"מחסן התבואה" של ישראל, חיות בר נדירות, ואתרי מורשת: שיקום העוטף, שקיבל על ידי הממשלה את הכינוי "חבל תקומה" – דורש תכנית סדורה שלא תפספס אף היבט

הוועידה השנתית למדע וסביבה תתקיים השנה כמחווה לדרום באוניברסיטת בן גוריון שבנגב. אחד הנושאים החשובים הוא שיקום יישובי העוטף והנגב המערבי ומעבר לבנייה מחדש של היישובים והתשתיות, כיוון שישנה חשיבות אדירה לשיקום אקולוגי באופן מדויק

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

בפרק זה אירחה דנה רון את יעל זילברשטיין, מנהלת יחידת טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, ואת תמר רביב, מנהלת אגף שטחים פתוחים ומגוון ביולוגי במשרד להגנת הסביבה. השלוש דיברו על הוועידה השנתית למדע וסביבה שתתקיים השנה באוניברסיטת בן גוריון כמחווה לנגב המערבי ושיקום העוטף באופן שיטיב עם הייחוד האקולוגי שלו.

הוועידה השנתית למדע וסביבה מתקיימת מדי שנה באזור המרכז והשנה הוחלט להעבירה לנגב כמחווה לאירועי השבעה באוקטובר. כמאה מרצים ואלפי משתתפים מגיעים מדי שנה לשמוע את ההרצאות שמתקיימות במשך יומיים.

אחד המושבים שיוצגו השנה בוועידה, הוא בהובלת יעל זילברשטיין, מנהלת יחידת טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, ותמר רביב, מנהלת אגף שטחים פתוחים ומגוון ביולוגי במשרד להגנת הסביבה. המושב יעסוק בשיקום טבע ושטחים פתוחים בעתות מלחמה, ויוצגו בו מחקרים קודמים שנעשו באזור יישובי העוטף וכיצד ניתן לשלב את הממצאים בשיקום שייעשה.

בנוסף, יציגו זילברשטיין ורביב את התכנית לשיקום השטחים הפתוחים בעוטף, שקיבלה מהממשלה את הכינוי "חבל תקומה" בשנה האחרונה. "חבל תקומה" הוא האזור הנמצא כשבעה קילומטרים מגדר הרצועה ונכלל בתכנית הממשלתית לשיקום העוטף.

"כשמדובר על שיקום העוטף בחברה להגנת הטבע והמשרד להגנת הסביבה, לא מדובר רק על השיקום היישובים עצמם, אלא גם על השיקום האקולוגי – איך עוזרים לטבע להשתקם" מסבירה תמר רביב. החשיבות של שיקום הטבע באזור זה היא אדירה בשל המגוון הביולוגי הנדיר שמצוי בו – בין אם אלה קרקעות הלס והכורכר ובעלי החיים המיוחדים. המערכות הללו נמצאות בסכנת הכחדה בשל הפיתוח שמתרחש שם כבר שנים, ולכן כעת זוהי הזדמנות לשקם אותם בצורה שתעזור להם לשגשג.

"טבע הוא מרחב מרפא ומאפשר חוסן קהילתי", מוסיפה יעל זילברשטיין, "ולכן חשוב ליצור מרחבים כאלה בכל מרחב שחיים בו אנשים – בין אם יישובים או ערים". בכדי להוציא לפועל את תכנית השיקום, אושרו כבר 100 מיליון שקל מתקציב הממשלה.

אך השלב הקשה עדיין לפנינו – השלב של השיקום עצמו. "מצד אחד רוצים לפעול כמה שיותר מהר, מצד שני חייבים לפעול בזהירות כדי לא לפגוע." מבהירה רביב, "זה חייב להיות בשיתוף הקהילות שחיות שם, שהן ירגישו חלק ושלא באו מאחורי הגב ועשו תכניות שהם לא מודעים אליהן ומעורבים בהן".

הוועידה תתקיים בתאריכים 25-26.9 באוניברסיטת בן גוריון שבנגב. לאתר הוועידה, הרשמה וצפייה בתוכנייה: https://conference.isees.org.il/hp/

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

כדאי להכיר