משקפי רייבאן // משקפי רייבאן

היבואנים נלחמים - הצרכנים מרוויחים

היבואנים הרשמיים מנהלים מלחמת חורמה נגד הייבוא המקביל: סוחרים שקונים מותגים מדילרים גדולים וכך מורידים את המחירים √ בדקנו וגילינו מותגים זהים שנמכרים בפערים גדולים, והצרכנים מרוויחים

מחירים בישראל גבוהים משמעותית ביחס לחו"ל ברוב המקרים, ויש לכך הרבה סיבות. אחת העיקריות שבהן היא היבואנים, שמוכרים את המוצרים לרשתות ולחנויות בעלות גבוהה מאוד בהשוואה למחירים בחו"ל. כשהפערים מאוד גדולים השוק מוצא את הדרכים שלו, ולצד היבואנים הרשמיים מתפתח ייבוא מקביל שהוא זול משמעותית, אבל גורר במקרים רבים מלחמה קשה מול היבואן הרשמי. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

בתחומים רבים, למשל במוצרי תינוקות, הייבוא המקביל הביא לירידה משמעותית במחירי המוצרים. במקרים אחרים, דוגמת תחום המזון, ההוזלות לא ממש מגיעות לצרכנים ורק מיטיבות את מצבם של המינימרקטים הקטנים והפיצוציות מול הרשתות.

בתחום הצעצועים רשת טויס אר אס החליטה לפנות לייבוא מקביל כשהתברר לה שהפער במשחקים מסוימים בין ישראל לארה"ב הוא עצום. לדברי עדי רגב, מנכ"ל טויס אר אס, "בסוף 2011 התחלנו לייבא צעצועים בייבוא מקביל מתוך רצון להוריד את המחירים לצרכן, להגדיל כמויות מכירה ולהעלות את הרווח. כשבארץ מוצרים עולים פי שלושה - אפשר להוריד 30% מהמחיר. ייבאנו בייבוא מקביל מונופול, לגו, בובות ברבי ודמויות של גיבורי על. חלק מהיבואנים לא אהבו את זה וניסו לחסום אותנו בחו"ל, אבל אין להם ברירה. בעקבות זאת המחירים ירדו ולכן את חלק מהמוצרים חזרנו לייבא באמצעות היבואן הרשמי".

לדברי יעקב הלפרין, הבעלים של אופטיקה הלפרין, "היבואנים מנצלים את הכוח שלהם כי הם מחזיקים מוצרים שאי אפשר בלעדיהם. אם אני לא אמכור במחיר שנמכר בענף ושקובע היבואן - פתאום יהיו דגמים חזקים שיהיו חסרים עבורי במלאי, ייצרו לי בעיות אספקה או שבכלל יעצרו לי את האספקה". אבל גם באופטיקה הלפרין החליטו לנסות להוריד את המחירים באמצעות ייבוא מקביל של המותגים רייבאן, רודי פרוגק'ט, מיו מיו, מארק ג'ייקובס וחלק מעדשות המגע. "אני משיג את המוצרים הללו מדילרים במדינות אירופה או בארה"ב בזול יותר ממה שמוכר לי היבואן פה בארץ. אם אני קונה בייבוא מקביל למשל משקפיים ב־50 יורו (כ־250 שקלים), אני אמכור אותם ברווח של 50%, כלומר ב־375 שקלים, ואני ארוויח 125 שקלים. גם היבואן בישראל קונה ב־50 יורו אבל הוא גוזר רווח כפול ואז גם הרשת לוקחת מחיר כפול, כך שהמחיר מגיע לכ־200 יורו כלומר 1,000 שקלים".

לדבריו, המחירים בשוק המשקפיים ירדו בגלל הייבוא המקביל: "זה נכון שיכול להיות שלא יהיו לי מודלים מסוימים, אבל לפעמים בייבוא מקביל אני מקדים את השוק המקומי עם סחורה זולה וחדשה יותר ובשורה התחתונה הצרכן מרוויח. אני מוכר שלושה זוגות של משקפי ראייה של רייבאן עם עדשות ב־999 שקלים, כלומר 333 שקלים לזוג. הכמויות מאפשרות לי להזמין בהיקפים גדולים, לקבל הנחה גדולה ולגלגל אותה לצרכן. החנויות הפרטיות במצב רע כי הן לא יכולות להתמודד עם המחיר הזה. הם לא גנבים - הם קנו בכפול מהיבואן ונאלצות למכור בכפול כדי להתקיים".

היבואנים מנסים להילחם בתופעה ומנסים לחשוף את המקור שממנו קונים היבואנים המקבילים את הסחורה שלהם, וכך "לשרוף" אותם בחברה: "קוראים לזה מלחמת חסימות. בכל פעם מנסים לסגור אותי בדרך אחרת. יש מוצרים שאנחנו לא יכולים לייבא אותם משום שהם מסומנים. גילינו את זה כשייבאנו משקפיים של פראדה והתברר שעל כל עדשה יש מספר סידורי. ברגע שעושים ייבוא מקביל ממדינה למדינה, רואים את המספר הסידורי של כל מדינה ואז יודעים מאיזו מדינה זה מגיע ואז נותנים לי בראש".

מיבואנית רייבאן לוקסאוטיקה נמסר: "לוקסאוטיקה דואגת לספק לצרכנים קולקציות עדכניות, אופנתיות ואיכותיות, עם אחריות ושירות מקיף למותגים אלו. לא ברור לנו על מה מתלונן מר הלפרין הפעם. אנו ממליצים לו להתמקד במותגים שבהם הוא מבין". 

ברשת המשקפיים אירוקה מייבאים בייבוא מקביל את המותגים רודי פרוגק'ט, מארק ג'ייקובס וג'ימי צ'ו. לדברי הבעלים יעקב וולף, הרשת מציעה את משקפי הראייה של מארק ג'ייקובס ב־399 שקלים כולל עדשות: "הגענו ישירות ליצרן ובזכות הכמות נותנים לנו את המשקפיים במחירים הללו. למרות שיש יבואן בלעדי, הצלחנו בזכות כושר השכנוע שלנו. הרווח שלנו על המוצרים הללו נמוך ואנחנו עושים את זה כי אנחנו יכולים למכור כמויות נכבדות. לא היינו יכולים למכור במחירים כאלה אם היינו רוכשים מהיבואן, שהוא יד נוספת".

גם בתחום האופנה והטיפוח מתקיים ייבוא מקביל, ואחד היבואנים המקבילים הגדולים הוא המשביר לצרכן. לדברי דודי כהן, סמנכ"ל הסחר ברשת, אפשר למצוא במשביר לצרכן מותגים כגון הוגו בוס, לקוסט, נאוטיקה, פולו ראלף לורן, קלווין קליין, דונה קארן, ובקרוב גם ארמאני אקסצ'יינג' ופרד פרי במחיר נמוך משמעותית מהמחיר הרשמי. "אנחנו מוכרים יותר מ־100 אלף מכנסי ליווי'ס בשנה בייבוא מקביל ב־299 וב־149 שקלים. אנחנו עושים את זה גם בתחום הטיפוח, והאסטרטגיה שלנו היא לעשות יותר ייבוא מקביל כדי לתת מענה ליותר תחומים ולתת את המחירים הטובים ביותר. ברשת ניו־פארם, למשל, אנחנו מציעים בשמים במחירים מאוד אטרקטיביים". 

לקוסט במחירים מפתיעים

בתחום האופנה אחד היבואנים המקבילים המוכרים הוא "מחסן היבואן" בבני ברק, שמציע מותגים ובהם טומי הילפיגר, ראלף לורן, אברקרומבי, נאוטיקה, ליווי'ס, קלווין קליין, לקוסט ועוד במחירים מפתיעים. אלעד סויסה, הבעלים של החנות, אומר: "אנחנו עובדים עם ספקים בארה"ב. חולצות של טומי הילפיגר אצלנו עולות מ־49 שקלים לחולצות בייסיק ועד 160 שקלים לחולצות שרוול ארוך עם דוגמאות ואפליקציות. אני מעריך שבקניונים אפשר למצוא את זה בהרבה יותר".

לדברי סויסה, "לא צריך לרחם על היבואנים. הפעילות שלנו מאפשרת למאות אלפי צרכנים לטעום מהמותג שלא תמיד נגיש להם. דפקו אותנו במזון, ברכבים ובעוד הרבה מוצרים, וסוף סוף באופנה אפשר לקנות במחיר יותר נמוך מהקניונים ואפילו מאירופה. חולצה של לקוסט יותר זולה בארץ בגלל ייבוא מקביל, אחרת גם בזה היינו משלמים מחירים מופקעים".

היבואנים באופן טבעי לא מתלהבים מהייבוא המקביל וממה שהוא מעולל לענף. מותג הוויאנס, למשל, "זוכה" לייבוא מקביל נרחב.

לדברי אלי יהודה, הבעלים והמנכ"ל של דיפרנט נעליים, היבואנית הרשמית של כפכפי הוויאנס, "הייבוא המקביל גרם להורדת מחירים אבל גרם לפגיעה בשירות לצרכן. צרכנים רבים קנו כפכפים מייבוא מקביל בגלל המחיר והיו צריכים לתקן את הכפכפים ולא היה להם למי לפנות והם פנו אלינו. בהתחלה נתנו להם שירות, וברגע שזה הפך למסה אדירה הפסקנו עם זה.

"הייבוא המקביל גרם להורדת מחירים בענף, אבל זה לא הוגן ולא מוסרי. יש לנו עלויות פרסום, מחיר של הקמת מותג. במשך עשר שנים אני עובד ומשקיע על מותג, ואז יום אחד מפיצים את הסחורה שלי בבזארים ובמקומות שלא חשבתי שהיא תהיה שם. זה גרם לנו לירידה במכירות ובהכנסות. כפכפים קלאסיים עלו 120 שקלים. היום אני מוכר אותם ב־69 שקלים ובייבוא המקביל הם מוכרים בכ־60 שקלים. אנחנו מנסים להעלות את המחירים בחזרה כי אחרת לא נצליח להרוויח".

לדברי יובל שיזף, סמנכ"ל השיווק של חברת פופיק, יבואנית רשמית של מוצרי תינוקות ובהם פג פרגו, ייבוא מקביל הוא בדרך כלל תוצר של מוצר מצליח: "זה מגביר תחרות וזה מחייב יבואנים להיות ערניים. יבואן רשמי מסתכל על המותג שלו לטווח ארוך וייתן שירות טוב. היבואן שרוצה לעשות ייבוא מקביל רואה את המוצר שלי מצליח, מביא 100 עגלות ומפסיק להביא אותן אם הן כבר לא  הלהיט האחרון. ברגע שיש ייבוא מקביל הצרכן תלוי בטוב ליבם של החנות ושל היבואן שעושה ייבוא מקביל".

אבל בתחום מוצרי התינוקות הייבוא המקביל הצליח להוריד מחירים. לדברי אברי קציר, מנכ"ל בייבי סטאר, "כשראינו את המחירים בחו"ל הבנו שמשהו דפוק פה במחירים והחלטנו להביא בייבוא מקביל. בגדול על כל מוצר שאני מוכר אני מרוויח, אבל אפשר להסתפק ב־20% רווח - לא משהו חזירי. אנחנו מביאים את עגלות מוצי ומוכרים אותן ב־3,500 שקלים לעומת היבואן שמוכר ב־4,100 שקלים. עד שהגעתי מכרו עגלות מוצי ב־6,100 שקלים, וגם הם נאלצו להוריד את המחיר". 

ממאדרלנד, יבואנית עגלות מוצי, נמסר כי "מהיום הראשון נמכרות עגלות מוצי בכ־3,800-3,900 ש' - והמחיר נשמר לאורך השנים, גם כיום עם השקת דגם ה־igo המבוקש. כניסתן של עגלות מוצי לישראל על ידי יבואני פרלל לא השפיעה על המחיר ו/או על המכירות. לקוחות מאדרלנד נהנים מעגלות מוצי מקוריות, עם אחריות וטיפולי בטיחות שוטפים ללא חיוב, לעומת עגלות הפרלל שמעולם לא קיבלו את אישור היצרן לשיווקן. מאדרלנד עושה כל שביכולתה על מנת לשווק את עגלות מוצי במחירים הוגנים, הדומים למחירי העגלות באירופה".

גם בתחום המזון מתקיים ייבוא מקביל, אבל שם הצרכן מרגיש פחות את ההבדלים. ששי קופרלי הוא יבואן מקביל של מזון ומוצרי צריכה, והוא מוכר את הסחורה לסיטונאים שמוכרים לפיצוציות ולמינימרקטים. לדבריו, הפיצוציות והמינימרקטים קונים דרכו מכיוון שהחברות הגדולות מקשות עליהם ומוכרות להם במחירים הרבה יותר גבוהים: "יש הרבה מוצרי צריכה שעבורם קורעים את הצרכנים במחיר, ולכן לייבוא מקביל יש חשיבות רבה".

*   *   *

צעצועים: קוזי קופה LITTLE TIKES. ייבוא מקביל על ידי טויס אר אס

רשמי: 550 ש'

מקביל: 480 ש'

בושם וטיפוח: ויקטוריה סיקרט SEXY LITTLE THINGS בושם 50 מ"ל. ייבוא מקביל ברשת ניו־פארם

רשמי: 149 ש'

מקביל: 149 ש'

אופנה: חולצת גברים, נאוטיקה. ייבוא מקביל על ידי "מחסן היבואן"

רשמי: כ־350 ש'

מקביל: 99 - 149 ש'

אופנה: ג'ינס ליווי'ס. ייבוא מקביל אפשר למצוא ברשת המשביר לצרכן

רשמי: כ־300 ש'

מקביל: 199 ש'

מוצרי חשמל: מיקסר קיי מיקס, קנווד. ייבוא מקביל על ידי י' שלום. להשיג בחנויות החשמל

רשמי: כ־1,690 ש'

מקביל: 1,190 ש'

אופטיקה: משקפי מארק ג'ייקובס. ייבוא מקביל באירוקה (כולל עדשות)

רשמי: כ־1,000 ש'

מקביל: 399 ש'

אופטיקה: משקפי רייבאן. ייבוא מקביל אפשר למצוא ברשת אופטיקה הלפרין במבצע של 3 זוגות ב־999 ש'

רשמי: כ־450 ש'

מקביל: 399 ש'

הנעלה: נעלי נייקי רונאלדו. ייבוא מקביל אפשר למצוא בסניפי פלטין

רשמי: כ־280 ש'

מקביל: 200 ש'

הנעלה: כפכפי הוויאנס. ייבוא מקביל אפשר למצוא בחנויות שונות שאינן חנויות המותג

רשמי: 69 ש'

מקביל: כ־60 ש'

מוצרי תינוקות: עגלת מוצי igo. ייבוא מקביל אפשר למצוא ברשת בייביסטאר

רשמי: 3,932 ש'

מקביל: 3,500 ש'

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...