הפעולה הפשוטה שעשויה לעזור לכם להפחית סטרס ולישון טוב יותר

מחקר חדש ומעניין חשף שהפתרון לשלווה נמצא ממש מחוץ לחלון של כל בית • האזנה לשירת ציפורים יכולה לסייע במגוון תחומים, מבריאות נפשית ועד ריכוז • איך תצליחו להפיק מהן את האפקט המקסימלי?

לחוצים ומתעוררים באמצע הלילה. אילוסטרציה. צילום: גטי אימג'ס

השנה החולפת הייתה מלאה באירועים מחרידים שהשפיעו על אזרחים רבים בצורה ישירה. כשאין סוף טוב באופק, זה בדיוק הזמן להתמקד במה שהטבע נתן לנו ובמקרה הזה, באמת יכול לסייע.

מחקר חדש הראה כי האזנה לקולות ציפורים יכולה להפחית משמעותית את הלחץ בנסיעה לעבודה. המחקר מצא ירידה של 35 אחוזים ברמות הלחץ בקרב מי שהאזינו לנופי קול טבעיים.

מומחים מדגישים כי היתרונות של האזנה לשירת ציפורים יכולים לעזור לנו לשמור על רגיעה לאורך חיי היומיום שלנו. מריה קינקייד, האורניתולוגית הראשית באתר FeatherSnap, ציינה: "האזנה לשירת ציפורים לא רק מפחיתה לחץ אלא, גם מקדמת שינה טובה יותר, משפרת את הריכוז ומציעה מגוון של השפעות טיפוליות אחרות."

שלום לקורטיזול

לפי קינקייד, לקולות ציפורים יש יתרונות רבים: "לשירה שלהן יש יכולת ייחודית להפחית לחץ על ידי הורדת רמות הקורטיזול, ההורמון הקשור ללחץ. צלילים טבעיים יוצרים אפקט מרגיע שיכול לעשות פלאים עבור אלה המתמודדים עם חיים בקצב מהיר."

ומה עם אנשים שחווים קצת יותר מסטרס? "שירת ציפורים משמשת כהסחת דעת חיובית, מועילה במיוחד לאלה המתמודדים עם חרדה ודיכאון. הלחנים שלהן יכולים להסיט את תשומת הלב שלנו ממחשבות שליליות, ולעזור לשפר את מצב הרוח שלנו לאורך זמן."

היתרונות של ההאזנה לא עוצרים במרחב הנפשי: "שירת ציפורים מסייעת לנו להתרכז, ולכן היא שימושית במיוחד עבור אלה המתכוננים לסמסטר אקדמי חדש. האזנה לשירתן לפני עבודה או לימודים יכולה לעזור להישאר ממוקדים ופרודוקטיבים".

טון נמוך ומרגיע. זמיר מנומר, צילום: יואב פרלמן - החברה להגנת הטבע

אם אתם מתקשים דווקא בשינה, הציפורים יכולות לספק עזרה טבעית ויעילה: "ציפורים שרות רק כשהן חופשיות מסכנה. באופן טבעי, אנחנו מקשרים את הלחנים שלהן עם שלווה ורוגע, מה שמאותת למערכת העצבים שלנו להירגע."

אילו שירי ציפורים הם היעילים ביותר?

בעוד ששירי ציפורים בכללותם מסוגלים להשפיע לחיוב על בני אדם, לא לכולם יש את אותה ההשפעה. בחירה קפדנית של שירי הציפורים יכולה לעזור לכם לכוון לצרכים האישיים שלכם.

"שירי ציפורים בעלי טון נמוך יותר, מלודיים וקצביים נוטים להיות מרגיעים יותר. לדוגמה, השירים של שחרורים, זמירים ואדומי החזה מרגיעים מאוד, מה שהופך אותם לאידיאליים להאזנה לפני השינה."

לחלופין, אם אתם מחפשים הקלה מחרדה, מריה ממליצה להאזין לציפורים עם שירים מורכבים ומגוונים יותר: "לקיכלי האשור ולקיכלי השיר יש לחנים מרתקים במיוחד, שיכולים לקדם מיינדפולנס ולהסיח את דעתכם ממחשבות חרדה".

לחנים מרתקים. ציפור קיכלי סהרון, צילום: יונתן גורדון

מתי ואיפה?

"השעות המוקדמות של הבוקר, ממש לפני זריחת השמש, הן הזמן הטוב ביותר לשמוע קריאות ציפורים. מקהלת השחר היא אחד מנופי הקול הטבעיים השלווים ביותר. התחלת הבוקר שלכם בדרך זו יכולה לקבוע את הטון ליום מרגיע". 

אם אתם מתגוררים בסביבה עירונית, נסו לצאת ממנה לשמורת טבע או פארק קרוב, כדי למקסם את הרוגע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר