזוב, לארז טל של היום יש מה להגיד על אסי עזר. האמת היא שהרבה פעמים אני צוחק עליו, גם בתוכנית, שהוא מתרגש מדי, מתלהב מדי, ושהוא מדי מדי מדי. למשל, מטריף אותי הקשר האובססיבי שלו עם האנשים שעוקבים אחריו באינסטגרם".
אסי: "הקשר הזה מאוד הצטמצם לאחרונה. הבן זוג שלי עשה לי שיחה על הדבר הזה, הוא טען שיש צלע שלישית בבית, שהוא לא מוכן להתמודד איתה. אז עשינו חוקים. חוק מספר 1: לא נכנסים עם טלפון לחדר השינה. חוק מספר 2: כשאוכלים אין סלולרי. וחוק מספר 3: כש'עסוקים', הטלפון על מצב טיסה".
ארז: "למה, כי באמצע היית עוצר ומסתכל על הטלפון?"
אסי: "כן".
ארז: "זאת הכותרת שלך בכתבה הזאת".
אסי לארז: "אני מוכן לאמץ את החוקים האלה גם איתך".

דנה רון ויורם זק. "סגרו איתה דיל? אני מניח שזה קשקוש". צילום: מאיר פרטוש
ארז: "אנחנו בהפסקת פרסומות, והוא מעלה תמונות באינסטגרם ואומר לקהל שנמצא שם שהם חייבים לעקוב אחריו באינסטגרם. הוא מטורף ואובססיבי".
אסי: "אני אגיד לך למה עשיתי את זה. היתה שמועה שנטלי דדון קונה לייקים והמספרים שלה טסים, והייתי חייב לעקוף אותה. תציין שאמרתי שמועה, שלא תתבע אותי".
ארז: "מצד שני, אני מעריך את אסי בתור הנציג הצעיר של המנחים, שהוא מבין טלוויזיה ביי פר יותר טוב מכולם. הוא נולד לעידן של טלוויזיה רב־ערוצית, של תחרות ושל רשתות חברתיות. יום אחד הוא בא אלי ואמר לי: אתה יודע שבזכותי קיבלת ברגע אחד 3,000 עוקבים? וזה כי הוא תייג אותי בתמונה".
אסי: "הוא ביקש ממני להעלות תמונה ולתייג אותו".
ארז: "שקרן, זה מעניין לי את התחת".
אסי: "הוא אובססיבי בדיוק כמוני, בהפסקת פרסומות גם הוא מסתכל על התגובות לתוכנית כמוני".
ארז: "אתה בזוי".
אסי: "אני לא מוכן שהוא ימכור את זה שהוא אדיש ואני מטורף. הוא אובססיבי כמוני, והוא מתקשר אלי לשאול מה אנשים כתבו. אל תיפול לפח שלו".

על ליהוק המתמודדים: "הכלים הופכים למשוכללים מעונה לעונה, אבל אין מאה אחוז". צילום: מאיה באומל-בירגר
ארז: "אני עכשיו פותח לך את האינסטגרם שלי ומראה לך שלא קורה שם כלום".
אסי: "ערן, עוד חודש וקצת אני מצלם את ההתכתבויות שלנו, שולח לך, ואתה תפרסם אותן במדור שלך. מאסתי בשקרים האלה".
ארז: "אני לפעמים מעלה תמונה פה ושם. גיליתי אחרי חודשיים שהאינסטגרם שלי פתוח לכולם, לא ידעתי את זה. אמרתי, יאללה, נשאיר אותו פתוח. בפייסבוק יש לי יותר מאלף אנשים שלא אישרתי, כי אני לא מכיר אותם".
אסי, למה באמת אתה זקוק כל הזמן לפידבק הזה מהקהל?
"זה כלי מטורף, שאני רואה כמה אני מרוויח ממנו, כמה אני מנצל אותו וכמה הוא תורם לי. כשהיה רק טוויטר, והייתי מקריא להפקה מה כותבים, הם קלטו פתאום שאפשר להשתמש בזה. בעונה שאחרי כבר היה עמוד טוויטר, ובעונה שאחריה גם עמוד פייסבוק. בהתחלה הם לא הבינו מה אני רוצה מהם".
ארז: "הוא גם בא יום אחד ואמר 'מובלי, זה הדבר'. עד היום. מה מובלי?"
אסי: "והנה, עכשיו קנו אותם ב־60 מיליון דולר. חבל שלא השקעת שם".
נשמע כמו התמכרות.
אסי: "יש לי הסבר. אם נניח אנחנו באמצע העונה של 'הכוכב הבא' ויש דרמה מאוד גדולה, נניח, מוקי ורני לא מוכנים לשבת באותו שולחן, אז אני רוצה להישאר מעודכן. אני מכור. אני אגיד לך יותר מזה: יצרתי כמה קשרים מאוד משמעותיים וחשובים דרך האינסטגרם והפייסבוק".
ארז: "אני אפשט לך את זה, אסי הוא זונה של תשומת לב".
אסי: "הדברים האלה תמיד מסיימים כתבות".
"פה זה לא 'מאסטר שף'"
העילה המיידית לראיון הדי נדיר שלהם יחד היא העונה החדשה של "האח הגדול", שתעלה ביום רביעי הבא ב"קשת". התוכנית שנולדה בהולנד בשנת 1999 הפכה ללהיט ענק ביותר מ־70 מדינות, ונחשבת לתוכנית המצליחה בעולם. ג'ון דה־מול, איש הטלוויזיה ההולנדי שפיתח את הפורמט, הפך לאחד האנשים העשירים בעולם: הונו מוערך, על פי "פורבס", ב־2.3 מיליארד דולר.
לישראל היא הגיעה לפני שש שנים, וחוללה עד היום לא מעט סערות. הפרידה בין הבובלילים והפרידמנים העלתה לסדר היום דעות קדומות נגד הומואים ולסביות, אפליית אתיופים, ובכלל יחס אל החריג, ובעיקר נתנה שואו אדיר על יחסים בין בני אדם. ישראל זכתה למחמאות מ"אנדמול" ההולנדית כאחת המצטיינות בהפקת הפורמט. חלק מהאלמנטים בתוכנית הישראלית אף אומצו על ידי מדינות אחרות - למשל שימי הדג, שהספיק להופיע גם בדנמרק, בקנדה, באוסטרליה ובהודו.
בעונה החמישית, שבה ניצחה טהוניה רובל, "האח הגדול" היתה התוכנית הנצפית ביותר בקיץ בתולדות הטלוויזיה מאז הונהגה המדידה - עם ממוצע של 36.5 אחוזים לפרק כאשר פרק הגמר רשם שיא חדש לתוכנית של 41.6 אחוזים.
אולי יותר מכל תוכנית אחרת, "האח הגדול" יוצרת באזז אדיר בציבור. בעמוד הפייסבוק של התוכנית יש כ־355 אלף גולשים, וחשבון האינסטגרם שלה הוא הגדול מבין כל תוכניות הטלוויזיה בישראל, עם 40 אלף עוקבים. מחקר שנערך בשנה שעברה בבית החולים קפלן מצא כי צפייה בתוכנית גורמת לחולים במצבים קשים לרוגע ולתחושת הקלה.
מצד שני, "האח הגדול" הפך עד מהרה לסמל הרוע שבתוכניות הריאליטי ולשק החבטות של התקשורת. בכל עונה צצות ועולות מחדש הביקורות החריפות - על רדידות התכנים ועל השפעתם לרעה על הצופים.
"'האח הגדול' זו התוכנית הכי גדולה והכי מצליחה", אומר ארז, "ובאופן טבעי, היא הסמן של כל הז'אנר הזה שנקרא ריאליטי".
אסי: "פעם אמרו גם על 'כוכב נולד' שהיא משחיתה את המוסיקה והתרבות. הדיון הזה משעמם ומעייף אותי. אני אוהב את העבודה שלי. אני חושב שיש ב'האח הגדול' רגעים מאוד יפים, ויש גם רגעים מאוד קשים. יש רגעים שאני רוצה שהילדים שלי יראו, ויש רגעים שאני לא רוצה שיראו".
ארז: "תעשה כבר ילדים".
אסי: "נצטרך, מתישהו. אבל באמת, פה זה לא 'מאסטר שף', שבאים, מבשלים, טועמים והולכים הביתה. זו תוכנית שיש בה גם התנגשות של עולמות וערכים, ולפעמים זה מאוד יפה, ולפעמים זה מאוד קשה, אבל זו המציאות. אני אוהב את זה, ואני לא רוצה להתנצל על זה. נמאס לי להתנצל על זה. הרגע הזה, ש־37 אחוזים מהצופים יושבים מול המסך, מספיק לי".
מה "האח הגדול" תורם לכם?
ארז: "אגיד לך בלי להיתמם. אם הייתי עושה רק את 'האח הגדול', הייתי מאוד מתוסכל. 'האח הגדול' זו תוכנית טלוויזיה ראויה, הבעיה שלי איתה היא מכיוון אחר לגמרי: אני לא מרגיש שהיא ממצה את היכולות שלי. אבל היא כן מאפשרת לי לעשות דברים אחרים. אני עושה עכשיו סידרה של סרטים דוקומנטריים ושעשועון מאוד גדול, ואת זה אני יכול לעשות כשאני מגיש את 'האח הגדול'. החוכמה היא שתמיד יהיה עוד משהו שאני עובד עליו".
אסי: "'האח הגדול' הביא אותי עד הלום".
אתם גאים שאתם בתוכנית?
ארז: "כן, בהחלט. 'האח הגדול' הוא גדול, ולא משנה איך מסתכלים עליו".
אסי: "זו תוכנית בידורית טובה, ובזה אנחנו עומדים".
ועדיין, יכול להיות שהרדידות שמופיעה בה מחלחלת לפעמים לציבור ומשפיעה עלינו כחברה?
אסי: "בוא תגיד לי מה קרה בשנים האחרונות כתוצאה מ'האח הגדול'".
באותה מידה אתה יכול לשאול גם מה קרה בעקבות "זוג מנצח VIP" או "היפה והחנון", שלא תרמו במיוחד למפלס האינטליגנציה של הצופים.
אסי: "אבל אנשים לוקחים את זה בפרופורציה".
אנשים זה גם ילדים בני 14 שצופים בטלוויזיה.
אסי: "אני חולק עליך, ואני אגיד לך למה. כשאתה רואה את הדברים בטלוויזיה ואתה יודע להפיק מהם את מה שצריך להפיק מהם, אתה יכול רק להרוויח".
ארז: "זו לא תוכנית לילדים".
אסי: "כמו כל דבר בטלוויזיה, גם בתוכנית הזאת יש דברים טובים ויש דברים פחות. אני זוכר בזמנו, כש'ריקוד מושחת' יצא לקולנוע, איזו סנסציה היתה, כולם דיברו על הריקודים המחרמנים האלה. היום זאת קלאסיקה. אז נכון, כשילד בן 10 צופה ב'האח הגדול' יכולה להיות בעייתיות, ומצד שני, יש בזה דברים מאוד יפים.
"ב'האח הגדול', בכל פעם שהקהילה שאני חלק ממנה מקבלת במה, אני שמח. רנין חשפה אותי למשהו שלא הכרתי ושאני לא מכיר. פוטנה היא מישהי שהיום אני גאה ושמח שהכרתי. יש המון דמויות שבשבילן נוצרה התוכנית הזאת, ויש המון דמויות שחושפות פן שלא נוח להסתכל עליו ולפעמים הוא מטריד, ועדיין טוב שרואים אותו".
אז אתה אומר שיש בתוכנית יותר דברים טובים מדברים לא טובים?
אסי: "לא, אני אומר שיש המון דברים טובים ויש המון דברים לא טובים, אבל הארומה ש'האח הגדול' קיבל בשנים האחרונות, כאילו זה הדבר הכי גרוע ששודר בטלוויזיה, היא מוגזמת ולא נכונה. מנקודת המבט שלי היום - אם לא הייתי מנחה את 'האח הגדול', הייתי מאוד מקנא במי שכן".
יש תוכניות ריאליטי אחרות עם השפעה לא טובה?
אסי: "יש תוכניות ריאליטי טובות ויש תוכניות ריאליטי לא טובות. 'האח הגדול' זו תוכנית ריאליטי טובה בעיניי. 'זוג מנצח' עשויה טוב, מה לעשות. גם אם יש שם דברים שאנחנו מסתכלים עליהם ואומרים, 'אלוהים אדירים, למה זה משודר'".
תן לי דוגמה לתוכניות לא טובות.
אסי: "יש תוכניות שניסיתי לצפות בהן, ולא עבדו לי. אני לא רוצה לטנף. איך יוצאים משאלה כזאת בסדר?"
ארז: "תיתן רשימה של דברים שנכשלו, כמו '24/7' בערוץ 10, ואז זה גם מסתדר עם מה שהרוב חושבים".
אסי: "זו דוגמה טובה. עבדו שם כמה מחבריי הטובים, וצפיתי בזה ואמרתי לעצמי: אין לי מה לדאוג, כי זה לא מספיק טוב".
היתה קצת דאגה לפני ש"24/7" עלתה?
ארז: "היתה היסטריה, לא דאגה. גם אנשים שעבדו ב'האח הגדול' קיבלו הצעה לעבוד שם, וחלקם עברו".
אסי: "גם 'הכפר' לא עבד".
אני מתכוון לתוכניות שנכשלו מבחינה מוסרית.
אסי: "'היפה והחנון' היא תוכנית מוסרית בעיניך? מה יותר גרוע, 'היפה והחנון' או 'האח הגדול'?"
יש אנשים שיגידו ש"האח הגדול".
אסי: "אני חושב שמבחינה מוסרית, ל'יפה והחנון' יש מסר הרבה יותר בעייתי. עדיין, זו תוכנית שנעשית טוב".
ארז: "הכל שם מתוסרט. אם אתה מדבר על המסרים שיוצאים, אז ב'האח הגדול' יש לך את מוטיב 'החטא ועונשו'. היו לנו את גילי ורוני מיילי ואת מעיין חודדה, אבל בסופו של דבר הם נענשו והוצאו החוצה. יש נקודה שמעבר לה הדברים לא יכולים להיות משודרים".
אסי: "אף בן אדם לא נכנס לבית 'האח הגדול' ואחרי דקה אמרו לו, 'פאף, אתה בחוץ'. כל מי שיצא זה היה אחרי שדיברו איתו פעם, פעמיים, שלוש, וברגע שהבינו שהוא לא מוכן להשתנות או לא שולט בזה, לא היה לו יותר מקום בפנים".
אתם חושבים שרוב הביקורות על התוכנית מגיעות ממקום של קנאה ואינטרסים?
ארז: "קשה מאוד לראות היום ביקורת בלי לראות איפה היא נכתבת, באיזו אכסניה. יש מעט מאוד ביקורות ענייניות והרבה ביקורות אינטרסנטיות. אנחנו לא תמימים. אנחנו בעולם של תחרות אינטרסנטית כזאת או אחרת. אבל כוחו של המבקר קטן מבעבר. פעם מבקר היה יכול להוריד תוכנית ולקבוע את לוח השידורים. היום מבקר כותב, אז כתב. עבר".
אתם קוראים ביקורות?
ארז: "קוראים, אבל לא בכל העיתונים ולא את כל הביקורות. אם יש משהו קיצוני, אני מנסה לראות מה נכון ומה לא. אני המבקר הכי טוב של עצמי, ואם יש משהו שלא הרגשתי איתו טוב, ולמחרת המבקר כתב על זה - אז הוא צדק, זה מבאס".
אסי: "הביקורות על ריאליטי הן תמיד אותו דבר. כתבת ביקורת אחת - כתבת את כולן. תמיד אותו הטקסט. מה כבר אפשר לכתוב על התוכנית הזאת? אם אתה אוהב אותה, אתה אוהב אותה, ואם אתה לא אוהב אותה, אתה יכול לטנף מפה ועד להודעה חדשה".
ארז, אשתך צופה בתוכנית?
"כן, אבל הבת שלי לא. היא בת 8, ובשעה הזאת היא צריכה לישון. היא כן ביקשה לראות את הגמר, אמרתי לה 100 אחוז, נקליט ואני אראה את זה איתך. ישבנו אחר כך לצפות יחד, והסברתי לה מה היא רואה. למה היא ביקשה? כי בכיתה דיברו על זה ואמרו לה איך זה שהיא לא רואה את התוכנית שאבא שלה מנחה".
אל תהיה אבא נודניק.
"מה אתה רוצה, שהיא תלך לישון ב־11? היא לא תקום למחרת לבית הספר".
נראה לך הגיוני שכל הכיתה שלה רואה והיא לא?
"לא כולם רואים".
אסי: "לי נראה מוזר שילדים בני 8 רואים את התוכנית הזאת".
ארז: "הם לא צריכים לראות. האחריות היא קודם כל של ההורים. יש ילדים יותר בוגרים ויש ילדים פחות בוגרים. הבת שלי, אני לא רוצה שהיא תראה כרגע 'האח הגדול'. יכול להיות שכשהיא תהיה בת 13, היא כן תוכל".
מה היא חושבת על אבא שלה כמנחה?
ארז: "אני חושב שהיא גאה באבא שלה. אני מקווה".
"היום הכל עובר פילטר"
מלבד הדימוי הבעייתי, סיפקה התוכנית שתי פרשות שלא הוסיפו לה. הראשונה היתה פרשת הכדורים, שבמסגרתה תבע המתמודד סער שיינפיין את ההפקה על סכום של 2.5 מיליון שקלים, בטענה שקיבל כדורים פסיכיאטריים במהלך העונה, ושהיו להם השלכות עליו בימים שאחרי. הפרשה הביאה למינוי ועדה מטעם משרד הבריאות וּועדה נוספת מטעם ההסתדרות הרפואית, וגררה ביקורת רבה. בהפקה הגישו בתגובה תביעה נגדית נגד שיינפיין בטענה שהכפישו את ההפקה, אולם בתום הליך גישור הסירו שני הצדדים את התביעות.
מלבד המקרה הזה, נרשמה התבטאות סקסיסטית של יורם זק, עורך התוכנית והאח הגדול בעצמו, כלפי המתמודדת דנה רון. לרוע מזלו של זק, שודרו הדברים בשידור חי בערוץ 20. כעבור זמן קצר הודחה רון מהתוכנית, אבל קיבלה תוכנית בוקר. רצף המקרים הזה הביא לגל שמועות על עיסקה שנעשתה עם רון ועם בן זוגה, הסוכן יריב נתי, שבמסגרתה קיבלה רון את התוכנית כדי שלא תתבע את הפקת "האח הגדול", ואילו נתי יקבל את ייצוגם של מודחי התוכנית.

"תוכניות הריאליטי הן היחידות שעוברות את ה־30%". צילום: מאיה באומל-בירגר
אסי: "אני אומר לך בוודאות: היא לא יצאה במסגרת דיל, היא הודחה".
ארז: "נכון".
ומה לגבי השמועות על ההסכם שנחתם איתה?
אסי: "אנחנו לא האנשים הנכונים לשאול. אנחנו מתים להגיד לך שזה לא היה, אבל זה לא העניין שלנו. אני מניח שזה קשקוש אבל אנחנו לא יכולים לדעת".
ארז, אתה אולי יודע?
"לא".
בטוח?
"כן".
לא מאמין לך.
אסי: "ארז, אתה נשמע חשוד עם התשובות הקצרות. בוא נגיד את זה ככה: לא משנה מה נענה עכשיו, הרי כולם רוצים לשמוע שהיה דיל. לא משנה אם תבדוק אותנו בפוליגרף - זה הרבה יותר סקסי להגיד שהיה דיל".
עזבו את הדיל, מה דעתכם על הסיפור הזה?
ארז: "ברור שזה ביאס, אבל זה כבר היה ועבר".
ופרשת הכדורים?
ארז: "זה היה בעונה השנייה, ואנחנו לפני עונה 6".
ובכל זאת?
ארז: "לא שיתפו אותנו".
נניח שלא שיתפו אותך, בכל זאת אני בטוח שלאדם דעתן כמוך יש דעה משלו, יותר מאשר "לא שיתפו אותנו".
ארז: "אז מה השאלה?"
השאלה היא האם פרשת הכדורים פגעה בתוכנית?
ארז: "אני חושב שהיא לא עזרה לתוכנית. מצד שני, אני חושב שהיא מאוד מאוד נופחה, ובטח הטענה שהיה פה זדון. מאז, כמובן, בנו קוד אתי, ואת כל המנגנונים כדי שלא יקרה שוב דבר כזה. אני מזכיר שהכל התחיל מזה שלקחו סמכות מקצועית ואמרו לה, 'את צריכה לטפל בדברים הללו', והיא עשתה את מה שהיא מבינה מקצועית".
נזהרים יותר מאז?
ארז: "בטח, היום כל דבר עובר פילטר ועוד פילטר ועוד פילטר. היום הכל מפוקח יותר מאי פעם, ויותר מכל תוכנית אחרת".
"הרעיון הוא לחדש"
מה יהיה שונה בעונה הזאת מהעונות הקודמות?
ארז: "תמיד יש משהו שלא היה בעבר, כי אם יהיה משהו שהיה, אז יגידו 'כבר היה'. זה הרעיון, לחדש. ובמובן הזה, התוכנית הצליחה לחדש כל עונה. נכון, אסי?"
אסי: "השנה הייתי פחות מעורב בליהוק, בגלל שאני עסוק בכתיבה, אז ראיתי את האודישנים פעם ראשונה אתמול. ראיתי חצי מהם, ואני מניח שזה עוד ישתנה. אבל אני תמיד מגיע לאודישנים בחרדה, מה יהיה אם זה לא יהיה מספיק טוב. אתמול, כבר באודישן השלישי הרגשתי שיש מישהו שבתור צופה הייתי רוצה לעקוב אחריו, וזה תמיד משהו שחשוב לי. שיהיה מישהו שאני מתחבר אליו".
ארז: "מאוד חשוב שיהיו כמה שכאשר הם יודחו, אסי יבכה. כל עונה אנחנו מוצאים כמה כאלה, שאסי ממרר בבכי".
בעונה האחרונה הוא דווקא פחות בכה.
אסי: "בכיתי לא מעט פעמים. בייחוד ביציאה של לבנה".
עם כל הכבוד לדמעות של אסי ולכריזמה של ארז, מה שבאמת חשוב ב"האח הגדול" הוא הרכב הדיירים - עובדה שהופכת את עבודת הליהוק לאחד האתגרים הקשים ביותר בהפקה עתירת התקציב והרייטינג. המשוואה פשוטה: ליהוק גרוע = עונה כושלת. לאורך העונות, לצד דיירים ראויים להערכה, שגם הצליחו לספק את היצר המציצני בלי לזלזל באינטליגנציה של הצופים בבית, דוגמת שפרה קורנפלד, פרידה הכט, ענת צאיג, אלין לוי ועוד, נרשמו גם שגיאות ליהוק של דיירים משעממים, וכאלה שבמחשבה שנייה אולי לא היו צריכים להיכנס לבית.
עד כמה אתם מעורבים בליהוק?
ארז: "בישיבת ליהוק יושבים עשרה אנשים. לפניה יש שלבים מוקדמים, שבהם אנחנו לא נמצאים. לשלב הסופי הזה מגיעים המלהקים וההפקה עם רשימת האנשים שהם חושבים שצריכים להיכנס. ואז יושבים, רואים את האודישן של כל אחד, ואחריו מקיימים דיון. לא מקבלים החלטה אם להכניס אותו לבית, אבל מדברים עליו.
"אחרי שאנחנו רואים 40-30 כאלה, בונים מהם את הפסיפס. מולנו יש לוח עם התמונות של כולם, ונפתחים הדיונים. זה כן, וזה דומה מדי לַהוא, וזה יכול להיות טוב מול ההיא. יש לפעמים אנשים שהם טובים בפני עצמם אבל לא מתאימים לתמהיל, כי הם לא קונטרה של אף אחד. יש השנה אחד שלא נכנס בעונה הקודמת ורצינו אותו בכניסה השנייה, אבל הוא לא התאים. עכשיו הוא ייכנס".
אסי: "יש לפעמים ויכוחים מאוד עזים בישיבות האלה. למשל, היתה בעונה הקודמת מתמודדת שחשבתי שהיא מצחיקה ומעולה, והייתי בטוח שהיא צריכה להיכנס. היה עליה ויכוח עצום, ובסוף היא לא נכנסה. היא כיכבה בעונה הזאת של 'היפה והחנון'. אני חושב שפיספסנו אותה, אבל יש כאלה שאומרים שטוב שהיא לא נכנסה, כי היא בדיוק מתאימה לשם.
"יש גם מתמודדים שאני חושב שהם חייבים להיכנס, וכשמכניסים אותם אני מתפלל שהם יעופו ראשונים, ואז כל הזמן אני אומר ליורם: 'הוא הולך לעוף, הוא הולך לעוף'. ואם הוא לא עף, אני אומר לו: 'חכה, תן לו עוד שבוע'".
ובכל זאת, אחרי כל התהליך המורכב והמייגע שאתם מתארים, הבן אדם פותח את הטלוויזיה ונתקל במתמודדת שלטעמי לא אטרקטיבית במיוחד, למשל דורין סגול.
אסי: "לא מסכים לחלוטין. אני הייתי קרוע עליה. חשבתי שהיא מצחיקה בטירוף ושהיא לא מקבלת מספיק זמן מסך. מה לעשות שבבית היו דברים אחרים שמשכו את האש והיו דמויות שלקחו את הפוקוס".
ארז: "לא כולם ממלאים תפקיד ראשי".
אסי: "עובדה שברגע שדיירים אחרים יצאו מהבית והיא נשארה, הדמות שלה התגלתה. אני זוכר את הרגע המדויק שאמרנו, 'הופה, הנה היא מתחילה לעשות את מה שחשבנו שהיא תביא איתה'. דורין אמרה כבר מהאודישנים, 'אני כזאת וכזאת, ואני לא הולכת להעמיד פנים'. היא היתה מאוד ישירה וכנה, וזה נדיר למצוא אנשים כמוה.
"נכון שטהוניה, לבנה והמָיילים תפסו את המקום המרכזי, אבל כשהם הלכו, היא באה לידי ביטוי. הרגע שהיא גילתה שאבי הצביע כדי שהיא תודח היה קורע לב. זה היה מאוד מאוד חזק".
יש מתמודדים שציפיתם מהם ליותר עניין, וברגע האמת כבו?
ארז: "'האח הגדול' הוא הריאליטי היחיד שהוא בשידור חי, כך שאתה לא יכול לדעת. יש משתתפים שבנינו עליהם הרבה יותר, שבאודישנים הצחיקו וריגשו, ובבית, בגלל כל מיני סיבות, לא תיפקדו כמו שחשבנו. סתיו ועקנין, למשל, הטרנסג'נדרית היחידה בתולדות התוכנית. היינו בטוחים שיקרה שם משהו, ולא קרה שם כלום. במידה מסוימת, אפשר שגם ביז'ו, שהאודישן שלו היה מאוד מבטיח, קצת הלך שם לאיבוד.
"לפעמים, בגלל התנאים ובגלל ההרכב האנושי של הבית, המשתתפים משתנים או נכבים, ומתנהגים אחרת ממה שהם ואנחנו היינו מצפים. אבל גם זה חלק מהקסם של התוכנית הזאת".
ועדיין, אתם כן מניעים את העלילה. יש התערבות שלכם.
ארז: "נכון, אבל אם בן אדם לא קיים, אז הוא לא קיים. בעונה האחרונה היתה מישהי שיצאה אחרי יומיים או שלושה. הכלים נהיים משוכללים יותר מעונה לעונה, אבל אף פעם אין מאה אחוז".
גם המודעוּת של המתמודדים למצלמות עלתה.
ארז: "ב'האח הגדול', ובריאליטי בכלל, אנשים כבר באים מוכנים לטלוויזיה. הם יודעים שמצפים מהם לרַגש ולהצחיק, והם באים מוכנים. אבל ב'האח הגדול' אתה לא יכול באמת לרמות כל הזמן. כמה אתה כבר יכול לרמות? יום? יומיים? שבוע? אחרי זה אתה מתחיל להיות אתה. כשאתה כלוא בבית שלושה חודשים, כמה מתוך זה אתה יכול לפברק?"
במחשבה לאחור, הייתם מכניסים את רוני וגילי מיילי?
ארז: "היום ודאי שלא. אבל אתה לא יכול לנבא מראש ולקלוע במאה אחוז, אתה לא יכול לדמיין איך הלחץ בתוך הבית ואיך הסיטואציה ישפיעו על הדיירים. אני יכול להגיד לך שעל רוני מיילי היו דיונים מאוד נוקבים אם הוא צריך להיכנס או לא. ידענו שהאיש הוא לא עמוס עוז, זה מישהו שמייצג סוג מסוים של ישראלים שאנחנו פוגשים יום־יום, וצריך להיות ייצוג של אחד כזה בבית.
"אני חושב שכבר ביום השני אמרנו לעצמנו, 'לאן זה הולך, הדבר הזה'. גם אנחנו היינו בהלם. ראינו את זה ואמרנו, לא יכול להיות. הוא קיבל אזהרה אחת, אזהרה שנייה, ובסוף הוצאנו אותו. אני חושב שההחלטה הזו היתה נכונה".
יהיו כאלה שיגידו, הם עשו עליו את הסיבוב שלהם בשביל הרייטינג.
"להפך, אם היינו משאירים אותו, איזה אקשן ואיזו שמחה היו בבית. אבל יש לנו אחריות ולהפקה יש אחריות ול'קשת' יש אחריות, והאיש הזה לא היה יכול להישאר.
"יותר מזה: בשיחת הסיכום שעשינו בסיום העונה, המָיילים אמרו לנו שהם רוצים להשתתף ולהציג פן מפויס ולהתנצל ולהסביר את הטעות שלהם. קיבלנו את הבקשה שלהם, ובתוך חמש דקות רוני התנפל וגילי כן נשאר בפן המפויס".
אז שוב נפלתם בפח שלהם.
ארז: "הבן אדם רוצה לחזור בתשובה, לא תיתן לו הזדמנות? נתַנו לו את ההזדמנות, ושוב הוא התנהג כפי שהתנהג".
מקרה מהסוג הזה אתה לוקח איתך הביתה?
"את המקרה של המיילים כן. זה המקרה היחיד בכל העונות שהבעתי דעה, ובהתחלה אפילו לקחו אותי לשיחה ואמרו לי שזה לא בסדר. אבל הרגשתי שאי אפשר היה שלא להגיד את מה שאמרתי שם. לא יכולתי לראות את זה".
יש דברים שאתם מצטערים ששידרתם?
ארז: "בוודאי, אבל כשאתה מוציא את גילי מיילי, אתה צריך להראות למה הוצאת אותו. אתה לא יכול להוציא אותו ולהגיד, 'טוב, הוא עשה ככה וככה, אבל לא נראה לכם'. להגיד לך שאני קופץ משמחה כשאני משדר קטע כזה? ממש לא".
אסי: "בסופו של דבר מדובר באנשים, ובשלבי המיון אנחנו לא שואלים אותם 'איך תגיב אם תיכנס אישה כזאת' או 'מה תעשה כשגבר כזה וכזה יהיה איתך בחדר'. אנחנו שומעים למה הם רוצים להיכנס, וקצת על הרקע שלהם. אין פה שיקול עם מי הוא יתנגח ועם מי יהיה לו קרב. המון פעמים, ברגע שהם נכנסים, אנחנו מגלים עוד אג'נדות ודעות, ופתאום יש התנגחויות שבכלל לא צפינו".
ארז: "או להפך. היה לנו את ערן טרטקובסקי, שנכנס על תקן הימני הקיצוני, ששונא ערבים והומואים, ומהצד השני הגיע סער סקלי, שמאלן ואיש רוח, והם הפכו להיות החברים הכי טובים. אתה לא יכול לדעת לאן זה הולך".
היה פרסום באחד האתרים שחגי פליסיאן ייכנס בעונה החדשה.
ארז: "לא היה ולא נברא".
אסי, אותך הפרסום הזה הרגיז.
אסי: "זה הרגיז אותי מסיבה אחת. יש לי עמוד פייסבוק רשמי ופעיל, ופתאום התחלתי לקבל המון תגובות מאנשים שאומרים לי, 'מה פתאום חגי נכנס'. בגלל שלא הייתי מעורב השנה באודישנים, התקשרתי לברר אם זה נכון, ואמרו לי שזה קשקוש. כתבתי שזה קשקוש, והמשכתי הלאה.
"מעצבן אותי שכותבים דברים לא נכונים. אני לא אוהב שהאצבע על ההדק וכותבת מהר, כי אנשים כמו אמא שלי מאמינים לכל שטות שהם קוראים בעיתון. אם אתה כותב משהו - אז שיהיו לך את ההוכחות מאחורי הדברים שפירסמת".
ארז, התחושה הכללית היא שאסי רגיש יותר לענייני התוכנית. זה נכון?
אסי: "אל תשקר עכשיו ותיתן את התשובה הצפויה. פעם אחת תגיד את האמת".
ארז: "תגיד לי מה להגיד ומה לא להגיד".
אסי: "אל תגיד שאני לוקח את זה קשה ושאתה אדיש. תספר את האמת".
ארז: "מה האמת?"
אסי (פונה אלי): "האמת היא שהוא אובססיבי בדיוק כמוני, ויש לי כמה דוגמאות שהוא לא יוכל להכחיש. למשל, בדרך חזרה הביתה מהצילומים הוא צופה בתוכנית ב'מאקו טיוי', ואני לא צופה בזה. אני ישן עם אוזניות. אז הוא מעיר אותי, מוריד לי את האוזניות ומקריא לי אייטמים שהוא קרא, או מעדכן אותי מה קורה ברגעים אלה בבית.
"הוא נכנס לפייסבוק לראות את התגובות שחברים שלו כותבים, ולפי זה הוא מעריך את הרייטינג למחרת. ב־2 בלילה הוא שולח בקבוצת הווטסאפ של התוכנית עדכונים מה קורה בבית. הוא סופר פעיל בקבוצה".
ארז: "תסתכל עלי ועליו, ותחשוב מי יותר מתלהב".
יכול להיות שהוא פשוט יותר אמוציונלי ממך ופחות מנסה להסתיר את הרגשות שלו.
אסי: "הוא יותר קוּל ומאופק, ואני אומר את הדברים בפה מלא. זו לא בושה".
אולי כי הוא כבר חווה בעבר הצלחות בסדר גודל כזה.
אסי: "זו לא ההצלחה שמפעילה אותנו אלא רמת העניין שאנחנו באמת מגלים בתוכנית. אנחנו לא מתייחסים לזה רק כעבודה, אלא חרדים לזה, כאילו זה חלק מאיתנו. כשאנחנו מסתכלים לפעמים על הריבים שהיו לנו בתוך החדר על מה ואיך לעשות, אנחנו אומרים לעצמנו: לאן הגענו? כולה טלוויזיה".
"הציבור רוצה ריאליטי"
"האח הגדול" היא אחת מתוכניות הריאליטי הבולטות שמשלבות מגזרים רבים. עד כמה משקיעים בגיוון הזה?
אסי: "אנחנו לא יושבים ואומרים, צריך הומו, צריך לסבית, צריך דרוזי. כשגואל פינטו נכנס לבית, זה לא כי חיפשו הומו אלא כי הוא אינטליגנטי, ועל הדרך הומו. תביא דרוזי טוב, נכניס".
ארז: "לראיה, היו עונות שלא היתה אף לסבית, והיתה עונה שהיו שתיים או שלוש".
אבל בכל העונות היו האנשים היפים.
ארז: "זה חשוב אצלנו כמו שזה חשוב בכל תוכנית טלוויזיה. לא פחות ולא יותר. באופן מוזר, ב'האח הגדול' הדיירים המבוגרים יותר הם אלה שמניעים את העלילה, אבל זה צריך להיות מגוון. היו תוכניות שניסו להביא רק צעירים ויפים, וראינו איך זה נגמר".
אסי: "מהמבוגרים יותר מצפים לכאורה שיהיו בוגרים יותר ומפוכחים יותר, ולא אלה שמניעים למריבה, וכשהם אלה שנותנים את הגז, זה מפתיע. אני חושב שהתמהיל חשוב, ובהחלט חשוב שיהיו בו אנשים נאים. אבל לא נוותר על עלייה לאוויר אם לא יהיו לנו את היפָה והיפיוף".
ארז: "המטרה היחידה היא לייצר משהו מעניין בכל המגבלות של ערוץ 2 בפריים טיים".
מה חשבתם על "אקס פקטור"?
ארז: "חשבתי שזו תוכנית מרשימה וראויה כמו 'הכוכב הבא', שהיא מרשימה וראויה. אני באמת חושב ש'אקס פקטור' הפתיעה מאוד לטובה בזמן ש'הכוכב הבא' עוד קצת חיפשה את עצמה, אבל 'הכוכב' הדביקו את הפער, ותוצאות הסיום דיברו בעד עצמן".
ממוצע הרייטינג העונתי של "אקס פקטור" היה גבוה משל "הכוכב הבא".
ארז: "ממוצע עונתי זה מה שמוכרים יחצנים. תסתכל על מגמות, איך העונה התחילה ואיך היא נגמרה".
אתם חושבים שעומס הריאליטי ידעך בקרוב?
ארז: "יש בעיה שבעידן של טלוויזיה מסחרית של שני ערוצים מתחרים, תמיד ישדרו את מה שהציבור רוצה לראות. ומה לעשות, הציבור רוצה לראות את זה. התוכניות היחידות שעוברות את ה־30% הן אלו. לבוא ולהגיד שכל ריאליטי זה זבל, זו גישה של מישהו שהוא לא בעניינים. אני מאוד מקווה שתהיה טלוויזיה ציבורית טובה שתאזן את זה, ואני אומר את זה כמישהו שעובד בטלוויזיה מסחרית. אני מקווה שהמהלך של גלעד ארדן לא ייעצר, כדי שייתנו טלוויזיה ציבורית ראויה".
לא הוגן לזרוק את האיזון על הערוץ הציבורי.
"ברגע שמקור ההכנסה היחיד הוא פרסומות, אל תצפה מהטלוויזיה המסחרית לעשות עכשיו סידרה על מורשת בן־גוריון, כי היא לא תעשה את זה. ואם היא תעשה את זה, אז זה רק בגלל שהיא חייבת, וכדי לצאת ידי חובה. תביא טלוויזיה ציבורית טובה וראויה ותיתן לה תקציבים, והיא תעשה את זה הכי טוב שאפשר. ככה זה בכל העולם".
בכל זאת, כאיש טלוויזיה בכיר, אתה לא חושב שיש לך אחריות מעבר למנהלת חשבון הבנק שלך?
"כן אבל האחריות שלי היא בתוך הטלוויזיה המסחרית, עם הבנה של הצרכים של טלוויזיה מסחרית. אני לא יכול להיות המבוגר האחראי, ואל תצפה מטלוויזיה מסחרית לחנך את הילדים שלך".
אתה קשוב לאחריות הזאת?
"כן, לפעמים אני יוצא מצילומים בהרגשה לא הכי מדהימה".
אם יחליפו אתכם, הרייטינג של התוכנית יירד?
ארז: "לא. תראה איזה יופי: בטלוויזיה של היום אין אף תוכנית שאם תחליף לה את המנחים, הרייטינג שלה יירד. הטלוויזיה היום לא מבוססת על המנחים".
אסי: "תגיד, מה אתה גנוב? מה אתה נותן את התשובה הזאת? תגיד 'ברור שהרייטינג יירד'. מה זה? שייזהרו לא להחליף אותנו. אנחנו אבני דרך בתרבות הישראלית. תרשום את זה, ושזה גם יהיה בכותרת, כדי שהבוסים שלנו יקראו את זה".
ארז: "פעם הטלוויזיה היתה מבוססת על המנחה, למשל 'דן שילון מארח'. היום, כל תוכנית שתיקח ותוציא ממנה את המנחה - היא תמשיך לעבוד".
אסי: "ברגע זה בוטל חוזה הטאלנט שלנו ב'קשת'".
במסגרת ההסכם של "אנדמול" עם "רשת", אולי "קשת" תאבד את "האח הגדול".
ארז: "אני חושב שיש עוד 3-2 עונות ש'האח הגדול' ישודר אצלנו. הקריירה שלי לא התחילה עם 'האח הגדול', ואני מקווה שלא תסתיים אחריו'".
אסי: "זה מחזיר אותי לאחת השאלות הקודמות שלך, וכאן זה ממש קריטי: התוכנית לא תסתדר בלי המנחים שלה. תזכור את המשפט הזה, ושגם ב'רשת' יזכרו אותו".
ארז: "אתה רוצה הצעה מ'רשת'?"
אסי: "לא, אני רק אומר שצריך לזכור את זה. עכשיו ברצינות: לתוכנית הזאת יש דנ"א מובהק שמורכב מהמנחים שלה, מהצוות שלה, מהעורך שלה ומהבמאי, ואם כל האנשים האלה לא יהיו שם - זה לא יהיה 'האח הגדול'".
ארז: "זו התוכנית היחידה שרן תלם, סמנכ"ל התוכניות, מגיע אליה באופן אישי בכל פרק".
אסי: "לא משנה מה 'רשת' יעשו, זה לא יהיה זה. גם ב'24/7' היו בית ומצלמות, אבל זה לא אותו דבר".
אתם חוששים מזה שאולי תאבדו אותה?
אסי: "אנחנו עוד רחוקים משם, אז אני לא מתייחס לזה. מה שכן, אני אוהב את האקשן שיש בתעשייה שלנו. כמו המלחמה על 'הישרדות'".
ארז, מה דעתך על המהלך הזה ש"רשת" עשו לערוץ 10 עם "הישרדות"? היית עושה דבר כזה?
ארז: "בוודאי. תראה איזה יופי: הם גם לקחו להם את 'הישרדות', וערוץ 10 לא משדרים, וזה גם תקוע בבית משפט ו'רשת' לא צריכים להפיק את זה".
היה מי שטען שהם חצו את הגבול במהלך הזה.
"למה זה לא בסדר? זה ביזנס. אין פה שום סנטימנטים. וזה בסדר גמור".
אסי, אחרי קרוב לשנתיים שאתה עם אלברט אסקולה, אתה חושב על חתונה?
"אני יודע שזה בן הזוג שאני רוצה לבלות איתו את חיי, וזו הפעם הראשונה שאני אומר את זה על מישהו. להתחתן? זה לא חשוב לי, אבל זה בטח יהיה כיף. אני תמיד אומר שכל מה שאנשים חווים בחתונה זה כל מה שאני וארז מרגישים בכל תוכנית פתיחה וסיום. אז האירוע הזה, בשביל לקבל המון תשומת לב, לא חסר לי. מה גם שיש הרבה לטרוח, ואין לי כוח. אלברט מאוד רומנטיקן, אז הוא בטח ירצה לעשות משהו כזה".
ארז יחתן אתכם?
"יאיר לפיד הבטיח לחתן אותנו, והוא צריך לעמוד בזה".
ארז: "אם לא הוא, אז בנט".
אסי: "יותר חשוב לי הילדים, אני מניח שזה יהיה השלב הבא".
ארז: "הילד יראה 'האח הגדול'?"
אסי: "לא לפני גיל 12".
erans@israelhayom.co.ilטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו