ברצלונה, ונציה וטוקיו: המחאות בעולם נגד תיירות יתר והטרנד הסביבתי שמנסה לפתור את הבעיה

החגים מתקרבים ואחרי השנה הלא פשוטה שעברה על אזרחי ישראל, רבים רוצים להשתחרר מהדאגות ולטייל. אבל תיירות היא גם נזק סביבתי, וכדי לצמצם אותו – אנחנו צריכים להיות יותר מודעים לסביבה שלנו בזמן החופשה

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

בפרק זה אירחה דנה רון את פרופ' יעל רם, החוג ללימודי תיירות, המכללה האקדמית אשקלון. השתיים דיברו על הנזקים שאנחנו גורמים להם בלא מודע כשאנחנו חובשים את כובע התייר, הדברים הקטנים והמשמעותיים שבכל זאת אפשר ליישם בחופשה, ומה יותר מזהם – קרוזים או טיסות?

כשחושבים על זיהום סביבה, אינטואיטיבית חושבים על שקיות מפוזרות בשמורות טבע וניילונים צפים בים – אבל הסביבה היא מושג הרבה יותר רחב מזה. כשאנחנו יוצאים לחופשה, בלי לשים לב אנחנו מגדילים את פליטת גזי החממה שלנו. ככל שאנחנו טסים רחוק יותר, כך אנחנו מזהמים יותר. בטיסה טרנס-אטלנטית אחת, נפלטים יותר גזי חממה משנה שלמה בחייו של אזרח אירופי ממוצע.

אבל זהו רק נדבך משמעותי אחד בהיבטים של זיהום והשפעה סביבתית של תיירות. את הנושא של "תיירות יתר" התחלנו לראות ב-2016, כשבערים מרכזיות ברחבי העולם התעוררו מחאות ששמו זרקור על השינוי המהותי באורח החיים של התושבים המקומיים, הסובלים מעומס של מתיירים בעיקר בעונת הקיץ. טענת הנגד העיקרית הייתה שאנחנו, כתיירים, מחזקים להם את הכלכלה ואת הכיס – כיצד ייתכן שהם מוחים כלפינו?

"המקומיים לא מבקשים שלא נבוא בכלל, אלא שנבוא באיזון. גם אנחנו לא נהנים לבוא ביולי אוגוסט, שיא העונה, וסובלים מצפיפות נוראית בערים האלו." מסבירה פרופ' רם. כמספרי התיירות רק ממשיכים לעלות, כך שהעומסים גדלים בהתאם.

"בחופשה אנחנו מרשים לעצמנו להשתולל קצת", ממשיכה פרופ' רם, "אז אנחנו משאירים את המזגן דולק במלון כדי שיהיה נעים כשנחזור, לוקחים יותר אוכל בבופה ואז זורקים – הבעיה היא עצומה כשמדובר על מעל 500 מיליארד תיירים בשנה." כיצד, אם כך, ניתן לכבד את הסביבה והחוקים, מבלי לפגוע בהנאה ותחושת החופשיות שלנו בחופשה? פרופסור רם מתעקשת - זה לא כל כך מסובך.

"כשאני קונה ברשת בינלאומית של בגדים בונציה, אני לא תורמת לכלכלה המקומית. כשאני אוכלת, קונה וישנה בעסק מקומי – הרווחים נשארים אצלו.

זה מושג שנקרא 'קיימות כלכלית', ואנחנו יכולים לתרום לו אם רק נסית מעט את תשומת הלב שלנו בתכנון הטיול ובמהלכו."

בקיץ החולף בברצלונה חזינו בתופעה חריגה: מקומיים שמשפריצים ברובי מים על תיירים שיושבים במסעדות. "הם רואים את העומס של התיירים ומרגישים שהם נדחקים החוצה – כשאפילו את הכסף של התיירים הם לא רואים בעצמם. הם יוצאים קירחים מכאן ומכאן."

למרות שהשנה הקרובה, כמו זו שחלפה, לא תהיה שופעת בתיירות פנים בישראל – יש עדיין כאלו המעדיפים לנפוש מקומי, בין אם בשל מחירי הטיסות המופרזים או בין אם רצון לחזק את העסקים המקומיים. "פה אנחנו לא מדברים על טיסות, אבל ככל שניסע פחות רחוק בתוך הארץ – כך נזהם פחות. אפשר לטייל בסביבה הקרובה." פרופ' רם מדגישה את החשיבות של חיזוק הכלכלה המקומית, בעיקר בזמנים כאלו: "אם מדברים על לפרנס - אז למצוא את העסק המקומי ולהשאיר שם את הכסף. זה חשוב תמיד, ועכשיו במיוחד."

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

כדאי להכיר