האוקיינוס ההודי הדרומי, המקום בו החוקרים משערים כי טיסה MH370 התרסקה, הוא אחד המקומות הבודדים בהם יכול מטוס נוסעים מסחרי להתרסק, בלי שאף אחד יבחין בכך.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
המים הנרחבים הם אחד המקומות המבודדים ביותר בעולם, ומהעמוקים ביותר, המציבים אתגר עצום בפני צוותי החיפוש הבינלאומיים, שכעת ממקדים את החיפוש באזור זה, אחד מכמה אתרי התרסקות אפשריים. אפילו לאוסטרליה, שלה יש איים באוקיינוס ההודי, אין מכ"ם שמעניק כיסוי של כל האזור.
"כמעט בכל האוקיינוס ההודי אין כיסוי רדאר", אמר מקור ברשות התעופה האזרחית באוסטרליה. "אם משהו הוא יותר ממאה קילומטרים מהחוף, לא תראה אותו". האוקיינוס ההודי, השלישי בגודלו, הוא בעל עומק ממוצע של 3.6 ק"מ, עמוק יותר מהאוקיינוס האטלנטי, בו לקח שנתיים למצוא שרידים בקרקעית הים של מטוס אייר פראנס שנעלם ב-2009.
מאמצי החיפוש עוברים לאוקיינוס ההודי
צוותי חיפוש מלמעלה מ-12 מדינות, נכשלו בניסיון לעלות על עקבותיה של טיסה MH370, שנעלמה לפני כשבוע, לאחר שהמריאה מקואלה למפור, והוסטה ממסלול הטיסה. מאמצי החיפוש התמקדו עד כה בעיקר בים סין הדרומי, אך עתה הם מועברים לאוקיינוס ההודי לאחר חקירת נתונים, שמעלים אפשרות כי הבואינג ER777-200 הוטסה בכוונה מחוץ למסלול.
חוקרים משערים כי סביר יותר שהמטוס טס דרומה, מאשר צפונה למרחב אווירי עמוס, בו ודאי היה מתגלה.
ההערכות הן כי למטוס היה כארבע שעות טיסה עם מלאי הדלק שהיה בו, כשנראה לאחרונה על ידי המכ"מים. למטוס הייתה אפשרות לטוס עוד 3,500 קילומטרים לערך, בהנחה שמהירות השיוט והגובה היו נורמליים. גורמים רשמיים משערים כי המטוס טס דרומה, עד שנגמר לו הדלק, והוא התרסק לים, על פי מקור בכיר המכיר את המידע המגיע לממשל האמריקני על החקירה.
האיים באוקיינוס ההודי: 3,000 תושבים
באוקיינוס ההודי הדרומי, בין אינדונזיה ואוסטרליה, נמצאים איי חג המולד האוסטרליים, שם ישנם מתקני כליאה ומתקנים למבקשי מקלט, ואיי קוקוס (קילינג), הנמצאים כ-2,000 קילומטרים צפונית מערבית לפרת'. באיי קוקוס יש נמל תעופה קטן המשרת את האוכלוסייה שכוללת כ-3,000 אנשים בסך הכול.
דרומה משם, יש רק קומץ תחנות מחקר המתפרסות על פני מספר איים בשליטה צרפתית כולל קרגואלן – קבוצה של איים וולקניים, המשמשים מקום למספר סורקים אסטרונומיים ומכ"מים, אך אין בהם שדה תעופה, ובלתי סביר כי המטוס היה יכול להגיע למרחק כזה.
מסלול השיוט ממערב אוסטרליה לצפון אסיה ואירופה נחשב שקט במונחי ספנות עולמיים, למרות הכמות הגדולה של עפרות ברזל ומשאבים אחרים שנשלחים מנמלי צפון-מערב אוסטרליה. ספינות שיוצאות מאוסטרליה נשארות קרוב לקו החוף המערבי באוסטרליה, ואז שטות צפונה דרך המים האינדונזיים, לכיוון הים הסיני הדרומי, או צפונית-מערבית לכיוון הים האדום.
אוסטרליה? גם המכ"מים שלה לא יעזרו
מכ"מ התעופה האזרחי של אוסטרליה מתפרס על שטח מרבי של כ-410 ק"מ מהחוף, אמר גורם ברשות התעופה האזרחית, ומשתמשים בו רק כדי לנטר טיסות מתוכננות שמגיעות למדינה. יש רק שני מכ"מים מרכזיים על החוף המערבי באוסטרליה, אחד בפרת' והשני בצפון בפרא בורדו, שלו אפילו טווח קטן יותר, ומשתמשים בו כדי לנטר את פעולות הכרייה באזור פילבארה הסמוך.
רשות התעופה האזרחית של אוסטרליה מסתמכת על מערכת הנמצאת במטוסים, ומשדרת אוטומטית ללווינים. הגורם אמר כי כך פועלים עם טיסות של "אמירייטס אירליינס" של איחוד האמירויות, שכולן טסות מעל האוקיינוס ההודי לאוסטרליה, אבל לא אמר מה הטווח של השידור.
לאוסטרליה אין לוויינים ממשלתיים. לצבא האוסטרלי יש מכ"ם המאפשר לו לצפות עד מרחק של 3,000 קילומטרים מהחוף. זה מקיף את כל הפעילות של האי ג'אווה, פאפוואה גינאה החדשה, ואיי סולומון. רשת מכ"מים שמתפרסת על שטח צפון האוקיינוס ההודי, עוזרת לחזק את ההגנה האוסטרלית מפני כל תקיפה שמקורה בצפון.
לפי התקשורת המקומית, המכ"מים משמשים בעיקר כדי ללכוד מהגרים בלתי חוקיים המגיעים לאוסטרליה מהמים הצפוניים. חיל ההגנה האוסטרלי לא הגיב לסוכנות הידיעות רויטרס. אתר התרסקות פוטנציאלי של המטוס בן כ-1,600 קילומטרים צפונית-מערבית או מערבית לחופי אוסטרליה, נכלל בחיפוש של הרשות לבטיחות ימית האוסטרלית, שהוא אחד הגדולים בעולם. דובר של הרשות אמר כי הם לא קיבלו בקשה לסיוע על ידי מלזיה נכון להיום.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו