בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה
בפרק זה אירחה דנה רון את שרון רחמים, סמנכ"ל קבוצת ארצ'ליק ומנהל פעילות BEKO Israel . יחד הם דנו בסיבות לכך שהצרכן הישראלי לא נותן עדיפות למוצרים חסכוניים באנרגיה, כיצד המדינה אינה מספקת תמריצים לשינוי המגמה, ומה עומד מאחורי המיתוס ששטיפת כלים ידנית חסכונית יותר ממדיח כלים – למרות שהמציאות מוכיחה אחרת.
מוצרים חסכוניים באנרגיה מציעים יתרונות כלכליים משמעותיים, במיוחד במכשירי חשמל יומיומיים כמו מקררים, מכונות כביסה ומייבשים. הם לא רק מפחיתים באופן ניכר את עלויות החשמל, אלא גם מחזירים את ההשקעה הראשונית לאורך זמן בזכות תחזוקה מינימלית ואורך חיים ארוך יותר.
הצרכן הישראלי ידוע בכך שהוא מחפש את המוצר החדיש ביותר – הן מבחינת עיצוב והן מבחינת מותג. הוא משקיע במחקר, מבצע סקרי שוק ולרוב בוחר בקפידה את המוצרים שהוא רוכש. עם זאת, חיסכון באנרגיה עדיין נמצא בתחתית סדר העדיפויות שלו. "כשהלקוח מגיע לקנות מוצר חדש", אומר שרון רחמים, "הוא כבר רגיל לומר, 'אני לא משתמש בו הרבה, אז אין לזה משמעות'".
מעבר לחוסר המודעות של הצרכנים, רחמים מצביע על אינטרס כלכלי של היבואניות כגורם משמעותי לבעיה. לדבריו, כאן טמונה הבעיה האמיתית. "אם נסתכל על דוחות המכירות של המוצרים הפופולריים בישראל, מייבשי כביסה הם המובילים. אבל הבעיה היא שאנשים ממשיכים לרכוש את הדגמים הישנים, עם הצינור שצריך להוציא דרך החלון וכל הבלגן. הדגמים האלה צורכים פי שלושה יותר חשמל, בעוד שהדגם המתקדם ביותר כיום, שצורך רק 600-800 וואט, כמעט ולא נמכר."
על פניו, לצרכן הישראלי יש סיבות משלו להעדיף את המייבשים המסורתיים, ולטענת רחמים, הסיבה העיקרית היא פשוטה: למייבש החדשני לוקח כמעט פי שניים מהזמן לייבש בגדים. "ואם יש משהו שהישראלים לא אוהבים, זה לחכות", הוא אומר בחיוך. עם זאת, רחמים מציע זווית אחרת לניצול הזמן: "מה הבעיה להפעיל מייבש בלילה במקום באמצע היום?".
נקודה נוספת שחשוב לשפר, לפי רחמים, היא המודעות להשפעה על איכות הבגדים שלנו. "בעידן של אופנה מהירה, כשאנחנו אפילו לא בטוחים מאילו בדים עשויים הבגדים שאנחנו לובשים, המייבשים החדשניים יכולים לשמר את איכות הבגדים בצורה משמעותית יותר", הוא מסביר, ומדגיש את חשיבות השימוש בטכנולוגיה שמסייעת גם לשמור על הסביבה וגם על הבגדים.
עולה השאלה המתבקשת: אם כן, מדוע עדיין משווקים כל כך הרבה מכשירי חשמל בזבזני אנרגיה? רחמים עונה בכנות מאכזבת, אך לא מפתיעה: "כבעלי חנויות, אנחנו למעשה סוג של משתפים פעולה עם המצב. אנחנו לא מתווכחים עם הלקוח, ולא מסבירים לו שבטווח הארוך הוא עושה טעות. בסוף, אנחנו רוצים למכור."
בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה